אלעד בן אלול, לונדון, עכבר העיר
אלעד בן אלול, לונדון, עכבר העיר

בסוף השבוע הקרוב יגיע למסכי ישראל אמיצה, הסרט הפמיניסטי הראשון של אולפני פיקסאר, השחקן היצירתי והמורכב בעולם האנימציה הקולנועית. סרט שגיבורתו היא נסיכה אדמונית לוחמת שמסרבת לתת ידה לגבר אקראי, וגם הבמאית שלו הייתה אמורה להיות אישה שפיתחה את התסריט בהשראת יחסיה עם בתה, אך הודחה מהתפקיד ברגע האחרון. לפי הביקורות החיוביות שנושאים עימם עיתוני חו"ל מסתמן שמדובר ביצירה פורצת דרך הן מבחינת האנימציה והן מבחינת הלך הרוח האפל שמאפיין את הסרט המצויר, שמיועד גם למבוגרים וגם לילדים מהזן שלא מסתפק בבוב ספוג. "מעל לכל, זהו סיפור על הורים וילדים שמדברים בלי להקשיב זה לזה, על נערה שמגלה את הפער בין מה שהעולם מצפה ממנה להיות לבין מה שהיא רוצה להיות באמת ועל האומץ שדרוש בשביל להלחם בזה", מסביר מארק אנדרוז, שבסופו של מאבק קיבל לידיו את מושכות הבימוי של הסרט. » אמיצה - כל הפרטים ומועדי הקרנה

עם תוכנת אנימציה חדשה שעברה שדרוג משמעותי לקראת הסרט, "אמיצה" (Brave), מגיע לרמות איכות ופירוט ויזואליים שטרם נראו על המסך. וזה עובד מצוין עם העלילה המרתקת, שכאמור מלווה בטון קודר ובוגר יותר מהסרטים הקודמים של האולפנים. אנשי ההפקה מתגאים בסרט החדש, שממשיך לסמן את פיקסאר כאולפן שמספר סיפורים מקוריים בסגנון ייחודי, שלא אחת מתעלה על סרטי דיסני העכשוויים (לדוגמה “פלונטר” או “הנסיכה והצפרדע”). עבור פיקסאר, "אמיצה" הוא גם אבן דרך פמיניסטית, עם גיבורה ראשונה מבין רפרטואר זכרי למדי ("רטטוי", "למעלה", "מכוניות" וכמובן צעצוע של סיפור הן רק חלק מהדוגמאות). "העובדה שהגיבורה היא נערה ולא נער היא לא החלק הכי מהותי בסיפור", מסתייג אנדרוז בראיון בלעדי ל"עכבר העיר" המתקיים במלון לונדוני. אמיצה - טריילר:

האישה ועונשה אנדרוז עובד עם פיקסאר מסוף שנות ה-90 בתפקידי ייעוץ שונים, אך זהו סרט הביכורים שלו כבמאי. למרות הצהרות היוניסקס של אנדרוז, שמבין את הסיכון השיווקי שבסרט ל"ילדות", "אמיצה" בהחלט עוסק בהעצמה נשית, במערכת היחסים הייחודית שבין נערה מתבגרת לאמה ובתכניות החד-גוניות שהחברה, כמעט בכל מקום בעולם, רוקמת לילדות: להישאר ממושמעות ולהתחתן מהר. מרדית', נסיכה סקוטית מרדנית עם רוח פראית וכישורי קשתות מרשימים, מיועדת להתחתן עם "האחד" שינצח בטורניר האולימפי שמארגנים הוריה. בתפנית מבריקה, שהיא גם קרש הקפיצה של הסיפור, מרדית' מחליטה לשבור את המסורת עתיקת היומין ולהתמודד בעצמה בתחרות שתקבע עם מי תתחתן. עם שיער ג'ינג'י שופע שמתפרץ כמו אש על המסך, מרדית' מצטרפת לשורה אייקונית אך מצומצמת של גיבורות אדמוניות מלאות אופי כמו האסופית, בילבי ובת הים הקטנה אריאל. “השיער של מרדית' עוצב לראשונה כניגוד מוחלט לצמה הארוכה והמוקפדת של האם האצילית", מסביר אנדרוז. “מהר מאוד הוא הפך לחלק בלתי נפרד מהדמות, ולכן במקור קראנו לסרט 'שיער אמיץ'”.

במקור, "אמיצה" היה אמור להיות גם הסרט הראשון של פיקסאר שמבוים על ידי אישה. ברנדה צ'פמן, שעיבדה את אגדת העם הסקוטית בהשראה לתסריט הילדה הפרטית שלה, כבר זכתה להיות האישה הראשונה לפתח סרט אנימציה מלא עבור אולפן גדול כשביימה את נסיך מצרים עבור דרימוורקס ב-1998. אבל זמן קצר לאחר תחילת ההפקה בפועל, כשמאחוריה שש שנים של עבודה על הסרט, צ'פמן פוטרה והוחלפה באנדרוז עקב "חילוקי דעות אמנותיים” (עליהם כל הצדדים המעורבים בדבר מסרבים להרחיב), מה שעורר מחאה מונפשת ודיון סוער בקרב נשות תעשיית האנימציה. “חבל שכולם ננעלו על האפיזודה הזו", אומר אנדרוז. “בתעשיית הסרטים, במאים מוחלפים כל הזמן". המושל בנסיכה. מארק אנדרוז (צילום: יח"צ) מחקר בפאבים ובטירות “אמיצה" ממשיך במסורת ההוליוודית שאפיינה סרטים כגון  ”לב אמיץ”, “רוב רוי” ו“איש הנצח", הממקמת אגדות אפיות על גבורה בגבעות המיוערות של סקוטלנד, שם המיסטיקה והנופים המרהיבים יוצרים רקע אידיאלי לסיפורים דרמטיים בהם הריאליזם סוריאליסטי במיוחד. בהשראת האנימטורים הקלאסיים של דיסני, שלכדו את האופי של רחובות לונדון ב"101 דלמטים" ואת קסמי פריז ב"חתולים בצמרת", אנדרוז וצוותו בילו זמן רב באגמים, בטירות ואפילו בפאבים של סקוטלנד ההררית וחקרו את הווי המקום. הנוכחות המתמדת של תשומת הלב לפרטי פרטים מגיעה לשיא עוצר נשימה בסצנה אחת, בה מרדית מטפסת על סלע גבוה שמשקיף על מפל מים סוערים.

"התווכחנו בינינו לבין עצמנו לא אחת על הדיוק ההיסטורי, ובאיזו תקופה מתרחש הסיפור", מספר אנדרוז. “האמת היא שזו תקופה קסומה ולא מוגדרת ששואלת אלמנטים מסקוטלנד שבין המאה השמינית עד המאה ה-12. האווירה העתיקה והמיסטית מעניקה חופש מבחינת הקסם והפנטזיה שבסיפור". צוות המדבבים הסקוטי ברובו, שכולל את קלי מקדונלד (”טריינספוטינג", “נני מקפי"), ג'ולי וולטרס (”הארי פוטר"), אמה תומפסון ובילי קונולי, תרם גם הוא את חלקו במחקר: האנימציה הותאמה במיוחד לפעולות הפה הייחודיות למבטא הסקוטי, שלעיתים הפך בלתי מובן לקהל אמריקאי והיה צריך לעבור עידון קל. ריס ווית'רספון, שיועדה לדבב את הדמות הראשית, עבדה על המבטא הסקוטי שלה זמן רב, אך בגלל לוח זמנים עמוס פרשה מהסרט והוחלפה במקדונלד, שעושה עבודה לא רעה בכלל.    עולים על הסוס. אמיצה (צילום רשמי)

רחוק ממדגסקר למרות החיבור הרווחי בין פיקסאר לדיסני (שמפיצים את הסרט), אי אפשר להתעלם מהתחרות המתמדת  בין שני האולפנים. “זה לא סרט נסיכות קלאסי של דיסני", מצהיר אנדרוז, שבעבר כבר חלק בפומבי את חוסר החיבה שהוא רוחש לקו האמנותי של דיסני. “העובדה שמרדית' היא נסיכה אמנם מעצימה את הדרמה והסיפור, אבל אני לא חושב עליה כעל נסיכת דיסני קלאסית".

"אמיצה" מנסה כמה שיותר לדמות למציאות, ולשם כך, כאמור, פותחה טכנולוגיית אנימציה חדשה לגמרי. הריאליזם מעניק לסרט אווירה קודרת ובוגרת, ברוח אגדות האחים גרים או סרטי הארי פוטר המתקדמים. אנדרוז, שגדל על סרטי אנימה יפנים המתאפיינים בבגרות ואינטנסיביות רגשית, מדגים את העליונית האמנותית של פיקסאר על דיסני או דרימוורקס באמצעות אנגוס, הסוס של מרדית'. "הסוס ב'פלונטר' והחיות במדגסקר נראים מצוירים וקריקטוריסטים. הסוס שלנו הוא סוס כמעט אמיתי, אך עדיין מלא הבעה דרמטית וקומית. גם דמויות בני האדם שלנו, שעוד מרטטוי נחשבות מהטובות ביותר, נעות בין ריאליזם להבעה ציורית. התענוג הגדול הוא לשחק בין השניים”.אמיצה - מועדי הקרנה

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ