רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אמיצות, אמיתיות, נעדרות: הנשים בסרטי האחים כהן הלכו לאיבוד

בעוד הדמויות הגבריות בסרטים של האחים כהן זוכות לטיפול מסור, הדמויות הנשיות נותרות על פי רוב בשוליים. האם היילי סטיינפילד, השחקנית המבטיחה שמגלמת את הילדה ב"אומץ אמיתי", תשנה את התמונה?

תגובות

אומץ אמיתי - כל הפרטים ומועדי ההקרנהאורון שמיר חושב שאומץ אמיתי הוא אנטי מערבון משובחהאחים כהן - יוצרים עם אומץ אמיתי אמיצות, אמיתיות, נעדרות: הנשים בסרטי כהן הלכו לאיבודאיפה הכסף לבובסקי? הציטוטים הגדולים של האחים כהןהאחים כהן מכרו את נפשם להוליווד

ג'ף ברידג'ס, חוויאר בארדם, סטיב בושמי, בילי בוב ת'ורנטוןג'וש ברולין - הם רק רשימה חלקית מהגברים שקישטו את סרטיהם של האחים כהן. אכן, אם יש משהו שהצמד איתן וג'ואל כהן מצטיינים בו, הוא בעיצוב דמויות גבריות. גם אם הדמויות הגבריות סובלות לא מעט במרחב הכהני, עדיין יש להן ייצוג נכבד בכל סרט. לעומתן, מעריצים מושבעים של האחים הכי מוכשרים בהוליווד נאלצו לחכות לא מעט שנים (ולראות לא פחות מ-17 סרטים מבריקים יותר ופחות) עד שהצמד העמיד דמות נשית במרכז סרטם החדש, אומץ אמיתי. וזוהי לא סתם דמות נשית, אלא נערה בת 14 שיוצאת לנקום את רצח אביה בגילומה המרשים של היילי סטיינפלד, שכבר קטפה מועמדות בקטגוריית שחקנית המשנה באוסקר הקרוב.ימי פארגו: פרנסס מקדורמנד היא הגרסה הנשית של סטיב בושמי אז נכון, תמיד אפשר לטעון שגם פרנסס מקדורמנד גילמה את הדמות הראשית ב"פארגו" מ-1996, אבל "פארגו" נחשב , ובצדק, לאחד מהסרטים הטובים ביותר של הכהנים בזכות עבודת האנסמבל המרשימה של כל שחקניו. קשה לומר שדמותה ההריונית של מארג' חשובה יותר מהדמויות שגילמו סטיב בושמי או וויליאם מייסי. למעשה, מקדורמנד, שחורגת מדפוסי היופי ההוליוודים המקובלים, היא השחקנית היחידה שחייבת את הקריירה שלה לאחים כהן. עם או בלי קשר לעובדה שהיא נשואה לג'ואל כהן, ומגדלת איתו את בנם המאומץ, עם השנים הפכה מקדורמנד לצלע הנשית במשולש הכהני. מאז "רציחות פשוטות" מ-1984, היא הגיחה בתפקידים ראשיים ומשניים ברוב סרטיהם של השניים, כשתפקידיה הזכורים ביותר היו ב"פארגו" וב"איש שלא היה שם". כמו הגברים של הכהנים, היא הצליחה לשלב פגיעות וחוזק, ולהפגין משחק דרמטי וקומי מושלם (כמו למשל ב"לקרוא ולשרוף", הקומדיה האחרונה והלא מספיק מוערכת של הצמד).

אבל עם כל הכבוד למקדורמנד, עד "אומץ אמיתי" הדמויות הנשיות של האחים כהן לא זכו לרמות העומק, המורכבות וזמן המסך שמאפיינים את הגיבור הכהני הקלאסי. אף אישה לא התקרבה לקרסוליו של לארי גופניק, הגיבור רדוף השדים של "יהודי טוב" מ-2009, או למגניבות הבלתי מעורערת של The Dude, שעדיין מהווה מודל הערצה למיליוני מעריצי "ביג לבובסקי". במידה רבה מקדורמנד היא הגרסה הנשית של סטיב בושמי או ג'ורג' קלוני בפנתאון הכהני: עושה תפקידים נהדרים יותר ופחות, כולל תפקיד אחד בלתי נשכח ("פארגו"), ומלווה את הקריירה של השניים כבר שנים. אבל מכאן ועד לדמות שסוחבת סרט שלם על כתפיה המרחק עדיין גדול.

אמיצה אמיתית: היילי סטיינפלד משנה את חוקי המשחק המקרה של מטי רוס (היילי סטיינפלד) שונה. לא רק שהדמות הנשית מככבת על המסך כמעט בכל רגע נתון ב"אומץ אמיתי", היא גם זוכה סוף סוף לטיפול הכהני המבריק שהיה שמור עד היום בעיקר לגברים. סטיינפלד הכמעט-אנונימית עושה את תפקיד חייה בתור הילדה-נערה שמגייסת שני מארשלים אמריקאיים, כדי לעזור לה להתחקות אחר עקבותיו של רוצח אביה. בסרט המקורי מ-1969 היתה זו השחקנית הנשכחת קים דארבי שגילמה את אותו תפקיד. היא, אגב, היתה בת 22 בזמן הצילומים. סטיינפלד לעומתה, מוכיחה בגיל 14 שהיא מסוגלת להחזיק פיצ'ר שלם על כתפיה הצרות. בהתחשב בעובדה שמדובר בסרט הארוך הראשון שבו היא משחקת, אחרי שלוש שנים בהן היא כיכבה בסרטים קצרים ובסדרות טלוויזיה - מדובר בתגלית של ממש.    

אבל סטיינפלד לא היתה מצליחה לחדור לליבנו ללא הבימוי המבריק כרגיל של הצמד, והצילום המרהיב כרגיל של רוג'ר דיקינס. הכהנים לקחו מערבון מעניין אבל שגרתי יחסית, והפכו אותו לסיפור התבגרות נוגע ללב. כמו תמיד, בדרך הם הפכו את חוקי הז'אנר על פיהם ונגעו בשאלות של טראומה והורות. הדמות של רוס היא לא סתם דמות נשית, אלא דמות נשית שהנסיבות הקיצוניות אליהן היא נקלעת, מכריחות אותה לעסוק באינטנסיביות בשאלות של מגדר. במובנים רבים, כדי לנקום את רצח אביה היא חייבת להתנהג כמו גבר: להתמקח עם בעל החנות עבור נשק וסוסים, לרכב אל תוך השממה, לישון תחת כיפת השמיים ולהפגין "אומץ אמיתי". ההחלטה של האחים כהן להפוך את דמותה מאישה צעירה (כמו בסרט המקורי) לילדה על סף גיל ההתבגרות היא משמעותית: התמימות המינית של רוס מאפשרת לשאר הגברים סביבה להתייחס אליה באופן אבהי ולא מיני. בתוך כך, רוס ממוקמת לא בדיוק כאישה ולא בדיוק כגבר, אלא כדמות הפועלת בעולם שבו החוקים המגדריים הרגילים (ובעיקר החוקים של המערבון הקלאסי) מאבדים את תוקפם. כמו הדמויות הנשיות המעטות שבכל זאת זכינו לראות אצל הכהנים, היא מפגינה תכונות שנחשבות באופן מסורתי לגבריות כמו אקטיביות, תעוזה ונחישות.מעל לכל – למרות גילה הצעיר, היא הדמות הכי חכמה בסביבה. 

  רוס רחוקה מרחק מזרח ממערב מג'ודית גופניק (סרי לניק), גרושתו הילדותית והסדיסטית של לארי גופניק ב"יהודי טוב", או מהשכנה של גופניק שהיא לא יותר מאשר קלישאה של פנטזיה גברית. "הילדה הנוקמת" מזכירה יותר את הדמויות הקלאסיות של מקדורמנד, שמוקפות תמיד בגברים חצי אהבלים-חצי אימפוטנטיים, שאותם הן נאלצות "להפעיל". ג'ף ברידג'ס, שמגלם את המארשל האלכוהוליסט ב"אומץ אמיתי", מחוויר לעומת כמויות הכריזמה שנשפכות מסטיינפלד. העובדה שהאחים בראו סוף סוף גיבורה נשית שהיא מודל אמיתי להזדהות מבשרת טובות עבור קמרון דיאז, שאמורה לככב ב-Gambit, הסרט הבא שהשניים סיימו לכתוב לאחרונה (ולשם שינוי לא יביימו). במקביל, מדובר בבשורה לא רעה בכלל לכל מעריצי (ומעריצות) הכהנים, שמגע הזהב שלהם הופך כמעט כל דמות שהם כותבים לחוויה קולנועית שקשה לשכוח. אולי עם קצת עזרה מחברי האקדמיה, נראה כי זוהי תחילתה של קריירה נשית מופלאה.

*#