אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אם כל כך קשה לאהוב את הסרט שלך כנראה שאתה בן אדם משונה"

זמן קצר אחרי ש"השוטר" עלה לאקרנים, הוא עומד לרדת מהם. הבמאי נדב לפיד יודע בדיוק מי אשם בזה

תגובות

בתחילת השבוע ירד השוטר ממסך הקולנוע של מוזיאון תל אביב, ולמעשה נותר עם הקרנת ערב אחת ביום בסינמה סיטי. ירידתו המהירה יחסית עומדת ביחס הפוך ליציאתו הגרנדיוזית, שלוותה בשילוט חוצות מאסיבי, במודעות בעיתונים, בעבודת יחסי ציבור מקיפה ובהשתפכות המבקרים, שרובם נתנו לסרטו של נדב לפיד ציון טוב מאוד עד מצוין. אבל עד כה, בהערכה גסה, נאמד מספר הצופים של "השוטר" בכ-15 אלף; לעומתו, הערת שוליים, שעדיין מוקרן, כבר חצה את רף 200 אלף הצופים.השוטר - מועדי הקרנה. בעצם, לאבשבועות האחרונים לפיד שוהה בעיקר בחו"ל, מדלג מפסטיבל לפסטיבל, אבל כשהוא מגיע למחוזותינו, בדרך כלל לימים ספורים, הוא חש תלישות עמוקה. "זה לא קל להיות יוצר קונטרוברסלי. אתה אף פעם לא יודע אם תקבל חיבוק או סטירה. ופתאום אתה מבין שאם כל כך קשה לאהוב את הסרט שלך כנראה שאתה בן אדם משונה".טקסים של אידיאולוגיה בלי אידיאולוגיה. "השוטר":היית בהקרנות הסדירות לקהל הרגיל? מן הסתם הן היו דלילות."אמנם יש בי מזוכיזם עמוק אבל הוא לא מגיע עד לשם"."אין את מי לאהוב, אבל זה העולם שאנו חיים בו" איך אתה מסביר את הפער בין התלהבות המבקרים לחוסר היענות הקהל? אלו שהלכו יצאו כועסים כי הרגישו שהבאזז והביקורות אינם מוצדקים. ייתכן שההחלטה להפיץ אותו כסרט מיינסטרים היתה שגויה? אולי זהו סרט סינמטקים?"'השוטר' הוא לא סרט אינדי, הוא לא סרט שוליים, הוא לא סרט 'אחר'. אני לא מקבל את ההגדרות האלה. יש סרטים שמכריזים על עצמם כעל אלטרנטיבה צנועה לקולנוע המרכזי, אבל לא אני. אני קולנוע בדיוק כמו כל הסרטים האחרים. אני במרכז הקולנוע. ואני לא רוצה שהסרט שלי יהיה בהיכל של ה'אחר' ואנשים יבואו לראות חוויה 'אחרת', ואחר כך ילכו לראות חוויה ראשית. לכן אני מברך את ההחלטה של יונייטד (מפיצי הסרט; ז"ו) להעניק לו טיפול זהה לסרטו של סידר. חשוב מבחינת הקולנוע הישראלי שיהיה פה גם סרט כמו 'השוטר', שיקבל שלטי חוצות כאילו היה בוקר טוב אדון פידלמן או 'הערת שוליים'".הסרט שלך עסק בהוויה הישראלית ובעיקר בגבריות הישראלית. יכול להיות שהגבריות הישראלית, שהוצגה כאינפנטילית, בורה וגסה, היא זו שהרגיזה את הצופה? גם הילדים שמנסים להפר את הסדר החברתי בחלקו השני של הסרט, עילגים. אולי המראה שהצבת מול הצופה אינה נעימה."זו בדיוק הסיבה. הדמויות בסרט מתאפיינות בדלות מחשבתית ולצופה לא היה את מי לאהוב. אבל זה העולם שאנחנו חיים בו. עולם של טקסי אידיאולוגיה בלי האידיאולוגיה. וזו בעיני אמירה הרבה יותר משמעותית מאשר לייצר סרט שיספק את הגיבורים שאנשים פינטזו עליהם. אנחנו, לצערי, חיים בימים הכי אפלים של תרבות הרייטינג, שמה שמניע אותה זה טמטומו של הקהל. כשכתבתי את התסריט קראתי 400 מניפסטים של מהפכנים אירופים. אז נכון שגם היום המהפכנים מבינים מה לא בסדר, אבל לצערי אין להם את העומק ואת היכולות הקוגניטיביות כדי לצאת נגד זה. אנשים שיצאו מהסרט שאלו אותי איזה ז'אנר הסרט?. אמרתי להם 'למה לעזאזל זה משנה?'. מתברר שאם הם לא יכולים לקטלג, הם לא מתחברים".רגע, אז איזה ז'אנר זה? "השוטר"אמרו שהמלך הוא עירום, שלפיד מתנשא ומתחכם אבל ריק מתוכן, שהוריו משתייכים לקליקה הנכונה ולכן המבקרים היללו, ושבחו"ל לא מבינים עברית ולכן חשבו שהדמויות שלו אותנטיות. רבות דיברו ורבות הלעיזו. אבל לאחרונה זכה לפיד בפרס חבר השופטים החשוב של פסטיבל לוקרנו, והשתתף בפסטיבל ניו יורק היוקרתי - שאותו מנהלים מבקרי הקולנוע של ניו יורק, החשובים והאנינים שבהם. אלו בוחרים מדי שנה את 22 סרטים הטובים שנעשו באמריקה ובעולם. השנה הם בחרו ב"השוטר" (יחד עם "הערת שוליים"). רק לשם המחשה, בעשור האחרון הסרטים הישראליים היחידים שהשתתפו בפסטיבל  הם "אור" ו"ואלס עם באשיר"."הסרט עורר אצלם עניין גדול", מספר לפיד ומוסיף כי זו היתה בעבורו החוויה הכי משמעותית מאז יציאת הסרט, "מישהו כתב שם שזה אחד משלושת הסרטים המרתקים שנעשו השנה בעולם. ותאמיני לי שזה לא היה מתוך עניין של לאהוב את הסרט. אוהב־לא אוהב זה מונחים לסבון. הם זיהו והעריכו את השאיפות הקולנועיות שעומדות מאחוריו. והם זיהו שהוא יוצא דופן".ובכל זאת אנחנו יושבים כאן בקפה תל אביבי הומה, ואין אדם שלא ניגש לברך ולהתפעל מהישגיך."אנשים באים ואומרים 'שיואו, איך שיחקת אותה. איזה ביקורות, קראתי את הראיונות, שמעתי על הפסטיבלים'. אני שואל אותם אם הם ראו את הסרט. 'לא. עוד לא'. הם יקראו את הראיונות אבל הם לא צריכים לראות את הדבר עצמו. רק לדעת מה אומרים עליו. זה חסר ערך בעיני. עשיתי את הסרט כי רציתי שיראו אותו. אותו קהל שניגש להחמיא לי בבתי קפה תל אביבים, אין לו מחויבות כלפי יצירה תרבותית ישראלית. זה בדיוק כמו אלה שלא מצביעים בבחירות, ואחר כך לא מבינים איך המפלגה שלהם לא זכתה. אם את באמת רוצה לדעת איך אני מסביר את הכישלון בקופות, זה מפני שמי שהולך לקולנוע זה רק הקהל הבורגני, והם הרי לא יאהבו את הסרט, והקהל הרדיקלי לא צורך קולנוע ישראלי רדיקלי, כי הוא צריך שתהיה לסרט שפה זרה ובמאי עם שם מצטלצל. ולכן אני נורא אשמח שמי שקורא את הכתבה הזו שלא ידבר איתי עליה עד שלא יראה את הסרט. הספיק לי מהאנשים שמתפעמים משלטי החוצות ומהביקורות הטובות. באמת שאת החוויה הזו מיציתי באופן מושלם. אני במאי סרטים ולא דמות תקשורתית".השוטר - מועדי הקרנה

*#