אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נולדו ב-4 ביולי: הדמויות הכי אמריקאיות בקולנוע

גורדון גקו תאב הבצע ב"וול סטריט", לסטר ומשבר גיל העמידה ב"אמריקן ביוטי" או הסמל חולה ההדק מ"אפוקליפסה עכשיו"? לכבוד יום העצמאות האמריקאי, הדמויות הכי כחול-לבן-אדום בהוליווד

תגובות

חגיגות ה-4 ביולי - יום העצמאות האמריקאי – מוציאות מדי שנה את תושבי ארצות הברית לרחובות עם דגלי ענק, זיקוקים, ואיך לא - ברביקיו. בקיצור, התבנית מוכרת. יום חגה של התרבות האמריקאית הונצח באינספור סרטים ובהם משפחות חייכנית הניצבות מאחורי גדרות לבנים בביתם שבפרברים – אחד הסטריאוטיפים האמריקאיים הכי גדולים של הוליווד. בכלל, נדמה שאם ניקח את כל התפוקה הקולנועית של ארצות הברית, אפשר יהיה לסנן מתוכה עשר דמויות מרכזיות (ואת נציגיהן הבולטים):

איש העסקים הציני: מייקל דגלאס ב"וול סטריט"

דמותו של איש העסקים חסר הערכים ותאב הבצע שורטטה בשורה ארוכה של סרטים, אך אין ספק שגיבור "וול סטריט" המגלמוני גורדון גקו (שעל גילומו זכה מייקל דאגלס באוסקר) היווה את אב הטיפוס לכל הבאים אחריו. גקו, שהמוטו האגדי שלו הוא "תאוות בצע היא דבר טוב", שורטט על ידי אוליבר סטון בתור הנבל הגדול של הסרט - אך קהל הצופים בארצות הברית ראו בו דווקא מודל לחיקוי וגיבור תרבות. גקו, שפעל באסטרטגיה מחושבת היטב להשחתת צעיר נאיבי (צ'ארלי שין), נתפס כסמל להצלחה והפך במרוצת השנים למודל לחיקוי עבור ברוקרים בוול סטריט שראו בו גיבור תרבות.נאום המלך הפיננסי. "וול סטריט":

גבר במשבר אמצע החיים: קווין ספייסי ב"אמריקן ביוטי"

החלום האמריקאי ושברו מתואר כמעט תמיד דרך תרבות הפרברים, שעברה במהלך השנים מטמורפוזה מפנטזיה בורגנית אולטימיבית למיתוס על בתים מטופחים שמסתירים מאחוריהם סודות אפלים, מרירות וחרטה. מי שהטיב לבטא יותר מכל את האשליה הטמונה בחלום האמריקאי הוא קווין ספייסי, בדמותו כלסטר ברנהם ב"אמריקן ביוטי". לסטר בן ה-42 מנסה להתמודד עם השגרה והייאוש, לצד השנאה והתסכול מצד אשתו הבוגדנית (אנט בנינג) והבוז מצד בתו הדכאונית (ת'ורה בירץ'). טעם החיים נגלה אליו מחדש בדמותה של בת כיתתה החושנית של בתו, הגורמת לו לעבור מטמורפוזה חיצונית ופנימית, ולניצוץ, גם אם קצר טווח, של מימוש עצמי.הכי חשוב זה להישאר אופטימי. "אמריקן ביוטי":

תמיד שושבינה, אף פעם לא כלה: קתרין הייגל ב"27 שמלות"

אם יש סיוט אמריקאי נשי שהצליח איכשהו לשרוד את גל הפמיניזם והאג'נדות המגדריות, הרי שזוהי דמות הרווקה שחלמה מאז ילדותה להיות כלה, אך תמיד מוצאת את עצמה על תקן השושבינה. דמות השושבינה, שניצבת תמיד בשוליים ואף פעם לא באור הזרקורים, הפכה בידי הוליווד למכרה זהב של דרמות צפויות: בחורה נאיבית וחסרת הערכה עצמית, שברוב המקרים מאוהבת בסתר בחתן של חברתה הטובה. קתרין הייגל, שמככבת בעשור האחרון בכל קומדיה רומנטית אפשרית, הטיבה להדגים את הקלישאה ב"27 שמלות", שם בה היא מגלמת שושבינה נצחית שדרכה אל החופה הנכספת מסתמנת כפנטזיה בלתי אפשרית, בעיקר כאשר אחותה עומדת להינשא לגבר שבו היא מאוהבת.האם יש סרט שבו בנות ש"יוצאות משליטה" לא ממחישות זאת בקריוקי?

התיכוניסט המרדן: מת'יו ברודריק ב"שמתי ברז למורה"

"מיפה בוורוד" ועד "מועדון ארוחת הבוקר", ג'ון יוז המנוח מיצב את עצמו בתור המאסטר הגדול של סרטי התיכון. מבין אינספור התיכוניסטים המרדניים שהציפו את המסך הגדול במהלך השנים, אין ספק שיוז הצליח להשאיר את חותמו על הז'אנר בעיקר בזכות דמותו של פריס ביולר (מתיו ברודריק) ב"שמתי ברז למורה". בניגוד לגיבורי קולנוע רבים בני זמנו, ביולר רב התושיה לא היה זקוק למעיל עור ואופנוע כדי להוביל מרד נעורים, אלא החליף אותם בשמחת חיים וקסם אישי שקשה לעמוד בפניו.בסך הכל רצה יום חופש אחד. פריס ביולר:

הבלונדינית הטיפשה החכמה: ריס ווית'רספון ב"לא רק בלונדינית"

סטריאוטיפים רבים נקשרו סביב "הבחורה הבלונדינית", שהפכה בקולנוע לדמות קלישאתית המפגינה טמטום חינני וחסר דאגות. בין אם מדובר בייצוגים הקולנועים של הטיפוס (אנה פאריס ב"בית השפנפנות", אמנדה סייפריד ב"ילדות רעות", מרילין מונרו ב"חמים וטעים"), ובין אם אלו שמחוץ למסך (ג'סיקה סימפסון, פריס הילטון), דמות הבלונדינית שמנסה לפלס את דרכה בעולם סומנה מאז ומתמיד כבעלת פוטנציאל קומי לא מבוטל. בראש נבחרת הבלונדיניות ניצבת ריס ווית'רספון ב"לא רק בלונדינית", הסרט שהוכתר כיורש ל"קלולס" ומיהר להפוך לטרילוגיה שלמה. ווית'רספון מגלמת צעירה עשירה ומפונקת הנחושה בדעתה להוכיח שהיא הרבה יותר ממה שנראה לעין, ומצליחה להתקבל ללימודי משפטים בהרווארד. למרות הקשיים האקדמיים והבוז מחבריה לספסל הלימודים, היא מוכיחה את עצמה והופכת לסטודנטית המצטיינת של הפקולטה.גם בשביל להוכיח נקודה. "לא רק בלונדינית":

השריף המזדקן: טומי לי ג'ונס ב"ארץ קשוחה"

ז'אנר המערבונים - אחד הז'אנרים המרכזיים והפופולריים בתולדות הקולנוע האמריקאי - היבנה את אוסף המיתוסים המכוננים של כיבוש המערב ויצר גיבורים אייקונים כדוגמת הקאבוי המתבודד (ראש וראשון להם הוא כמובן קלינט איסטווד בתור "האיש ללא השם", ב"טרילוגיית הדולרים" של סרג'יו ליאונה) או הפושע חסר העכבות שמשליט את החוק הפרטי שלו על העיירה. אבל בעוד שאלו יכולים להופיע בכל מיני וריאציות, הדמות הקבועה היא דווקא השריף המזדקן המגן על העיירה – שזלג גם מתוך המערבון לז'אנרים אחרים (שם הוא יכול להופיע גם בוריאציות של שוטר או איש צבא). קרוב יותר לז'אנר המערבון, בולט סרטם של האחים כהן "ארץ קשוחה", בו מגלם טומי לי ג'ונס את דמותו של אד טום בל, שריף לאקוני שמלווה את הסרט בהרהורים על השינויים שחלו בעולם, ומודה בכישלונו להבין את העולם הרקוב שעל ביטחונו הוא אמון.תמיד שלושה צעדים אחרי הנבל. טומי לי ג'ונס ב"ארץ קשוחה":

הסטלן שלא מוצא את עצמו: סת' רוגן ב"דייט שתקע אותי"

החל מסרטי "הרולד וקומר", דרך "אחי איפה האוטו שלי", ועד גיבורות נשיות נדירות ב"להציל את גרייס" ו"סמיילי פייס" -  סטלנים אף פעם לא חסר על המסך. מי שהפך לפרזנטור הרשמי של הסטלנים במיינסטרים הקולנועי (ולאחרונה גם במציאות) הוא סת' רוגן. האחרון שילב את הג'וינטים עם דמויות של ילד-גבר במשבר, שאינו מוצא כיוון בחיים, או מסתפק בקריירה בינונית ולא מאתגרת. ב"דייט שתקע אותי" מגלם רוגן את בן סטון בן ה-23, יהודי קנדי שמנמן ומובטל, שמבלה את ימיו עם חבריו הסטלנים, החולמים על הקמת אתר שמרכז את המידע על העירום הנשי הקולנוע. לאחר שמזלו הטוב מוביל אל מיטתו בחורה קרייריסטית ושאפתנית, הריון לא מתוכנן מאלץ אותו להתמודד עם האבהות שבדרך.הכל בזכות אריק באנה. "הדייט שתקע אותי":

האמא היהודיה: ברברה סטרייסנד ב"פגוש את הפוקרס"

לשרשרת הקלישאות הלא מחמיאות של המין הנשי בקולנוע ההוליוודי, הצטרפה האמא היהודייה הטיפוסית (זאת שבגרסה שלנו מחזיקה דרכון פולני), שדואגת, מתלוננת ומביכה את הילדים בכל הזדמנות אפשרית. את הנישה תפסה ברברה סטרייסנד היהודיה בסרטי "פגוש את הפוקרס" (וכן כאמו היהודיה של סת' רוגן, יהודי בעצמו, בסרט החדש "My Mother's Curse", שצילומיו נערכים בימים אלה). בהתאם לסטריאוטיפ האמריקאי של האמא היהודיה, מגלמת סטרייסנד את אמו של גרג פוקר (בן סטילר), תרפיסטית בנושאי סקס ופוסט-טראומה של ברית מילה, שלא מהססת להוציא אלבומי תמונות מביכות, לתת עצות לחינוך הנכדים ולעשות פסיכואנליזה לבני המשפחה החדשים.יותר גרועה מאמא של וודי אלן. ברברה סטרייסנד:

                                   הפטריוט הפסיכי: רוברט דובאל ב"אפוקליפסה עכשיו"

נאום אהבתו של קולנל קילגור לריח הנאפלם בבוקר ("אפוקליפסה עכשיו") הפך לאחת הסצינות הקלאסיות והמצוטטות בקולנוע. הבמאי פרנסיס פורד קופולה העתיק את עלילת "לב המאפליה" של ג'וזף קונרד מקונגו של שנות ה-20 למלחמת ויטנאם, ששרטטה את הטירוף שבמלחמה, וסיפקה הופעות בלתי השכחות למרלון ברנדו, מרטין שין, ובעיקר רוברט דובאל בדמותו התוקפנית והכריזמטית של קילגור. רוח הפטריוטיזם המטורף של הקולנל הגיעה לשיאה באחת הסצינות המפורסמות בסרט, בה מוביל קילגור את טייסת המסוקים שלו לקרב, כשברקע מתנגן קטע מתוך "מעוף הוולקיריות" של ואגנר.ככה מריח ניצחון. "אפוקליפסה עכשיו":

*#