אורון שמיר, עכבר העיר אונליין

ביום רביעי שעבר, האחרון לחודש אוגוסט, נפתח פסטיבל הסרטים ה-68 של ונציה. מדובר באירוע הותיק מסוגו בעולם וכן באחד משלושת פסטיבלי הקולנוע החשובים והיוקרתיים בתבל, יחד עם קאן וברלין – כאשר השנה רבים מהסרטים המדוברים של השנה נחשפים בו בבכורות עולמיות. הנה מה שהוקרן שם עד כה, כאשר עוד חצי פסטיבל לפנינו.פסטיבל ונציה 2011 - כל הפרטים

סרט הפתיחה היה וושינגטון תחתית ("The Ides of March"), אותו ביים, כתב ובו מככב ג'ורג' קלוני, כאשר לצידו שורה של שחקנים ושחקניות מפורסמים: ריאן גוסלינג מגלם לוביסט צעיר הנכנס לעולם הפוליטיקה האמריקאית, שם הוא פוגש בפיליפ סימור הופמן, מריסה טומיי, אוון רייצ'ל ווד ופול ג'יאמטי. המבקרים היו נדיבים בכוכבים (המפרגנים נתנו ארבעה, הפחות הסתפקו בשלושה) אבל פושרים במחמאות. אפילו כמעט מתאמצים מדי. אם זו תחילתו של קמפיין אוסקר עבור קלוני וסרטו, התמונה לא מזהירה.קטל לא מחייב

היום השני של הפסטיבל נפתח עם אחד התותחים היותר כבדים שלו – סרטו החדש של רומן פולנסקי "Carnage". מדובר בעיבוד קולנועי למחזה צרפתי בשם "אלוהי הקטל", בו שני זוגות הורים נפגשים לשיחה הגולשת לאלימות, בעקבות סכסוך שפרץ בין ילדיהם. הפעם המבקרים לא רק נדיבים עם הציונים, אלא אף מלאים תשבוחות, בעיקר למשחק. מהצד הגברי כריסטוף וולץ זוכה להעדפה מובנת על פני ג'ון סי ריילי, אבל אצל הנשים מסתמנת הפתעה כאשר את מירב ההילולים קוטפת ג'ודי פוסטר ולא קייט וינסלט.התשוקות הסודיות של הבורגנים. "Carnage":סרטה החדש של מדונה, הזמרת שכבר עשתה ניסיון קולנועי אחד ("Filth & Wisdom"  מ-2008), קיבל ביקורות מעורבות ובחלק מן המקרים אף נקטל באכזריות. הסרט, "W.E" מתחקה אחר סיפור אהבתם של גרושה אמריקאית וואלאס סימפסון ויורש העצר הבריטי דאז, הנסיך אדוארד, אשר היה לסקנדל מלכותי שאילץ את אדוארד לוותר על הכתר לטובת אחיו המגמגם - עלילת משנה הזכורה לצופי "נאום המלך" ונמצאת במרכז הסרט החדש.מחוץ לתחרות הוקרנה גם "Mildred Pierce" (שוב בכיכובה של וינסלט), המיני-סדרה החדשה של טוד היינס, החבר בפאנל השופטים של הפסטיבל, ונפתחה גם התחרות האיטלקית, שפחות מעניינת את חובבי הקולנוע האוניברסליים. למעשה, הבמאי האיטלקי הכי מעניין בפסטיבל השנה, עמנואל קריאלזה ("רספירו", "המסע אל החלום"), מתמודד בכלל בתחרות הבינלאומית עם דרמת המהגרים "Terraferma", ממנה סירבו המבקרים להתלהב.

לפעמים סיגר הוא רק סרט של קרוננברג ביום שלאחר מכן הוצג סרטו הטרי של דייויד קרוננברג ("היסטוריה של אלימות"). זהו מאבק פסיכואנליטי-אינטלקטואלי בין זיגמונד פרויד (ויגו מורטנסן) וקארל יונג (מייקל פאסבינדר), ההופך למשולש אוהבים שקודקודו הוא צעירה רוסיה הסובלת מהיסטריה (קירה נייטלי, שגונבת את רוב הזרקורים מעמיתיה הגברים). הביקורות משבחות, שוב בעיקר את הופעותיהם של השחקנים, כאשר הרוב מסכימים כי הופעתה האמיצה והקונטרוברסלית של נייטלי היא זו שיזכרו. עוד קבעו המבקרים של הסרט במיניות נועז למדי, כאשר באינדיפנדנט סיכמו "כמו סרט אקשן משובח, רק עם מילים".כשפסיכולוגים רבים. "A Dangerous Method":

היום שלמחרת היה עמוס בשמות גדולים יותר, כאשר הגדול שבהם הוא סטיבן סודרברג, אשר הציג את התפשטות ("Contagion"), בו וירוס קטלני מאיים להשמיד את האנושות בזמן שיא. הסרט זכה לתגובות מעורבות, גם אם טובות בסך הכל. למבקרים היה חשוב לציין את איכותו, בתוספת המילה "אבל" בנושאים מסוימים. חלק טענו שהוא לא סתם מותחן אלא כמעט סרט אימה, אחרים ציפו לדמויות עמוקות יותר מהקאסט, הכולל את מאט דיימון, קייט וינסלט (שוב!), גווינית' פאלטרו ולורנס פישבורן. את מירב תשומת הלב לכד הבמאי עצמו, שהודיע כי בניגוד לשמועות אין מדובר בסרטו האחרון, הוא פשוט יוצא לשבתון קצר ומתוכנן מראש ("השמועות" כוללות בין היתר הכרזה של סודרברג עצמו בראיון שפורסם ב"גרדיאן" כי הוא מתכנן לפרוש אחרי שיסיים את שלושת הפרויקטים הנוכחיים שלו). אחריו הוקרן סרטה החדש של יוצרת "פרספוליס" מרג'ין סטראפי. קוראים לו "Chicken With Plums", והמתכון הזה נחשב מתוק מדי לדעת הביקורות ולא, הוא דווקא לא באנימציה. אחריו הגיע תורו של "Alpis" מאת במאי "Dogtooth" השערורייתי, יורגוס לנטימוס. הביקורות בשלהן – עוד תוספת נפלאה לגל היווני החדש. אבל אחרי שצפיתי בעצמי ב"אטנברג", נציג יוון לאוסקרים הבאים אשר הוקרן אתמול גם בונציה – אני כבר לא מאמין להם.שחקנים תופסים פיקוד

ג'יימס פרנקו הציג סרט בבימויו – "Sal", ביוגרפיה דלת תקציב אודות שחקן העבר סאל מיניו, וכמוהו עשה גם אל פאצ'ינו ביום העוקב, עם "Wilde Salome", העוסק במחזהו של אוסקר וויילד, "סלומה". במקרה של פרנקו, המבקרים מעדיפים אותו לפני המצלמה ולא מאחוריה, בעוד סרטו התיעודי של פאצ'ינו, בו הוא משחק גם בתפקיד עצמו וגם בתפקיד המלך הורדוס (כחלק מהמחזה) זוכה לשבחים, אם או בלי קשר לעובדה שהשחקן האמריקאי הדגול יקבל במהלך הפסטיבל אות הוקרה. אתמול נצפו גם "Shame" של סטיב מקווין ("רעב"), בו מייקל פאסבינדר מגלם מכור לסקס, לצד סרטו החדש של ג'ונתן דמי "I'm Carolyn Parker", מסמך תיעודי פוסט הוריקן קתרינה. הראשון הרשים את המבקרים באיכותו והדהים בגרפיות שלו וייתכן שהוא הסרט עם הביקורות הטובות בפסטיבל עד כה. השני לא עורר הדים, כיאה לסרט טלוויזיה דוקומנטרי.חזק במטא. פאצ'ינו ב-"Wilde Salome":

היום יוקרן "Dark Horse" של טוד סולונדז, המספר על רומן המתפתח בין אספן צעצועים בן שלושים שעדיין גר עם ההורים (ג'סטין ברת'ה) לאישה שהיא הכבשה השחורה של משפחתה (סלמה בלייר). בהמשך, יעלה ויבוא אחד הסרטים היותר מסקרנים של השנה – "החפרפרת" ("Tinker, Tailor, Soldier, Spy"), מותחן ריגול על פי ספרו של ג'ון לה-קארה ובבימויו של תומס אלפרדסון השבדי ("הכניסו את האדם הנכון"). הקאסט המרשים כולל את גארי אולדמן, קולין פירת', טום הארדי וג'ון הארט.

וביום רביעי יגיע הרגע הישראלי של הפסטיבל, עם הקרנת סרטו השני של ערן קולירין "ההתחלפות". כזכור, היצירה החדשה של במאי "ביקור התזמורת" פרשה מן המירוץ לאופיר רגע לפני שהוכרזו המועמדים. זאת בשל רמת גימור בלתי מספקת, לטענת היוצר. כך שפסטיבל ונציה, בו זכה לפני שנתיים סרט ישראלי בדמות "לבנון" של שמוליק מעוז בפרס הגדול, הוא הזדמנות ראשונה בהחלט של הקהל להיחשף לסרט המאוד מצופה הזה.

עוד סרטים מעניינים שטרם נחשפו לעיניי הקהל וחצי הביקורות – "אנקת גבהים" של אנדראה ארנולד ("דרך אדומה", "מחוץ למים"),  "Killer Joe" של וויליאם פרידקין, " 4:44 Last Day on Earth" של אבל פררה וגם "Texas Killing Fields" של איימי מאן, הבת של הבמאי האמריקאי מייקל מאן. האם מישהו מהם יהיה הסרט הראשון שיפיל את המבקרים מהרגליים סוף-סוף? ולמי יעניק דארן ארונופסקי, יושב ראש חבר השופטים, את פרס "אריה הזהב" לסרט הטוב ביותר? במוצאי שבת נדע את התשובות.פסטיבל ונציה 2011 - כל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ