רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תורת האבולוציה של "כוכב הקופים"

למרות האפקטים הפרימיטיביים וההמשכים התמוהים, "כוכב הקופים" ממשיך להתסיס את הדמיון של יוצרי קולנוע עכשוויים. כעת הוא זוכה לאיתחול, שמחליף את הפחד מנשק גרעיני בזה מהנדסה גנטית

תגובות

לאבולוציה של גזע נדרשים כמה עשרות אלפי שנים. למותגי תרבות פופולרית אין כל כך הרבה זמן. כוכב הקופים המרד, הסרט השביעי על הפרימאטים המתקדמים שהמציא פייר בול ברומן שלו מ-1963, "כוכב הקופים". זהו גם הסרט הראשון בסדרה מזה 10 שנים. האחרון, שביים טים ברטון, היה רימייק לסרט המקורי, מ-1968, שהשריץ בתורו ארבעה סרטי המשך, שתי סדרות טלוויזיה, סדרת קומיקס וג'ונגל של מרצ'נדייז – לפני שזה התקפל לטובת מותגים חזקים יותר כמו "מלחמת הכוכבים" ו"באטמן". לקופים היה את העידן שלהם, אבל שום דבר לא נמשך לנצח. זנים נכחדים. אימפריות נופלות. רווחים דועכים. ראשי סטודיו חדשים עולים.כוכב הקופים המרד - מועדי הקרנה

אבל הרעיון של בול היה כל כך חזק שהוא עשוי להיות חסין בפני אתגרי הברירה הטבעית – והמלאכותית. הוא דמיין עולם הפוך שבו הקופים, אבות אבותינו, הפכו ליותר מתקדמים מבני האדם ומרגישים שזה מוצדק לחלוטין להתייחס אלינו כאל חיות טיפשות: לצוד אותנו בשביל הספורט, לשמור אותנו בכלובים, להשתמש בנו לניסויים מדעיים לא נעימים בכלל. בסרט "כוכב הקופים" הראשון, בני האדם באמת לא נראים כאילו מגיעה להם יותר מדי הערכה: הם לא מסוגלים לחשוב בהגיון או להשתמש בשפה. עול האדם הלבן. צ'רלטון הסטון ב"כוכב הקופים"כששלושה אסטרונאוטים אמריקאיים נוחתים על הכוכבים, הקופים לא מצליחים להבדיל ביניהם לבין הגזע הלא מפותח שהם רגילים אליו. אחד מבני האדם, טיילור (צ'רלטון הסטון) מנסה לשכנע את השובים שלו שהוא שונה, אבל זה לא קל: קיומו של אדם רציונלי, שעוד מסוגל לדבר, לא מסתדר עם המדע הקופי והדת הקופית (הרעיון של הסטון בתור נציג בני האדם המפותחים מבלבל גם אותנו).

דארווין מתהפך בקברו זה רעיון שנון, מהסוג שאפיין את המדע הבדיוני הישן: קונספט "מה אם?" פנטסטי שאפשר לסופר לבחון את תנאי החיים שלו מפרספקטיבה אחרת. הסרט הראשון יצא בשיא המלחמה הקרה, כשהחרדה הגרעינית גרמה לקץ האנושות להראות כמו תחזית סבירה לכל דבר. בסיום המפורסם של הסרט הראשון, טיילור, שנמלט מהקופים, רואה את הראש הערוף של פסל החירות על החוף ומבין שכל הזמן הזה הוא היה על כדור הארץ הפוסט-הגרעיני, אלפי שנים בעתיד. הבהלה האטומית אולי כבר לא רלוונטית כמו אז, אבל זהו עדיין דימוי חזק: אנחנו יודעים שהגזע שלנו עדיין לא התפתח לנקודה שבה התרחיש שבו אנחנו מפוצצים את עצמנו נשמע בלתי סביר.כעס מוצדק. "כוכב הקופים", סצינת הסיום הקלאסית:

אבל רוב העניין ב"כוכב הקופים" ובסרטי ההמשך קשור דווקא למבט הסאטירי שלהם על הטבע האנושי. הקופים דומים לנו באופן מטריד למדי, וכיף גם לדמיין אותם כטובים מאיתנו וגם לצפות בתרבות שלהם מפתחת כמה בעיות מוכרות. יש להם סוגיות של גזע ומעמד והיררכיה חברתית נוקשה למדי: האורנגאוטנים שולטים, הגורילות אוכפות והשימפנזות עושות את העבודה האינטלקטואלית – בכפוף לאישור האורנגאוטנים. כך, למשל, המדענים-קופים שמנסים להציל את טיילור מואשמים בכפירה.בארבעת סרטי ההמשך, שבאו כמעט מייד – "מתחת לכוכב הקופים" (1970), "בריחה מכוכב הקופים" (1971), "כיבוש כוכב הקופים" (1972) ו"הקרב על כוכב הקופים (1973) – סיפור רקע של מות האנושות ועליית הקופים נהיה קצת יותר ברור, למרות שקו הזמן מתסךב. ב"מתחת", שמתרחש לא הרבה זמן אחרי הסרט הראשון, כדור הארץ נהרס בשנים; ב"בריחה" שני מדענים-קופים נוחתים בלוס אנג'לס של שנות ה-70, שם הם זוכים לאותה קבלת פנים שטיילור קיבל בחברת הקופית. הקופים האלה, זירה וקורנליוס הם זוג נשוי, שמביאים תינוק – והופכים לאדם וחווה של קופי-העל, כאשר בשני הסרטים הנותרים הבן שלהם, שקורא לעצמו סיזר (קיסר), מוביל את חבורת הפרימאטים העליזה שלו בקרב נגד האנושות ההולכת ומדרדרת.חליפות פרוותיות, אבל עולם משכנע. סיזר של "כיבוש כוכב הקופים"הודו לקוף כי טוב ביחד הסרטים מרכיבים מיתולוגיות חכמה ועקבית (לרוב): ספר בראשית אלטרנטיבי, שעיר יותר. "כוכב הקופים: המרד" החדש, למרות שגם בו מופיע קוף-על בשם סיזר, זורק את המיתולוגיה מבוססת הפצצות הזו לפח האשפה של ההיסטוריה המומצאת ובמקום זאת מצמיד את שורשי גזע העל החדש להנדסה הגנטית: זמנים אחרים, חרדות אחרות.ההמצאה המחודשת הזו היא, כמובן, סיכון: טהרני "כוכב הקופים" ידחו אותה ככפירה. אבל זה בלתי נמנע. עסקי השעשועים, כמו האבולוציה, היא תהליך חסר רחמים: אלו שלא מתאימים את עצמם לזמנים, נידונים להכחדה. הסכנה האמיתית היא פחות ברעיונות החדשים של הסיפור ויותר בהפרת הטבע הבסיסי של סוג המדע הבדיוני של הסדרה המקורית.מיטב פלאי האנימציה הדיגיטלית. סיזר ב"כוכב הקופים: המרד"במאה ה-21 קשה להתנגד לפיתוי הטכנולוגי, והאפקטים המיוחדים של הקולנוע התפתחו מספיק בארבע העשורים מאז שהסטון הותקף על ידי חבורה של שחקנים מחופשים לקופים. כמו ב"אווטאר" וב"קינג קונג" של פיטר ג'קסון, "עליית כוכב הקופים" עושה שימוש בטכנולוגיית לכידת-תנועה, שבה שחקן אנושי מבצע תנועות והבעות פנים שיעברו דיגיטיזציה בדרך למסך. בסרט הזה את סיזר "משחק" אנדי סרקיס, שעשה עבודה דומה בטרילוגיית "שר הטבעת" (בתור גולום) וב"קינג קונג"; נדמה שהוא מבסס את הקריירה שלו על פרשנות רגשות של מה שלא בדיוק אנושי.גורילות לעידן החדש הקופים יראו, ויזוזו, טוב מאי פעם. אבל צריך להגיד שהמדע הבדיוני של עידן הקופים המקורי, עם האפקטים הפרימיטיביים עד כדי גיחוך (עבור הצופה המודרני), הרוויח במידה מסוימת מהגסות הטכנית שלו: החזותי לא מפריע לרעיונות, וכשהרעיונות סוחפים, כמו שהם בשני הסרטים הראשונים, האפקטים הפשוטים משמשים כסקיצות, סימנים לארכיטקטורה הגדולה, הלא ממומשת עד הסוף, של העלילה. החזותי והרעיוני לא מבטלים זה את זה, כמובן, אבל בשלב הזה של האבולוציה של הצופה הקולנועי, קל להסיח את דעתנו: יש כל כך הרבה דברים בהירים, נוצצים שאפשר לראות; כל כך מעט זמן. בזמן האחרון הסרטים שלנו (בין היתר, למרבה הצער, גם הגרסה של טים ברטון ל"כוכב הקופים", מ-2001) היוו הוכחה משכנעת לדעיכת הגזע.האם ג'יימס פרנקו יכול לעשות כאן יותר נזק מאשר באוסקר?אבל כמה שנים – אפילו ארבעת העשורים שמפרידים בין "כוכב הקופים" המקורי ל"המרד" הטרי – הם בקושי תקתוק אחד של שעון במושגים אבולוציוניים. היופי ברעיון המבדר של בול, ושל הרעיונות הטובים ביותר של המדע הבדיוני באופן כללי, הוא שהוא מעודד אותנו להסתכל לטווח יותר רחוק משאנחנו רגילים אליו, אולי יותר מזה שאנחנו מרגישים עמו בנוח. אם "עליית כוכב הקופים" ייתן לקהל שלו פרספקטיבה מהסוג הזה, אז זה סימן שהיה שווה לחכות לו. אבל אז אנחנו נרצה לקבל מייד את סרט ההמשך.כוכב הקופים המרד - מועדי הקרנה

*#