רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לארס פון טרייר: הדוד המשוגע של הקולנוע האירופאי

מי שלוקח את לארס פון טרייר ואת השטויות שיוצאות לו מהפה ברצינות, כנראה פשוט לא מכיר אותו. אבל כאשר פסטיבל קאן - המקום שגידל את הקריירה שלו, גם בזכות הפרובוקציות - מחליט להקיא אותו מתוכו, זו פשוט צביעות לשמה

תגובות

קל לראות את החיבה שרוחש פסטיבל הקולנוע הגדול בעולם ללארס פון טרייר, שנחשב לאחד הבמאים הגדולים ביותר שפועלים כיום. לפעמים הוא אף מוזכר בנשימה אחת עם במאי עבר מיתולוגיים וקיצוניים כגון קארל תיאודור דרייר ולואיס בונואל. האהבה אותה הוא מקבל - מוצדקת. מעבר להערכה הביקורתית לה בדרך כלל זוכים סרטיו, הם מגיעים עם חבילה נלווית של פרובוקציות, בין אם בזכות הבמאי שהמיזנטרופיה שלו כבר הפכה לשם דבר ובין אם בזכות התמות של סרטיו. פרובוקציות, כזכור, מוכרות כרטיסים מעולה ומביאות המון יחסי ציבור - שני דברים שאירוע קולנועי חייב לעצמו כדי לשרוד.אין פרובוקציות בסרט, אז פון טרייר הביא מהבית. "מלנכוליה":

לארס פון טרייר תמיד היה אישיות בעייתית. הראיונות איתו לנצח משתבשים, הוא מטנף את רוב מי שמסביבו ומיתמם על שיטות הבימוי האגרסיביות שלו שגרמו לניקול קידמן להימלט מהסט של "דוגוויל" ולאיים שלא תשוב, ולביורק ("רוקדת בחשיכה") - להישבע שהיא לעולם לא תשוב להופיע בסרט. אך מעבר לזה, פון טרייר יצר כמה מהסרטים הכי משמעותיים בקולנוע המודרני. הוא שולט במדיום באופן מעורר השתאות, ייסד את חבורת "דוגמה 95" ששינתה את הריאליזם בקולנוע, אתגר את מוסכמות האומנות השביעית עם "דוגוויל" ו"מנדרליי" שצולמו כולם על במה בתפאורה מינימלית, הוציא משחקניות כגון ניקול קידמן, ביורק, אמילי ווטסון וקירסטן דאנסט משחק כה טוב שהן לא חשבו שהן יכולות לבצע וברא סדרת טלוויזיה דנית בשם "הממלכה" שנחשבת לאחת מהיצירות הטלוויזיונית הגדולות בתולדות המדיום.מסמר הערב מהרגע שהחזיק מצלמה, משרת פון טרייר כמקור שעשוע גדול לעיתונאים ומראיינים. אין לדעת איזו סנסציה יעורר במשפט הבא שלו – כמו הדוד הקצת משוגע שתמיד מזמינים למסיבה, וכשהוא לא מביך את כולם יוצא שהוא דווקא מצחיק או מקסימום מעורר רחמים – ולכן נוכחותו מבורכת. אבל השנה זה נגמר. פון טרייר הלך, מסתבר, צעד אחד רחוק מדי. בדבריו לפני הקרנת העיתונאים של סרטו החדש "מלנכוליה" – שלעת עתה זכה לביקורות הטובות ביותר מכל סרטי הפסטיבל – בהם דיבר בחופשיות בלתי אפשרית על דעותיו בנוגע לנאציזם ויהדות ("אני מזדהה עם היטלר... גיליתי שאני נאצי"), פון טרייר קבע שיא חדש לעצמו."רגע, אמרתי משהו שלא הייתי אמור"? לארס פון טרייר מועד בלשונו:

לאנשים המתעניינים בקולנוע ומכירים את ההיסטוריה הבעייתית של פון טרייר, התנהלותו המביכה במסיבת העיתונאים עברה בעיקום פה קצרצר ומשפט נלווה בסגנון "שוב פעם הוא והשטויות שלו". מי שיצפה בוידאו המתעד את האירוע אף יראה את פון טרייר מאלתר את המונולוג שלו בטון של סטנדאפיסט שנקלע לצרה, את קירסטן דאנסט תחילה מתפתלת במבוכה ואז מתפרצת בצחוק. גם השתיקה המבולבלת של הקהל מתחלפת לקראת הסוף בשאגות צחוק. זה הרי ברור למדי שפון טרייר לא נאצי. הוא כל הזמן עובד עם שחקנים ואנשי צוות יהודים ומספיק לצפות בסרטיו המוקדמים כדי להיווכח עד כמה הוא מודע וחושש (אם כי מסוקרן באותה מידה) מהרוע האנושי שבקע מאירופה באמצע המאה הקודמת. האם הדברים שאמר לגיטמיים? ברור שלא. אבל בהתחשב במי שאחראי להם, להיות מזועזע מהם גובל בהיתממות.

עקב כך, מפתיעה מאוד התגובה חסרת התקדים של פסטיבל קאן ועליה שווה להתעכב. מארגני הפסטיבל היוקרתי בעולם ארגנו מפגש חירום בעקבות התקרית ושחררו לתקשורת הודעה בה נאמר: "פסטיבל קאן מספק לאמנים מסביב לעולם במה יוצאת דופן להציג את עבודותיהם ולהגן על חופש ההתבטאות והיצירה. מנהלי הפסטיבל, אשר קיימו ישיבה מיוחדת ביום שלישי, ה-19 במאי, 2011, מביעים חרטה עמוקה מול הפורום בו השתמש לארס פון טרייר בכדי להביע הערות שאינן מקובלות, בלתי נסבלות ונוגדות את הרעיון ההומאני והנדיב שבא לידי ביטוי מעצם קיומו של הפסטיבל. חבר המנהלים מגנה בתוקף את ההערות ומכריז על לארס פון טרייר כפרסונה-נון-גראטה בפסטיבל קאן, בתוקף לאלתר".קשה לאתר מי באמת החליט על קיום ועדת המנהלים האמורה ומה הכוח המניע שלה ושל הדחיפות הכמעט היסטרית שלה, אבל אין לערער על כך שההתנהלות הפסטיבל השליכה בנזין על מדורה שיכלה לדעוך מעצמה אם היו פשוט פוטרים את הבמאי המפורסם כמטורף ותו לא. הגיוני לחלוטין שהנהלת הפסטיבל לא רצתה להיות זו שמואשמת בהענקת במה לאמן המזדהה עם האחראים לאירוע הנורא ביותר בתולדות האנושות, אבל בחינה מדוקדקת יותר מראה על אמביוולנטיות לא מעטה מצד הפסטיבל, כמו גם התחסדות בלתי מבוטלת.לא לקחו את זה קשה. שרלוט גינסבורג וקירסטן דאנסט עם פון טרייר (צילום: AP)

ינגד מי המהלך הזה בדיוק? יש אכן משהו מרשים בכך שהנהלת הפסטיבל מתחה קו אדום בהגנתו על ערכי אנוש ועל זכר השואה ומלחמת העולם השנייה, אך מבט מדוקדק יותר מבהיר שדברים גרועים יותר – שהתכסו תחת אמתלה אומנתית – נצפו על מסכי הפסטיבל ויותר מפעם אחת. היה זה פסטיבל קאן שהעניק הקרנת בכורה לסרטו של גספר נואה "בלתי הפיך" שכלל את אחת מסצינות האונס האיומות ביותר בתולדות הקולנוע העניק פרס ל"שנה מעוברת" המתאר יחסי סאדו-מאזוכיזם קשים מנשוא ונתן במה לסרטים כמו "קינאטאי" ו"בייסי מואי" המתפלשים בסטיות אנושיות ויחסי אכזרי לנשים. ושלא נזכיר שוב את "אנטיכרייסט" הקיצוני. למעשה, אין שנה אחת בתולדות הפסטיבל שלא מקושרת לפרובוקציה כזו או אחרת ואפילו קל לומר שהפסטיבל בנה לעצמו שם בזכות המתירנות של הסרטים המוקרנים בו.ההתייחסות חסרת התקדים של הנהלת הפסטיבל, כך יוצא, רק נותנת תוקף ומשמעות לברבוריו של המאסטר הדני וגורמת לעולם להתייחס אליו ברצינות. מכתב של התקשורת מטעם הנהלת הפסטיבל על כך שהיא לא לוקחת אחריות על דעותיה של אורחיה הייתה עושה עבודה אלגנטית יותר ופוטרת את האירוע כפאשלה נקודתית של מישהו שלא חושב לפני שהוא מדבר. התוצאה של פעולות הפסטיבל היא שלארס פון טרייר רק קיבל יותר תשומת לב ממה שמגיע לו.האירוניה היא שבשלב הזה פסטיבל קאן הוא שצריך את לארס פון טרייר ולא ההפך. הסרטים שיוצאים תחת ידיו הם תמיד אירוע קולנועי וגם בלי הריביירה הצרפתית פון טרייר יימצא לעצמו בית בעשרות פסטיבלי קולנוע אחרים כגון ונציה, סאן-סבסטיאן ולוקרנו (אם כי סביר שמעכשיו גם ברלין ידיר את ידיו מהיוצר) ופון טרייר עצמו יצא ללא פגע. הבמאי הדני ימשיך להפיק סרטים ולזכות בהפצה בין-לאומית כמו בקהל צופים שלא יוותר על יצירותיו, ולו בגלל האלמנט המטלטל והחצוף – ולעיתים הבלתי נסלח – שלהם. פעולת המניעה של הפסטיבל היא משמעותית ואפילו קצת מנחמת, אבל לא פתרה דבר. אולי אפילו להפך.

*#