רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סטיבן שפילברג עדיין נלחם על הכרה

הוא הבמאי שמכר הכי הרבה כרטיסי קולנוע בהיסטוריה, אבל האקדמיה הפנתה לו עורף עד שהתחיל לשחק לפי החוקים שלה. עם שני סרטים חדשים - ושונים לחלוטין זה מזה - סטיבן שפילברג דורש עוד אוסקר

תגובות

"לא זכיתי?", ירק סטיבן שפילברג, מורד קולנועי, בתדהמה וזעם מוגזם. "לא הייתי מועמד? פליני ניצח אותי?" הוא שאג כשגילה ש"מלתעות" הועמד לאוסקר על הסרט הטוב ביותר, אבל הוא, כבמאי הסרט, לא זכה במועמדות. השנה הייתה 1976, ושפילברג – אז עוד בדחן עוקצני וארוך-שיער – זייף שערורייה עבור היוצרים של סרט תיעודי על האוסקר של אותה שנה. "זה נקרא 'תגובת נגד מסחרית'", הסביר שפילברג הצעיר, "כולם אוהבים מנצח. אבל אף אחד לא אוהב ווינר!".הרפתקאות טינטין - מועדי הקרנהסוס מלחמה - מועדי הקרנהכשהוא עושה שטויות עבור המצלמה בגיל 30, הוא מצא את נקודת התורפה של כל הקריירה שלו. היא תתנדנד – ועדיין מתנדנדת – בין סרטים גדולים ופופולריים כמו פלדה אמיתית ורובוטריקים 3, אותם הפיק, לבין הניסיון התמידי שלו לקבל הערכה כבמאי חדשני. עכשיו שפילברג מנסה שנית, עם כניסה כפולה למירוץ לפלסון: עם סרט אנימציה תלת-מימדי שאפתני, הרפתקאות טינטין, ועם דרמה תקופתית, "סוס מלחמה", המבוססת על ספר ילדים שהעיבוד הבימתי שלו זכה בפרס הטוני למחזה הטוב ביותר ביוני האחרון.

שפילברג סירב לראיונות אודות הסרטים האלו. החודש, אמרו נציגיו, הוא היה עסוק – אי שם בריצ'מונד, וירג'יניה, בשבוע השני של צילומי "לינקולן", דרמה על החודשים האחרונים של אברהם לינקולן, בכיכובו של דניאל דיי-לואיס. הסרט, שמתוכנן לצאת בסוף השנה הבאה, נראה כמו עוד אחד מאלו שכולם יכולים לאהוב.לא מסתפק רק בחדשנות ויזואלית. "הרפתקאות טינטין":

ועדיין, הקו בין אמנות לעשייה מסחרית הוא מקום מפחיד. שוב ושוב שפילברג החזיק את הקהל בכף ידו. כיום, בגיל 64, הוא לא רק הבמאי שמכר הכי הרבה כרטיסים בכל הזמנים: המכירות שלו בארצות הברית בלבד, העומדות על בערך 3.8 מיליארד, קרובות בערך למכירות של שני יריביו על התואר – רוברט זמקיס וג'יימס קמרון – ביחד. אם להוליווד היה הר ראשמור, שפילברג היה מקבל שם שני ראשים.

אבל שפילברג האמן עדיין מנהל מלחמה – כאילו הלהיטים שלו היו מכשול שיש להתגבר עליו. מי יכול לשכוח את ההתעלמות הגדולה ממנו ב-1986, אז "הצבע ארגמן" קיבל 11 מועמדויות – אבל לא אחת לשפילברג – ולא זכה בכלום (הישג מפוקפק בו זכה "נקודת מפנה" של הרברט רוס עשור קודם לכן). שנה מאוחר יותר, ב-1987, שפילברג קיבל את האוסקר הראשון שלו – והוא היה אוסקר של כבוד. כמה מערכות לאחר מכן, הגיעו עוד שלושה פרסים: על "רשימת שינדלר" ו"להציל את טוראי ריאן". אלו ריככו את המכה, אבל השאירו אותו רחוק מההכרה שקיבל וולט דיסני עם 26 הפסלונים שלו, או בילי ויילדר, עם שבעה, או אפילו פרנסיס פורד קופולה, עם שישה.אין שואה? אין אוסקר. "רשימת שינדלר":

לאחרונה נדמה ששפילברג עובד קשה כדי לצמצם את הפער. נדמה שהוא מעולם לא היה עסוק יותר: אם "לינקולן" יצא כמתוכנן בסוף 2012, הוא ישלים שלושה סרטים גדולים בפרק זמן של שנה. לאחרונה הוא הפיק את "סופר 8" ו"הפלישה למערב", לצד "העזרה" ו"אני מספר ארבע". לצד אלו יש לציין גם את "טרה נובה" עבור פוקס ואת "השמיים נופלים" עבור TNT; "The River" ב-ABC ו-"Smash" ב-NBC. הכסף הוא לא זה שמניע אותו: הלוס אנג'לס ביזנס ג'ורנל לאחרונה דירג אותו במקום השמיני ברשימת האנשים הכי עשירים בעיר – הונו מוערך ב-3.2 מיליארד דולר.

סרט על ילדים, לא לילדים גורלו של "הרפתקאות טינטין" כמועמד לאוסקר עוד לא נקבע. לא ברור אם האקדמיה תאשר לו להתחרות על פרס "הסרט המצויר הטוב ביותר", מכיוון שהוא משתמש בעיבודים ממוחשבים של שחקנים ולא באיורים. אבל גרעין הסיפור, שעליו שפילברג בונה כדי לגעת במצביעי האקדמיה, הוא השימוש בקסם הדיגיטלי על מנת להעביר תחושה של איום אמיתי לילד ולחיית המחמד שלו. במובן הזה, "טינטין" הוא החצי השני של "סוס מלחמה" – סרט על ילד (ג'רמי אירווין) שהולך בעקבות הסוס שלו אל תוך התופת של מלחמת העולם הראשונה. המפיקה הקבועה של שפילברג, קת'לין קנדי, מספרת כי ההתאמה הזו היא מקרית לחלוטין: ההפקה של "טינטין" התחילה לפני שש שנים בשיתוף פעולה עם המפיק השני שלו – פיטר ג'קסון – בעוד ש"סוס מלחמה" נוצר בזריזות בשנה האחרונה. בכמה מיילים קצרים, שפילברג מספר כי הוא רואה בסרטים "ניגודים קוטביים", הוא אומר מבלי לפרט.הולכים לשוחות. "סוס מלחמה":

שפילברג ביים כמעט 30 סרטים, שרובם המוחץ התמקד בצעירים: מ"אי.טי" דרך "הוק" וכלה ב"אימפריית השמש". אבל הפעם נדמה כי שפילברג ממוקד במיוחד בעיסוק שלו בכוח של הנעורים: "סוס מלחמה" ו"טינטין" שניהם קשורים לאחד מהסרטים המודרניים הטובים ביותר על תקוות ופחדי נעורים, "בילי אליוט", על נער ממעמד הפועלים שהופך לכוכב מחול. מתחת לשכבה של ציורים, ג'יימי בל, ששיחק את בילי, כעת מגלם את טינטין. על "סוס מלחמה" עבד לי הול, שכתב הן את הגרסה הקולנועית והבימתית של "בילי אליוט".

שוב, מבהירה קנדי – מדובר בצירוף מקרים. הול עבד על התסריט של "סוס מלחמה" הרבה לפני ששפילברג נכנס לפרויקט. בעיבוד הקולנועי שלו, היא הוסיפה, "'סוס מלחמה' עוסק באצילות של החיות האלו". אבל, מסביר שפילברג, הנושא שהוא עוסק בו הוא פחד של ילד. "נולדתי פקעת עצבים, ואני חושב שסרטים היו הדרך שלי להעביר את הפחדים האישיים שלי לחיים של כל השאר", הוא סיפר ב-2007 בראיון לרולינג סטון. כשהוא נשאל מה הוא מאחל לתעשיית הקולנוע, שפילברג אמר שהוא היה רוצה "לראות את אותה מידת תשוקה מוקדשת לסיפור סיפורים וגילוי קולות חדשים כמו זו שהוקדשה למציאת טכנולוגיות חדשות".

*#