רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קווין ספייסי: הבטחה שלא מומשה או איש חזון?

ההצלחה של "אמריקן ביוטי", "החשוד המיידי" או "סודות אל.איי" הבטיחו לקווין ספייסי קריירה כשחקן דרמטי איכותי, אבל הוא סטה מהמסלול אל השוליים. האם דיוויד פינצ'ר יצליח להציל את הקריירה שלו?

תגובות

מאז שקווין ספייסי גילם את לסטר ברנהאם ב-"אמריקן ביוטי" ב-1999, קשה להסתכל על השחקן האמריקאי המוכר מבלי לחשוב על הגהנום הפרברי שהשתלט על אמריקה. בעשור האחרון ספייסי שיחק ביותר מעשרים סרטים, אבל נדמה שצילו של ברנהאם עדיין מרחף מעל הקריירה שלו. אחרי שתי זכיות מרשימות באוסקר בשנות התשעים (על "החשוד המיידי" ו"אמריקן ביוטי"), בעשור האחרון נדמה שהוא ניסה לירות לכל הכיוונים: להיטים הוליוודים ("סופרמן חוזר", "21"), קומדיות לכל המשפחה ("פרד קלאוס") וסרטי ארט-האוס איכותיים ("ירח"). שורה של סרטים זניחים יותר או פחות לא סייעה לו לשמור על מעמדו הנחשק כשחקן איכות הוליוודי, ובמידה רבה הוא הפסיד אותו לשון פן ובשנים מסוימות גם לניקולס קייג'.העסקן - כל הפרטים

אבל הפרויקטים האחרונים של ספייסי מבשרים טובות עבור מעריציו. באוקטובר הקרוב יעלה הסרט "Margin Call", אחרי שכבר הספיק לקטוף שבחים בהקרנות הבכורה שלו בפסטיבל סאנדנס ובפסטיבל ברלין. הסרט מגולל 24 שעות בחייהם של עובדים בבנק השקעות אמריקאי גדול בימיו הראשונים של המשבר הכלכלי העולמי שעדיין מטלטל את ארה"ב. כמו סצנת ההתפטרות הבלתי נשכח של לסטר ברנהאם ב"אמריקן ביוטי" – שבה הוא קורא למקום עבודתו "גיהנום" ומאיים לחשוף פרשיית מין מביכה בהשתתפות מנהל החברה אם לא יתנו לו משכורת לשנה – גם סרטו החדש של ספייסי מכוון את חיציו לכיוון המערכת הקפיטליסטית והערכים העומדים בבסיסה.לפני שהוא היה בוס שצריך להרוג, הוא היה עובד מתפטר:

ובכלל, נדמה שספייסי נמשך לאחרונה לסרטים שתוקפים חזיתית את הקפיטליזם. ב-8 ביולי תעלה לאקרנים בארה"ב קומדיה בשם "איך להיפטר מהבוס", בה הוא מגלם מנהל רודני ואכזרי שמתעלל בעובדיו עד שאחד מהם מחליט לרצוח אותו. בניגוד לאווירה המלנכולית השורה על "Margin Call", הפעם מדובר בקומדיה קלילה למדי בבימויו של סת' גורדון. עם הליהוק של ג'ניפר אניסטון, קולין פארל וג'ייסון בייטמן, נראה כי לא מדובר בגרסה עלילתית לסרט הדוקומנטרי עטור השבחים "Inside Job" שעסק במשבר הכלכלי – אלא בקומדיה שחורה קלילה לקיץ.

פינצ'ר בא לעזור אבל נראה כי הסיכוי האמיתי של ספייסי לקאמבק טמון לא בקולנוע, אלא דווקא בטלוויזיה. ספייסי מצטלם בימים אלו לסדרה המדוברת  "House of Cards", עיבוד מחודש למיני-סדרה של ה-BBC מ-1990. הסדרה המקורית עסקה בפרלמנט הבריטי, אבל הבמאי דיוויד פינצ'ר ("הרשת החברתית", "מועדון קרב") החליט למקם את המותחן הפוליטי בוושינגטון. ספייסי (ששיחק אצלו ב"שבעה חטאים") יגלם את התפקיד הראשי – פוליטיקאי שלא יהסס לעשות הכל כדי להתקדם בסולם הדרגות. הסדרה, שתשודר ב-2012, כבר הספיקה להפוך לשיחת היום באינטרנט לאחר שאתר "נטפליקס" (מעין VOD מבוסס אינטרנט, הזמין רק בארצות הברית) רכש את זכויות השידור שלה והודיע על כוונתו להשקיע בהפקתה כמאה מיליון דולר עבור שתי עונות של 13 פרקים. המשמעות היא שמנויי "נטפליקס" יזכו לראות את הסדרה לפני מנויי הכבלים – תקדים מסקרן שלמעשה הופך את האתר מפלטפורמה לתכני וידיאו ליצרן תוכן עצמאי. הצעד הזה עלול לפגוע עוד יותר ברשתות הכבלים האמריקאיות (בעיקר בכאלו שמזוהות עם תכנים איכותיים כמו HBO למשל), שמאבדות את מנוייהם לטובת האינטרנט.

מעבר לפלטפורמה החדשנית, "בית הקלפים" הוא שילוב פעולה מסקרן בין פינצ'ר לספייסי, שני יוצרים שמזוהים לחלוטין עם המדיום הקולנועי. זהו הפרויקט הטלוויזיוני הראשון של פינצ'ר, שביים לאחרונה את הרימייק האמריקאי ל"נערה עם קעקוע דרקון". בתפקיד ראשי שאמור להתפתח על פני 26 פרקים, ספייסי יקבל את הזדמנות חייו לבנות דמות מורכבת ובעלת עומק רגשי. ההחלטה שלו להשתתף בפרויקט טלוויזיוני מוכיחה שוב את עליונותו המחודשת של המדיום דווקא בקטגוריה של יצירות איכותיות, שזוהו בדרך כלל עם עשייה קולנועית. "הסופרנוס" כבר שברה את הדיכוטומיה הזו (שכמובן, התחילה להתערער עוד בימי "טווין פיקס"), אבל המבול של סדרות מופת בכיכובן של כוכבי קולנוע כמו "אימפריית הטיילת" (שסיפקה לסטיב בושמי את תפקיד חייו) או "מד מן" עומד להתגבר. מתי תורו של ספייסי? סטיב בושמי ב"אימפריית הפשע"

זו לא הפעם הראשונה בה ספייסי נכנס לנעליים של פוליטיקאי מפוקפק. בשנה שעברה הוא גילם את התפקיד הראשי בסאטירה הביוגרפית העסקן ("Casino Jack"), העומד לצאת למסכים בישראל בסוף השבוע הזה. למרות ביקורות לא אחידות, גילומו של ספייסי את הלוביסט החלקלק ג'ק אברמוף, שהורשע ב-2006 בהונאת ענק ונשלח לכלא. גם תפקיד הנבל – קצין צבא מושחת ופסיכוטי שהופך לאיש עסקים המתפרנס מהמלחמה בעיראק – אותו גילם בקומדיה המשונה "גברים שבוהים בעיזים" ישב עליו טוב מאוד. והנה הקו המקשר בין כולם: הלוביסט ששואף לגדולה, הפוליטיקאי הציני וצמא הכוח, הקצין שסוחט דולרים ממכונת המלחמה האמריקאית.

בצד של הרעים כדי להבין את בחירת התפקידים התמוהה לכאורה של ספייסי כדאי לחזור ל"מעבר לים" (2004), ביוגרפיה של הזמר והשחקן האמריקאי בובי דארין שספייסי ביים בגיל 45 (הוא ביים סרט אחד נוסף וזניח למדי, "Albino Crocodile" ב-1996). ספייסי, שמגלם את דארין, השתמש בטכניקה של סרט-בתוך-סרט ויצר ביוגרפיה מאתגרת והזויה של אליל נוער אמריקאי שמת בגיל 37 והותיר אחריו שני להיטי ענק ומועמדות לאוסקר על תפקיד המשנה שגילם ב"קפטן ניומן" (1963). דארין היה פוטנציאל שלא מומש עד תום. הוא לא הצליח להפוך לזמר אמריקאי גדול באמת כמו אלילו, פרנק סינטרה, וניהל מערכת יחסים הרסנית עם השחקנית סנדרה די, שסבלה מאנורקסיה. הבחירה של ספייסי לביים, לככב ולשיר בביוגרפיה של דארין היא יותר ממחווה לכוכב שמת בטרם עת; זהו צעד שמעיד על הפחד שלו להפוך לכישלון דומה. שחקן שהבטיח הרבה – אבל לא הצליח לקיים.

ספייסי לא רוצה להיזכר רק כלסטר ברנהאם, או כמייצג האולטימטיבי של כל מה שהשתבש בחלום האמריקאי. יחד עם מעורבותו ארוכת השנים בממסד התיאטרוני של לונדון (הוא המנהל האמנותי של ה"אולד ויק", ומתמודד עם מתקפות חריפות על בחירותיו האמנותיות), הוא מבקש להותיר חותם על כמה שיותר מדיומים וז'אנרים. למרבה הצער, בעשור האחרון נדמה היה שמרוב כדורים באוויר ספייסי לא הצליח לתפוס אף כדור. כעת, עם סדרה ראשונה בכיכובו, נראה האם הוא יצליח לברוא דמות שתכנס לפנתאון הענקים לצד טוני סופרנו או נאקי תומפסון.העסקן - כל הפרטים

*#