רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מלכודת לסנדק: איך הקריירה של אל פאצ'ינו הגיעה לשפל?

נדמה שאף אחד לא הכריח את אל פאצ'ינו להתדרדר לשפל בו הוא נמצא היום. איך מגיעים מ"הסנדק" ל"ג'ק וג'יל"? כנראה שלא משנה כמה אתה ותיק, אם אתה לא יודע לבחור תסריט, אף אחד לא ילמד אותך

תגובות

אל פאצ'ינו מחלק את צופי הקולנוע לשניים: כבר למעלה מ-40 שנה שיש את אלו שטוענים שמדובר באחד השחקנים הגדולים ביותר של כל הזמנים, ויש את אלו שטוענים כי הוא מוערך יתר על המידה. אבל לא משנה לאיזה צד שייכים, חייבים להסכים: אי אפשר לדבר על קולנוע אמריקאי מודרני מבלי להזכיר את השם שלו. "הסנדק", "אחר צהריים של פורענות", "סרפיקו", כולם אבני דרך בתור הזהב הקולנועי של הוליווד בשנות ה-70 – והוא היה שם. מצד שני, פאצ'ינו מוכר גם בזכות משחק מנייריסטי ומוקצן, שהפך אותו לאובייקט קבוע לחיקויים ופארודיות.ג'ק וג'יל - מועדי הקרנה

אבל איך קרה ששחקן בסדר הגודל שלו, שבאמתחתו אוסקר, שני פרסי אמי וכמה מהדמויות הבלתי נשכחות של הקולנוע, מתעקש לאחרונה לככב פעם אחר פעם בפרוייקטים מפוקפקים? העובדות מדברות בעד עצמן ונגדו: הוא לא היה מועמד לאף פרט קולנוע משמעותי זה 19 שנים. משנת 2001 ממוצע הציונים של 11 הסרטים שעשה, על פי האתר Metacritic, עומד על 47 (מתוך 100). לצורך ההשוואה, הממוצע של דסטין הופמן, עם 16 סרטים, עומד על 57 נקודות. ג'ק ניקולסון, עוד שחקן גדול בן אותו הדור, רושם לזכותו 67 נקודות – עם שמונה סרטים (פאצ'ינו יכול לפחות להתגאות בכך שהוא נמצא בכמעט נקודה שלמה מעל חברו רוברט דה נירו, שגם הוא ראה ימים יפים יותר). עכשיו, עם תפקיד משנה תמוה (הוא משחק את עצמו) בקומדיה המושמצת של אדם סנדלר ג'ק וג'יל, נדמה שפאצ'ינו נמצא בשפל חדש.מצד אחד, בקורות החיים של פאצ'ינו יש את זה:

מילא אם הוא היה מחליט פשוט ללכת ולהתמסחר. אבל האמת היא שפאצ'ינו מעולם לא היה שחקן של שוברי קופות. למעשה, מתחילת הקריירה הענפה שלו רק שלושה מסרטיו חצו את סף ה-100 מיליון: "הסנדק", "דיק טרייסי" ו"אושן 13". הכישלון הגדול ביותר בהשתתפותו היה 26,000 הדולרים שהרוויח הסרט העונה לשם, כמה אירוני, "רבע דולר".

את תחילת הניינטיז פאצ'ינו עוד עבר בכבוד – עם "דרכו של קרליטו", "היט", "דוני בראסקו", "יום ראשון הגדול" וכמובן "המקור", ממנו זכור בעיקר התפקיד המרשים של ראסל קרואו, שהאפיל על פאצ'ינו בכל סצינה וסצינה. אך מהרגע שהחלה המאה ה-21, הדברים הלכו מדחי אל דחי.

אחד מתוך שלוש זה לא רע: "אינסומניה" (2002) בלי לנוח, פאצ'ינו הרים שלושה סרטים בשנה: "יחצ"ן במלכוד" שהוקרן בסאנדס אך הופץ רק כשנה לאחר מכן ושרד דקות ספורות על מסכי הקולנוע; "סימון", קומדיית הפנטזיה של אנדרו ניקול (עולם הזמן), גם נחלה כישלון יחסי עם הכנסות של פחות מעשרה מיליון וממוצע ביקורות של 49 מתוך 100. עם זאת, משלוש יוצא אחד, ותפקידו בתור בלש רדוף בדרמת המתח המעולה של כריסטופר נולאן, "אינסומניה", נותר כעבודתו הגדולה היחידה בקולנוע של העשור.שליש מהשנה, הוא היה עסוק במשהו טוב. "אינסומניה":

תפקידו של פאצ'ינו אולי היה קטן יחסית לשני גיבורי הסרט (בן אפלק וג'ניפר לופז) אבל חיצי הלעג שהסרט קיבל עת יציאתו לא נחסכו גם ממנו. סרטו של מרטין ברסט הפך במהרה לאחד הסרטים המושמצים ביותר וכרגע עומד יציב במקום ה-90 ברשימת הסרטים הגרועים ביותר בכל הזמנים של אתר IMDB.

למזלו של פאצ'ינו, באותה שנה שודרה ברשת HBO המיני-סדרה "מלאכים באמריקה", המבוססת על שני מחזות גאוניים של טוני קושניר. פאצ'ינו גילם את דמותו האמיתית של הפרקליט הגוסס מאיידס רוי כהן וזכה בתשבוחות רבות כמו גם בשלל פרסים כגון האמי וגלובוס הזהב.שוב מסתובב וצועק דברים. פאצ'ינו ב"אהבה מחוץ לחוק":

מתעסק עם קלאסיקות: "הסוחר מונציה" (2005) העיבוד המשונה למחזהו של שייקספיר בכלל יצא בבריטניה בשנת 2004 אבל בשאר העולם הסרט הוקרן רק בשנה שלאחר מכן. באותה שנה עוד סרט בכיכובו של פאצ'ינו בשם "כוח הכסף", מין "וול סטריט" של עולם הספורט, גם כשל מלהתיר חותם.אם תעשה סרט גרוע, הלא נתאכזב?

יום שיער רע: "88 דקות" (2007) מכל הסרטים בהם גילם פאצ'ינו דמות ראשית, המותחן הזה זכה לביקורות הגרועות ביותר. הסרט נשלח הישר לדי.וי.די ברחבי העולם ורק כשנה לאחר מכן קיבל הפצה בארצות הברית. המבקרים היו כל כך המומים שהם מצאו לנכון להתייחס כמעט רק לדבר אחד מכל הסרט. וונדי אייד, מבקרת הקולנוע של טיים, כתבה: "כמה שהופעתו של פאצ'ינו יותר מוגזמת ולא אמינה בסרט, כך התסרוקת שלו הופכת למלאת חשיבות עצמית ומנופחת. זה תופס כתשעים אחוז מהמסך", וב'שיקאגו טריביון' כתבו שזהו "סרט-רוצח-סדרתי מופרך בכיכובו של השיער של אל פאצ'ינו".שלא לדבר על שיער הפנים הבעייתי. פאצ'ינו ב"88 דקות":

קבר אחים: "רצח מוצדק" (2008) שיתוף הפעולה השלישי של פאצ'ינו ודה-נירו לא הצליח לייצר יצירת מופת בסדר הגודל של "הסנדק 2" וגם לא סחרור קולנועי כמו "היט". למעשה, על הסרט הזה – יחד עם "88 דקות" – פאצ'ינו קיבל מועמדות שלישית לפרסי פטל הזהב, המציינים את הגרועים ביותר ביבול הקולנועי השנתי. את ה"פרס" הוא הפסיד למייק מאיירס על תפקידו ב"הגורו".סוחטים את השותפות כמה שאפשר. פאצ'ינו ודה-נירו ב"רצח מוצדק":

 את העשור החדש החל פאצ'ינו ברגל ימין בזכות פרוייקט נוסף עם מייק ניקולס, במאי "מלאכים באמריקה", בפרוייקט טלוויזיוני נוסף בשם "You Don't Know Jack" המתאר את חייו ופועלו של ד"ר  קבורקיאן (הרופא שסייע לחולים סופניים המעוניינים בהמתת חסד). זה הזכיר לעולם שכשפאצ'ינו רוצה פאצ'ינו יכול - והוא שוב קטף את פרס האמי של משחקו המרשים. למרבה הצער, קשה לומר שהמומנטום החזיק – הוא מצא את עצמו קודם ב"בנו של אף אחד" שקיבל יחס קריר מהביקורת, ועכשיו בהתפלשות בהפרשות של אדם סנדלר ב"ג'ק וג'יל".

אבל אם מפרקים את זה, אפשר לנתח כל כשלון של פאצ'ינו ולתת לו איזשהו תירוץ עצמאי. את "אהבה מחוץ לחוק" ביים מי שסידר לו את האוסקר על "ניחוח אישה". ל"הרג הכרחי" היה את הקונספט של איחוד נוסף בין פאצ'ינו-דה נירו. ה"סוחר מונציה"... נו, מי יוותר על תפקיד שייקספירי? מה שמוזר הוא שפאצ'ינו נשאר אותו שחקן שתמיד היה: הוא תמיד מצליח לייצר דמות אמינה בין אם ברגעים השקטים שלו ("סיטי הול") וגם כשהוא משתולל ("מלכודת לפרקליט"). הבעיה היא שאמין ככל שיהיה, כאשר הוא עומד מול טוויסטים תסריטאים מופרכים, כתיבת דיאלוגים ברמת שתבייש טלנובלה מקסיקנית ועבודת בימוי נטולת כשרון – כל הכישרון הזה הולך לאיבוד. פאצ'ינו בעיקר צריך לקרוא את התסריטים שהוא בוחר עד הסוף ולהפגש עם הבמאי לפני. אולי כך הוא יימנע מעוד כשלונות.ג'ק וג'יל - מועדי הקרנה

*#