רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ג'ף ברידג'ס: "לפעמים נמאס לי לבדר אנשים אחרים"

הוא התחיל לשחק בגיל שישה חודשים, לא אוהב להיות רחוק מהמשפחה ומצלם תמונות מכל סט שהוא עובד בו. זוכה האוסקר ג'ף ברידג'ס בראיון מיוחד לבמאי הישראלי גיא נתיב, בפסטיבל ברלין

תגובות

אומץ אמיתי: פרויקט מיוחדאומץ אמיתי - כל הפרטים ומועדי ההקרנה»  אורון שמיר חושב שאומץ אמיתי הוא אנטי מערבון משובח» האחים כהן - יוצרים עם אומץ אמיתי » אמיצות, אמיתיות, נעדרות: הנשים בסרטי כהן הלכו לאיבוד» איפה הכסף לבובסקי? הציטוטים הגדולים של האחים כהן10 שנים אחרי שהגיע לברלין בפעם הראשונה, חזר הבמאי גיא נתיב לפסטיבל הסרטים היוקרתי. אז, היו בידו סרט קצר שנקרא מבול והרבה חלומות גדולים. השבוע הוא צעד באחד מאירועי הקולנוע החשובים בעולם, כשבידו סרט ארוך בעל אותו שם. סגירת המעגל הזו אפשרה לו להציג פעם נוספת, בגרסה מלאה, את סרטו המרגש והמטלטל. רגע לפני שעלה על השטיח האדום עם חברי הקאסט שלו, רונית אלקבץ ויואב רוטמן, הוא נפגש עם אחד מהשחקנים האהובים עליו - ג'ף ברידג'ס, שהגיע לברלין לצורך הקרנת אומץ אמיתי. סרטם של האחים כהן היה סרט הפתיחה, ואחד מהפרויקטים המדוברים של השנה. בטקס האוסקר הקרוב הוא מועמד ללא פחות מ-10 פרסים. ברידג'ס, שמועמד בעצמו בקטגורית השחקן הראשי, קטף את הפסלון בשנה שעברה, על הופעתו ב"קרייזי הארט". נתיב נפגש איתו לשיחה על משחק, בימוי, אמנות, וגם על היכולת לשמור על שפיות בתעשייה כל כך משוגעת. ראיון מיוחד לכבוד עכבר העיר אונלייןלאחרונה קראתי שאתה מאוד בררן בבחירת התסריטים שלך. שב-99% מהמקרים אתה דוחה את ההצעות שמגיעות אליך. למה בעצם? ואיך אתה בוחר את התסריטים שלך?"קודם כל, יש תמיד סכנה כשאתה בוחר פרויקט, שיש פרויקט אחר מעבר לפינה שממש תרצה לעשות – ותיאלץ להפסיד. שנית, אני ממש לא אוהב להיות רחוק מאשתי והבנות שלי, ולבחור פרויקט שלא ירחיק אותי מהבית, כמו זה האחרון, שהרחיק אותי למשך 11 חודשים, זה אתגר. בסופו של דבר, אני בוחר פרויקטים שהם מגניבים מדי מכדי לסרב להם. למשל, כשקראתי לראשונה את התסריט של סקוט קופר ל"קרייזי הארט", המחשבה המיידית שלי הייתה לא לקחת את התפקיד. למה? כי לא הייתה מתוכננת בסרט מוזיקה. אבל אז, ברגע שחברי טי בון ברנט נכנס לפרויקט כמוזיקאי, החלטתי ללכת על זה".לא אוהב להיות רחוק מהבית. ברידג'ס והמשפחה (צילום: AP) איך אתה מצליח לשמור על חיי משפחה תקינים וצילומים לאורך כל כך הרבה ימים?"הכלל הוא לשמור על אינטימיות ולתרגל אינטימיות. אחד הדברים שעבדו לטובתי בסט של אומץ אמיתי הוא שהבת שלי, ג'סי, הגיעה לסט ובעצם הייתה העוזרת האישית שלי. אני גם יודע כמה קשה העבודה שלי כשחקן כשאני נעדר כל כך הרבה מהבית. לכן אני מנסה לחפש סיבה אמיתית למה לא לעשות סרטים. אבל כשאתה מקבל תסריט כל כך טוב כמו של האחים כהן, אתה לא יכול לסרב. גם שמציעים לך לנגן ולשיר בסרט (קרייזי הארט) קשה לי להגיד לא".

איך היה לעבוד עם שוב עם האחים כהן?"היה נהדר, הרגשתי נהדר, דומה מאוד לתחושה שהייתה לי כשעבדנו על ביג לבובסקי. יש להם את רוג'ר דיקנס, הצלם המצוין שעבד איתי גם בביג לבובסקי. חלק גדול מהצוות על הסט הם אותם אנשים, כך שהכל מאוד מוכר, מאוד נוח ורגוע. שיטת העבודה שלהם לא השתנתה בכלל".

מה בעצם השיטה שלהם?קודם הם עובדים עם אותם אנשים לאורך כל הסרטים, וגם עם הקאסט. יש אנשים שהם מאוד מעריכים ומכבדים וזה כמו משפחה. הם גם נותנים לכל אחד לעשות את העבודה שלו...יש לי תחושה לפעמים שהם רוכבים על סוסים, והשחקנים בעצם משמשים הסוסים שלהם, אבל עצם הרכיבה שלהם היא מאוד עדינה... יש במאים שאוהבים לשלוט באגרסיביות בשחקנים שלהם, הם לא. יש משהו מאוד עדין באיך שהם עובדים עם שחקנים. למשל ההבדל בינם לסקוט קופר (הבמאי של קרייזי הארט): האחים כהן מאוד יבשים, הם נותנים לך את הבמה להביא את ההתלהבות, ומשאירים לך את העבודה. אבל סקוט הוא חם ומלא התלהבות. הכל כמובן ממקום אמיתי, זו פשוט דרך אחרת לביים. אני אישית מתחבר לשתי השיטות. סקוט הוא אחד הבמאים הטובים שעבדתי איתם, הוא אפילו לא ביים מחזה בבית ספר תיכון... כלום".

עבודת בסרט בתקציב נמוך יחסית כמו "קרייזי הארט", ועבדת על סרטים עתירי תקציב. מה ההבדל ביניהם עבורך?כל אחד מהם גרם לי להיות מעורב, אבל כל אחד הוא גם חוויה שונה לגמרי. זה כמו לשחק משחק קלפים עם אנשים שונים לחלוטין בכל פעם. ב"איירון מן", למשל, יש תקציב של 80 מליון דולר. אתה בטח חושב שהכל מאורגן והתסריט סגור, אבל אני רוצה לספר לך שכל בוקר ישבתי עם רוברט דאוני, ו'ון פאברו (הבמאי) והחבר'ה מחוברות הקומיקס, ועשינו שיכתוב לסצינה (!) שאנחנו הולכים לעשות באותו בוקר... לפעמים היינו יושבים שלוש שעות!.  זה הטריף אותי כי זה נגד שיטת המשחק והעבודה שלי. אני אוהב לבוא מוכן לסט, אני אוהב לדעת מה אני הולך לעשות... ואז אני אומר לעצמי "היי אל תדאג, אתה רק עושה סרט "סטודנטים" ב-80 מליון דולר" תעשה כיף תהנה".

עשית את "שערי גן עדן" של מייקל צ'ימינו, שהיה כשלון מאוד גדול לפני שנים רבות. היום הסרט נחשב בעיני רבים כיצירת מופת. כשאתה מסתכל אחורה היום, מה אתה חש על החוויה הזו עם הסרט?"אתה יודע, עד היום אני זוכר את החוויה הזו של הפרמיירה בניו יורק. אחרי הסרט,  כשהאורות נדלקו, מה ששמעתי זה לא מחיאות כפיים אלא פה ושם מחיאת כף. זה היה נשמע כמו פופקורן ...די נורא. אז אמרתי לעצמי – 'אולי הם נהנו מהסרט כל כך שהם פשוט לא מסוגלים לדבר'. אבל מהר מאוד הבנו שלא בזה מדובר....למחרת קראנו בניו יורק טיימס את המשפט הבא – 'אם היו מגלחים את ראשו של צ'ימינו, היו מגלים שכתובות לו שלוש שישיות (סמל השטן)'. הם פשוט הרגו אותו. אבל היום כשאני מסתכל על הסרט, אני בהחלט חושב שהוא סוג של יצירת מופת וסיפור היסטורי מופלא. וילמוש זיגמונד צילם נפלא, יש שם דיוק בפרטים, זה סרט היסטורי נפלא לדעתי. שם פגשתי את טי בון ברנט (המוזיקאי מקרייזי הארט) וכריס כריסטופרסון ששיחק איתי בסרט. הוא הביא איתו מוזיקאים כך שהיינו יושבים על הסט והיינו עושים ג'אם כל הלילה!".

בקרייזי הארט גילמת זמר מכור לאלכוהול, האם אתה באמת שותה על הסט? האם אתה משתכר?"אני חייב להגיד שלמדתי את הלקח שלי מוקדם בקריירה. הייתי פעם שתיין, ומה שעשיתי ב'קרייזי הארט' זה פשוט להיזכר איך זה מרגיש. זה חלק מהמשחק... חוץ מזה אתה חייב להיות מוכן לסצינה הבאה ולהיות מפוקס לחלוטין. מה שאני עושה זה טובל את האצבע שלי באלכוהול ומורח קצת מתחת לאף, רק כדי להריח".

האם ראית את אומץ אמיתי המקורי? האם אי פעם פגשת את ג'ון ווין?"לא פגשתי מעולם את ג'ון ויין, וגם לא רציתי לעשות שום חיקוי של ג'ון ווין. האחים כהן המליצו לי לקרוא את הספר עליו מבוסס הסרט, וזה מה שעשיתי. רציתי להיות fresh אז גם לא צפיתי בסרט המקורי. רציתי להביא משהו מעצמי לדמות".אותו שטיח אדום, סרטים אחרים. מימין - האחים כהן (צילום AP), משמאל - יואב רוטמן, גיא נתיב ורונית אלקבץ בפסטיבל ברלין (צילום: יח"צ)

מתי הבנת שאתה רוצה להיות שחקן? איך אבא שלך ( לויד ברידג'ס) השפיע עליך?"אבא שלי רצה שנהיה שחקנים מאז שנולדתי. על הסט של ג'ון קרומוול היו צריכים תינוק ואני הייתי בן שישה חודשים, אז אבא שלי קפץ על ההזדמנות ואמר לכולם 'קחו את התינוק שלי הוא מצטלם נהדר!'. הייתי אמור לבכות ולא בכיתי, כי הייתי תינוק נהדר. אז ג'יין גריר, שהיא שחקנית נפלאה, אמרה לאמא שלי 'הוא לא ממש בוכה', אימא שלי ענתה 'תצבטי אותו הוא יבכה....'. ג'יין צבטה אותי ובכיתי כמו שצריך בסצינה. כדי לסגור את הסיפור, 35 שנה מאוחר יותר עשיתי את 'כנגד כל הסיכויים', והייתה לי סצינה אינטימית מול ג'יין גריר. בסצינה הייתי אמור לבכות, ואז אמרתי לה 'ג'יין רוצה לצבוט אותי?'.

אבל אבא בהחלט דחף אותנו להגיע לסטים, ולא חשבתי ממש על קריירה, גם כשעשיתי סרטים והייתי ממש מצליח. זה השתנה כשעשיתי סרט שנקרא 'הגיבור האמריקאי האחרון'. אחריו הרגשתי עייפות, ובעיקר היה נמאס לי מלהיות משהו אחר, ולעשות משהו מבדר בשביל אנשים אחרים. למרות שאני יודע שההרגשה הזו של הרצון לעשות סרטים תחזור. אבל עברתי איזשהו משבר ולא הייתי בבית שבוע. אז, הסוכנת שלי מתקשרת אלי מתלהבת ואומרת לי 'הציעו לך להשתתף בסרט של ג'ון פרנהיימר עם לי מרווין ופרדריק מארץ', בשם The ice man cometh"". אני פשוט אמרתי לה – 'את יודעת מה, אני עייף נראה שאוותר, תגידי להם תודה'. חצי שעה מאוחר יותר מתקשר אלי למונט ג'ונסון, שעבדתי איתו, ואומר 'תגיד לי, אתה השתגעת? אתה קורא לעצמך שחקן? אתה מסרב להצעה כזו?'. עניתי לו  - 'כן טוב, אני די עייף..'. הוא צעק עלי – 'אתה חתיכת חרא!' וטרק לי את הטלפון בפרצוף... וכמובן שעשיתי את הסרט. מפעם לפעם אני אוהב לעשות ניסויים כאלה על עצמי, ולשאול את עצמי שאלות. לבחון את המהלכים שלי. לפעמים, בגלל שאתה שחקן מקצועי יש מקרים שאתה חייב להרים את עצמך ולהכריח את עצמך להיות שם. בקיצור ה'אייס מן' היעתה חוויה של לשבת עם כל הענקים האלה שישה שבועות. אחרי זה הבנתי שיש משהו בלהתגבר על הפחדים והעייפות הזו שלך, ופשוט ללכת על זה כי רק טוב יכול לצמוח מזה".לצלם לוקח חמש דקות, לביים לוקח חמש שנים. תמונה שצילם ברידג'ס מהסט של "אומץ אמיתי"

חשבת פעם על לביים? הרי ידוע שעל כל סט צילומים אתה מצלם ממצלמת הסטילס שלך. אוסף התמונות שלך הוא קולנועי מאוד, ויש הרבה מאוד שחקנים ש'חוטאים בבימוי'."כן ,טוב אני חייב לציין שלצלם תמונות ממצלמת הסטילס שלי לוקח לי חמש דקות. לעשות סרט, ובטח לביים אותו, לוקח לי שנה, כך שאין לי סבלנות לזה. אני יודע כמה זמן זה לוקח....היחיד שביקש ממני לכתוב היה מרטין סקורסזה בפיתוי האחרון של ישו אבל זו גם הייתה חוויה חולפת. אני כבר מעדיף להפיק סרטים ולא לביים". הסרט מבול, זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל חיפה, יעלה לאקרנים בישראל ב-10 במרץ

*#