אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מציאות נושכת: האם וינונה ריידר תצליח לעשות קאמבק?

היא הייתה אחת מכוכבות הקולנוע הגדולות בשנות ה-90, עד שנתפסה על חם גונבת מחנות בגדים. עם תפקיד קטן ואיכותי ב"ברבור שחור" ועוד קומדיה בקנה, וינונה ריידר מנסה לטפס למעלה. נטע אלכסנדר לא בטוחה שזו הדרך הנכונה

תגובות

האם זה יכול להיות? האם העיניים משטות בנו? האם זה באמת ייתכן שהבחורה הכי מגניבה בהוליווד נראית היום כמו שילוב מטריד בין קייט וינסלט לרנה זלווגר? כן, הסיפור האישי של וינונה ריידר מוכיח בפעם המי יודע כמה שלהתבגר בהוליווד זה עסק עגום למדי. ריידר, שתחגוג השנה יום הולדת 40, פרצה לתודעה כנציגה הגותית והצינית של דור האיקס, בסרטי קאלט כמו "מלכות הכיתה" (לצד כריסטיאן סלייטר) ו"מציאות נושכת". היא כיכבה בשניים מסרטיו הטובים ביותר של טים ברטון ("ביטלג'וס" ו"המספריים של אדוארד"), ומאז גיל 15 הספיקה לשחק בלא פחות מ-46 סרטים ואף לקטוף מועמדות לאוסקר.

בניגוד ליפהפיות קונבנציונליות כמו ג'וליה רוברטס או אנג'לינה ג'ולי (שכיכבה לצד ריידר ב"נערה בהפרעה"), ריידר השכילה למצב את עצמה כנערה ההוליוודית הפרועה, החכמה והחרדתית. למרבה הצער, ב-2001 היא נכנסה לתפקיד בצורה קצת יותר מדי טובה, ונתפסה גונבת פריטים בשווי אלפי דולרים מחנות בבברלי הילס. במיטב המסורת של הצביעות האמריקאית נטולת הגבולות, ריידר הורשעה בונדליזם וגניבה, נאלצה לשלם קנס ולהקדיש 480 שעות לעבודות שירות. מעבר לעונש נטול הפרופורציות (שכלל גם שלוש שנות מאסר על תנאי), המשמעות האמיתית היתה קשה בהרבה – לינץ' פומבי וחיסול כמעט סופי של קריירת המשחק שלה. שילוב של קייט וינסלט ורנה זלווגר. וינונה ריידר מתבגרת

אבל בהוליווד כמו בהוליווד, צריך יותר ממשפט מתוקשר כדי לחסל למישהו את הקריירה. בעשור האחרון ריידר המשיכה להפציע בסרטים עצמאיים וגם בתפקידים קטנים יחסית בשוברי קופות. אחד מהם היה "מסע בין כוכבים", שבו גילמה את אימו של זכארי קווינטו. לולא היה במאי בשם דארן ארונופסקי בעולם, ייתכן שהיינו שוכחים שריידר יודעת לשחק (וגם מיקי רורק, ואפילו ג'ניפר קונולי, שהזכירה לרגע או שניים את ריידר הצעירה). מיצאו את ההבדלים. וינונה ריידר, נטלי פורטמן ומילה קוניס (מתוך מגזין מארי קלייר)ברבור שחור הוכיח שריידר מסוגלת לא רק להגיח כדמות משנה כמו ב"חייה הפרטיים של פיפה לי", אלא להותיר רושם עמוק ומחלחל גם בפחות מ-10 דקות מסך. כשמבקר הקולנוע של "הארץ", אורי קליין, שאל את ארונופסקי מדוע בחר ללהק את ריידר לתפקיד הבלרינה שנאלצה לפרוש מהלהקה, הבמאי לא הסתיר את דעתו על מצב הקריירה הנוכחי של ריידר: "הייתי מודע לחיבור בין נטלי (פורטמן) לוינונה, ששתיהן החלו כילדות, ונטלי היום ניצבת בפסגת הקריירה שלה, היכן שוינונה היתה לפני כמה שנים, מה שמשקף את מעמדן של שתי הדמויות שהן מגלמות; הכוכבת שנוסקת והכוכבת שדעכה". ריידר מדברת על תפקידה ב"ברבור שחור"

אחת העדויות העגומות לדעיכה הזו היא סרטה האחרון של ריידר, הדילמה, קומדיה דבילית למדי שעוסקת בבחור שמתלבט אם לגלות לחברו הטוב שאשתו בוגדת בו. העובדה שהבמאי רון האוורד סיפר ל-Elle שריידר רדפה אחרי התפקיד של האשה הבוגדת לא מבשרת טובות לגבי תפקידיה העתידיים. למרבה הצער, התוצאה הסופית לא היתה מספיק ולגרית ודבילית כדי לעקוף בקופות את האסון האחרון מבית מפעלו של אדם סנדלר, לזרום עם זה. הבעיה העיקרית עם משחקה של ריידר ב"הדילמה" היא לאו דווקא הסרט, אלא הדיסוננס הקוגניטיבי בין הבחורה שסימלה את כל מה שמגניב בהוליווד לשחקנית שנאלצת לרדוף אחרי תפקידים סטריאוטיפיים ונטולי עומק. בחייה הפרטיים ריידר הקפידה תמיד לשמר ולטפח את התדמית הפרועה: היא יצאה מגיל 19 עם ג'וני דפ, שאף קעקע את שמה על גופו (ומאוחר יותר שינה את הכיתוב ל-Wino Forever), ולאחר שהשניים ביטלו את ארוסיהם היא החלה לצאת עם מוזיקאים כמו בק, בריאן אדמס וקונור אוברסט (ברייט אייז). בריאיון ל-Elle היא הצהירה שכרגע היא לא יוצאת עם אף אחד. "קשה לי מאוד לנהל שיחה נורמלית עם בחור", היא סיפרה. "זה פשוט נורא שכולם יודעים עליך כל כך הרבה דברים. בגלל זה יותר טבעי לי לצאת עם מישהו מהתעשייה, כי פשוט קל יותר להבין אחד את השני. אבל זה לא אומר כמובן שאני אצא בהכרח רק עם שחקנים".

באותו ריאיון ריידר התייחסה לעצמה כ"תולעת ספרים", וסיפרה שהיא לא משתמשת בכלל באינטרנט, למעט בדיקת מיילים במכשיר הבלקברי שלה. "הבעיה היא שהיום אנחנו יודעים יותר מדי", היא אמרה. "עד לרמה של כמה שחקנים הרוויחו בכל סרט. אני שונאת את המחשבה שמישהו רואה סרט שלי ושואל 'האם היא שווה את זה?'"

ריידר, ששמה המקורי (והלא מאוד נוצץ) הוא וינונה הורוביץ, עברה דרך ארוכה מאז שחונכה על ברכיהם של סופרי דור הביט כמו טימותי לירי (שהיה הסנדק שלה) ואלן גינזבורג (שהיה חבר קרוב של הוריה). המסרים האנרכיסטיים שכללו ביקורתיות תמידית ובוז לסמכות פינו את מקומם למוצרים קפיטליסטיים קלאסיים כמו "הדילמה". בקרוב היא אמורה לדובב דמות בסרטו הבא של טים ברטון, אבל ספק אם זה מה שיציל את הקריירה שלה. מצד שני, ההצלחה הביקורתית והקופתית המפתיעה של "ברבור שחור" מרמזת שאולי עתידה של ריידר טמון בסרטים אפלים בסגנון "ברבור שחור" או "נערה בהפרעה" ולא בקומדיות הוליוודית כמו "סתיו בניו יורק" (שנכשל בקופות למרות השידוך המבטיח בין ריידר לריצ'רד גיר). גיל 40 הוא בהחלט לא גיל מבוגר מדי להמציא את עצמך מחדש, וכרגע נראה שהאפשרות של ריידר לקאמבק תלויה בחזרה לשורשים. או במילים אחרות: מתי כבר מישהו ירים את הכפפה ויכתוב קומדיה שחורה על קניבלים בכיכובם של ריידר וכריסטיאן סלייטר? לו רק האחים כהן היו פנויים בזמן הקרוב.ברבור שחור הוא הסרט השוביניסטי של השנה

*#