רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ערן קולירין בפסטיבל ונציה: "אני חושש מהכל"

למרות שצילם סרט מינימליסטי במיוחד הוא מאמין שהוא יקרוץ לקהל הרחב, לא דואג לגבי פרסים ובעיקר מתרגש מהמפגש הראשון עם הצופים. קולירין לוקח את "ההתחלפות" יד ביד לונציה

תגובות

ערן קולירין לא מדבר הרבה. הוא איש צנוע, רגוע. כמו הסרטים שלו: למשל, הטון המינורי והעדין של "ביקור התזמורת". לכן כשמדברים איתו, רגע לפני שהוא ממריא להציג את סרטו החדש, "ההתחלפות", בפסטיבל ונציה 2011 (הראיון התקיים ביום ראשון, ערב הטיסה; "ההתחלפות" יוקרן בערב יום רביעי, ה-7.9 - ע.ק), קשה לחלץ ממנו סקופ או שערורייה. אבל מעט המילים שהוא משחרר נוגעות לגמרי באמת הפנימית של האמנות שלו. "אני מאמין שהנסיון שלי לרדת למשהו מאוד בסיסי חוקר עבורי ואיתי מהו קולנוע", הוא מספר, "מה אני אוהב בזה. הנסיון גרם לי להרגיש חי, הרגשתי שאני מרחיב את עצמי.""ביקור התזמורת", שהיה רק סרטו השני, לקח בסחף את פרסי אופיר של 2007: סך הכל שמונה במספר, שניים מהם עבורו (בימוי ותסריט). הוא קיבל שלושה פרסים בפסטיבל קאן. תידרש עוד פסקה לפחות כדי למנות את שלל הפרסים והשבחים שהוא קטף בפסטיבלים אחרים ברחבי העולם. ומה שהיה יכול בהחלט להתגלגל למועמדות לאוסקר על הסרט הזר, נקטע בגלל רגע בירוקרטי מטופש במיוחד: הסרט, שעניינו ביקור של תזמורת המשטרה של אלכסנדריה בישראל, דובר ברובו אנגלית. אנגלית עם מבטא כבד, אבל אנגלית, ולא מספיק עברית או ערבית. מסתבר שלאקדמיה יש חוקים למקרים כאלו בדיוק, שמכתיבים ממש מכסה מסוימת של אנגלית לתסריט, שמעבר לו, הסרט כבר לא יכול להתמודד בקטגוריה. וכך היה."ההתחלפות" התקבל לפסטיבל ונציה 2011ערן קולירין על הסט של "ההתחלפות"

ארבע שנים לאחר מכן עולה ערן קולירין על מטוס לונציה. על אוסקר השנה הוא כבר, למעשה, ויתר, כשלא הגיש את "ההתחלפות" בזמן לפרסי אופיר. בינתיים הוא מסתפק בתחרות על "אריה הזהב", וזו תחרות קשה: התחרות כוללת תותחים ותיקים כמו דיוויד קרוננברג ("A Dangerous Method"), טוד סולונדז ("Dark Horse") ורומן פולנסקי ("Carnage"), לצד סרטים שכבר עכשיו עטופים בבאזז אוסקר מקדים, כגון "החפרפרת" או וושינגטון תחתית. מה יש לו להציע אל מול השמות הגדולים והסיפורים הגדולים לא פחות (סרטו של קרוננברג הוא דרמה תקופתית אפלה על מאבק האגו בין זיגמונד פרויד לתלמידו, קארל יונג; "החפרפרת" הוא עיבוד לרב המכר של ג'ון לה-קארה; "וושינגטון תחתית" היא דרמה פוליטית בבימויו של ג'ורג' קלוני)?הלך לחקור קולנוע מהו. ערן קולירין (צילום: ורד אדיר)

"זה לא סרט פסטיבלים קלאסי", מודה קולירין, וממהר להודות שהוא לא יודע למה לצפות ובעיקר מחכה לתגובות. "אני חושב שמעל לכל, זה היה איזשהו מסע שנועד כדי לבדוק עם עצמי מה הדבר הבסיסי שמרכיב סרטים בקולנוע. מהי משמעות הפריים, מה המינימום שמעניין בקולנוע".

אבל אין איזשהו דחף ליצור סרט פסטיבלים, סרט אוסקר?"אני כלל לא בטוח ש'ההתחלפות' לא קומוניקטיבי לקהל. בכל מקום שתהיי, תראי אנשים מצלמים אחד את השני באייפון. נוכחות הצילום והמבט נמצאים בכל פינה. רציתי לחקור מיהם האנשים ששבויים במסך טלוויזיה, אלה שמסתכלים על אנשים אחרים. במידה מסוימת עניין הצילום והמבט, במיוחד בתקופה שלנו, נוגע לרגש פרטי של אנשים בכלל. ולרגשות אינטימיים בכלל".רגשות אינטימיים של אנשים. "ההתחלפות" (צילום: שרון ברקת)אז איך זה מרגיש לקחת את הסרט שלך לפסטיבל ונציה?"אני מחכה וחושש מהכל. הילד שלי, שאני מטפח ואוהב, הולך לפגוש את העולם הגדול. לגבי הצלחה בפסטיבל? אני מקווה, אבל לא יודע כלום".פסטיבל ונציה 2011 - כל הפרטים(כתב: עמית קלינג. ראיינה: רוני אפרת)

*#