די.וי.די: סרט שני לבמאים המבטיחים באירופה

"22nd of May" ו"Oslo, 31. august" דומים לא רק בשמותיהם. בשניהם יש גבר אבוד שמחפש ישועה ואת שניהם יצרו בימאים צעירים שהיממו את המבקרים בסרטי הבכורה, וכעת נאבקים לשחזר את ההצלחה

אורון שמיר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר

עוד אחד מצירופי המקרים המשעשעים מאת מדפי ספריות ההשאלה: בגזרת הסרטים החדשים נחים זה לצד זה שני סרטים המכילים תאריכים בכותרותיהם. ראיתי זאת כצו הגורל לאחד את השניים לאותו מדור, ולאחר הצפייה נמצאו עוד כמה נקודות השקה בין "Oslo, 31. august" ובין "22nd of May". למשל, העובדה כי שני הסרטים מהווים ניסיון של כל אחד מהבמאים לדלג מעל מכשול הסרט השני, אחרי שבכורתם סימנה אותם ככישרונות פוטנציאליים. נסקור אותם מהמוקדם למאוחר.» בימאי העתיד מתגלים בניו יורק מסע בנבכי הנשמה קואן מורטייה הבלגי (ארץ שמספקת עוד ועוד יוצרים מוזרים ומפתיעים) סומן ב־2007 כהבטחה עם בכורת בימוי וירטואזית למדי בשם "Ex Drummer", שבמרכזה להקת פאנק־רוק מטורפת בשם הפמיניסטיות, המורכבת כולה מגברים מתוסבכים, פגומים או סוטים. שלוש שנים לאחר מכן חוזר הבמאי עם סרט מהורהר יותר, המשוטט בטריטוריות משונות של תודעה. זהו "22nd of May".הסרט נפתח בשוט רציף של ארבע דקות, העוקב אחר שגרת הבוקר המשמימה למדי של סם (סם לוויק) בדרכו אל עוד יום של אבטחה בקניון חסר ייחוד. את יום העבודה קוטע פיצוץ אימתני, שהופך את מרכז הקניות לענן של אבק והריסות. סם מנסה לחלץ כמה שיותר פצועים, למרות שנפגע בעצמו, ונמלט. במנוסתו בעיר הריקה הוא מתחיל להיתקל בכל האנשים שפגש בבוקר בכניסה לקניון, ונדמה שכולם מאשימים אותו במה שקרה. אט אט הופך הסרט למסע תודעתי בנבכי נשמתו של סם, שסבל בחייו מטרגדיה אישית וכעת מתמודד עם כישלונו כמאבטח שלא מנע את הפיגוע.להטוטים של במאי מהפנט. 22nd of May:כאמור, כבר מן השוט הראשון מורטייה מזכיר לנו שיש כאן במאי ושכדאי לשים לב ללהטוטיו. גם במהלך הסרט הוא מפגין שליטה מהפנטת ממש בבימוי מצלמה ומוסיף פסקול עוכר שלווה ועריכה שמזכירה יותר תקלוט מאשר קולנוע, עם דגש על סקרצ'ינג וקרוס־אוברים משוגעים. אך ספק אם די בכמה סיטואציות חזקות התפורות בגסות או בכמה רעיונות ויזואליים - מבריקים ככל שיהיו - כדי להחזיק סרט שלם או להפוך אותו ליצירה שלמה.22nd of May בימוי: קואן מורטייה, בלגיה 2010, 90 דקות. הולנדית וצרפתית עם כתוביות באנגלית.להתחיל מחדש באוסלו הסרט השני, "Oslo, 31. august", שייך לבמאי הנורווגי יואכים טרייר. הוא עוסק בנגמל טרי מסמים בשם אנדרס (אנדרס דניאלסן לי), שיוצא ממוסד הגמילה שלו ליממה אחת. יש לו ראיון עבודה באוסלו - הזדמנות להתחיל מחדש בעיר שהרסה אותו. הוא מחליט לנצל את המאורע כדי לפגוש חברים ותיקים, שאותם לא ראה שנים.אם העלילה נשמעת מוכרת, אולי נזכרתם בספר "Le feu follet" מאת הסופר הצרפתי פייר דריו לה רושל, שגם הפך לסרט של לואי מאל באמצע שנות ה־60. שם זה היה אלכוהוליסט משוקם והעלילה התרחשה בפריז. טרייר עיבד את הספר לתסריט במשותף עם אסקיל וויט, שעמו הוא חולק את הקרדיט גם על סרטו הקודם והמומלץ מאוד, "Reprise". השחקן הראשי כיכב אף הוא באותו סרט, כך שלמי שהסתקרן לראות לאן ילך הבמאי הכישרוני אחרי סרט ביכורים מסקרן יש כאן תחושה של שיבה לסביבה מוכרת.נפש חסרת מנוח. Oslo, 31. august:בעוד סרט הביכורים של טרייר קיפץ בין זמנים ודמויות, סרטו החדש נשאר דבוק לדמות הראשית ולמסגרת זמן תחומה וקצרה. הבמאי משלב במיומנות בין סגנונות קולנועיים שונים כדי לספר את סיפורו של אדם משוקם שפשוט לא יכול להתחיל מחדש. בכל קשר שינסה ליצור תצוץ תמיד העובדה שביזבז את השנים האחרונות בהתמכרות לסמים קשים ובגמילה מהם. בכל קשר ותיק שינסה לרפא יצופו משקעים קודרים מתקופות רעות. אין מדובר בסרט דידקטי הנושא את המסר שסמים זה רע, אלא בצלילה פנימה אל נפשו חסרת המנוח והיגעה של גיבור, כפי שהיא משתקפת דרך הדמויות הדברניות שיפגוש בדרך וכפי שהיא מתבטאת בסצנה היפה ביותר בסרט, שבה יושב אנדרס לבדו בבית קפה, מאזין לשיחות שסביבו ומדמיין את המשך חייהם של המשוחחים לאחר תום הישיבה. רק את עתידו שלו הוא לא מסוגל לראות.Oslo, 31. august בימוי: יואכים טרייר. נורווגיה 2011, 95 דקות. נורווגית עם כתוביות באנגלית.הסרטים נצפו באדיבות האוזן השלישית.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ