רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תלת-מימד עם עומק: גם הבמאים הדגולים נכנעו

מה התחיל כנחלתם של בלוקבאסטרים והפך לשטאנץ שכל זבלון אקשן מדביק על עצמו בשביל למשוך קהל. אבל עכשיו הבמאים הרציניים - כמו ורנר הרצוג או מרטין סקורסזה - נכנסים לתמונה

תגובות

בתוך הדיון ההיסטורי ותיאורטי הזה לתלת-מימד שמור מקום של כבוד. גם מי שרואה בטכנולוגיה הזו גימיק מסחרי שנועד להקפיץ את מחירי הכרטיסים ולהילחם בתופעת ההורדות הבלתי חוקיות מתקשה להתעלם מהפוטנציאל האמנותי העצום של קולנוע תלת-מימדי. כעת, כאשר במאים מהשורה הראשונה  כמו סטיבן שפילברג ("אי.טי"), וים ונדרס ("פריס, טקסס"), ורנר הרצוג ("גריזלי מן") ומרטין סקורסזה ("השור הזועם", "כנופיות ניו יורק") החליטו להוציא סרטים בתלת-מימד, נראה כי התופעה שחזרה אל חיינו בסערה עם "אווטאר" של ג'יימס קמרון דורשת דיון רציני יותר, שחורג מהשלכותיה הכלכליות.תלת-מימד דו-מימד בתלת-מימד. "Cave of Forgotten Dreams":

הרצוג התפרץ לדלת פתוחה. "ברור שנראה בעיקר שוברי קופות וסרטי אקשן בתלת מימד", וים ונדרס טען בפסטיבל ברלין האחרון, "אבל מבחינתי זה גם העתיד של קולנוע תיעודי. זה יאפשר לנו לגלות נופים חדשים ובני אדם אחרים בדרך שלא הכרנו קודם". ונדרס, הבמאי הגרמני המוערך שהיה מועמד לאוסקר, לא רק מדבר – הוא גם עושה: הוא בחר לצלם את סרטו פינה, המגולל את סיפורה של הכוריאוגרפית פינה באוש, בתלת מימד משום לטענתו "במקרה של מחול זה פשוט מתבקש".העולם בתלת-מימד. יש לתעד אותו בהתאם:

ונדרס, שסרטו הוקרן בפסטיבל וזכה לשבחים, הסביר שהוא מכיר את באוש ועבודתה למעלה מעשרים שנה, אבל הוא נאלץ לחכות לטכנולוגיה של תלת-מימד כדי לעשות צדק עם המחול המורכב שהיא מציגה. לטענתו רק קולנוע שמאפשר אשליה אמיתית של עומק יכול לשחזר – או לפחות להתקרב – את החוויה של צפייה בריקוד. אחרי שבאוש מתה במפתיע מסרטן ב-2009, ונדרס נאלץ לשנות את התסריט והחליט להפוך את הסרט למחווה אחרונה לרקדנית המיתולוגית. התוצאה היא סרט שמורכב מקטעי מחול רבים ומראיונות עם חברי הלהקה של באוש. יחסית לקולנוע תיעודי – ובהשוואה לסרט של הרצוג למשל – ב"פינה" יש מעט מאוד מלל והרבה מאוד תנועה, והצילום הייחודי בתלת מימד בהחלט עושה חסד עם הבחירה האמנותית של ונדרס. ההצלחה היחסית של "פינה" שכנעה את בית האופרה המלכותי של גרמניה להוציא גרסת תלת מימד של האופרה "כרמן", ולפתח סרטים שיתעדו בתלת מימד יצירות בלט קלאסי המוצגות בבית האופרה.

כמו צעצוע חדש סרטו הבא של מרטין סקורסזה, "Hugo", שיעלה לאקרנים בנובמבר הקרוב, מתמקם בפער בין סרטים רבי תקציב כמו "קפטן אמריקה" או "הרפתקאות טין-טין" (ששפילברג סיים לעבוד עליו לאחרונה) לסרטים תיעודיים המיועדים לקהל מצומצם יחסית. בריאיון ל"גרדיאן" סקורסזה דיבר בהתלהבות על הצעצוע החדש שלו ואמר כי "תמיד אהבתי תלת-מימד. אנחנו חיים את חיינו בתלת-מימד, אז למה לא לראות קולנוע באותו אופן?"בקרוב - "החבר'ה הטובים 3D"?

סרטו החדש של סקורסזה, בכיכובם של בן קינגסלי, סשה ברון כהן וכריסטופר לי, מגולל את סיפורו של נער יתום שנאלץ לגור בתחנת רכבת בפריז. גם אם זה נשמע כמו סרט לילדים, למעשה מדובר בעוד הזדמנות לדיון מעמיק בדמותו המשתנה של הקולנוע. לדברי סקורסזה, הוא בחר לכלול בסרט (המבוסס על ספר מצליח של בריאן סלזניק) את דמותו של הקולנוען המיתולגי ז'ורז' מלייס, מהאבות המייסדים של האמנות השביעית. מלייס, שהחל את דרכו כקוסם, גילה את אמנות הראינוע וצילם עשרות סרטים אילמים קצרים המבוססים על אשליה אופטית ופעלולים (המפורסם שבהם הוא "מסע אל הירח"). בסרטו של סקורסזה הגיבור הצעיר נתקל במלייס המבוגר וב"איש המכני" שהוא המציא. "בסרט הקולנוע עצמו הוא שקושר בין הדמויות", הסביר סקורסזה. "המכונה הופכת להיות מקור הקשר הרגשי בין הילד לאביו, למלייס ולמשפחתו. הסרט עוסק בדרכים שבהן אנשים מביעים את עצמם דרך טכנולוגיה מבחינה פסיכולוגית ורגשית".

אם סרטו של סקורסזה יצליח בקופות, בהחלט ייתכן שבשנים הקרובות נראה יותר ויותר "סרטי איכות" שמצולמים בטכנולוגיית תלת-מימד. או כפי שסקורסזה עצמו טוען באופטימיות מדבקת: "כשאתה מצלם בתלת-מימד אתה ממציא מחדש את הקולנוע. אתה נאלץ לחשוב מחדש איך לספר סיפור באמצעות תמונה, דרך דימוי. אני לא חושב שאנחנו צריכים להשתמש בזה כגימיק ולנסות 'לזרוק' כמה שיותר חפצים לכיוון המצלמה. אני חושב שיש בזה אלמנט משחרר – שצריך להמשיך ולחקור אותו".פינה - מועדי הקרנה

*#