אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

זהו, נשברו הקופות: סיכום קיץ 2011 בקולנוע

מסע הניצחון של הארי פוטר, המצב העגום של הקומדיות האמריקאיות ופיצוץ אוכולוסין של גיבורי על - כך נראה הקיץ החולף על מסכי הקולנוע

תגובות

אולי קצת קשה להבחין בזאת אם מתחשבים במזג האוויר, אבל לפחות בהיבט אחד נדמה שהקיץ עומד להסתיים –זה הקולנועי. העונה שמתחילה בכל שנה עם בואו של חודש מאי (עם יום הזיכרון האמריקאי) ונגמרת עם סוף אוגוסט, מתאפיינת בדרך כלל בסרטים עתירי תקציב ודלי קלוריות. הרבה כוכבים, המון אפקטים ויזואליים וכמעט אפס השקעה בפרמטרים כמו עלילה או דמויות. אז רגע לפני שספטמבר ימטיר עלינו שאריות של שוברי קופות אמריקאיים, אחריהן יעלו ויבואו המועמדים בפוטנציה לאוסקר הבא, הנה סיכום הקיץ הקולנועי, בתקווה שיחד עם קיצו יסתיימו גם החמסינים.

כסף מדבר: שובר הקופות האימתני ביותר

הריטואל הקבוע מצד האולפנים הגדולים בארצות הברית הוא קיטורים על פיראטיות שפוגעת להם בפרנסה, יחד עם דיווחים על שבירת שיאי הכנסות ממכירת כרטיסים. וכאשר כרטיס לסרט תלת-מימדי יקר יותר מכרטיס רגיל, אין פלא שאותם שיאים ממשיכים להישבר. בזכות הקיץ הנוכחי, אולפני פארמונט הפכו כבר עכשיו לאולפן המכניס של השנה, עם למעלה משני מיליארד דולר ברחבי תבל. זה כולל בין היתר סרטים כמו רובוטריקים 3 ו-"קונג פו פנדה 2", אבל המספר צפוי לגדול לאחר יציאתם לאקרנים של "פעילות על טבעית 3", "משימה בלתי אפשרית 4" ו-"החתול במגפיים" מסדרת "שרק". אם זאת, "רובוטריקים 3" שני בהכנסותיו להארי פוטר ואוצרות המוות חלק 2, שגרף לבדו 1.2 מיליארד דולרים בהכנסות עולמיות והוא הוא מלך הקופות של 2011 ונכון לעכשיו הסרט השלישי המכניס ביותר בכל הזמנים.

אחריהם מגיעים "בדרך לחתונה עוצרים בוגאס", "שודדי הקאריביים 4" ו-"מהיר ועצבני 5", כולם עם למעלה מ-200 מיליון דולר הכנסות בארצות הברית בלבד. המקום השישי שייך ל-"מכוניות 2" ואת העשיריה משלימים "ת'ור", "מסיבת רווקות", "קונג פו פנדה 2" ו-קפטן אמריקה. רק במקום ה-12 ניצב סרט שהופץ לפני תחילת מאי ("ריו"), כאשר הטבלה השנתית ודאי עוד תשתנה לרעתם של הסרטים הוותיקים יותר, שכן רבים מסרטי הקיץ עדיין מוקרנים.אין עוד מלבדו. "הארי פוטר ואוצרות המוות חלק 2"

גם מבחינת מספרים הקשורים לשמות הסרטים, היה זה קיץ עמוס במיוחד. צופי הקולנוע כבר ודאי רגילים לעוד ועוד המשכונים מיותרים מדי שנה, רימייקים, פריקוולים וספין-אופים, מילים לועזיות שמשמעותן אחת – לחלוב כמה שיותר מזומנים ממותג מוכר ואהוב. ששת המקומות הראשונים שייכים לסרטים מסדרה שכבר הוכיחה את עצמה, כאשר "ת'ור" במקום השביעי הוא גם סרט מבוסס קומיקס וגם חלק אינטגרלי בפאזל של "The Avengers", כך שרבים ראו בו בן-דוד של "איירון מן". אם כך, "מסיבת רווקות" הוא הסרט המקורי המרוויח של השנה. כלומר, צפו להמשכון שלו בקיץ הבא.

מוסיפים עומק: השימוש הכי טוב בתלת-מימד

כאמור, כל סרט שני הבין מיד את הטריק ששמו "תלת-מימד". בקצרה – השקע כסף בשלב העריכה כדי להמיר את סרטך לתלת-מימד וקבל תשואה מוגברת בקופות הכרטיסים. בדרך כלל, סרט שלא צולם מראש בתלת, יחווה כלא-מרגש במיוחד גם לאחר ההמרה – עיין ערך גרין לנטרן, שנראה כמעט אותו הדבר עם או בלי המשקפיים הסטריאוסקופיים. או קונאן, שנפתח בסצינה תלת-מימדית ואז חוזר להיות שטוח כמו התסריט שלו. במקרים קיצוניים, האפקט התלת-מימדי פשוט פוגם בצפייה בסרט: אחת מתופעות הלוואי של המשקפיים המיוחדים, מלבד היותם מאוד לא מחמיאים לחובש אותם, היא כהות איומה המשתלטת על המסך. מסופקני אם צופי "שודדי הקאריביים 4", לדוגמה, הצליחו להבין מה קורה בסצינות הליליות או החשוכות, שמרכיבות אחוז לא מבוטל מן הסרט.אפילו הגיבור עצמו הוריד את משקפי התלת מימד, כלומר, המסכה. "גרין לנטרן"

לכן, הפרס ע"ש "אווטאר" לשימוש הכי מוצלח בתלת-מימד בקולנוע הולך אל "קפטן אמריקה", שהשכיל להתנהל היטב בנפח של סביבתו בסצינות האקשן, להשליך על הצופים חפצים בדיוק במידה הרצויה ובעיקר לפתוח ולסיים את סרטו ברוב הוד והדר ויזואלי, הודות לאפקט התלת-מימדי.

לשים את הקוף על הגב: ההפתעה של הקיץ מי היה מאמין שדווקא פריקוול לסדרת "כוכב הקופים" יהיה אחד הסרטים המצויינים, לא רק של הקיץ הנוכחי אלא של השנה כולה? לא רבים חשבו כך, זה בטוח. אך כנגד כל הסיכויים, הפך כוכב הקופים: המרד להפתעה המרעננת של הקיץ והזכיר איך עושים זאת נכון – האקשן גדול מהחיים, האפקטים פוערי עיניים ומרחיבי אישונים, הכל מבלי לגרוע מעלילה מרתקת וסוחפת ודמויות בנויות לעילא. שיתוף הפעולה בין הבמאי הטירון אך המוכשר והבטוח בעצמו רופרט וואייט (“The Escapist”), יחד עם חברת האפקטים WETA ("שר הטבעות", "אווטאר") הוציא הרבה מבקרים מגדרם ואת הקהל מביתו. שלא לדבר על הרלוונטיות שלו למחאת האוהלים הכלל-ארצית. מסתבר שגם קופי-אדם דורשים צדק חברתי ופתרון למצוקת הדיור בה הם שרויים - ואני מוכן להישבע שראיתי את סיזר, גיבור הסרט, בשדרות רוטשילד.

אולי בתוך המבחנה הזאת יש צדק חברתי? "כוכב הקופים: המרד"

לא סופר בכלל: האכזבה של הקיץ

למזלו של "צעקה 4", הפרק הרביעי בסדרת האימה שהייתה פופולרית בשנות ה-90, מועד יציאתו היה באמצע חודש אפריל. אז טכנית, הוא אינו כשיר להתמודד על התואר המביש. "האנה" היה חתיכת סרט מחורבן עם באזז של אחלה סרט, אבל מהשילוב בין הבמאי של "כפרה" לסרט אקשן נוסחתי לא ציפיתי לשום דבר. כך שבלית ברירה המאכזב הרשמי של הקיץ הזה הוא סרטו המסתורי של ג'יי ג'יי אברמס – "סופר 8", שפתח את פסטיבל הקולנוע האחרון של ירושלים. האכזבה נובעת מסך כל החלקים שלא התחברו לשלם אחד, מן היומרה שהוכנסה שלא לצורך, מן העובדה שמחוות לסטיבן שפילברג המופקות על-ידי סטיבן שפילברג הן רעיון פגום מיסודו ובעיקר מן הסיום.

אין הכוונה לסצינה המרגשת-בכוח, בסרט שמדלג על הרגש לטובת אפקטים מסוגים שונים בכל שלביו, אלא למה שמגיע אחריה. עלילת הסרט עוקבת אחר חבורת נערים המצלמים סרט זומבים באמצעים ביתיים, בזמן שמפלצת חייזרית פולשת אל העיירה המנומנמת שלהם. כל העת תהיתי איך ייצא אותו סרט בתוך הסרט והבמאי בחר לתגמל את צופיו שנשארו במושבים בזמן הקרדיטים ומראה להם את התוצאה המוגמרת. הצרה היא שבסרט הקצר, שכאילו בויים על-ידי ילדים, יש יותר חן, מקוריות, משחק עם קלישאות, מודעות עצמית ואהבת קולנוע - מאשר בכל הסרט הארוך שקדם לו. זה שבויים על-ידי אדם מבוגר, לכאורה. ההרגשה היא של בזבוז חומר גלם משובח.עדיף שהיו נשארים מאחורי המצלמה. גיבורי "סופר 8"

הקומדיה המוצלחת ביותר

תחום נוסף שסבל מהמון הבטחות שלא לגמרי קויימו הוא ז'אנר הקומדיה, בכמות ובאיכות כאחד. זה מתחיל בעובדה שאת הקומדיות האמריקאיות, המוצלחות והאיומות, אפשר לספור הקיץ על אותו יד, כאשר האגודל מצביע למטה כדי לסמן תחושת באסה כללית - "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק", "מסיבת רווקות", איך להיפטר מהבוס ו"ארוס בהשאלה". הללו חוזקו בשחקנים זרים כמו "ברוכים הבאים למכס" הצרפתי ו-"טעם החיים" האיטלקי, שגם הם נחשבים לחביבים ותו לא. בסוף השבוע עולה לאקרנים מורה רעה, עם קמרון דיאז, ג'סטין טימברלייק וג'ייסון סיגל. ספק רב אם הוא יציל את המצב, כך שהמסקנה המתבקשת היא שיכול להיות שכדאי להוליווד לעדכן את הומור השירותים, מילון הגסויות וקומדיות האחווה הגברית (או הנשית, שנראית בדיוק כמו הגברית משום מה). מצד שני, מדוע שיעשו זאת אם הקהל ממשיך לנהור אל האולמות, ללא קשר לטיבה של התוצרת השנתית?

מי לוקח מכות, סופרמן או ספיידרמן? גל סרטי הקומיקס

ארבעה גיבורי-על רציניים התקוטטו על הבכורה בקיץ הנוכחי, כאשר בזנבם נמצאים סרטי קומיקס עם פחותי תקציב ובאזז, כמו "המאמין", למשל. מבין "ת'ור", "אקס-מן: ההתחלה", "קפטן אמריקה" ו-”גרין לנטרן", שניים בלטו יותר. ובתחרות בין הקפטן לסיפור בראשית של חבורת המוטנטים, שניהם מתרחשים על רקע אירועים היסטוריים אמיתיים, אני בוחר ב"אקס-מן: ההתחלה". עבורי, זהו גם הסרט הטוב ביותר בסדרה, עם גישה רעננה לסיפור התהוותם של פרופסור אקסבייר וידידו שהפך לאויבו – מגנטו. נכון שהאפקטים לא משהו וריבוי הדמויות לא מאפשר לפתח את רובן כראוי, אבל הגרוב של הבמאי מתיו ווהן והעלילה המתחילה במחנות ההשמדה ומסתיימת עם משבר הטילים בקובה, מחפים על רוב הפגמים. סרט קומיקס אחד ברמה של "אקס-מן: ההתחלה" בכל קיץ, יהיה המינון הנכון. אבל כמובן שבהיותו הטרנד החם בשנים האחרונות, המצב רק יילך ויחמיר. לראייה, הקיץ הבא עומד להמטיר עלינו סרטים חדשים בעלילות באטמן, סופרמן וספיידרמן, שלושת גיבורי הקומיקס האהובים בעולם. זאת כמובן לצד המגה-סרט שייאחד המון גיבורי-על באותו הפריים, "האוונג'רס" של אולפני מארוול.

ככה עושים את זה. מגנטו ב"אקס מן: ההתחלה"

מי הזמין אותם לפה? הלא קשורים

מלבד הז'אנרים הידועים שהוזכרו לעיל, בכל קיץ מתעקשים להתגנב אל האולמות כל מיני סרטים איכותיים, עם פרסים מפסטיבלים ברחבי העולם. כביכול, לא מה שהצופה הישראלי חובב המזגנים צריך באמצע חום יולי-אוגוסט. כאלה היו "האשה ששרה", קאטפיש שהגיע באיחור מרהיב, "לאור היום" וגם התוצר השנתי של וודי אלן, "חצות בפריז". אבל השיא היה "עץ החיים", סרטו המדיטטיבי של הבמאי האיטי בעולם - טרנס מאליק. את כמות האנשים שניגשו לצפות בסרט ההוא עם בראד פיט ושון פן ואז יצאו באמצע כדי לדרוש את כספם חזרה לנוכח מצגת פאואר-פוינט מוזרה שהוקרנה במקום הסרט המדובר - אפשר להשוות ודאי למספרים שעשה "הערת שוליים". כל התשבוחות מגיעות למפיצים על שהביאו אותו חם וטרי מפסטיבל קאן, שם זכה בפרס הגדול (“דקל הזהב”). אבל מה לעשות שאותו פסטיבל נערך דווקא באמצע חודש מאי, כך שבזמן שהסינפילים שמחו, היתר מחו.

*#