אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

30 שנה לאינדיאנה ג'ונס: בשביל מה היינו צריכים את זה?

שלושה עשורים עברו מאז שהפך אינדיאנה ג'ונס ללהיט מפתיע, פתח לכל במאי אקשן את העיניים וגרר גל של חקיינים. אינספור ג'ונגלים נחרשו על ידי אינספור ג'ונסים לא ראויים, עד שקאמבק אחד כוזב הוציא לכולם את החשק

תגובות

בהתחלה בכלל קראו לו אינדיאנה סמית'. בתחילת שנות ה-70 ג'ורג' לוקאס ופיליפ קאופמן ("הצוות המובחר") ניסו לכתוב תסריט שיהווה מחווה לספרי וסרטי ההרפתקאות של שנות ה-30 וה-40 (ספרי ה"פאלפ" בכיכובו של ההרפתקן דוק סאבאג', למשל). אבל קאופמן העדיף לביים עבור קלינט איסטווד את "פורע החוק ג'סי וולס" (ממנו פוטר), לוקאס התמקד במחווה אחרת לאותם ספרים, רק בז'אנר המדע הבדיוני, במה שהפך ל"מלחמת הכוכבים" ואינדיאנה ג'ונס נגנז. רק ב-1977, אחרי ההצלחה המטורפת והמפתיעה של "מלחמת הכוכבים", רגע לפני העבודה על "האימפריה מכה שנית", יצא לוקאס לחופשה במאווי, שם פגש עוד קולנוען בנופש אחרי הצלחה של סרט מדע בדיוני. הסרט היה "מפגשים מהסוג השלישי" והאיש היה סטיבן ספילברג.

באותו הזמן ספילברג היה במשא ומתן לביים את הסרט הבא בסדרת ג'יימס בונד – "המרגל שאהב אותי", שהפך בסופו של דבר לסרט המוצלח ביותר מבין אלו שנעשו בכיכובו של רוג'ר מור (אגב, הבא – "מונרייקר", ששלח את בונד לחלל, לחלוטין ניסה לרכב על גל ההצלחה של "מלחמת הכוכבים"). אבל במקום לביים את בונד עתיר הגאדג'טים, לוקאס הצליח להלהיב את ספילברג על הרעיון של "מרגל בלי כלי נשק". ספילברג ולוקאס, יחד עם התסריטאי לורנס קסדן והמפיק פרנק מרשל התחילו לפתח את הפרויקט. אבל רוב הרעיונות מהסשן הזה לא שרדו, תודה לאל – אינדיאנה היה אמור להיות פלייבוי עשיר, נגנז גם קוף נאצי המצדיע במועל יד. מה שכן שרד זו סצינת הבריחה המפורסמת מאבן מתגלגלת עצומה (שנוצרה בהשראת הסדרה המצוירת "עלילות הדוד סקרוג'"), ואינדיאנה – שבשלב הזה כבר מזמן הפך לג'ונס – נהיה גם דוקטור לארכיאולוגיה, שהמודיעין האמריקאי מטיל עליו את המשימה למצוא את ארון הברית לפני שהנאצים מנצלים את כוחותיו המיסטיים.

תיבת הקסמים "אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה", שיצא ממש השבוע לפני 30 שנה – ב-12 ביוני 1981 – היה שובר הקופות המשמעותי ביותר של אותה השנה. הוא נעשה בתקציב של 18 מיליון דולר, הרוויח כ-384 מיליון והועמד לתשעה פרסי אוסקר, מתוכם לקח חמישה (רק את הפרסים הטכניים – למרות שהועמד גם לבמאי הטוב ביותר והסרט הטוב ביותר). כך הפכו לוקאס וספילברג באופן רשמי לנציגים הבכירים של הבלוקבאסטרים האמיתיים, הגדרה שהוצמדה לראשונה ל"מלחמת הכוכבים" והפכה רלוונטית גם לתיאור המשך יצירתם המשותפת והנפרדת כאחד (בין היתר סרטי ההמשך של "מלחמת הכוכבים" ו-"אי-טי"). סרטי ההמשך של אינדיאנה ג'ונס, "אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" ו"אינדיאנה ג'ונס ומסע הצלב האחרון", לא איחרו לבוא – גם אם הראשון זכה לתגובות פושרות עקב אופיו האפל, והשני השיב לסדרה את כבודה, עם שדרוג בקאסט הכוכבים בדמותו של שון קונורי (משחק את אביו של אינדיאנה) ואוסקר נוסף (עריכת סאונד).שובר הקופות של השנה. אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה

אז מה סוד קסמו של הארכיאולוג ההרפתקן? אינדיאנה ג'ונס, בסופו של דבר, אינו מוטנט, חייזר או בכלל ניחן בכוחות על, ומצד שני גם אין לו ממש צדדים אפלים נוסח באטמן. ספילברג ולוקאס הרכיבו דמות חביבה מאוד, שבנוסף לכל מעלותיה גם גולמה על ידי הריסון פורד המושך, מצד אחד חובש כובע פדורה כמו מיטב האייקונים הגבריים של הקולנוע (האמפרי בוגרט במרבית תפקידיו, למשל), מצד שני מבריק בכל הנוגע לחקר עמים ותרבויות, אך גם אנושי – הוא אינו יודע לקרוא מפות ומפחד פחד מוות מנחשים. אבל הפרט החשוב ביותר בנוגע לאינדיאנה ג'ונס הוא הפטריוטיזם שלו: ג'ונס יצא לעולם בתקופת הרייגניזם, שיא המלחמה הקרה, והוא מייצג, למעשה, ארכיאולוג, איש אקדמיה, המשתף פעולה עם הצבא והרשויות כנגד שלל אויבים – הנאצים מגובים בארכיאולוג יריב צרפתי ב"שודדי התיבה האבודה", שבטים פרימיטיביים ב"המקדש הארור" ושוב הנאצים ב"מסע הצלב האחרון".מצעד החקיינים ב-1984 רוברט זמקיס כנראה התקנא במורהו הרוחני ספילברג והוציא לאקרנים את "בעקבות האוצר הרומנטי" (באנגלית זה נשמע פחות מוזר – "Romancing the Stone"), בכיכובו של מייקל דגלאס. הסרט, בו דגלאס מגלם חוקר ציפורים הרפתקן ביערות קולומביה המנהל רומן עם עיתונאית (קתלין טרנר), אף התמודד מול "המקדש הארור" והואשם על ידי המבקר של "טיים" בהעתקה. למרות זאת, ההעתקה הייתה כנראה די מוצלחת – מספיק בשביל ליצור סרט המשך, "בעקבות אוצר הנילוס" ("Jewel of the Nile"). מצאו את ההבדלים. בעקבות האוצר הרומנטי:

עם זאת, מסורת סרטי ההרפתקאות – שהייתה בעצם מחווה לז'אנר קודם ולא יצירה של חדש – הוחלפה באלגנטיות לסרטי אסונות, בו האדם הלבן נלחם באויב זר בדמות הטבע – "טוויסטר", "אנקדונדה", אפילו וריאציית מדע בדיוני בדמות "סטארגייט", "פארק היורה" של ספילברג עצמו ואחרים, ואינדיאנה ג'ונס הסתפק בלהיות דמות בסדרת משחקי מחשב מצליחה וגם בסדרת טלוויזיה לנוער, "יומני אינדיאנה ג'ונס" (שם פורד אף קפץ לתפקיד אורח).

בתחילת שנות האלפיים סרטי ההרפתקאות חזרו לאופנה. מבית היוצר של דיסני, ניקולאס קייג', ג'ון טרטאלוב וג'קי ברוקהיימר לקחו את תבנית "אינדיאנה" והמירו אותה לימינו כמוצר פטריוטי עם סדרת "אוצר לאומי", בה העיקר זה לשמור על אוצרותיה, יסודותיה וערכיה של ארצות הברית. הסרט התקבל בביקורות קרירות (עד כדי שמבקרים הגדירו את הסרט כמגוחך עד כדי כך שנראה כי הוא נוצר על ידי חבורת מונטי פייטון). בינתיים ז'אנר ההרפתקאות התגלגל לכמה צורות שונות – פיראטים ("שודדי הקאריביים"), אקשן ("טומב ריידר", על פי משחק המחשב – שהיה, בתורו, גם הוא מושפע מאוד מ"אינדיאנה ג'ונס"), עיבודים לקלאסיקות ("רובין הוד", "מסביב לעולם בשמונים יום", "המלך ארתור"), אימה ("המומיה") ומתח-בילוש ("צופן דה וינצ'י").

חקיין של עצמו בתוך כל בליל הסרטים הזה, גם אינדיאנה ג'ונס החליט שהגיע הזמן לקאמבק. ב-2008, שוב עם הרביעייה הקלאסית של ספילברג-לוקאס-פורד-מרשל (עם תסריטאי חדש – דיוויד קואפ, שכתב את "פארק היורה" ו"מלחמת העולמות"). בהתאם לשנים שעברו, הסרט כלל הרבה יותר מדי בדיחות על גילו המופלג של הארכיאולוג ועלילה מאכזבת – בין היתר חתונה עם מריון רוס (אהובתו מ"שודדי התיבה האבודה"), אויבת קומוניסטית מרושעת וסקסית (קייט בלאנשט), חייזרים שהכוח שלהם היה ידע (?!) ובמיוחד סצינה מביכה אחת בה אינדיאנה חומק מפיצוץ גרעיני בכך שהוא מסתתר בתוך... מקרר מצופה נחושת. חוץ מזה מתברר שגם נולד לו בן – בדמות השחקן הכי מעצבן בהוליווד, שיה לבוף. למרות שהסרט היה להצלחה קופתית אדירה (שני ב-2008, אחרי "האביר האפל"), התגובות אליו היו קרות במיוחד, כשהאצבע המאשימה הופנתה לערבוב מדע בדיוני בעלילה ובפרט כלפי ג'ורג' לוקאס, חובב האפקטים הממוחשבים.כל התירוצים וההסברים. ספילברג על אינדיאנה ג'ונס החדש:ספק אם אינדיאנה ג'ונס יחזור לסרט חמישי, ואמנם עבר זמן לא רב מאז – אך גם לא בטוח כמה כוח נשאר בז'אנר הזה. גם ככה הוא היה עייף למדי בשנים האחרונות, ועכשיו כשגם אינדיאנה ג'ונס, שנשף אויר חדש לריאותיו במכת שוט אחת, אכזב – נראה שהוא יצטרך משב רוח מרענן במיוחד בשביל לחזור לחיים. תשובה אפשרית עשויה לבוא מהכיוון של ספילברג (שאגב, הביע חרטה לגבי הסרט) יוציא לאקרנים סרט עליו חלם מזמן, עוד לפני אינדיאנה ג'ונס. זהו עיבוד לסדרת הקומיקס הבלגית הקלאסית "טינטין", עיתונאי צעיר והרפתקן שמסעותיו מביאים אותו לעיתים קרובות למקומות אקזוטיים שג'ונס היה לבטח מרגיש בהם בבית. יחד עם עוד במאי קולנוע בעל חזון, פיטר ג'קסון, ספילברג עתיד להגיש את הסרט באנימציית תלת-מימד, ויצטרך להתמודד עם אנלוגיה אירונית ובלתי מבוטלת בין העיבוד לעלילות ה"בן" אינדיאנה ל"אב" טינטין (על אף שאינדיאנה ג'ונס מבוגר וטינטין צעיר מאוד). אפשר רק לקוות שלוקאס לא יחליט להתערב ולדחוף פנימה איזה עב"מ או פיצוץ גרעיני.

*#