שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אורון שמיר, עכבר העיר
אורון שמיר, עכבר העיר

לפעמים מצב הזיכרון של קהל שוחרי הקולנוע בישראל עשוי להיות מדאיג למדי. נדמה שכולם שכחו את אחד הבמאים האהובים בארץ עד לפני כעשור, שסרטיו הפסיקו להגיע ארצה, ללא שום תגובה מיוחדת מצד הקהל, מבלי שתישאל השאלה המתבקשת - לאן נעלם טקאשי קיטאנו בשנים האחרונות?הקולנוען היפני הוותיק החל את דרכו כקומיקאי וסטנדאפיסט בשנות ה־70 וה־80. את צעדיו הראשונים כבמאי עשה בכמה סרטי גנגסטרים מובהקים ומחוספסים בתחילת הניינטיז. סרטים כמו “Violent Cop”, “Boiling Point” וגם “סונטין” הזניקו את קריירת הבימוי של קיטאנו, שמאז כותב, מביים, עורך ומככב ברוב סרטיו. תאונת אופנוע קשה באמצע אותו עשור סימנה את ראשית הקריירה שלו כצייר ואת עידן הסרטים האמנותיים והאסתטיים יותר. אז החלה “תקופת קולנוע לב” של הקולנוען המוכשר, עם “זיקוקי דינור”, “קיקוז’ירו”, “בובות” ו”זאטואיצ’י”, רצף מדהים ומעורר השראה שהסתיים בשנת 2003. מבחינת הקהל הישראלי הלא מעודכן, קיטאנו הפסיק לעשות קולנוע מאז. אבל האמת עוברת רחוק מכך.טקאשי קיטאנו חזר לעשות סרטים שנראים ככה:בשנת 2005 יצא “הטקאשים”, סרט סוריאליסטי וארס פואטי שבו שחקן מצליח בשם ביט טקאשי פוגש בכפיל כושל שלו, מר קיטאנו. שניהם מגולמים על ידי הבמאי, כמובן. אחר כך הגיעו “Glory to the Filmmaker!”, שבו שיחק קיטאנו במאי מתוסכל המזגזג בין ז’אנרים, ואז “Achilles and the Tortoise” שבו הוא גילם ורסיה נוספת של עצמו – צייר שלא זוכה להכרה שלה הוא זכאי, לפי דעתו. שלושת הסרטים האלה זיכו את היוצר בביקורת על כך ששכח את הקהל שלו והחל לעשות סרטים על עצמו ולמען עצמו. כעת קיטאנו חוזר, תרתי משמע – גם שב לעניינים עם סרט חדש וגם שב אל מקורותיו, אל סרטי היאקוזה.מי הבוס? “Outrage” מאגד בתוכו את סיפורן של שלל דמויות, מרכזיות ושוליות, בעולם הפשע של טוקיו. הוא מתמקד במאבק בין שתי כנופיות יריבות על השליטה בעיר ועל חסותו של הבוס הגדול. זה מתחיל באירוע קטן וחסר חשיבות לכאורה, שבמהלכו בית עינוגים שבבעלות אחת הכנופיות עושק לקוח חסר מזל. כאשר מגיעים הנושים לגבות ממנו תשלום, הם מגלים שהסתבכו עם משפחת הפשע היריבה. כך ניצת הסכסוך, כאשר על מסע החיסולים מפקח ממעל סנדק היאקוזה הגדול, שלו כולם נאמנים למראית עין אך למעשה זוממים לחתור תחתיו.ממש הרבה דמויות. וכולן לבושות אותו דבר (מתוך "Outrage")לתפקידים הראשיים ליהק קיטאנו, מלבד את עצמו, שורה של כוכבים עכשוויים שפניהם מוכרות גם במערב. עמם נמנים ג’ון קונימורה (“להרוג את ביל”), ריו קאסה (“מכתבים מאיוו ג’ימה”), רנג’י אישיבאשי (“שיחה שלא נענתה”) ורבים אחרים, אבל באמת רבים: כ־15 דמויות בדרגת חשיבות דומה מרכיבות את סאגת הפשע המפותלת הזו, המציירת מעגל שלם ומדמם של אלימות חסרת הצדקה ופורשת את האירועים על פני שעתיים מוצלחות של קולנוע מסוגנן.הסרט נפתח בשוט ארוך ושקט המציג את גלריית הדמויות, אחד מסימני ההיכר של קיטאנו. מעריציו ישמחו לגלות אלמנטים נוספים המאפיינים את הבמאי, כמו פרצי אלימות קצרים ואפקטיביים, לצד סצנה בכיכובו של קעקוע גב המסמל מעמד רם בהיררכיית היאקוזה וכמובן הסצנה המסורתית על שפת הים. עוד מתאפיין הסרט בחיתוכים מהירים, הומור שחור ושילוב בלתי אפשרי בין לגלוג ויראה, שבאמצעותם משרטט קיטאנו את עולם המאפיה היפנית מלאת הקודים הגחמתיים וחמורי הסבר של כבוד ושררה.לפחות שוב יש לו אקדח ביד. טקאשי קיטאנו ב"Outrage"יותר מאשר את סרטי הגנגסטרים של קיטאנו בתחילת דרכו כבמאי, מזכיר הסרט את “דרך ללא מוצא”, סרטו המצוין של אנדרו לאו שהיה הבסיס לרימייק של מרטין סקורסזה, “השתולים”. קיטאנו כבר עובד על סרט ההמשך בסאגת “Outrage”, ייתכן שמתוך מחשבה להשלים טרילוגיה, ממש כמו אותו “דרך ללא מוצא”. למרות שאם להתחשב במניין הגופות, לא ממש ברור מי יככב בסרט הבא.הסרט נצפה באדיבות האוזן השלישית

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ