פתיחת אייקון TLV: יותר רשמי, פחות גיקי

הפסטיבל הבינלאומי למדע בדיוני, דמיון והעתיד נפתח אמש בסינמנטק תל אביב עם הקרנת הסרט המקסים והכובש "רובוט ופרנק". במהלך חול המועד סוכות יצטרכו חובבי סרטי הז'אנר בארץ להוכיח שאסור לסגור את האירוע

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

אמש (ב') התקיים בסינמטק תל אביב ערב הפתיחה של פסטיבל אייקון TLV. זו הפעם ה-16 בה נערך האירוע, אבל הפעם הראשונה בה האווירה שלו לא השתלטה לחלוטין על מתחם הסינמטק. מאז השיפוצים בבניין הישן והמעבר לחדש, רחבת המקום פשוט לא מתפקדת כפריוויו למתרחש בתוך המבנה. ומאז התפצל הפסטיבל לאייקון ואייקון TLV, המתקיימים במקביל, כמות חובבי המד"ב והפנטזיה המחופשים והשמחים ביום חגם פחתה עם השנים. הפעם, נצפתה רק בחורה אחת מאופרת בצבעוניות ומעט מדי אנשים עם צבעים לא קונבנציונליים בשערם. הרחבה עצמה, כמו גם הלובי החדש של הסינמטק, נותרו מיותמים מדוכנים וחבורות של גיקים עולצים הצובאים עליהם. את מקומם החליפו רשמיות וחולצות מכופתרות. יש לקוות שמדובר אך ורק באטמוספירה הספציפית של ערב הפתיחה ולא ברמז לבאות, שכן הפסטיבל יימשך עד ה-8 באוקטובר.

» פסטיבל אייקון TLV - כל הפרטים» מה לראות בפסטיבל אייקון TLV ?

הערב נפתח עם טקס קצר ולעניין, מסורת מבורכת של אייקון TLV. מנהל הפסטיבל, אורי אביב, סיפר על החשיבות של האירוע בצל איומי סגירתו השנה. משרד התרבות מעוניין להפסיק לתמוך בפסטיבלי קולנוע שתקציבם נמוך מחצי מיליון שקל, כך שעתידו של אייקון TLV תלוי לא מעט בהצלחתו השנה. עוד הוסיף אביב כי מהדורת 2012 של הפסטיבל תעמוד בסימן "מדע בדיוני, דמיון והעתיד" דווקא בעקבות האמירה הרווחת לפיה אנו כבר עכשיו חיים בעולם שהוא מעין מדע בדיוני. לשם כך יקיים הפסטיבל, לצד הקרנות של סרטים ז'אנריים ראויים שלא מצאו מסך בישראל, גם סדנאות, כיתות אמן ודיונים עם אורחים מיוחדים שהביא ארצה מחו"ל.

לאחר נאום הפתיחה כבו האורות באולם 3 של הסינמטק ועל המסך החל לרצד "רובוט ופרנק", הסרט שנבחר להיות יריית הזינוק של הפסטיבל. אייקון TLV ידוע דווקא בבחירות הלא שגרתיות שלו - בשנה שעברה הייתה זו קומדיית הטראש הישראלית "חתולים על סירת פדלים" שחנכה את האירוע, בעוד לפני שנתיים הוקרן "האקסים של החברה שלי" מול אולם מלא מעריצים של הקומיקס עליו מבוסס הסרט. הבחירה הפעם קורצת יותר לכיוון של סרט חמוד ומקסים לכל דורש, ו"רובוט ופרנק" אכן קיים את שהבטיח.

סיפור על ידידות בין אדם ומכונה. רובוט ופרנק - הטריילר:

סרטו הארוך הראשון של ג'ייק שרייר, על פי תסריט בכורה של כריסטופר די. פורד, מציג עצמו בפתיחה כמתרחש "בעתיד הקרוב". זאת בעוד כותרות הסיום משובצות בתמונות המוכיחות שכמו שטען אביב - העתיד כבר כאן.

פרנק לנגלה מגלם קשיש בשם פרנק. יש לו בעיית זיכרון מתפחת והוא חי בבדידות ביישוב קטן. תחביבו היחידי הוא קריאת ספרים, מנהג שדי נעלם מן העולם לפי הסרט, וגם את זה הוא עושה בעיקר כדי לפגוש את הספרנית (סוזן סרנדון). ככה זה כשהבת (ליב טיילר) כל הזמן בנסיעות והבן (ג'יימס מרסדן) מגיע לבקר רק בסופי שבוע ולא ממש נלהב מן העניין. באחד הביקורים, מביא אותו בן רובוט סיעודי כדי שיארח חברה לאביו. פרנק מתנגד לרעיון בתחילה, אך מפתח קשר מיוחד במינו עם הרובוט שובה הלב ואף רואה בו אופציה לשוב לתחביב ישן שלו - שוד יהלומים.

זהו לא הטוויסט האחרון בסרט זה, המשתדל להפתיע כמה שיותר ושופע קלילות קומית יוצאת דופן. הרובוט, בקולו המסונתז של פיטר סארסגארד, הוא השיחוק האמיתי של הסרט, באופן טבעי. ניתן לפתור אותו כדמות המשנה שגונבת את ההצגה בחמידות שלה, משבצת השמורה בדרך כלל לבעלי חיים ולעיתים לילדים בקולנוע האמריקאי. אולם, הסיבה האמיתית שהוא נכנס ללב היא דווקא האנושיות הקורנת ממנו. זה די מדהים, אבל האינטרקציה בין הרובוט לדמויות בשר ודם אמינה ומרגשת יותר מאשר מערכות היחסים בין בני האדם. מחשבה זו פותחת פתח לרובד נוסף בסרט, החכם מכפי שהוא נדמה בתחילה. זאת מכיוון שבעוד הרובוט מזכיר לבעליו כל העת שהוא אינו אנושי, עצם העובדה שניתן לייצר מכונה שתענה על כל צרכינו הרגשיים מעט מטרידה. בשיחות בין האב לילדיו האמיתיים, צפים ועולים הקשיים שבקשרים האנושיים, עד לרמה בה שיחה עם תוכנת מחשב נדמית כרעיון לא רע.

מי צריך קשרים אנושיים? פרנק לנגלה והרובט (צילום: מתוך הסרט)

הבעיות הבולטות של הסרט הן תסריטאיות ברובן, כמו למשל ההתעקשות על הפתעה בכל מחיר שהופכת למעט מגוחכת לקראת הסוף, כמו גם מחסור מסויים בתנופה. כמעט הכל מתנהל על מי מנוחות ב"רובוט ופרנק", בין אם מדובר בישיבה על המרפסת בשעת אחר הצהריים או בשוד מסוכן באמצע הלילה, בו מעורבים ישיש עם נטיות סקלרוטיות ורובוט קשקשן ורעשן. כמובן שמגרעות אלה מתגמדות נוכח איכותו וקסמו של הסרט, אך קשה להתעלם מהן במהלך הצפייה עצמה.

אנימציה, דוקו ומפלצת הספגטי המעופפת - המלצות להמשך

במהלך כל חול המועד של חג הסוכות יימשכו ההקרנות והאירועים של פסטיבל אייקון TLV בסינמטק. בין היתר תוכלו לשבת לשיחה עם כריסטופר פריסט, מחבר הספר "יוקרה", או להתחתן בחסות מפלצת הספגטי המעופפת. ההיצע הקולנועי מגוון עד מאוד: סרט הכתות האניגמטי והמהפנט "שמע את קולי"; החדש של יוצרי "מיס סאנשיין הקטנה" שנקרא "רובי ספראקס" ובמהלכו מתעוררת לחיים האשה המושלמת שברא סופר; "פחד מופלא מ...הכל" בו סיימון פג מתעמת עם פחדיו; אנימציית סטופ-מושן מרהיבה על ילד שמשוחח עם המתים הקרויה "פראנורמן"; וגם "המפענח", דוקו מעניין על איש מרתק - אלן טיורינג, מתמטיקאי בריטי מבריק שחזה את המצאת המחשב והתאבד בגיל 41 לאחר שרדפו אותו בשל נטייתו המינית.

נקווה שחובבי קולנוע יענו לקריאתו של פסטיבל אייקון TLV גם השנה, כדי שלא נצטרך לדאוג לגביי קיומו של האירוע בשנה הבאה. לא בפסטיבל שחוגג את ההווה כאילו אנחנו כבר בעתיד - זה יהיה ציני מדי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ