רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שריקות בוז וציוצים קוטלים בטוויטר? ל"עץ החיים" מגיע יותר

בלוגי הקולנוע, סטטוסי פייסבוק או ציוצי טוויטר מייצרים דיעות על סרטים עוד בטרם הצופים עזבו את בית הקולנוע. זה אמנם מייצר שיח מגוון יותר אבל פוגע בסרטים מורכבים, שמגיע להם להתעכל אצל המבקרים בטרם יעמדו לדין. דעה

תגובות

אחד הסרטים המדוברים ביותר של השנה, עץ החיים, חגג את הקרנתו בצהריי יום שני בפסטיבל קאן 2011. זהו סרטו החמישי של הבמאי המדובר טרנס מאליק ("ימים ברקיע", "הקו האדום") בכיכובם של בראד פיט ושון פן. כמו כל הפרויקטים של מאליק עד כה, ענייני ההפקה נשמרו בסודיות מוחלטת מלבד כמה תמונות ששוחררו באופן מדוד לרשת. הדבר, כמובן, יצר ציפיות גדולות יותר ויש שיגידו גדולות מדי. הסקרנות שעורר הסרט הפך אותו לאירוע המצופה ביותר בפסטיבל.עץ החיים - כל הפרטים

כאשר הסתיימה הקרנת הסרט בפסטיבל, תוך שניות מעטות נשמעו קריאות בוז מצד הקהל. תגובת הנגד לא איחרה להגיע וגל של מחיאות כפיים שטף את האולם, אולי כדי להביע תמיכה בסרט ואולי כדי למחות על הביזיון של שריקות הבוז. עוד לפני תום כתוביות הסיום הוצף הטוויטר בהתרשמויות קצרות ומהירות על איכות הסרט, וההאשטאג "#treeoflife" הפך לאחד המדוברים באותן שעות.

ביקורות קולנוע למעשה אמורות לשרת שני דברים: האחד, לפתח דיון. לעמוד על יתרונותיו וחסרונותיו  של הסרט, לכתוב מה לדעת המבקר עומד מאחורי יצירתו של הבמאי ולהעלות את השיח הקולנועי מדרגה. בצרפת של שנות החמישים חבורת "מחברות הקולנוע" המיתולוגית עשתה בדיוק את זה. החשיבות השנייה של ביקורות הקולנוע היא לעשות סדר בראש ובעיניים. בכל רגע נתון לצופה מוצעים כל כך הרבה סרטים בקולנוע, שלא לדבר בכלל על הטלוויזיה והאינטרנט, שצריך מישהו שידרג את הסרטים, מישהו שאפשר להסתמך על ההמלצות שלו. בשביל זה יש ביקורות עם מספר כוכבים בסוף.לא לצריכה מיידית. שון פן ב"עץ החיים"

כמו כל דבר אחר, האינטרנט שינה גם את עולם הביקורת. עם כמות בלוגי הקולנוע שפעילים היום, דקה מתום הצפיה אפשר למצוא כמעט כל דיעה אפשרית על כל סרט נתון. היתרון של המהפכה הזו היא שהביקורת עברה לידיהם של כל צופי הקולנוע, גם אלו שאינם מגיעים מתחום האקדמיה או העיתונות שלעיתים נחשדים ביתר "ניתוחיות" או סנוביזם (דמות המבקר הקלאסית הזו הונצחה באופן כמעט מושלם בדמותו של אנטון אגו ב"רטטוי"). החיסרון הוא... ובכן, בדיוק אותו הדבר.

טוויטר ושאר הרשתות החברתיות הפכו את העניין לאינסטינקטיבי אף יותר. בסוף ההקרנה אפשר בקלות לשלוף את האייפון ולשתף את העולם בחוויה הראשונה והמיידית, עוד לפני שהצופה עזב את מתחם הקולנוע. בזמן שביקורות הקולנוע של העיתונות (הכתובה והרשתית) נכתבות ונערכות זמן מה לאחר הצפייה, כאשר לכותב הייתה את הפריבילגיה להרהר ולעכל את הטוב והרע בסרט, טוויטר מבטל זאת.סרט של שעתיים וחצי, ביקורת בשתי דקות? "עץ החיים":

אחוז גדול מהסרטים המשוחררים לבתי הקולנוע זקוקים לביקורות כדי להצליח. נכון, לא כולם. סרטי "דמדומים" יכניסו סכומי כסף משוגעים לא משנה מה. אבל רבים אחרים תלויים בתגובת המבקרים כדי להביא קהל, ואם זה בפסטיבלים עולמיים - גם כדי למצוא מפיץ. ישנם סרטים שאלמלא היו זוכים לתמיכה נרחבת של הביקורת, סביר שלא היו רואים אור מקרנה. "מטען הכאב", זוכה האוסקר של 2009 ו"קר עד העצם" הן דוגמאות המובהקת לכך.

אחרי המפלה שהיווה הקיץ האחרון בהוליווד, כאשר פרויקטים שהם "חסיני מבקרים" (כגון עיבודים למשחקי וידאו, סרטי קומיקס וסרטי המשך – למשל, "הנסיך הפרסי" ו"סקס והעיר הגדולה 2") נכשלו כישלון מוחץ בקופות, ברור יותר מתמיד שסרט צריך הרבה יותר מבסיס בשביל להצליח. הוא צריך את הביקורות ואת קונספט ה"פה לאוזן" – רק שהיום הפה נמצא באינטרנט ולא בשיחת הברזייה במשרד. בשנים האחרונות ראינו כיצד "מחוז 9" ו"בדרך לחתונה עוצרים בווגאס" צוברים באזז ומנצחים בקופות בעקבות התעניינות שמקורה היה ברשת, ולא פעם ההתלהבות הדביקה גם את עולם הביקורת - "מחוז 9" היה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר (לא מובן מאליו עבור סרט מדע בדיוני) ו"בדרך לחתונה" זכה בפרס גלובוס הזהב לקומדיה הטובה ביותר.בדרך לחתונה עוצרים בבלוגים. מתוך "בדרך לחתונה עוצרים בוגאס"עיכול איטי

הדבר אקוטי עוד יותר כאשר הדבר נוגע לסרטים שאינם תוצרת האולפנים האמריקאיים ואין להם את יכולת יחסי הציבור של פרוייקט הוליוודי ממוצע, כמו גם סובלים מנתוני פתיחה חלשים יותר בעקבות מחסום השפה או מחסור בשחקנים מפורסמים. סרט פסטיבלים קטן יכול להיעלם במהירות מפני שאף מגזין לא יפנה לו מקום מפאת חוסר עניין הציבור, אך באינטרנט רצף של ביקורות בבלוגים, ציוצים ואיזכורים בפייסבוק יכול להפוך סרטים נטולי פרופיל כמו "ממלכת החיות" האוסטרלי, "קאטפיש" התיעודי ו"הכניסו את האדם הנכון" השוודי לכל הפחות לשיחת היום – או להצלחה קופתית.אל תתנו לספר לכם על מה זה. חוץ מהאינטרנט. "קאטפיש":בין אם הם סרטים טובים או לא, יצירות כמו "עץ החיים", "הרשת החברתית" או "סרט לבן" הם סרטים שמצריכים התבוננות קצת יותר עמוקה מרשמי הצפייה הראשונית לפני שדינם נחרץ לכאן או לכאן. הרשתות החברתיות הביאו שינוי מרענן – וקיצוני - בדרך בהן מתפרסמות ביקורות קולנוע. אך כמו שריקות הבוז ומחיאות הכפיים שלאחריהן ב"עץ החיים", סרטים רבים דינם נחרץ הרבה לפני שניתנה להם ההזדמנות.עץ החיים - כל הפרטים

*#