רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"נאום המלך 2": למה לא עושים המשכונים לסרטי איכות?

המספר הנצמד לשמות של יותר מדי סרטים בכל קיץ הולך ומסמן את תופעת סרט ההמשך כמותג סתמי בלי ערך קולנועי. מה הסיכוי שנקבל עוד סרט כמו "הסנדק 2"?

תגובות

בקיץ הנוכחי הוליווד ייצרה מספר שיא של סרטי המשך: 27. כמעט ואין שבוע בלי שיצוץ איזה המשכון לסרט קיץ פופולארי מהשנים האחרונות, עם אקסטרה פיצוצים, אקסטרה מימדים ורוב הזמן גם תוספת נכבדה של דקות. התלות של הוליווד בסדרות המצליחות והקלות שבה ההמשכונים מופקים כיום יצרה איזושהי הזניה של קונספט סרט ההמשך. מעטים סרטי ההמשך שמתעלים על קודמם ולרוב נראים כשיכפול חסר נשמה של משהו אחר שניחוח של הצלחה נדבק לו.

העניין לא באמת מפתיע – סרטי המשך נוטים להיות הצלחה בטוחה. הקהל כבר מכיר את המותג לטובה והקופות ממשיכות להישבר. ברוב המקרים סרט המשך להצלחה קודמת, בלי קשר לאיכותו, יביא לפחות במכה הראשונה את מספר הצופים שאהבו את הסרט הקודם - ואז, אם יתמזל מזלו, ימשיך להדהד בקופות גם בשבועות שלאחר מכן. אם כך, מדוע סרטי ההמשך הם נחלת סרטי הקיץ בלבד או סרטי ז'אנר מובהקים כמו קומדיה, אקשן ואימה, ז'אנרים שמיועדים ברוב הזמן לשכבת הגיל הצעירה יותר?

אספקט אחר הוא שהרבה מהסרטים כיום הם תוצאה של חומר ספרותי או טלוויזיוני מצליח ולכן ההמשכונים הם תוצר טבעי וישיר של הראשון במותג. טרילוגיית "שר הטבעות", באופן חסר תקדים, צולמה במלואה לפני שמישהו ידע אם הראשון בסדרה יצליח. גם רבי המכר "דמדומים" ו"הארי פוטר" הפכו לסדרות ארוכות ומגה מצליחות. עימם אפשר למנות את ג'יימס בונד, "מסע בין כוכבים", ואת עולמות הקומיקס של מארבל ודי.סי קומיקס שהם מקור בלתי נדלה לגיבורים ועלילות.

ועדיין, ההיסטוריה של הקולנוע הפופולארי מעידה שיש מקום גם לסרטי המשך המבוססים על סרט איכות, שניסו לדחוף את הדרמה קדימה במקום לייצר העתק חיוור למקור. כמובן שהדוגמא המיידית היא "הסנדק 2" שאפילו התעלה על קודמו, שהיה די מושלם מלכתחילה. זה, אגב, לא רק שהיה הראשון שהציב ספרה ליד השם שלו, אלא גם נתקל במקור בהתנגדות של האולפנים. פרנסיס פורד קופולה סיפר באחד הראיונות שמפיקי הסרט זעמו על ההחלטה, בטענה ש"אף אחד לא ירצה לראות חלק 2. אנשים רוצים סרט חדש". אם הם רק היו יודעים.הידעתם? היה גם חלק ראשון לסרט הזה. "צבע הכסף"

דוגמא נוספת היא "צבע הכסף", בו החזיר מרטין סקורסזה את פול ניומן לדמותו המיתולוגית של אדי פלסון, מהסרט באותו השם, אחרי כמעט עשרים שנה - ובכך אפילו העניק לו את האוסקר התחרותי היחיד בקריירה שלו. יש כמובן גם את סרט ההמשך המרגש "לפני השקיעה" מ2004 שהשיב את צמד האוהבים (איתן הוק וג'ולי דלפי) זה לזו אחרי לילה מופלא בודד בסרט "לפני הזריחה" תשע שנים קודם לכם. באותה הנשימה אפשר לציין גם את "טרילוגיית הדולרים" של סרג'ו ליאונה. גם "עישון", "רוקי", "הנמלט", "הקשר הצרפתי" ו"העוקץ" זכו להמשכונים שאולי לא השתוו למקור - אבל לפחות לא העליבו אותו.

הסיפור שאינו נגמר אך נדמה שבזמן שכל סרט קיץ משריץ סרט נוסף תוך 24 חודשים, הדרמות שהצליחו לא פחות אצל הקהל ואצל המבקרים אינם זוכים לכך. מדוע אינם נשמעים דיבורים על סרט המשך ל"נאום המלך", למשל, שיתאר כיצד המלך ג'ורג' מוביל את בריטניה דרך מלחמת העולם השנייה? ואחרי שכל כך הרבה קרה בעשרים השנים האחרונות בארצות הברית, לא יהיה נחמד לבדוק שוב איך פורסט גאמפ מתנהל בתמימות מטופשת דרך האירועים הללו? ולא הייתם מתים לדעת מה קרה לפרנקי דאן אחרי הטרגדיה  שסיימה את "מיליון דולר בייבי"? ומה עם איזה ביקור נוסף לגיבורי "קצין וג'נטלמן", "חומות של תקווה" או "החבר'ה הטובים"?צריך לדעת מתי לעצור. "ג'ק וג'ק" ("צ'יינטאון 2"):

אם עניתם בליבכם על השאלות האלו במשפט "אלוהים אדירים, לא!" – אתם לא לבד. כמעט כל ניסיון לייצר סרט המשך שישוב ויבחן את הדמויות של הדרמה העשויה היטב פגש בכישלון קופתי וביקורתי כאחד. מעט מאוד אנשים יודעים שסרטי המשך הופקו ל"אמריקן גרפיטי", "הצגת הקולנוע האחרונה" ו"צ'יינטאון" – שלושתם סרטים שהגדירו את הקולנוע האמריקני, לשלושתם סרטי המשך שאיש לא רוצה לזכור. והרשימה עוד מכובדת. בשנת 1996 יצא "כוכב הערב", סרט ההמשך לסוחט הדמעות הפופולארי של שנות השמונים, וזוכה האוסקר, "תנאים של חיבה". הסרט איחד שוב בין שירלי מקליין וג'ק ניקולסון לאחד הסרטים הנשכחים ביותר של העשור. מקליין עצמה גם הגדילה וחתמה לסרט "השמועה אומרת ש..." בכיכובה של ג'ניפר אניסטון, המספר על מישהי המגלה כי חייה הם למעשה המשך של "הבוגר", יצירת המופת של מייק ניקולס. הסרט הוכרז כאחד התמוהים והמטופשים באותה שנה. גם הבמאי הרוסי הותיק והמוערך ניקיטה מיכאלקוב הציג בפסטיבל קאן של השנה שעברה את "שמש בוגדנית 2", סרט המשך תמוה להצלחה שלו מ-1994. הסרט נקטל על ידי המבקרים וגם נכשל בקופות, מכה קשה במיוחד לאור היותו הסרט היקר ביותר שהופק ברוסיה (בתקציב של כ-55 מיליון דולר).

זה סרט המשך, זה בטח גרוע

זה נכון שאם הסרט טוב, סביר שאנשים יבואו לראותו. אך כשזה מגיע לסרט המשך המשימה קשה במיוחד, כי להיות טוב לא מספיק. עליו להיות טוב יותר, וכאשר מדובר בהצלחה ביקורתית קודמת, הרף כמעט בלתי אפשרי והעונש על כישלון ויומרנות הוא אקוטי עוד יותר. "וול סטריט 2" ו"אליזבת: תור הזהב" הם שתי דוגמאות טריות לסרטי המשך שניסו לאגף שוב דמות אהובה בעולם קולנועי שקיבל תו תקן של הצלחה, אך הקהל הפנה להם עורף. במקביל, דיוויד או. ראסל ומארק וולברג כבר שוקדים, כך מספרים, על "פייטר 2", בעוד שטאקשי קיטאנו עומד להתחיל לצלם את "Outrage 2", סרט המשך למותחן היאקוזה שצילם בשנה שעברה. אפשר גם לציין את ההבטחה הישנה של האחים כהן לצלם סרט המשך ל"ברטון פינק" (בעוד כעשור, כאשר השחקן הראשי, ג'ון טורטורו יזדקן בהתאם) – "Old Fink", או ספינאוף שיעסוק בדמותו של הבלתי נשכחת של חסוס מ"ביג לבובסקי".מה יקרה איתו בעוד 30 שנה? "ברטון פינק":במשחק שמהותו ללכת על בטוח, סביר להניח שעוד נראה הרבה סדרות קולנועיות בעתיד. כאמור, זה לא בהכרח דבר רע. המשכונים לטרילוגיית ג'ייסון בורן עדיפים עשרות מונים על כל עיבוד חסר השראה נוסף למשחק מחשב או קלאסיקה ויקטוריאנית. הרעיון הוא לדעת מה באמת עומד בפני עצמו ומה סתם שאריות מחוממות – ולקוות שבמאים שבאמת יש להם מה עוד להציע לעולם ולדמויות בהם הם כבר עסקו, יירתעו מתווית ההמשכון המאיימת – רק שלא ימנע מאיתנו "הסנדק 2"... 2.

*#