רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מתחת למחוך: למה הקולנוע אוהב את הנשים של בית המלוכה?

למעלה מעשור עומדות דווקא הנשים של חצר המלוכה הבריטי במרכזם של סרטי קולנוע. האם עלייתו של "נאום המלך" לאקרנים, מסמנת את החזרה לעיסוק בדמותו של יורש העצר הגברי? חן חדד בודקת מה כל כך מושך אותנו לגיבורות המלכותיות

תגובות

בית המלוכה הבריטי היה מאז מתמיד סָפָּק תוכן של דרמות ושערוריות. השושלת המלכותית מככבת ללא הרף בחדשות, בסרטי קולנוע ובשערי הצהובונים. למרות זאת, כבר זמן רב, נדמה שארמון בקינגהאם סובל מדימוי ציבורי שפוף במיוחד. יותר ויותר נדרשים הבריטים לשאלות על עצם נחיצותו של מוסד המלוכה. בד בבד, הרצון לספק הצצה אינטימית למתרחש בין כתלי הארמון, העסיק במשך השנים יוצרים בכלל, ואנשי קולנוע בפרט. השילוב בין העובדות ההיסטוריות, ובין הספוקלציות על אודות המתרחש הרחק מעיני הציבור, מעורר גם את סקרנותם של הצופים. אחרי הכל, משפחת המלוכה כוללת את כל המרכיבים שנדרשים לסרט טוב - דרמה, תככים פוליטיים, רומנים ומאבקי כוח. נאום המלך, שנחשב לאחד המועמדים המובילים בקרב על האוסקר, מסמן שינוי בתבנית ששלטה בז'אנר בעשור האחרון. הסרט, שיעלה לאקרנים בסוף השבוע הקרוב, שב לשרטט את דמותו של יורש עצר גברי. זאת, לאחר שורה ארוכה של סרטים שהתמקדו אך ורק בגיבורות הנשיות של בית המלוכה. גבר, סוף סוף גבר: הנשים שולטות בסרטים על בית המלוכה

בראש הקאמבק של השושלת הגברית ניצב אם כן קולין פירת', שזכה לאחרונה בגלובוס הזהב, על תפקידו הסוחף כמלך ג'ורג' השישי. פירת' נכנס במיומנות לנעליו של המלך שסבל מגמגום. רגע לפני שהצטרפה בריטניה למלחמת העולם השנייה, הוא נאלץ לשאת נאום ממלכתי, ששודר ברדיו בכל רחבי בריטניה. בעזרת אשתו, המלכה אליזבת' (הלנה בונהם קרטר), ומטפל אלטרנטיבי (ג'פרי ראש) הוא מצליח למצוא שוב את קולו, תרתי משמע. הנאום ההיסטורי והלאומי, הוא בבת אחת גם ניצחון אישי עבור המלך.

אבל "נאום המלך" הוא כאמור חדש בנוף. החל מסוף שנות ה-90 שלטו במסך הגדול דרמות תקופתיות על הנשים בבית המלוכה. הסיבות לכך מגוונות: ראשית, מכבש הלחצים המופעל על נשות השושלת היה תמיד מורכב בהרבה מזה המופעל על גברים. הן נשפטו לא רק על ביצועיהן כפנים ציבוריות, אלא תמיד גם על פי הופעתן החיצונית ותפקודן כאימהות ורעיות. שנית, בעוד שהמלכים הגברים היו בעלי רשות דיבור, הנשים נותרו לא אחת מוסתרות ומסתוריות יותר. אם בכל זאת הוצבו בחזית, הן נדרשו להוכיח את עצמן כראויות לכתר. במובן זה, הן הפכו לדמויות מורכבות ושנויות במחלוקת יותר מהגברים, ולכן גם כגיבורות מעניינות יותר עבור הקולנוע. מי שתרמה רבות לחשיפת המתרחש מאחורי הקלעים, היא הנסיכה דיאנה, הדמות הפופולרית והאהודה מכל בני משפחת המלוכה. בראיון המפורסם עם מרטין באשיר, סיפקה דיאנה הצצה ל'תיבת הפנדורה' של הבית המלכותי, וסיפרה בגילוי לב על התנכרות המשפחה אליה, הדיכאון, הפרעות האכילה וניסיון ההתאבדות שלה. גם בימינו, מתעניינת התקשורת בדמותה של קייט מידלטון, הרבה יותר מבדמותו של ארוסה, הנסיך וויליאם.בין הפרטי לציבורי: המלכה היא רכה בפנים וקשוחה בחוץ

הפער שסימנה דיאנה, בין הדימוי הציבורי שנשות בית משפחת המלוכה מחוייבות אליו, ובין חייהן האישים, שורטט בכמה וכמה סרטי קולנוע בשנים האחרונות. "אליזבת'" שיצא בסוף שנות ה-90, קטף אינספור מועמדויות ופרסים, והוביל להכרה בינלאומית בכשרונה של קייט בלאנשט, שאף שזכתה בגלובוס הזהב על תפקידה. הסרט, ששאב בסגנונו השראה מסרטי הגנגסטרים ו"הסנדק" בפרט, תיאר את השינוי הקיצוני שליווה את הפיכתה של אליזבת' הראשונה למלכה. במהלך הסרט נאלצת אליזבת' לוותר על סממנים הנחשבים נשיים באופיה, וביניהם רומנטיות וטוב לב. במקומם היא מאמצת סממנים גברים, ועומדת מול הממלכה כשליטה קרת רוח ואכזרית. כחלק מביטול נשיותה, קוצץ בסרט שיערה הארוך, והדבר סימל את הפיכתה ל"מלכה הבתולה", שהקדישה את עצמה לאנגליה בלבד.

הדימויים הסותרים המייצגים את נשות בית המלוכה, עומדים גם במרכזו של הסרט עטור השבחים "המלכה". אל מול המיתוס התקשורתי של דיאנה כנסיכת ההמונים, עומד הדימוי הנוקשה ואף הגברי של המלכה אליזבת'. הסרט, המציג את השבוע הטראומטי, שראשיתו בתאונת הדרכים בה מצאה דיאנה את מותה, מתמקד בהתמודדותה של המלכה (הלן מירן) עם הטרגדיה. בעוד ראש הממשלה דאז, טוני בלייר, ניצב בפני הציבור הבריטי האבל, המלכה ושאר בני שושלת ווינדזור מחליטים להתמודד עם האובדן באופן פרטי ומאופק באחוזתם. בעוד הציבור ראה בכך אות של חוסר רגישות וניתוק, הסרט מפגין סלחנות כלפי בית המלוכה, וחושף אט אט את הכנות וגילויי הרגש, שמתחת לדימוי הרישמי של המלכה.בעצב תלדי בנים: החובה להעמיד שושלת

צורה נוספת ללחצים המופעלים על הנשים בחצר המלוכה, תוארה ב"נערת בולין האחרת", הסרט שגולל את אחד הסיפורים הידועים לשמצה בהיסטוריה האנגלית. במרכזו עומד הקשר ההדוק בין היכולת להעמיד יורש עצר ממין זכר, לגורלן של נשות הארמון. העלילה מזמינה את הצופים אל חדר המיטות של הנרי השמיני (אריק באנה), לאחר שנפוצות שמועות כי אשתו לא מצליחה ללדת לו יורש שימשיך את השוללת. בכדי לזכות בכבוד ועושר מצד המלך, מחליט סר תומס בולין להציע את בת אחותו השאפתנית אן (נטלי פורטמן) כפילגש המלכותית. המלך דווקא מעדיף את אחותה מרי (סקרלט ג'והנסון), תוך שהוא מתעלם מהיותה נשואה. הנחישות של אן לזכות במלך ובכס המלוכה לעצמה, מובילה אותה בשנית אל מיטתו של המלך, אך חוסר יכולתה להעניק לו בן זכר גורם לאובדנה.

התככים המלווים את הלחץ להעמיד יורש לשושלת, עומדים גם במרכזו של הסרט "הדוכסית" בכיכובה של קירה נייטלי. העלילה מתארת את סיפורה העגום של ג'ורג'יאנה בת ה-16, ששודכה על ידי אמה לדוכס החמישי של דוונשאייר. בעלה זועם על כך שילדה לו שתי בנות, ובוגד בה עם נשים אחרות. הנישואים הכפויים מובילים את ג'ורג'יאנה להתאהב בגבר אחר, אבל כאשר בעלה מגלה הוא אונס אותה. ג'ורג'יאנה נכנסת להריון, ובסופו של דבר יולדת בן. גם אחרי שמילאה את חובתה, היא ממשיכה להיות אסירה בתוך נישואיה ומנוצלת על ידי בעלה. בסופו של דבר, הדרמות בבית המלוכה דומות פעמים רבות לדרמות בטלנובלה. במובן זה, שאלות מהותיות יותר, על אודות מעמדן ודימויין של הנשים בבית המלוכה, מסתתרות לרוב תחת תככים רומנטים, וסקס אפיל המבצבץ ממחוכים הדוקים. הצלחתו של "נאום המלך" להשיב אל המסך הגדול יורש עצר גברי מסמנת לא רק שינוי מרענן בז'אנר, אלא גם את יכולתם של הצופים להתמסר לסיפור מוצלח, שאינו זקוק לחיזוקים מהמתרחש בחדר המיטות. נאום המלך - כל הפרטים

*#