רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל ונציה 2011: כשהרוסים כבשו את איטליה

טוד סולונדז, ערן קולירין ואנדריאה ארנולד, שהפתיעה עם עיבוד אגרסיבי ל"אנקת גבהים" כולם זכו לשבחי המבקרים. אבל הנוקאאוט בפסטיבל ונציה הגיע בסיבוב האחרון, מצד האנדרדוג אלכסנדר סוקורוב

תגובות

בליל אמש ננעל פסטיבל ונציה ה-68 בטקס שכלל לא מעט הפתעות בנוגע לזהותם של הזוכים. חבר השופטים, בראשות הבמאי האמריקאי דארן ארונופסקי, בחר להעניק את פרס "אריה הזהב" לסרט "Faust". מדובר באדפטציה חופשית למדי של הבמאי הרוסי הדגול אלכסנדר סוקורוב ("תיבה רוסית") לטרגדיה המפורסמת של גתה. פרס חבר השופטים, השני בחשיבותו בפסטיבל, הוענק לאיטלקי עמנואל קריאלזה וסרטו "Terraferma". מייקל פאסבינדר זכה, כצפוי, בפרס השחקן הטוב ביותר על גילום מכור לסקס בסרטו החדש של סטיב מקווין, "Shame". המקבילה הנשית הייתה השחקנית הסינית דיני ייפ מהסרט "A Simple Life". סרט סיני נוסף, "People Mountain People Sea" שמו, העניק לשאנג-ג'ון קאי  את פרס הבימוי, בעוד "Alps" היווני זכה בתואר התסריט הטוב ביותר.פסטיבל ונציה 2011 - כל הפרטיםהשורה התחתונה היא שרוב השמות הגדולים הגיעו לפסטיבל בקול תרועה ועזבו בידיים ריקות. הרשימה כוללת את רומן פולנסקי, דייויד קרוננברג, סטיבן סודרברג, טוד סולונדז ומן הזווית הישראלית את ערן קולירין, שסרטו "ההתחלפות" שב ארצה נטול פרסים. אך לפני הטקס היה גם פסטיבל, שעל חציו הראשון תוכלו לקרוא כאן ועל חלקו המסיים בהמשך הכתבה. חפשו את הסרטים הזוכים בשני חלקי הסיקור, המרוחק למי שתהתה בתגובות לגביי קצרנות הדיווח שלי, מפסטיבל בו לא נכחתי.פסטיבל ונציה 2011: קירה נייטלי גונבת את ההצגהטוד סולונדז: "מיציתי את הפרובוקציות, ממשיך הלאה". ראיון

נתחיל מהיכן שסיימנו, עם הסרט "Dark Horse" של טוד סולונדז. בקצרה, נדמה שכל המבקרים מסכימים שזהו הסרט המתוק ביותר שיצא תחת ידיו של אשף הדיכאון האמריקאי. כולם מסייגים שאין מדובר בקומדיה רומנטית רגילה במונחים הוליוודיים, אבל בסולם של סולונדז זה הכי קרוב לחום אנושי אמיתי ונטול פרובוקציות.גם הוא צריך חום אנושי. "Dark Horse" של טוד סולונדז

סרט נוסף שהוקרן באמצע השבוע ממנו המבקרים דווקא כן נשפכו היה "החפרפרת" ("Tinker, Tailor, Soldier, Spy" במקור), מותחן ריגול בימי המלחמה הקרה על-פי ספרו של ג'ון לה קארה. בטלגרף נתנו לו חמישה כוכבים וקראו לו "מבריק". בהוליווד ריפורטר הוסיפו "תענוג ויזואלי". רובם החמיאו לקאסט המפואר בראשות קולין פירת', טום הארדי, ג'ון הארט וגארי אולדמן בתפקיד הראשי כג'ורג' סמיילי, איש ביון עליו מוטלת המשימה למצוא חפרפרת בתוך ארגון ה-MI6 הבריטי, אי-אז בשנות ה-70. המבקרים קבעו כי אולדמן לקח את סמיילי לכיוון אחר מאלק גינס, אשר גילם את אותה דמות בסדרת טלוויזיה שנעשתה על הספר בעבר. בניגוד למבקרים, השופטים לא כיבדו במדליות והיחיד שנשאר ללא תשבוחות מרובות הוא במאי הסרט, תומס אלפרדסון השבדי. בשנת 2008 הפתיע את עולם עם סרט הנעורים/ערפדים שלו "הכניסו את האדם הנכון". זהו הסרט הראשון שלו מאז - הפקה בינלאומית כבדת משקל.מסתמן הייפ מוצדק. "החפרפרת":

למחרת הגיע העיבוד של הבריטית המחוספסת אנדראה ארנולד ("דרך אדומה", "מחוץ למים") לרומן האגדי "אנקת גבהים". הצילום הרועד של טבע עוצר נשימה העניק לסרט את הפרס היחיד שלו, בעוד כולם הופתעו מן האדפטציה הייחודית של ארנולד לקלאסיקה בת המאה ה-19. דוגמה לטאץ' של הבמאית – כאשר משפחת לינטון מגיעה לבקר, הית'קליף בוחר לברך אותם ב-"Fuck Off, You Cunts". לא בדיוק המילים המדויקות שכתבה אמילי ברונטה עבור אחד מסיפורי האהבה הגדולים בכל הזמנים. בין אם הם מצאו את העיבוד מרענן או בוטה, המבקרים לפחות הסכימו שהסרט עשוי למופת.

ברביעי הגיע תורו של "ההתחלפות" לנסות את כוחו בתחרות הרשמית. אחרי שהיוצר ערן קולירין וכוכביו רותם קינן, שרון טל ודב נבון צעדו על השטיח האדום, האורות כבו והסרט החל. בסיומו, היו שהריעו ומחאו כף והיו גם כמה שהחליטו לשרוק בוז. לצערינו, הרבה מן המבקרים המסקרים את הטקס טסו כנראה אל פסטיבל טורונטו שנפתח במקביל ולכן מעט מדי ביקורות התפרסמו על אחד הסרטים המסקרנים של השנה. ב"אינדיווייר" וב"וראיטי" ניסו להחמיא היכן שניתן, אבל שפטו את הסרט בצילו של "ביקור התזמורת", הקודם של קולירין. שניהם מסכימים שהביצוע לוקה בחסר, אך הרעיון הבסיסי של אדם החוזר הביתה בשעה לא רגילה אשר משנה את נקודת המבט שלו על העולם – מרתק.הרעיון מרתק, הביצוע פחות. "ההתחלפות"

שופטי הפסטיבל נאלצו לחכות עד ליום הכמעט-אחרון כדי לחזות בסרט הזוכה. זהו "Faust", קריאה בין השורות המוכרות של גתה, מאת אלכסנדר סוקורוב. הבמאי הרוסי חובב הנסיוני, ש"תיבה רוסית" שלו צולם כולו בשוט אחד רציף, יצר גרסה משלו לסיפורו של דוקטור פאוסט המוכר את נשמתו לשטן. הוא גייס לפרויקט החדש שלו שחקנים גרמנים, דוגמת חנה שיגולה, בשביל לשמור על האותנטיות של השפה בה נכתבה היצירה המקורית. מעניין שאיש מן המבקרים לא הימר עליו כזוכה אפשרי. רובם הסכימו שמדובר בסרט שעוד ידובר בו רבות, אבל גם במפלג קהלים בשל הגישה האידיוסינקרטית בה הוא נוקט. אולם, בסוף השבוע חולקו הפרסים, אותו "Faust" היה הזוכה הגדול וכך תם ונשלם פסטיבל הסרטים של ונציה מודל 2011. מי ייתן ונראה כמה שיותר מהם, וכמה שיותר מהר, גם על מסכי הקולנוע בארץ.פסטיבל ונציה 2011 - כל הפרטים

*#