אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טרנס מאליק: מיתוס בזכות האניגמטיות, לא הקולנוע

"עץ החיים" קרס תחת עומס הציפיות שנוצרו סביבו, בלי כל סיבה ממשית חוץ מהמסתוריות של טרנס מאליק - במאי עם שלושה סרטים טובים, אחד בינוני וסלידה עזה מהתקשורת

תגובות

בסוף טקס הענקת הפרסים בפסטיבל קאן 2011, שהתקיים בערב יום ראשון ניצבו על במת האולם שניים מהנציגים המובהקים ביותר של הקולנוע האמריקאי של שנות השבעים: השחקנית ג'יין פונדה (שיותר בלטה כפעילה חברתית נגד המעורבות האמריקאית במלחמת וייטנאם מאשר בקולנוע) שהגישה את הפרס הראשי של הפסטיבל, 'דקל הזהב' ויו"ר חבר השופטים, השחקן רוברט דה נירו - שפרץ בתחילת העשור והפך לאחת מהפנים המזוהים ביותר בקולנוע בעקבות "הסנדק 2" ו"נהג מונית". לא מקרי גם שהזוכה שהוכרז מפיו של דה נירו היה קולנוען נוסף שפרץ באותה התקופה – טרנס מאליק. לא מקרי גם שמאליק, שממעט להופיע בציבור, כלל לא הגיע לטקס ולפסטיבל בכלל.עץ החיים - כל הפרטים"עץ החיים" זכה ב'דקל הזהב' בפסטיבל קאן 2011

ההודעה על הזכייה של עץ החיים התקבלה בטקס בתגובות מעורבות – ואף קריאות בוז. ייתכן שבחירת חבר השופטים נבעה בעיקר מרחשי כבוד ליוצר הותיק ולמורשתו הקולנועית, שהתקבעה בפילמוגרפיה קצרה (חמישה סרטים בלבד) ופחות על איכות היצירה. אחרי הקרנת הסרט התקבל הסרט בקריאות בוז ומחיאות כפיים בו זמנית, כנראה בעקבות גודל הציפייה שמייצר סרט של מאליק. הסודיות המוחלטת לגבי העלילה עליה הוא התעקש לאורך כל הפקת הסרט רק עזרה לנפח את ההייפ מעבר לכל פרופורציה אפשרית.זה אמור להיות הסרט הגדול בכל הזמנים או משהו, לא? "עץ החיים":

 

גלות במקום שטיח אדום אבל בדיוק בנקודה הזו, בה מאליק היה אמור להפוך לקולנוען פורה ומוערך, בן תור הזהב ההוליוודי, ולעמוד כתף אל כתף לצד סקורסזה, קובריק, ספילברג וקופולה – הוא נעלם. נעלם באמצע עבודה על סרט נסיוני שהיה אמור להציג את בריאת העולם (וכנראה התגלגל קונספטואלית מאוחר יותר לתוך "עץ החיים"). מאוחר יותר הוא צץ בפריז, שם הסתגר ועבד בעיקר על עיבודים לתסריטים המבוססים על מחזות וספרים, שאף אחד מהם לא זכה לעיבוד.צמד המפיקים רוברט מייקל גייזלר וג'ון רוברדו החלו בחיזור עיקש אחר מאליק, נואשים לגרום לו לשוב ולביים. ב-1989 הם הצליחו להגיע אליו ושאלו בזהירות אם הוא מעוניין לביים סרט על פי הרומן "המלון הלבן" של די.אם תומאס. מאליק סירב, ובתגובה הציע לעבד או את המחזה "טרטיף" של מולייר או את "הקו האדום הדק" של ג'יימס ג'ונס. התוצאה ידועה, אבל כרגיל אצל מאליק, הדרך לא הייתה חלקה.בעבור חופן דולרים. שון פן ב"הקו האדום"

במשך קרוב לעשור (!) עבד מאליק על התסריט, המבוסס על ספר הזיכרונות הארוך (למעלה מ-500 עמודים) של ג'יימס ג'ונס ("From Here to Eternity"), מזיכרונותיו כחייל בחזית היפנית בסוף מלחמת העולם השנייה. גם גיוס הכספים להפקה היה משימה סבוכה, בעקבות אופיו הבעייתי של מאליק והיעדרותו מהוליווד למשך עשרים שנה. לעומת זאת, שלל כוכבים גדולים שקפצו מהתלהבות למשמע האפשרות לעבוד עם הבמאי המיתולוגי (כמו "עץ החיים", גם סודיותו של מאליק רק העצימה את ההייפ) – בראשם, שון פן שהסכים להצטלם תמורת שכר של דולר אחד ליום. גם ניק נולטה, ג'ון טרבולטה, ג'ון קיוזאק, וודי הרלסון וג'ורג' קלוני (המופיע בסצינה אחת בלבד) מיהרו להצטרף להרכב (שחקנים נוספים שהשתתפו בצילומים, כגון בילי בוב ת'ורנטון, גארי אולדמן ומרטין שין, פשוט נשארו על רצפת חדר העריכה).

ובכל זאת, יראת הכבוד לא עמדה במבחן המציאות: מלחמת האגו בין מאליק לרוברדו וגייזלר העכירה את האווירה בצילומים, כאשר מאליק מנע מהם להיכנס ללוקיישן הצילומים באוסטרליה. השיא הגיע כאשר הצמד שפכו את ליבם ואיבתם כלפי התנהלותו של מאליק לתקשורת, ומאליק בתגובה יזם חוזה המנע מהם להגיע לטקס האוסקר של 1998, בו הסרט הועמד לשבעה פרסים (בין היתר הסרט הטוב ביותר – פרס שעולים לקבל המפיקים). בסופו של דבר, אף אחד מהשלושה לא נכח בטקס: המפיקים בגלל החוזה, מאליק בגלל סלידתו מאירועים ציבוריים.אם מאליק לא הולך לאוסקר, אף אחד לא הולך לאוסקר. "הקו האדום":

 

ב-2005, אחרי שמאליק נכשל להפיק את האוטוביוגרפיה של צ'ה גווארה (בהפקתו של סטיבן סודרברג, שלבסוף ביים את הסרט ב-2008) הוא החליט לצלם – יחד עם הצלם עמנואל לובצקי, שמצלם בימים אלה גם את סרטו הבא (שיצא, ככל הנראה, בשנה הבאה – תלוי בקפריזות של מאליק) סרט חדש, שאותו גם כתב והפיק (לא ראשונה מאז סרטו הראשון). מאליק עיבד את הסיפור ההיסטורי של פוקהונטס – אבל לא ממש בסגנון של דיסני, בלשון המעטה – לסרט בשם "העולם החדש", כאשר סיפור האהבה של ג'ון סמית' ופוקהנוטס (קולין פארל וקוריאנקה קילצ'ר) הוא המסגרת להצגת ראשית ההתיישבות של החלוצים האמריקאים וכיבוש השבטים האינדיאניים על אדמות וירג'יניה.אף אחד פה לא פורץ בשיר. "העולם החדש":

 בניגוד לקודמיו, הסרט התקבל בתגובות מעורבות. אחדים שוב בירכו את החוש הויזואלי של מאליק, אך מצד שני התקשו לקבל את השוטים הארוכים, הפעם ביערות ונהרות וירג'יניה. האלמנט הפואטי נתפס כמנותק ולא קשור לקולנוע העדכני של המאה הנוכחית. וכך החלה המגמה שהוזכרה בתחילת הכתבה: הקולנוע הטרנסצנדנטי כבר אינו מוערך באופן אוטומטי כ"חכם" ו"עמוק". החסידים הנאמנים של מאליק (ע"ע דה נירו) אמנם שומרים לו אמונים, בעיקר מפאת כבוד לעבר. עכשיו צריך לראות אם בבוא החורף חברי האקדמיה לקולנוע יפנו לו את העורף ויישרו קו עם מרבית המבקרים, שכבר מתחילים להבין: האיש כנראה איבד את זה.

*#