רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רצים לפסלון: כך שכחה האקדמיה את נולאן וסקורסזה

"שאטר איילנד" עם אפס מועמדויות, כריטופר נולאן בלי מועמדות לבימוי ו"מכאן והלאה" גבר על "טרון" בקטגורית האפקטים - ברשימת המועמדים לאוסקר נרשמו הרבה חוסרים. אור סיגולי מנתח

תגובות

הכרזת המועמדים לאוסקר 2011 הביאה איתה, באופן טבעי, מספר הפתעות, שלא לומר, כמה הרמות גבה וגירודים מבולבלים בראש. מה שלא הפתיע בעליל הוא כמובן הצלחתו של נאום המלך, שמוביל עם 12 מועמדויות. שיא המועמדויות של כל הזמנים, אגב, הוא 14 ("בן-חור", "טיטניק"). אחרי ג'ורג' השישי הולכים בראש אומץ אמיתי עם 10 מועמדויות, התחלה והרשת החברתית" עם שמונה. "פייטר" קיבל שבע מועמדויות ו"127 שעות" שש. אחד הדברים הראשונים שקופצים לעין נוא הקרב הסופי בקטגוריית השחקן הראשי. בשנה שעברה, התחולל מאבק בין ג'ף ברידג'ס ("לב לא שפוי") וקולין פירת' ("סינגל מן"). הפעם לעומת זאת, הקרב הסופי באותה קטגוריה היא בין ג'ף ברידג'ס... וקולין פירת'. בטקס הקודם ברידג'ס לקח בהליכה, עכשיו זה תורו של הבריטי.אוסקר 2011 - רשימת המועמדויות המלאה בולטים בהיעדרם: סקורסזה, פולנסקי ונולאן "שאטר איילנד", המותחן של מרטין סקורסזה, לא היה אמנם בפסגת רשימות ההימורים, אבל העובדה שלא קיבל ולו מועמדות אחת היא בהחלט הפתעה. זאת בעיקר לאור חוליה טכנית מרשימה, שהייתה לבדה ראויה לאזכור ברשימה. השחקן הראשי, ליאונרדו דקפריו, גם הוא נעדר, חרף השתתפותו הן בסרט הזה והן ב"התחלה". גנב עירוני, שרבים הימרו עליו כמועמד לסרט הטוב ביותר ולפרס התסריט המעובד, הוזכר רק פעם אחת, בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר. עבור ג'רמי רנר זו לו המועמדות השנייה ברציפות, אחרי "מטען הכאב" בשנה שעברה. גם "סופר צללים" של פולנסקי, שבימים האחרונים סומן כסרט שעלול להפתיע, נחסם לגמרי מהטקס.

אבל הטלטלה הגדולה ביותר ברשימת המועמדים, היא ללא צל של ספק העדרותו של כריסטופר נולאן מקטגוריית הבימוי. למרות ש"התחלה" קיבל שמונה מועמדויות בקטגוריות השונות, לרבות הסרט הטוב ביותר, למרות שנולאן היה מועמד לפרסי איגוד הבמאים, למרות שהאקדמיה עדיין מקבלת בראש על כך שלא היה מועמד ב-2008 על "האביר האפל" – למרות כל אלה -הבמאי לא זכה למועמדות. נולאן "יסתפק" בשתי מועמדויות, כמפיק וכתסריטאי. באופן אירוני, הפיכת קטגוריית הסרט הטוב ביותר לבית של עשרה סרטים ולא חמישה, הייתה בעיקר בגלל הביקורת על היעדרות "האביר האפל", אז לפני שנתיים. עדיין, האקדמיה נעלה את הבמאי בחוץ שוב. לכו תבינו.אכזבה כפולה. כריסטופר נולאן וליאונרדו דיקפריו (צילום: AP)

נשרו באודישן האחרון: המועמדים הבטוחים שלא קיבלו מועמדות בתאוריה, היה רוברט דובאל אחד המובילים בקטגוריית השחקן הראשי.  אתמול, הוא נשאר יתום, והוחלף על ידי זוכה פסטיבל קאן חוויאר בארדם, על תפקידו בסרט המקסיקני "ביוטיפול". גם אנדרו גארפילד, הלב הפועם של "הרשת החברתית", לא צלח את כל הדרך, ונותר ללא מועמדות בקטגוריית שחקן המשנה. ועל אף כל התחזיות האפשריות, מילה קוניס לא השתחלה לקטגוריית שחקנית המשנה, על הופעתה קוצרת השבחים ב"ברבור שחור".

בקטגוריות הטכניות היה מוזר שלא להיתקל ב"טרון: המורשת" בקטגוריית האפקטים הויזואלים. משונות לא פחות הן ההיעדרויות של "אליס בארץ הפלאות" בקטגוריית האיפור, ושל "ברבור שחור" בתחום הסאונד.נשרה ברגע האחרון. מילה קוניס ב"ברבור שחור"

רכבת ההפתעות: הדרמות של האוסקר מתרחשות בשוליים כאמור, הרבה הפתעות לא היו ברשימת המועמדויות. קטגוריית הסרט הטוב ביותר, הורכבה פחות או יותר בתוך התחומים שסומנו לה בחודשים ובטקסים האחרונים. כך גם בקטגוריית המשחק, מלבד הופעתו המשמחת ג'ון הוקס  וחוויאר בארדם.

דווקא בקטגוריות המשניות היו כמה שמות שהצליחו להוציא איזו קריאת הפתעה. בצד החיובי של הסקאלה, מועמדות אני אהבה לפרס התלבושות, היא בחזקת אינדיקציה לאבולוציה של האקדמיה. זה הסרט היחיד מבין חמשת המועמדים שאינו תקופתי או פנטזיה. מרשים שמצביעי האוסקר החליטו לתת לו את הכבוד, על פני מועמדים מובהקים כמו "בורלסק" או "איזה מין שיוויון".הפתעה נעימה. "אני אהבה" מקבל מועמדות בקטגוריית התלבושות

עוד בחירה שאינה מובנת מאליה היא מועמדותו של ג'ף קרוננוות', על עבודת הצילום שלו ב"הרשת החברתית". גם בקטגוריה הזו, מועמדות של דרמה ריאליסטית מודרנית היא לא עניין של מה בכך. החלטה משמחת לא פחות היא הכנסה של "שיני כלב" לקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. זהו סרטאכזרי ומאתגר, והוא גם המועמדות הראשונה של יוון מאז 1977.

את הבחירה המאכזבת של השנה אפשר להעניק למכאן והלאה, שקיבל מועמדות בקטגוריית האפקטים לפני "טרון" ו"סקוט פילגרים". גם הכנסתה של היילי סטיינפילד מ"אומץ אמיתי" לקטגוריית שחקנית המשנה, במקום לשחקנית הראשית, היא מהלך מטופש. בינתיים צריך להתרגל למשפטים כמו "המועמד לאוסקר סולט" (סאונד) או "המועמד לאוסקר איש הזאב" (איפור). צריך להודות – זה לא מתיישב הכי טוב בפה.

*#