רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רצים לפסלון: האם "הרשת החברתית" איבד את הסיכוי לזכות לאוסקר?

ההפסד הצורם של "הרשת החברתית" ל"נאום המלך" בטקס פרסי הסאג, סימן את הדרך הבטוחה של האחרון לאוסקר. אור סיגולי משרטט כרוניקה של אוסקר שהלך לאיבוד

תגובות

בשבוע האחרון, נדמה היה שעונת הפרסים הנוכחית יכולה לקבל על עצמה בשקט את הכותרת "המופע המשעמם של השנה". בתחילת הדרך, התחושה הייתה שאף אחד לא יעצור את הרכבת המהירה של הרשת החברתית, מלקטוף את כל הפסלונים היקרים. עדיין, פחות מחודש לפני הטקס הגדול, החלום של דיוויד פינצ'ר וחבריו הולך ומתרחק. למעשה אחרי ההפסד הצורם לנאום המלך, בטקס פרסי הסאג, האפשרות של סרט הפייסבוק המהולל לעמוד על דוכן המנצחים, הוא כמעט בגדר בלתי אפשרי. אז איך זה בדיוק קרה?אוסקר 2011 - כל הכתבות

דצמבר 2010 עד ינואר 2011: כולם אוהבים את פייסבוק

סרטו של דיוויד פינצ'ר הפך להיות סופת ההוריקן של השנה, ובאופן כמעט חסר תקדים, חטף כל שנקרה בדרכו. מאחוריו, בקול ענות חלושה נשמעו "נאום המלך" ופייטר, כפרויקטים "קטנים" שמנסים להדביק את הקצב. בשלב הזה, גרף סרט הפייסבוק את פרסי הסרט, הבמאי והתסריט בכל הנקודות המשמעותיות. פרסי המבקרים של ניו-יורק, לוס אנג'לס ושיקאגו, זכה בארבעה פרסים בגלובוס הזהב, ויחד עם ברבור שחור קיבל מועמדות לכל פרס גילדה על הפלנטה. שיהיה ברור – עדיין לא היה סרט שזכה בכל הפרסים האלה אך הפסיד את פרס הסרט הטוב ביותר באוסקר. מה שלא נלקח בחשבון הוא שמאחורי קמפיין ל"נאום המלך", עומדים האחים וויינשטין, ושאף אחד, אבל אף אחד, לא מכיר את המרוץ לאוסקר טוב יותר מהשניים האלה. הם האנשים שהפכו את החברה העצמאית מיראמקס לאימפריית אוסקרים, הם אלו שהצליחו להכניס את נער קריאה לפרס הסרט הטוב ביותר כשלאף אחד לא היה אכפת ממנו, והם אלו שהפכו את "שיקאגו" לזוכה הגדול של 2002, לפני "הפסנתרן" ו"כנופיות ניו יורק". והם לא התכוונו לוותר על "נאום המלך", ממש לא. 16.1.2011, טקס פרסי גלובוס הזהב: לפעמים ניצחון הוא הפסד

מה שבימים יפים יותר היה חזרה גנרלית לטקס האוסקר, הפך במרוצת השנים לאירוע תמוהה. הפעם היה גלובוס הזהב אובֶר-חגיגי ועמוס פרובוקציות במיוחד. תא העיתונאים הזרים העניק את כל אהבתו ל"הרשת החברתית"  (סרט, במאי, תסריט, מוזיקה), ועל פניו אמר לנו מה שאנחנו רוצים לשמוע. היה מאוד נוח להתעלם מהעובדה שמאז 2004, הבטחות אוסקר מפוארות שאחזו בעיניים שמחות בגלובוס המוזהב, הזילו דמעות של אכזבה באוסקר.  ברשימת הראיות אפשר למנות את "הטייס", "הר ברוקבק", "כפרה", "בבל", והתוספת האחרונה לרשימה המפוקפקת  - אווטאר. במילים אחרות, דווקא ההצלחה הגדולה של "הרשת" בגלובוס, היא סימן לא טוב לבאות.

 פעם הכל היה ורוד. פינצ'ר וקאסט "הרשת החברתית" בגלובוס הזהב (צילום מסך)

22.1.2011, פרס איגוד המפיקים: סימנים חריקה ראשונים

זוהי מקבילת הגילדות לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר. "נאום המלך" הפתיע בגדול וזכה. נכון, איגוד המפיקים לא תמיד הולך יד ביד עם האוסקר. לראייה, זכייתם של "מיס סאנשיין הקטנה", "הר ברוקבק" ו"הטייס" במהלך השנים האחרונות, לא תאמה את תוצאות האוסקר. עם זאת, המפה החלה להשתנות מעט ונדמה היה שניצחונו המוחלט של "הרשת החברתית" עלול להתערער. בשלב הזה, הימרו כולם על חלוקת פסלונים מאוזנת בין ג'ורג' החמישי ומארק צוקרברג.

25.1.11, הכרזת המועמדים לאוסקר: הבריטים באים

הרשימה הסופית של המועמדים לא הייתה מאוד מפתיעה. "נאום המלך" הצליח לנכס לעצמו 12 מועמדויות, מספר ענק באופן כללי ובטח יחסית ל"הרשת החברתית" שקיבל רק שמונה. מעטות הפעמים בהם סרט הועמד ללמעלה מ-10 אוסקרים, ויצא ללא פרס הסרט הטוב ביותר בחיקו. עם נוכחות כזו הבהירה האקדמיה עד כמה היא אוהבת את הסרט. אפילו זכייתו הברורה של דיוויד פינצ'ר בפרס הבמאי נראתה פתאום לא סגורה. הפעם האחרונה שסרט היה מועמד לכל כך הרבה פרסים, זכה בפרס הסרט והפסיד את פרס הבמאי, הייתה לפני 11 שנה, כשרידלי סקוט ("גלדיאטור") הפסיד לסטיבן סודרברג ("טראפיק"). התמונה הולכת ומתבהרת. ההכרזה על הסרטים המועמדים לאוסקר (צילום מסך)

29.1.2011, פרס איגוד הבמאים: דיוויד פינצ'ר מקבל Ingnore

כנפיו הגדולות של איגוד הבמאים, היו אמורות להיות האם והאחות של דיוויד פינצ'ר. בכל זאת, עם צרור ביקורות משובחות, עם סרט שמועמד לשמונה אוסקרים ועם קריירה מרשימה מאחריו, לא הגיוני היה לתת את הפרס למישהו אחר. אמ-מה, הכבוד הוענק במפתיע ל"נאום המלך" ולבמאי טום הופר. בשלב זה כבר היה ברור שהפור נפל: "נאום המלך", לא רק שייקח את האוסקר לסרט הטוב ביותר, אלא גם ייקח הרבה פרסים בדרך. המון. ל"רשת" נותר בשלב זה פתח אחד של תקווה, בציפייה הדרוכה לטקס פרסי איגוד השחקנים (הסאג) שנערך למחרת (30.1). ניצחון שם, היה משאיר את המרוץ פתוח.

 30.1.2011, פרס איגוד השחקנים: גבירותיי ורבותיי, מהפך

ביום ראשון זכה "נאום המלך" בשני הפרסים הגדולים: צוות ושחקן ראשי. לא קרה שסרט זכה בצוות ותפקיד ראשי מאז "שיקאגו". "פייטר" זכה בפרסים לשני שחקני המשנה שלו (כריסטיאן בייל ומליסה ליאו) ונטלי פורטמן זכתה על הופתעה ב"ברבור שחור". "הרשת החברתית" יצא בלי כלום.הדרך אל האוסקר סלולה. חברי הקאסט של "נאום המלך" חוגגים בטקס פרסי הסאג (צילום: AP)רצים לפסלון: האם המשחק באמת הוכרע?

בעשור האחרון החליטה האקדמיה לחזור לשנות ה-70, כשהיא מכתירה סרטים כמו "התרסקות", "השתולים", "ארץ קשוחה" ו"מטען הכאב" – הקשוחים והמחוספסים, כזוכים. אז, היו אלה "הקשר הצרפתי", "רוקי" ו"קריימר נגד קריימר" (וגם "הסנדק" פחות או יותר), שקיבלו את הכבוד על חשבון סרטים 'קלאסיים' יותר כגון "קברט", "בארי לינדון" ו"כל הג'אז הזה". והנה, עשור הולך ועשור בא, ומגמת שנות ה-70 התחלפה ברטרו שנות ה-80 העליזות. על המסך אפשר היה למצוא אז 'סרטי איכות' עמוסי תלבושות כגון "מרכבות האש", "גנדי", "אמדיאוס", "זיכרונות מאפריקה" ו"הקיסר האחרון". אם יזכה "נאום המלך", יהיה זה סימן לשובם של הסרטים שכונו אז "סרטי אוסקר". הסווצ'ר המרושל של ג'סי אייזנברג, כנראה כבר לא מספק.

 בכל זאת, האם "הרשת החברתית" עדיין יכול לזכות בפרס הבמאי והסרט באוסקר? ודאי שכן. "אפולו 13" זכה גם הוא בגילדת המפיקים, הבמאים והשחקנים אך הפסיד ל"לב אמיץ". ההבדל הוא, שיטת ההצבעה השתנתה ו"אפולו" לא קיבל מועמדות לבמאי רון הווארד. יהיה מטופש להגיד שהכל כבר קבוע. אחרי הכל, אוסקר משחקים שלוש ומשהו שעות.אוסקר 2011 - כל הכתבות

*#