קפיצת קנגורו: הבמאים האוסטרלים העולים שכדאי להכיר

הם מחזירים את הכבוד לז'אנרים אמריקאים כמו המערבון וסרט הפשע, שניים מהם יכבשו את מסכי הקולנוע בארץ בקרוב ועל אחד עוד תשמעו באוסקר הבא. חמישה שמות של יוצרים מן היבשת היצירתית ששמים את הוליווד בכיס של הקואלה

אור סיגולי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור סיגולי, עכבר העיר

יבשת אוסטרליה מפורסמת בזכות מספר דברים. למשל בקנגורו ובקואלה, למשל בחיות הקטלניות שמתגוררות שם, למשל בעובדה שהם מברכים זה את זה במילה "G’Day". אבל גם בעולם הקולנוע האוסטרלים הטביעו את חותמם, בעיקר בייצוא שחקנים מצודדים ומוכשרים הישר להוליווד. כמות השמות המפורסמים שהגיחו מהיבשת היא עצומה: מל גיבסון, ראסל קרואו, ניקול קידמן, הית' לדג'ר ז"ל, קייט בלאנשט, גאי פירס ועוד ועוד. אבל לא רק בקדמת המצלמה האוסטרלים עושים חייל, אלא גם מאחוריה. במאי קולנוע מוצלחים ומצליחים שמולדתם אוסטרליה הם מזמן לא עניין שכיח. באז לורמן ("מולן רוז'"), פיטר וויר ("העד"), ג'יין קמפיון ("הפסנתר"), אלכס פרויאס ("אני רובוט"), סקוט היקס ("ניצוצות") וזו באמת רק רשימה חלקית.

השנה, עם זאת, נדמה שהבמאים ילידי אוסטרליה עשו עוד צעד קדימה לטובת השתלטות על עולם הקולנוע האמריקני. שניים מהם, ארץ יבשה והורג אותם ברכות יוצאים החודש לבתי הקולנוע בארץ, ושניהם השתתפו בפסטיבל קאן האחרון. בנוסף לכך, סרט אמריקני של במאי אוסטרלי, "The Sessions", הוא שם קבוע בכמעט כל רשימה המנבאת את המועמדים לאוסקר הקרוב. זו הזדמנות מצוינת להכיר כמה מהבמאים החדשים שעושים את דרכם היישר מהיבשת המזרחית אל עבר הקולנוע המערבי.

ג'ון הילקוט – "ארץ יבשה"

יכול להיות שלז'אנר המערבון יש עוד סיכוי אחד להינצל, והסיכוי הזה עונה לשם ג'ון הילקוט. הילקוט נולד באוסטרליה, גדל בקנדה, ואז חזר לאוסטרליה כדי להפוך לבמאי קולנוע מן השורה. הוא ביים שני סרטים שזכו להצלחה במולדתו אך לא פרצו את גבולותיה, ומספר רב של קליפים לאמנים כמו "פלסיבו" ו"דפש מוד". סרטו השלישי, "ההצעה" משנת 2005, שינה הכל. אמנם שובר קופות היסטרי זה לא היה, אבל המערבון המסוגנן שכתב והלחין הזמר האוסטרלי ניק קייב (שכתב את התסריטים לרוב סרטיו של הילקוט, ביניהם הנוכחי) בכיכובם של גאי פירס, ריי וינסטון ואמילי ווטסון, זכה לתגובות נלהבות בפסטיבל ונציה ולהפצה מצומצמת בארצות הברית. "ההצעה" נחשב לאחד המערבונים הטובים ביותר שנעשו בשנים האחרונות.

אחריו הגיע הדרך על פי ספרו של קורמק מק'קארתי שאפילו הוקרן בארץ באיחור אופנתי של שנה וחצי. ב"הדרך" שיתף פעולה הילקוט עם השחקן ויגו מורטנסן במסע האפל ומדכא של אב ובנו בעולם פוסט-אפוקליפטי מסוכן. הסרט לא הצליח כמו הספר, אבל זכה לשבחים רבים בעיקר בזכות הופעתו של מורטנסן ועבודת הצילום המרשימה, והוקרן בפסטיבלים של ונציה וטורונטו.

השנה הופיע הילקוט בפסטיבל קאן עם "ארץ יבשה", אליה קיבץ חבורה נאה במיוחד של שחקנים הכוללת בין היתר את ג'סיקה צ'סטיין ("העזרה"), טום הארדי ("עלייתו של האביר האפל"), גאי פירס ("נעולים) וגארי אולדמן בתפקיד אורח מצוין. זהו מערבון סופר מסוגנן ואולטרה אלים על שלושה אחים מבריחי משקאות בתקופת היובש. על אף התגובות הצוננות מפסטיבל קאן, "ארץ יבשה" הוא אחד הסרטים המרתקים שיצאו ב2012 בעיקר כי הוא משובח כמו שהוא פגום, ואני מקווה שהוא יעזור להילקוט להכות שורש בהוליווד.

אנדרו דומיניק – "הרוג אותם ברכות"

עוד בשנת 2000 סומן, אנדרו דומיניק, אז בן 33, כאחת ההבטחות של הקולנוע האוסטרלי אחרי שיצר את "צ'ופר", דרמת פשע המבוססת על דמותו האמיתית של מארק ברנדון ריד. הסרט הוא תמהיל של אלימות מוחצנת, הומור מעולה וסגנון קולנועי ייחודי שמתבטא בבחירת צבעים ועריכה יוצאת דופן. הוא אף העניק לאריק באנה ("טרויה") את תפקידו הטוב ביותר אי פעם.

לדומיניק לקח שבע שנים להרים את הפרויקט הבא שלו, שניצל בשן ועין בעיקר אחרי שאנשים כמו רידלי סקוט ובראד פיט נרתמו כדי לעזור להפקה. מדובר ב"ההתנקשות בג'סי ג'יימס על ידי הפחדן רוברט פורד", מערבון בסגנון קלאסי שנותר אחת מיצירות המופת הגדולות של האלף החדש. בסרט מגלם פיט את השודד הנודע של המערב הפרוע ג'סי ג'יימס ואת יחסיו המורכבים עם המעריץ מספר אחד שלו, רוברט פורד. הסרט הפסיד שלא בצדק את שתי המועמדויות שלו לאוסקר: האחת לקייסי אפלק שגילם באופן יוצא מן הכלל את פורד, והשנייה לצילום עוצר הנשימה של רוג'ר דיקינס ("סקייפול"). מפאת אורכו וקצבו האיטי, הסרט לא הגיע לקהל רחב מדי, אבל יצר קבוצת מעריצים סביב דומיניק שמחכים בקוצר רוח לסרטו החדש.

"הורג אותם ברכות", כך נקרא הסרט, מתהדר גם הוא בכיכובו של בראד פיט. מדובר בדרמת פשע על חקירת שוד שקשורה אל עולם המאפיה של ניו אורלינס. נכון לרגע זה דומיניק טרם הכריז על הפרוייקט הבא שלו, אבל לפי איך שהעניינים זזים אצלו, סביר להניח שנאלץ לחכות עוד 5 או 6 שנים עד שזה יקרה.

בן לווין – The Sessions

על אף שהוא בכלל יליד פולין (משפחתו היגרה לאוסטרליה בצעירותו), על אף ששנת לידתו היא 1946, ועל אף עבודותיו לטלוויזיה האמריקנית ("אלי מקביל") ובתחום התיעודי - שמו של לווין הפך להיות מוכר באמת רק השנה. זאת לאחר שזכה בשני פרסים בפסטיבל סאנדנס עם סרטו החדש "The Sessions" ומאז הפך ליקיר המבקרים ונמצא בראש טבלאות ההימורים לאוסקר.

הסרט מגולל את סיפורו האמיתי של מארק אובריין, משורר הסובל ממקרה חמור של שיתוק ילדים, ואת מערכת היחסים המרגשת בינו לבין מטפלת המין שלו. ג'ון הוקס (המועמד לאוסקר על "קר עד העצם") והלן האנט נחשבים על ידי רבים להימורים הבטוחים כרגע לאוסקר בקטגוריות השחקן ושחקנית המשנה הטובים ביותר.

קייט שורטלנד – "לורה"

ב-2004 ביימה שורטלנד את סרטה הארוך הראשון "סאמרסולט" בכיכובם של אבי קורניש ("כוכב בודד") וסם וורת'ינגטון ("זעם הטיטאנים"). סרט ההתבגרות הזה גרף את כל הפרסים בטקס של המכון האוסטרלי לקולנוע וגם היה מהבולטים בתחרות "מבט מסויים" של פסטיבל קאן.

השנה מגיע סרטה השני, "לורה", המתאר את מסע הישרדותם של חבורת ילדים בגרמניה הנאצית, ונבחר לייצג את המדינה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בשפה זרה באוסקר הקרוב. הוא נחשב כרגע לאחד המובילים במירוץ.

דיוויד מישוד – "השודד"

אחד הסרטים המדוברים והעוצמתיים ביותר של 2010 היה סרט אוסטרלי קטן שהוקרן בבכורה בפסטיבל סאנדנס ומשם הפך לשיחת היום באתרי הקולנוע באינטרנט. שמו של הסרט הוא ממלכת החיות בו באמצעים קולנועיים מינימילסטיים ומורטי עצבים כאחד, מגולל דיוויד מישוד את סיפורה הלא יאומן של משפחת פשע בפרברי אוסטרליה. ההתרגשות מהסרט ומהכישרון של הבמאי הצעיר שהיה זה סרטו הראשון הפכה אותו לאחד האירועים הקולנועיים של 2010, ואפילו הצליחה לסדר מועמדות מפתיעה לאוסקר לשחקנית המשנה ג'קי וויבר, שמגלמת את אם המשפחה בהופעה מקפיאת דם.

סרטו הבא של מישוד, "השודד" (The Rover) אמור לצאת רק בשנה הבאה והציפייה לקראתו קשה מנשוא. כמו חבריו למרחבים האוסטרלים ג'ון הילקוט ואנדרו דומיניק, גם סרטו של מישוד יהיה בסגנון מערבוני וכרגע מיועדים לשחק בו השחקן האוסטרלי העסוק ביותר, גאי פירס, ואליל-הבנות-שמנסה-להוכיח-שהוא-שחקן-רציני רוברט פטינסון ("דמדומים").

שיתוף פעולה מסקרן. הבמאי דיוויד מישוד והשחקן רוברט פטינסון (צילום: יח"צ)

בנוסף לבמאים החדשים והמרתקים האלו, עוד במאים אוסטרלים בעלי פרופיל גבוה יותר כבר מכינים לנו את סרטם הבא. באז לורמן כבר סיים את הפקת הענק שלו על פי "גטסבי הגדול" אך משום מה הסרט נדחה לקיץ 2013; ג'ורג' מילר מתכוון להחיות בשנה הבאה את הסדרה הקולנועית שיצר, "מקס הזועם בדרכים", שיכניס את טום הארדי לנעליו של מל גיבסון; ואלכס פרויאס ישוב עם עוד מותחן מד"בי בשם המבטיח "העיסוק הלא נעים של ג'ונתן הוג".

בינתיים נדמה שהיבוא מאוסטרליה ממשיך לפאר ז׳אנרים שמזוהים דווקא עם הוליווד, כמו המערבונים וסרטי הפשע. בקצב הזה יבשת הקנגורו עוד עלולה ללמד את הקולנוע האמריקני דבר או שניים על  חדשנות בעידן העכשווי, המודע ומושפע מן הקלאסי, ואולי עוד תשמש השראה לדור חדש של יוצרים.

» ארץ יבשה - כל הפרטים ומועדי הקרנה» הורג אותם ברכות - כל הפרטים ומועדי הקרנה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ