רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוננות, שיגעון וסקס לסבי: למה "ברבור שחור" הוא הסרט השוביניסטי של השנה?

הסרט של דארן ארונופסקי נפל כמעט לכל קלישאה אפשרית של ייצוגי נשים, החל מסקס שנראה לקוח מסרטי פורנו, ועד תיאוריות פרוידיאניות על מיניות ואמהות שתלטניות. דעה

תגובות

נפתח בסיסמא: סרט טוב הוא סרט שאפשר לפרש בכל מיני דרכים. נמשיך בהנחה מקדימה: "ברבור שחור" הוא סרט טוב. למען האמת, "ברבור שחור" הוא סרט מצויין, מרגש, מרטיט ומרעיד. הוא מבויים נפלא, הוא מצולם באופן מפתיע והוא כמובן מציג את נטלי פורטמן בתפקיד חייה. אם יש מי שעוד לא השתכנע שכדאי לרוץ לסינמה סיטי הקרוב למקום מגוריו, הוא מוזמן לקרוא את הביקורת המפורטת של אורון שמיר. ברבור שחור - מועדי הקרנה

נתקדם עם בעיה. בגיאומטריה קוראים לזה "מה שצריך להוכיח": "ברבור שחור" הוא אחד הסרטים השובינסטיים ביותר של השנה. לא רחוק היום שבחוגים למגדר בכל רחבי העולם, ישבצו אותו בסילבוס של הקורס "סרטים שהזיקו למהפכה הפמיניסטית", או לחילופין בסמינר "הסתכלו על זה ועשו הפוך: יצירות קולנועיות שדופקות נשים". הסרט של דארן ארונופסקי עשה הרבה מאמצים כדי ליפול לכל קלישאה אפשרית בכל הקשור לייצוגים של נשים. הבחירה בלהקת בלט מציבה מראש את כל האירוע בזירה מועדת לפורענות. הכריכה של העלילה בסיפור של "אגם הברבורים", שממילא מייצג איזו תפיסת עולם מסורתית רק מחזקת את הרושם הזה. בקרוב בחוג למגדר הקרוב למקום מגוריכם. "ברבור שחור"כעת לשלב ההוכחות. אם היה מגיע חייזר לכדור הארץ, ישירות להקרנה של "ברבור שחור", זה מה שהיה לומד על נשים:1. בעולם יש שני סוגים של נשים: בתולות וזונות, ברבור לבן וברבור שחור כל הסוגים האחרים, להלן הברבור הירוק עם הנקודות האדומות, או לא עלינו הברווז או השימפנזה, אינם נמצאים בתחום הראייה של בעלי הסמכות. במקרה של הסרט - החלוקה היא ברורה. נינה היא הברבור הלבן, חיה חיים מאופקים של נסיכת קרח טהורה. יריבתה, לילי (מילה קוניס) היא הסוג השני - פרועה, חסרת שליטה, אוהבת קעקועים וסקס פרוע. אם את רוצה להצליח, כנראה שכדאי לאמץ את הפוזיציה השנייה. להצלחה, אגב, יש שני פרצופים: האחד הוא הצלחה מקצועית, להלן לקבל את התפקיד. הצד השני הוא הצלחה זוגית, להלן להשיג את הגבר. "תגיד לי את האמת", פונה תומא הכוריאוגרף לאחד הרקדנים כשהוא מצביע על נינה, "היית מזיין אותה?". בין לבין, מבהיר הסרט שאם חס וחלילה תנסי להיות שניהם ביחד, כנראה שתגמרי לא טוב. 2. כשנשים מאוננות הן משתגעות מי אמר פרויד ולא קיבל? היה אפשר לפרוש משנה שלמה על התשתית הפרוידיאנית שרוחשת מתחת לדימויים ב"ברבור שחור". אבל למה ללכת עד פרויד כשיש את ארונופסקי? באחת הסצנות, מנסה הכוריאוגרף לשחרר את הבלרינה הקפואה, על ידי סצנה מינית סוערת. אז, רגע לפני שהכל יהפוך לסוער באמת, הוא אומר לה "זה אני שפיתה אותך, אבל זו את שצריכה לפתות אותי". בניסיון להפוך לייצור מיני, מקבלת נינה מהמנטור שלה הוראה לאונן בבית. הפעולה הזו, היא אולי הצעד הראשון והבטוח בדרך להתחרפנות שלה. ולמה? כי 'להסתפק בעצמך' זו לא מיניות לגיטימית עבור נשים, שצריכות להיות אובייקט פתייני עבור סובייקט שמתבונן בהן. אם תפרי את הכללים האלה, כנראה שתגמרי לא טוב. למה ללכת עד פרויד כשיש את ארונופסקי? פורטמן בדרך לשיגעון (צילום מסך)3. אימהות הן בעצם נשים שתלטניות שמנסות לחיות את הפנטזיה שלהן דרך בנותיהן כך ברברה הרשי, רקדנית בעברה שהקריירה שלה נגדעה כשנכנסה בטעות להריון, נוהגת בביתה הקטנה נינה. היא קוצצת את ציפורניה (הו! הסירוס!), מצרה את צעדיה ומעצבת את חייה בתור ילדה-בת-שבע-נצחית. בתחילת הסרט, היא מגישה לנינה ארוחת בוקר של ביצה מבושלת וחצי אשכולית. הבת מסתכלת, מחככת בהנאה ואומרת - "Look how pink and pretty". הרפליקה הזו, היא אולי התמצית של הדרך שבה עוצבה דמותה של נינה עד אז, ולכן גם המסגרת אותה תידרש לפרוץ. גם במקרה הזה, הסיפור לא יגמר טוב. 4. נשים עושות סקס עם נשים אחרות רק אחרי שלקחו כדור אקסטזי, ומגיעות לאורגזמה פעמיים, תוך שניות ספורות סוגיית הייצוג של סקס לסבי בקולנוע היא בעייתית גם ככה. באמת שלא היה צריך את דארן ארונופסקי כדי להוסיף עצים למדורה. המכה האחרונה נרשמה ב"הילדים בסדר", כשבסרט ששתי הגיבורות הראשיות שלו הן בנות זוג לסביות, רואים על המסך סקס של הומואים ואז סקס סטרייטי. עוד לפני שיצא "ברבור שחור", דיברו כולם על הנשיקה/סצנת הסקס בין פורטמן לקוניס. כדי להימנע מעוד ספויילרים, אפשר רק לומר שגם כאן לא מדובר בסצנה מייצגת במיוחד. בעיקר נדמה שארונופסקי קיבל השראה מסרטי פורנו, ופחות ניסה להיות ריאליסטי.

5. אם את לא יכולה להיות מושלמת אין לך טעם לחיות, אם את מגיעה לשלמות אין לך אלא למות כשהיא מקבלת את התפקיד הראשי באגם הברבורים, מבינה נינה שהסולנית הקודמת של הלהקה - בת' (וינונה ריידר) סולקה מתפקידה. את ערב הגאלה של הלהקה, מסיימת בת' כשהיא שיכורה וקולנית, ויום לאחר מכן (זהירות ספויילר) נפגעת בתאונת דרכים קשה. כל העלילה הזו היא עוד כלום לעומת מה שיקרה ל"רקדנית הזקנה" בהמשך. סופו של הסרט מוכיח, שנשים חיות תמיד בתחושת חסר וכישלון - השאיפה לשלמות משגעת אותן, ההגעה לשלמות מחריבה אותן. הכלל הזה יפה, כפי שאפשר להבין, רק לדמויות הנשיות בסרט. הגברים מוצגים כמושלמים מן הראשית, חרף כל הפגמים שלהם. נו, לפחות הצליחו לרקוד יפה.

במבחן בגרות במתמטיקה, כנראה שכאן היה מסתיים העניין. אפשר היה לסמן מש"ל בסוף העמוד ולעבור לשאלה באלגברה. אבל אם נחזור לסיסמא המקורית, אז אפשר ואולי כדאי להגיד עוד משהו על "ברבור שחור", שהוא, כאמור, סרט מצויין. דווקא הפרזנטציה המרשימה הזאת של קלישאות וסטיראוטיפים יכולה להיות אקט ביקורתי של ארונופסקי. במילים אחרות, זו יכולה להיות מראה שתחייב את הצופה להתעמת עם כל מיני תפיסות שעד עכשיו הסתובבו בינינו תחת הכותרת "מובן מאליו". היות שהסרט רווי מראות ושברי זכוכית, שרק משקפים לדמויות את עצמן בכל הזדמנות, אולי מתפקד הסרט כולו כמראה אחת גדולה. התחושה היא, שקצת כמו הגיבורה, גם הצופים קצת יחששו להסתכל בבואה שלהם.

*#