רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אלוף אירופה: אקי קאוריסמקי, הבמאי הכי חשוב ביבשת

הוא כותב את התסריטים שלו בסוף שבוע אחד, לא בטוח ביחס שלו לישראל ורואה את העולם בשחור - אבל מתעקש לעשות סרטים אופטימיים. אקי קאוריסמקי, מדריך למשתמש

תגובות

הבמאי הפיני אקי קאוריסמקי ("איש ללא עבר"), כתב את התסריט לסרטו האחרון ועטור הפרסים, חוף מבטחים, בעשרה ימים. בריאיון ל"טיים אאוט ניו יורק" הוא הודה שבסטנדרטים שלו "מדובר בהרבה זמן. בדרך כלל אני כותב תסריט בסוף שבוע אחר". אבל גם אם בכיר במאי פינלנד מעיד על עצמו שהוא מזדקן, ההצלחה הבינלאומית של סרטו האחרון (שיעלה לאקרנים בארץ בסוף השבוע) מוכיחה שהוא זוכה סוף סוף להכרה כאחד מהבמאים החשובים ביותר באירופה.חוף מבטחים - מועדי הקרנה

למרבה הצער, מרבית הצופים הישראליים התוודעו לקאוריסמקי ולדעותיו הפוליטיות לפני שהם הספיקו לראות את סרטיו, לאחר שהוא הצהיר במאי האחרון כי הוא יסרב להקרין את "חוף מבטחים" בישראל במחאה על מדיניות הכיבוש. אולם, לאחר ימים ספורים הוא שינה את החלטתו והנה, הסרט מופץ בארץ על ידי רשת קולנוע לב. הצעד הזה אולי הפתיע את מעריציו המקומיים של הבמאי, אבל הוא מתבקש לאור הדבקות של קאוריסמקי בעמדותיו הפוליטיות והתעקשותו שלא לאפשר לסרטו "אורות בן ערביים" לקחת חלק בטקס האוסקר האמריקאי במחאה על מדיניות החוץ של הנשיא דאז ג'ורג' בוש. בנוסף, ב-2003 הוא סירב להגיע לפסטיבל הקולנוע היוקרתי של ניו יורק כאות סולידריות עם הבמאי האיראני עבאס קירוסטאמי ("טעם הדובדבן") שארה"ב סירבה להעניק לו ויזה.לא עוד "סרט על מהגרים". "חוף מבטחים":

סרטים מורכבים על אנשים פשוטים ההחלטה של קאוריסמקי לאפשר לבסוף את הפצת סרטו החדש בארץ צריכה לשמח כל חובב קולנוע. במידה רבה זהו סרטו הנגיש והאופטימי ביותר של קאוריסמקי, שנהוג להשוותו לבמאים ריאליסטיים קודרים כמו האחים דארדן (שסרטם האחרון, "הילד עם האופניים", הביס את "חוף מבטחים" בתחרות על מצלמת הזהב בפסטיבל קאן). גם החומרים שמושכים את הבמאי הפיני – בדידות קיומית, ניכור אורבני, אלימות בלתי מוסברת ובעיקר היחסים המורכבים בין בני אדם – יכולים להסביר מדוע הוא מוזכר בנשימה אחת עם במאים אירופאיים נחשבים כמו מיכאל הנקה ("סרט לבן") או בלה טאר ההונגרי ("הסוס מטורינו").

בתחילת העשור הוקרן בארץ "איש ללא עבר" (2003), אחד מסרטיו המצליחים של קאוריסמקי, שמגולל את סיפורו של רתך מובטל (מרקו פלטולה, שכיכב גם בסרט נוסף של קאוריסמקי, "עננים נודדים") שאיבד את זכרונו לאחר שהוכה באכזריות על ידי בריונים. בניגוד ל"ממנטו", שהשתמש בגיבור נטול זיכרונות כדי לבנות סרט מתח עוצר-נשימה, "איש ללא עבר" מתמקד דווקא באפשרות של גיבור כזה לבנות לעצמו חיים חדשים ולא רק להרכיב את הפאזל של חייו הקודמים. בהומור האופייני לקאוריסמקי, הגיבור נטול השם מגיע לקומונה של חסרי-בית ויוצר קשר מהוסס עם מתנדבת בצבא הישועה (קטי אווטינן). התוצאה היא לא סרט מתח, אלא קומדיה אפלה ומלאת חמלה על היכולת ליצור קשר אנושי.

סוד ההצלחה של הבמאי בן ה-54 נובע משילוב של לא מעט גורמים. במיטבו, קאוריסמקי מצליח לספר סיפורים אנושיים פשוטים ונוגעים ללב בלי מניפולציות רגשיות של קולנוע הוליוודי. מצד אחד הסגנון שלו מושפע מבמאי ארטהאוס כמו ג'ים ג'רמוש (שגם הופיע בתפקיד קטן בסרטו המצליח של קאוריסמקי, "Leningrad Cowboys Go America") ומהבמאי הצרפתי רוברט ברסון. מצד שני, הסרטים שלו מציגים מבנה נרטיבי ברור ומהבחינה הזו הם נגישים יותר מסרטים אחרים בז'אנר. בנוסף, בניגוד לדיכאון הקיומי של במאים אירופאים עכשוויים כמו האנקה, האחים דארדן או לארס פון-טרייר, הסרטים של קאוריסמקי אומנם אינם קלים לצפייה, אבל יש תמיד יש בהם רגעים שמעלים חיוך.

"חוף מבטחים" מדגים את יכולתו המרשימה של קאוריסמקי לשלב בין חומרים של מלודרמה (הגירה, עוני, אמהות) לסצנות משעשעות שגרמו לקהל בקאן לקום על רגליו ולמחוא כפיים לבמאי במשך דקות ארוכות. כך למשל, הצופים מתוודעים לגיבור, מרסל (אנדרה ווילמס), בסצנה משעשעת שבה הוא מצחצח את נעליו של אדון מכובד וזעוף-פנים, שנדרס למוות שניות ספורות לאחר שהוא יוצא לרחוב. חברו של מרסל אומר לו "מסכן", ואילו מצחצח הנעליים, שהיה סופר בעברו, עונה בפשטות "מזל שהוא הספיק לשלם". חייו של מרסל, שמטפל באשתו האהובה וחולת הסרטן, משתנים לחלוטין כאשר הוא נתקל בפליט אפריקאי (בלונדין מיגל) שניסה להגיע ללונדון כדי להתאחד עם אמו והתגלגל ל"לה האבר", עיירת נמל שכוחת אל בנורמדי (שעל שמה נקרא הסרט). החומרים הללו היו עלולים להפוך לסרט אסונות מדכא בידיים של הדארדנים, אבל קאוריסמקי רקח מהם מעשייה מודרנית סוחפת ומרגשת על הגירה ואנושיות.למה לבאס כשלא חייבים? "חוף מבטחים" - טריילר:

לדברי קאוריסמקי, "רציתי לעשות סרט על הגירה באירופה כבר יותר מעשור, אבל לא הצלחתי למצוא את המקום הנכון לצלם אותו. נסעתי לאורך החוף במשך שנתיים ואז הגעתי לעיירה 'לה האבר'. ברגע שהגעתי לשם הבנתי ששם אני רוצה לצלם את הסרט, וכתבתי את התסריט תוך עשרה ימים". כשהוא נשאל האם צרפת היא המדינה היחידה שמתקשה להתמודד עם מהגריה, קאוריסמקי עונה בשלילה. "לצערי היום זו בעיה עולמית. לרוב המדינות יש תקנות מזעזעות ביחס למהגרים ומבחינה הומנית מדובר במגפה שמתפשטת על ידי הימין הקיצוני. באותה מידה יכולתי גם למקם את הסיפור בספרד או באיטליה".

במקום ברסון, קאוריסמקי טוען שהפעם הוא שאב השראה בעיקר מ"גנבי האופניים" של דה-סיקה ומקומדיות של צ'רלי צ'פלין. "ככל שאני מזדקן אני נעשה פסימי יותר", הבמאי הפיני מודה בחיוך. "וככל שאני נעשה פסימי יותר הסרטים שלי נעשים קלילים ואופטימיים יותר. זה המפלט שלי מהחיים".חוף מבטחים - מועדי הקרנה

*#