כשהמציאות נכנסת לסרט, כולם משלמים בגדול

הטבח בהקרנת "עלייתו של האביר האפל" שלח את הסרט החדש של שון פן ואמה סטון לחדר העריכה, למחוק כל זכר למה שקרה בקולורדו. שחקנים מתים, מגדלים נופלים ושינויים במפת הכוכבים - מה קורה כשהמציאות עולה על כל דימיון?

אור בר שלום, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

"ליבנו עם הקורבנות ומשפחותיהם" אמר דובר האחים וורנר לתקשורת כמה שעות לאחר שג'יימס הולמס – הג'וקר מקולרדו – ריסס למוות  12 מהצופים בהקרנת עלייתו של האביר האפל ופצע 58 נוספים. אמר "ליבנו" והתכוון "קופותינו". מאז הרצח בעיירה הקטנה אורורה ביטלה חברת האחים וורנר את הפרימיירות בפריז, מקסיקו ויפן וצפתה במדד ההכנסות מהסרט הולך ומדרדר מתחת לכל הציפיות. המעשה האלים והברוטלי של הולמס לא ישפיע אך ורק על חיי משפחות הקורבנות ועל חייו שלו (התובע צפוי לבקש הוצאה להורג) אלא גם על סרטי הקולנוע שיצאו בשנים הקרובות. בשבוע שעבר פרסם אתר "וראייטי" כי אולפני האחים וורנר החליטו לערוך מחדש סרטים עתידיים על מנת להתאים אותם לשינוי החד ברגשות הציבור. בעקבות הטבח, הסרט יחידת גנגסטרים, שהיה אמור לעלות לאקרנים בתחילת ספטמבר, נשלח בחזרה לחדרי העריכה ולצילומי השלמה. הסרט עוסק בחבורת גנסטרים בלוס אנג'לס בתקופת השפל הגדול של 1929, אבל בין האווירה ההיסטורית המשוחזרת והקאסט הנוצץ (שון פן, ריאן גוסלינג ואמה סטון) מסתתרת גם סצנה שבה פורצים הפושעים לתוך אולם קולנוע ומתחילים לרסס את יושביו בנשק חם. מה שלפני חודש היה נתפס כסצנת אקשן משובחת נתפס כעת כחוסר רגישות משווע, סצנה שדינה להגנז. בכירים ברשתות הטלוויזיה האמריקאית סיפרו למגזין כי כבר יצאה הנחייה לעובדי החברות לסקור את התוכניות הקרובות שעולות לשידור ולחפש אחר סרטים ופרקי טלוויזיה עם סצנות שעלולות להדהד אל מה שקרה בקולרדו. "זה מוקדם מידי וקרוב מידי לחיים האמיתיים" קבע "וריאיטי", והנשמות הטובות בהוליווד מיהרו להתיישר בהתאם. יחידת גנגסטרים - טריילר:

שומרים על השכונהג'ונה הילבן סטילר

ואלו אינן הפעמים הראשונות שתעשיית הסרטים האמריקאית נאלצת להתאים את עצמה לתכתיבי המציאות. בשנת 1994, על סט הצילומים של הסרט "עורב", נורה ברנדון לי בטעות באקדח שהיה אמור להיות טעון בכדורי דמה. לי הוכנס במהירות לניתוח אך נפטר לאחר מספר שעות עקב איבוד דם. לי, בנו של ברוס לי, היה הכוכב הבלתי מעורער של הסרט והדמות הראשית בעלילה. במקרה זה הפכו היח"צנים את העז למתוק. במקומו של לי הובא כפיל גוף, פניו נשתלו מסצנות קודמות וקידום הסרט הסתמך על מותו בטרם עת של לי.14 שנה לאחר מכן מצא את עצמו הבמאי טרי גיליאם באותו מקום בדיוק. הית' לדג'ר, שסיים זה עתה את צילומי "האביר האפל", התפנה לפרויקט המגולמני של גיליאם "מופע הפלאים של ד"ר פרנסוס". לדג'ר הספיק לפקוד את סט הצילומים רק מספר שבועות לפני שנטל מנת יתר ונמצא מת בדירתה הניו יורקרית של ידידה. גם הפעם נאלצו האולפנים לקבל פתרון יצירתי ומהיר. ג'וני דפ, ג'וד לאו וקולין פארל הגיעו כדי להחליף את חברם המת במשמרות, תוך כדי הסתמכות מוגזמת על התסריט הסוריאליסטי של גיליאם. אגב, יחצ"ני "האביר האפל" הצליחו לסחוט מגופתו המתקררת של לדג'ר את טיפת הדם האחרונה, והוא אפילו הצליח לגנוב את הפוקוס מכוכב הסרט כריסטיאן בייל. לדג'ר עוטר אחרי מותו בפרס שחקן המשנה בטקס האוסקר של 2008. האביר האפל - הית' לדג'ר:

מגדלים באוויר אבל שחקנים מתים כל הזמן, ולאולפני הסרטים הגדולים יש אפילו סעיפים מיוחדים שמתייחסים לאפשרות הזו מול סוכנות הביטוח. אבל מה קורה כשמתרחש אירוע היסטורי מדהים ולא צפוי לחלוטין? הוליווד מתכתבת עם ההיסטוריה והעתיד האמריקאי ללא הפסקה, אבל גם היא הופתעה מהיקף הפיגועים של ה-11 בספטמבר 2001. ניו יורק בכלל ומגדלי התאומים בפרט היו עד אז מהמונומנטים המצולמים ביותר בהיסטוריה של הקולנוע האמריקאי. מאות יוצרים שהנציחו את המגדלים האייקונים ואת קו הרקיע של מנהטן נאלצו להתמודד עם שינוי חד בתמונת הנוף הקבוע. חרב הקיצוצים הגדולה ירדה במהירות על סרטים שהיו מיועדים לצאת בחודשים הקרובים. בסרט "זולנדר" (2001) של בן סטילר נמחקו מגדלי התאומים מסצנות נבחרות וטושטשו בסצנות רקע. בסרט "בדיוק כשהתאהבנו" עם ג'ון קיוזאק הוסרו מגדלי התאומים דיגיטלית והפוסטר של מדרכות ניו יורק (2001) עם אדוארד ברנס שונה לגמרי. במקום מגדלי התאומים, נוספו ברקע מגדלים כחולים ומטושטשים. "הסרט חוגג את החיים בניו יורק", אמר בזמנו רוב פרידמן, סגן יושב הראש של חברת פארמונט. "וזה פשוט לא מרגיש נכון עכשיו. זה לא מרגיש טוב בכלל".  גם ספיידרמן, אחד הסרטים המצופים ביותר באותה שנה, הוכנס מיד לחדר העריכה. הטריילירים שבהם מסוק נלכד בין שני בנייני התאומים הורדו מהרשת ונערכו מחדש. כל איזכור של התאומים נמחק, הפוסטר שונה ונוספו כמה שניות יקרות מפז: ספיידרמן מחזיק בתורן שעליו מתנוסס דגל ארצות הברית. האקט הפטריוטי שאמריקה שיוועה לו.

ההדים של פיגועי התאומים הפכו להיות הקו המוסרי שעל פיו נערכו מחדש סרטים שכבר צולמו, ובתעשיית הסרטים האמריקאית התעקשו להיות קדושים יותר מהאפיפיור. הפחד מפני "פגיעה ברגשי הציבור" (כלומר: עליהום תקשורתי וירידה בהכנסות) הפעיל צנזורה פנימית כוללת, והסחרור של 9\11 הגיע למקומות מוזרים. ב"משחקי ריגול" ערכו מחדש את הפיצוץ במרכז העיר כי צורת הסתלסלויות העשן הזכירו לאנשים את התרסקותם של מגדלי הסחר העולמי. סצנת הסיום ב"גברים בשחור 2" שונתה ומגדלי התאומים הוחלפו בפסל החירות. חברת מירמקס, מפיקת הסרט  "People I Know" בכיכובו של אל פאצ'ינו הזדרזה להודיע כי הם מוחקים סצנה שלמה שבה נראים לרגע מגדלי התאומים וכי "צוות פנימי עובר על כל פריים בסרט כדי לוודא שחלילה לא תהיה פגיעה ברגשות הציבור". הסרט "מכונת הזמן" עם גאי פירס הושבת לחצי שנה בשל סצנה שבה ניו יורק נחרבת תחת מטר של מטאורים וסצנת הסיום של "לילו וסטיץ'", סרט ילדים צנוע, שונתה בשל מטוס 747 שהשתרבב לאחד הפריימים. סרטים כמו "דיילת בעננים" עם גווינת' פאלטרו או "פגיעה היקפית" עם ארנולד שוורצנגר נדחו בחודשים רבים בשל איזכור קלוש לטיסות או טרור וסרט אחד אפילו נגנז לחלוטין: "Nosebleed" של ג'קי צ'אן שעסק למרבה הפאדיחה במנקה חלונות בבנייני התאומים שמבקש לסכל מזימות של חוליית טרור מקומית. ספיידרמן קופץ על הדגל:למקם כוכבים מחדש בשלהי 2009, ברונו של סשה ברון כהן היה אמור להמשיך את גל ההצלחה שביסס בוראט, אבל דווקא ביום הקרנת הבכורה הרשמית בהוליווד נשלח הסרט לחדרי העריכה. באותו יום בדיוק נודע כי מייקל ג'קסון נפטר וברון כהן התבקש על ידי האולפנים למחוק בדיחה אכזרית על חשבונה של לה-טויה ג'קסון שנשתלה בעלילה. במשך שלושה שבועות באוקטובר 2002 השתולל צלף אלמוני באיזור וירג'יניה והרג בעזרת רובה צלפים עשרה בני אדם ופצע קשה שלושה. באותם ימים אמור היה לעלות לאוויר הסרט "תא טלפון" בכיכובו של קולין פארל. במהלך הסרט נכלא פארל בתוך תא טלפון כאשר צלף נטול פנים שולט בכל תנועה שלו ממרחקים והורג את מי שמנסה לעזור לו. אולפני פוקס חשו כי האקלים הציבורי אינו מתאים לפתיחת הקופות ודחו את תחילת ההקרנות לאפריל 2003. המהלך השתלם. "תא טלפון" הרוויח פי 10 מהתקציב שבו הוא צולם.

אבל לא רק דברים רעים מאלצים את הוליווד לשנות תוכניות. לפעמים פשוט מדובר בעדכון גרסה. ב-1997, לאחר ש"טיטניק" של ג'יימס קמרון יצא לאקרנים, העיר לו אסטרונום ידוע כי בסצנה שבה קייט וינסלט רועדת מקור על לוח עץ באוקיינוס, מפת הכוכבים איננה נכונה. קמרון ביקש וקיבל את מפת גרמי השמיים המעודכנת ל-15 באפריל 1912, ושינה אותה באופן דיגיטילי בגרסת התלת מימד שיצאה השנה לאקרנים. ארנולד שוורצנגר הבטיח את השתתפותו בפרויקט המגולמני של סילבסטר סטלון "בלתי נשכחים" (ב-16 באוגוסט יגיע למסכי ישראל ההמשך, בלתי נשכחים 2), אך עד שהפרויקט התרומם הוא נבחר לתפקיד מושל קליפורניה והשתתפותו בוטלה. סטלון, שהתעקש לא לוותר, גייס לצילומים את הכפיל של שוורצנגר והשתמש בקטעי פנים מסרטים אחרים כדי ליצור את הרושם שה"מחסל" נוכח על הסט. בלתי נשכחים 2 - הפעם עם שוורצנגר האמיתי:לאחר ההצלחה הפנומנלית של הסרט המקורי ודרישת האולפנים לנפק במהירות עוד אווזה מטילת ביצי זהב, יוצרי "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס" מיהרו להתחיל לעבוד על סרט ההמשך. היוצרים, שמעריצים את מל גיבסון מילדות, תפרו לו תפקיד מיוחד והצילומים יצאו לדרך. חבל רק שבמחצית השנייה של 2010 גיבסון הפך לפיגורה השנואה ביותר בהוליווד. קריאות אנטישמיות שלו לעבר שוטרים התפרסמו בצהובונים וקלטות האודיו שבה הוא מקלל את אשתו שבנפרד אוקסנה הוציאו את האוויר מבלון חיבת הקהל. התפקיד שלו ב"דרך לחתונה עוצרים בהונג קונג" נחתך במיידית, ודמותו הוחלפה על ידי ליאם ניסן (שלא שרד הרבה על הסט בשל קשיי לו"ז). שינוי תוכנוית משעשע במיוחד קרה להמשכון של "כוח המחץ", שהגיע לאקרנים ב-2009 ואמנם לא הותיר רושם על מבקרי הקולנוע, אבל רשם הכנסה נאה בקופות. צ'אנינג טאטום, ששיחק בסרט, היה באותה שנה בסך הכל פרצוף יפה. בשלוש השנים שחלפו מאז צולם סרט ההמשך טאטום הפך לכוכב בינלאומי, כזה שמושך קהל יעד עם אחוזי אסטרוגן גבוהים. למרות שהסרט כבר צולם במלואו ונמצא בשלבי פוסט פרודקשן החליטו האולפנים לצלם אותו מחדש (!) ולדחות את יציאתו לאקרנים למרץ 2013 כדי לכלול יותר משרירי הבטן של אחד מטאלנטים הלוהטים של השנה הנוכחית. גלולת מציאות, מישהו?עלייתו של האביר האפל - מועדי הקרנהשומרים על השכונה - כל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ