רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רצים לפסלון: כל ההימורים לקראת האוסקר

נאום המלך או הרשת החברתית? כריסטיאן בייל או ג'פרי ראש? דיוויד פינצ'ר או אולי דווקא דארן ארונופסקי? שבוע לפני טקס האוסקר כתבי מדור סרטים נותנים את ההימורים שלהם

תגובות

עוד שבוע זה קורה. בלוס אנג'לס הרחוקה יפרשו אנשי הפקה את השטיח האדום, ישימו מאות בקבוקי שמפניה בקרח, ויבריקו את הפנסים. ב-27 בפברואר (או ה-28 לפי שעון ישראל), יגיעו שחקנים, במאים, מפיקים ושאר אנשי תעשייה, לאירוע החשוב ביותר של הקולנוע - האוסקר. טקס פרסי האקדמיה ה-83 במספר יהיה קרב בין כמה מהענקים של המסך הגדול. האם מליסה ליאו תזכה סוף סוף באוסקר? למה התחלה לא קיבל מועמדות בקטגוריית הסרט? ומה הסיכויים של ג'פרי ראש לעקוף את כריסטיאן בייל? כתבי מדור סרטים של עכבר העיר אונליין מגישים את ההימורים שלהם. אתם מוזמנים להוסיף את שלכם בתגובות

הסרט שיזכה: נאום המלךהסרט שהיה זוכה לו היה צדק בעולם: הרשת החברתית

כשיוצרי "נאום המלך" יעלו אל הבמה לקבל את פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר, יהיה מדובר בסרט הראוי ביותר לזכייה. המשחק המדויק של קולין פירת' וג'פרי ראש, הבימוי המינימליסטי והעלילה הסוחפת, הופכים את "נאום המלך" לסרט כובש, שמייצר רגש אמיתי בקרב הצופים. יחד עם זאת, יריבו הגדול באותה הקטגוריה הוא מועמד ראוי לא פחות ממנו. "הרשת החברתית", מנוגד ל"נאום המלך" בכל קנה מידה אפשרי, אבל בדומה לו, מותיר רושם הרבה אחרי שהכתוביות עולות. בניגוד לליבו הפועם של האחרון, סרטו של דיוויד פינצ'ר מבוים באופן אינטלקטואלי, קר ומנוכר. קסמו של הסרט טמון בכך שכל המאפיינים הללו מהווים למעשה הרחבה ושיקוף של מאפייני גיבורו, מייסד פייסבוק מארק צוקרבג. למרות שעל פניו עוסק הסרט בפייסבוק, כמעט ולא רואים בו דבר הקשור לפעילות היומיומית ברשת החברתית. במקום, מתמקד הסרט ביצירתו של הרעיון, וזוהי נקודת החוזק הגדולה שלו. העלילה מזכירה אגדה עתיקת יומין על שלושה אחים. הצעיר שבהם פיסל פסל של אישה. האח השני העניק לה יופי וחן, והאחרון הפיח בה רוח חיים. מאותו הרגע, שלושתם התאהבו בה והחלו לריב למי היא שייכת. כל אחד מהם טען שבלעדיו, האישה לא הייתה יכולה להתקיים. באותו אופן, הדרמה המשפטית בסרט סביב יצירתו של פייסבוק, מעלה את השאלה למי שייך הרעיון. האם מדובר בתאומים ווינקלבוס שחשבו על הפורמט הבסיסי, האם לאדוארדו שהעניק את הבסיס הכלכלי שאפשר את פיתוחו של הפרויקט, או בעצם לצוקרברג שמינף את כל אלה וגיבש אותם לרעיון המשודרג. בעידן הפוסטמודרני, בו בכל רעיון ניתן לזהות את עקבותיו של רעיון קודם, העיסוק של הסרט בנושא הבעלות עליו, הוא לא פחות ממרתק. הבריטים נגד האמריקאים, המסורת נגד הקידמה. "נאום המלך" ו"הרשת החברתית"

בדומה לאופיו הרציונלי של צוקרברג הקולנועי, נדמה לכאורה כי הצד הרגשי נדחק אל שולי "הרשת החברתית". אולם בעצם, האווירה המנוכרת בסרט, מפעילה אצל הצופים רגשות מעודנים יותר מאשר בדרמות הוליוודיות ממוצעות, שלוחצות באופן בוטה על בלוטות הצחוק או הדמעות. פרט לסצינת הסיום הנדושה, המנסה בכוח להעניק עומק רגשי דרמטי למניעיו של צוקרברג, לכל אורכו ניכר כי "הרשת החברתית" משקיע בצופים שלו וסומך על תבונתם. התסריט הסוחף, הדמויות המנומקות והצילום המדויק, הופכות את  "הרשת החברתית" לא רק לסרט נהדר וחד אבחנה, אלא גם למועמד ראוי בהחלט לפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר.

המועמדותהלנה בונהם קרטר - נאום המלךאיימי אדמס - פייטרמליסה ליאו - פייטרהיילי סטיינפלד - אומץ אמיתיג'קי וויבר - ממלכת החיות

מי תזכה: מליסה ליאו מי היתה זוכה לו היה צדק בעולם: היילי סטיינפלד

קטגוריית שחקנית המשנה היא אחת הקטגוריות המותחות והבלתי צפויות בטקס הצפוי למדי של 2011. הצצה חטופה בקטגוריה הזו, לצד קטגוריית השחקנית הראשית, מוכיחה כמה תפקידים נשיים נהדרים כיכבו השנה על המסך הגדול (וכך למשל מילה קוניס לא זכתה למועמדות לשחקנית משנה למרות שעינגה את נטלי פורטמן, ולהבדיל – גם לזלי מנוויל הנהדרת נשארה בחוץ למרות משחקה המופלא ב"עוד שנה" של מייק לי). האנדרדוג מול חביבת המבקרים. היילי סטיינפילד (מימין) ומליסה ליאומבין חמש המועמדות נראה כי הקרב האמיתי הוא בין סטיינפלד בת ה-14, שמחזיקה על כתפיה הקטנות את סרטם החדש של האחים כהן, "אומץ אמיתי", לבין מליסה ליאו שעושה תפקיד מרשים לא פחות ב"פייטר" של דיוויד או. ראסל. בהתחשב בכך שקטגורית שחקנית המשנה היא המקום המועדף על חברי האקדמיה לפרגן לשחקניות מתחילות ומבטיחות נראה כי סטיינפלד יכולה להבריז מבית ספר ביום שאחרי.

מועמדיםכריסטיאן בייל - פייטרג'ון הוקס - קר עד העצםג'רמי רנר - גנב עירונימרק רופאלו - הילדים בסדרג'פרי ראש - נאום המלךמי יזכה: כריסטיאן ביילמי היה זוכה לו היה צדק בעולם: כריסטיאן בייל

כמו רוב הקטגוריות, גם קטגורית שחקן המשנה הצטמצמה מחמישה מועמדים לשניים. הראשון הוא השחקן הוולשי כריסטיאן בייל, שמועמד בפעם הראשונה על תפקידו כמתאבק לשעבר ומכור לסמים בהווה ב"פייטר". השני הוא ג'פרי ראש האוסטרלי, שכבר זכה ב-1996 על תפקידו ב"ניצוצות". מאז הספיק לחזור לרשימת המועמדים פעמיים נוספות ("שייקספיר מאוהב", "עט הסקנדל").

בייל ניכס לעצמו כמעט כל פרס אפשרי במהלך השנה, כולל עשרות פרסי מבקרים, את גלובוס הזהב ופרס איגוד השחקנים. אחרי הצלחה כזו, שהיא גם תוצר של קריירה ארוכה של תפקידים מרשימים מאוד, נדמה שהאוסקר כבר בכיס של בייל. אבל לא כך הדבר. שני דברים עומדים בדרכו של בייל לספרי האוסקר: קודם כל, ההיסטוריה הבעייתית שלו, שכוללת התפרצויות זעם ותקריות אלימות למכביר. בנוסף לכך עובדת היותו שחקן טוטאלי שאינו רואה דבר מלבד התפקיד שאותו הוא מגלם לא הפכה  אותו לקולגה הפופולרית ביותר מבין השחקנים. המכשול השני של בייל הוא שהוא לא השתתף ב"נאום המלך", הסרט עם הכי הרבה מועמדויות השנה, ועם הכי הרבה אהבה מהאקדמיה.בלי שערוריות מיותרות. כריסטיאן בייל (מימין) וג'פרי ראש

לג'פרי ראש, לעומתו, שני הפקטורים הללו צמודים לחזה. למרבה הצער, האוסקר הוא לפעמים תחרות פופולריות יותר מאשר משפט הוגן. זכייה של בייל תהיה הרביעית ברצף בה זוכה האנטגוניסט של הסרט בפרס שחקן המשנה, אחרי ניצחונם של חאוויר בארדם על "ארץ קשוחה", הית' לדג'ר על "האביר האפל" וכריסטופר וולץ על "ממזרים חסרי כבוד". בייל אמנם לא דמות קומיקסית כמו שאר הזוכים, אבל הוא מתפקד בתור הצד האפל של הסרט. דמותו של ראש, מדריך הדיבור החצוף אך המקסים והפרוע של המלך ג'ורג', היא דמות שקשה שלא להתאהב בה כבר מהסצינה הראשונה.

מועמדיםדארן ארונופסקי - ברבור שחורדיוויד או ראסל - פייטרטום הופר - נאום המלךדיוויד פינצ'ר - הרשת החברתיתהאחים כהן - אומץ אמיתי

מי יזכה: עד לפני כחודש, התשובה הייתה דיוויד פינצ'ר, שזכה יחד עם סרטו "הרשת החברתית" בכל הפרסים המקדימים. אבל אז הגיע הספרינט של "נאום המלך" אל קו הסיום וכעת טום הופר והבימוי היבשושי והקשיש שלו, על אף שמדובר בגבר בסוף ה-30 לחייו, הוא הזוכה הודאי. נקווה להפתעה.מי היה זוכה לו היה צדק בעולם: באופן אישי, הייתי מתגמל דווקא כל אחד משלושת המועמדים הנותרים. את דייויד או ראסל על הדרכת השחקנים המדוייקת בקריירה שלו ב"פייטר", את ארונופסקי על השלמות הסגנונית של "ברבור שחור" ואת הכהנים על התנופה הכבירה של "אומץ אמיתי". אם לבחור רק אחד, אז ארונופסקי.המאופק מול המסוכן. טום הופר (מימין) ודארן ארונופסקי (צילום: AP)

בדרך כלל, מהווה פרס הבימוי גושפנקה לגבי הזוכה הגדול של הערב בפרס הסרט הטוב ביותר. שני הפרסים הולכים יד ביד ברוב המקרים, שהרי מי אחראי לטיבו של הסרט הזוכה אם לא הבמאי שיצר אותו. לא פעם קרה שבמאים אהובים ומוכרים הפסידו לעמיתיהם האהודים פחות, אשר חתומים באותה השנה על הסרט שסחף את כולם. באוסקר הנוכחי עשוי בהחלט לחזור מקרה שכזה, אם וכאשר יזכה טום הופר, במאי "נאום המלך" בקטגוריית הבימוי. שכן כל מתחריו ותיקים ומוערכים (ואמריקאיים) ממנו – דייויד פינצ'ר (שתי מועמדויות), דארן ארונופסקי, דייויד או ראסל והאחים איתן וג'ואל כהן (זכייה ועוד שתי מועמדויות), המתמודדים בצוותא. ברם, קשר בין איכות הבימוי לזהות המנצח הוא חלקי בלבד בקטגוריה הזו. משמעותה האמיתית בשלב המועמדויות הוא זיהוי חמשת הסרטים המובילים, מתוך עשרת המתחרים על תואר הסרט הטוב של השנה, כפי שנהוג החל מלפני שנתיים. נעדר שלא בצדק: לא ממש ברור מה עוד צריך כריסטופר נולאן לעשות כדי להשתחל לקטגוריה הזו. מבחינת האקדמיה הוא תסריטאי לא רע ואחלה מפיק. אבל במאי? לא באוסקרים. וזה מקומם.

צילוםמתיו ליבטיק - ברבור שחורוולי פיסטר - התחלהדני כהן  - נאום המלךג'ף קרוננוות - הרשת החברתיתרוג'ר דיקנס - אומץ אמיתימי יזכה: תשע (!) מועמדויות ללא זכייה יש לרוג'ר דיקנס, שהרזומה המפואר שלו כולל את רוב הסרטים הגדולים של האחים כהן, לצד סרטים מפעימים כמו "חומות של תקווה" או "קאנדאן". עצם העובדה שלאיש אין עדיין פסלון מוזהב מעל האח היא בגדר אבסורד. "אומץ אמיתי" יעניק לו את הפרס.מי היה זוכה לו היה צדק בעולם: "אומץ אמיתי" הוא בהחלט "הסרט היפה של השנה", מה שאמור להספיק לאקדמיה, בתוספת זהות הצלם שלו. לולא היה דיקנס מתחרה, הייתי שמח לראות את האוסקר הולך בפעם הראשונה אל מתיו ליבטיק, הצלם המופלא של דארן ארונופסקי בכלל ו"ברבור שחור" בפרט. או אל הצלם הקבוע של כריסטופר נולאן, וולי פיסטר, לו זו מועמדות רביעית, שעל סצינת האקשן במלון המסתובב לבדה ראוי לפרס על מפעל חיים.

מבין הקטגוריות המכונות "טכניות", למרות שרובן למעשה אמנותיות – פרס הצילום הוא היוקרתי מכולם, אולי יחד עם עריכה. האקדמיה נוטה להעדיף צילום גדול מהחיים בסרט תקופתי פוער עיניים, על פני עבודה אסתטית ומינימליסטית. לכן, הימצאותו של ג'ף קרוננוות, צלם "הרשת החברתית", היא בגדר הפתעה נעימה. מלבדו נמצאות כאן שלוש עבודות צילום נוספות הראויות לשבח – רוג'ר דיקנס על "אומץ אמיתי", וולי פסיטר על "התחלה" ומתיו ליבטיק על "ברבור שחור". אה כן, וגם עוד אחת מבין 12 המועמדויות המופרזות של "נאום המלך", הפעם בדמות הצלם דני כהן שאחראי ללא ספק לחלק החלש ביותר בסרט הזה – הצילום שלו.נעדר שלא בצדק: אין פאשלות רציניות בקטגוריית הצילום. אולי רק חסרונו של “פייטר", ששילב סוגים רבים של צילום ומצלמות לכדי סרט שלם אחד.

מועמדיםמייק לי – עוד שנהסקוט סילבר – פייטרכריסטופר נולאן – התחלהליסה צ'ולודנקו וסטיוארט בלומברג - הילדים בסדר דיוויד סיילר – נאום המלך

מייק לי למשל, לא הצטיין עד מאוד בדיאלוגים, אבל איפשר לדמויות שלו לבצבץ גם מבעד למילים הכתובות. גם ב"פייטר" קשור התסריט בעבותות לעבודת הבימוי הנפלאה של דיוויד או ראסל. לגבי התחלה אין בכלל שאלה. חוץ מרעיון מקורי מדובר באחד התסריטים הפחות טובים של השנה. כריסטופר נולאן הוא בהחלט במאי משובח, אבל דיאלוגים הם לא הצד החזק שלו. ליסה צ'ולודונקו וסטיוארט בלומברג (ובעיקר צ'ולודנקו שגם חתומה על הבימוי), הם הצמד הקסום של הקטגוריה הזו. הילדים בסדר הוא לא סרט ענק בשום קנה מידה, אבל הוא סרט אמיץ, משעשע ואמין. בעיקר מצטיינים השניים בבניית הדמויות, שכל אחת מהן, בלי יוצא מהכלל, מקבלת מסע אישי דרך המילים שיוצאות לה מהפה.

המועמדיםדני בויל – 127 שעותארון סורקין - הרשת החברתיתמייקל ארנדט - צעצוע של סיפור 3האחים כהן – אומץ אמיתידברה גראניק, אן רוסליני - קר עד העצם

מי יזכה: ארון סורקין מי היה זוכה אילו היה צדק בעולם: ארון סורקיןכשהשחקן בראדלי וויטפורד זכה באמי (2001), על תפקידו כג'וש ליימן בסדרה "הבית הלבן", הוא עלה נרגש לדוכן המנצחים. בין התודות שחילק אמר "ארון סורקין, איך מודים למישהו שנתן לך את תפקיד חייך? אני לא יכול, אתה תהיה חייב לכתוב את הנאום הזה בשבילי". אז, הייתה הסדרה אחת ההברקות הגדולות של NBC, וקטפה במשך שלוש שנים רצופות כל פרס אפשרי. סורקין, שכבר רשם כמה הצלחות עם "בחורים טובים" ו"הנשיא מאוהב" קיבל סוף סוף את ההכרה לה היה ראוי.

למען האמת, כל אחד מהמועמדים בקטגוריה הזו ראוי לאוסקר. צעצוע של סיפור 3 הוא אחד הסרטים המצחיקים והמתוחכמים של השנה ; האחים כהן הם האחים כהן, וסביר שגם אם היו כותבים טלנובלה היה מגיע להם אוסקר ; והתסריטאיות של קר עד העצם עשו ניסיון אמיץ ומרגש לתיאור עולם כיאוטי ומייאש מתוך עיניה של נערה צעירה. בכל זאת, אי אפשר להתעלם מההישג הגדול של ארון סורקין ב"הרשת החברתית". ההישג, אגב, ממש לא קשור לניסיון או להצלחה ללכוד את דמותו המסתורית של מייסד הפייסבוק, מארק צוקרברג. למען האמת, זה ממש לא משנה. גם סורקין עצמו הודה שלא היה לו פייסבוק עד שהתחיל לעבוד על התסריט. הגדולה, אם כך, היא בדיאלוגים, וסורקין הוא הדיאלוגיסט הכי טוב שיש בהוליווד. שורות עפות בקצב רצחני, רווי בפאנצ'ים ובאמירות חדות על התרבות, על העולם, אפילו על קולנוע ועל כתיבה. "אנחנו עדיין לא יודעים מה זה פייסבוק", אומר ג'סי אייזנברג כצוקרברג הצעיר, "אנחנו רק יודעים שהוא מגניב".

אם יש לתסריט של סורקין עכב אכילס הוא קשור, כמו בתסריטים רבים שלו, לעיצוב הדמויות הנשיות. סורקין עצמו נדרש לסוגייה כשארגונים פמיניסטיים האשימו בשוביניזם מוצהר. למעשה, למעט רוני מארה, אף אחת מהדמויות הנשיות לא קיבלה שורות נורמליות להגיד. כולן, בלי יוצא מן הכלל, נכתבו כגרופיות מטומטמות. סורקין, אגב, התייחס לנושא כשקיבל את גלובוס הזהב – ואמר "אני רוצה להודות לכל השחקניות המועמדות בטקס הערב, שעוזרות לי להדגים לביתי הצעירה, שאיכות היא לא מילה גסה... מותק, תסתכלי מסביב, נשים חכמות נהנות יותר".

מועמדיםברבור שחורהפייטרנאום המלך127 שעותהרשת החברתיתמי יזכה: נאום המלךמי היה ראוי לזכות לו היה צדק בעולם: התחלה (ללא מועמדות)

כדי לעשות סדר בכאוס שהוא האוסקר, ישנו ניסיון תמידי לייצר חוקיות. ועדיין, בשנים האחרונות ראינו את רוב החוקים שעליהם הסתמכנו נשברים בזה אחר זה. זאת, מלבד אחד שמחזיק כבר 21 שנים: אין לך סיכוי לזכות בפרס הטוב ביותר אם אין לך מועמדות בקטגוריית העריכה. מאז "אנשים פשוטים" ב-1980, לא היה זוכה בפרס הסרט בלי לפחות מועמדות כאחד מחמשת המועמדים בקטגוריה הטכנית הזאת.

בדרך כלל ישנה התאמה לא רעה בזוכים בין פרס הסרט ופרס העריכה (מטען הכאב, נער החידות ממובאי, השתולים, התרסקות, שר הטבעות, שיקאגו ועוד). מצד שני אם הסרט מהיר בצורה קיצונית או מרשים באופן יוצא דופן, ומאחוריו ביקורות טובות והכנסות נאות, כמו במקרים של "זהות אבודה", "בלק הוק דאון" ו"מטריקס", הפסלון יכול ליפול אצלו.

בעקבות כל הפקטורים האלו –הצלחה קופתית וביקורתית ומיקום בקטגוריית הסרט הטוב ביותר – אין בכלל ספק שיש מועמד מוביל לאוסקר העריכה, וזהו סרטו של כריסטופר נולאן "התחלה". עם זאת, בטוויסט בלתי אפשרי שעוד מישהו ידרוש עליו תשובות, "התחלה" ועורכו לי סמית' לא נכללו בקטגוריה. כך נשאר האוסקר מוכן לחטיפה. יהיה נכון להגיד ששני המועמדים המובילים הם גם אלו שהולכים ראש בראש אל עבר פרס הסרט: "נאום המלך" ו"הרשת החברתית".

סרט הפייסבוק של פינצ'ר נראה, על פניו, כהימור יותר בטוח, מכיוון שהעריכה הגאונית שלו מאוד בולטת בעיצוב הדיאלוגים המהירים והקפיצות הכרונולוגיות של הסרט. "נאום המלך", לעומת זאת, ערוך באופן יותר קלאסי ו"מיושן" אך טומן בחובו כמה תרגילים עריכתיים שמבליטים את העשייה שלו, בעיקר בסיקוונסים בהם המלך ג'ורג' עובד עם מאמנו על פני זמן ארוך. כך גם בעיצוב הסצנות המותחות בהן המלך ניצב בקרב מול המיקרופון המאיים. אם האקדמיה אוהבת את "נאום המלך" כפי שנראה, היא לא תהסס להעניק לו גם את הכבוד הזה.

שלושת המועמדים האחרים בקטגוריה, "127 שעות", "ברבור שחור" ו"פייטר" הם, ללא יוצא מן הכלל, סרטים בעלי עריכה מפוארת ואפקטיבית להדהים, אבל סובלים מחוסר פופולריות יחסית לשניים האחרים.

מועמדיםנאום המלךאומץ אמיתיאליס בארץ הפלאותאני אהבההסערה

מי יזכה: אליס בארץ הפלאותמי היה זוכה לו היה צדק בעולם: הסערהמלכת הלבבות מול מלכת העולם. אליס בארץ הפלאות (מימין) והסערה

גם קטגורית התלבושות פתוחה להימורים. ג'ולי טיימור, הידועה בסגנונה החזותי הבלתי מתפשר בסרטים כמו "טיטוס" או "פרידה", אכזבה השנה עם העיבוד השייקספירי ל"הסערה" שלא הצליח להתעלות לרמה של יצירותיה הקודמות. הדבר הטוב היחיד שאפשר להגיד על "אליס בארץ הפלאות", לעומת זאת, הוא שטים ברטון שוב הצליח לברוא עולם ויזואלי מופלא (תשאלו את "קסטרו" ושאר החברות שכבר עשו הון מהדימויים של הסרט). התלבושות ב"אומץ אמיתי" ו"נאום המלך" תקופתיות ומסייעות לברוא אווירה היסטורית מדויקת, אבל הן מינימליסטיות ושגרתיות מדי עבור האוסקר. אם היה צדק בעולם, טיימור היתה קוטפת פסלון כדי להתנחם מהקטסטרופה של המחזמר "ספיידרמן" בבימויה שנודע לאחרונה כ"מחזמר הגרוע ביותר בהיסטוריה של ברודוויי". אבל האוסקר, לצערה, לא מוגש כפרס ניחומים. אוסקר 2011 - כל הכתבותרשימת המועמדים המלאהמי יזכו בפרסי השחקן והשחקנית הראשיים?

*#