אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האחים כהן בישראל: שיעור בענווה מהמאסטרים הגדולים

ביום העיון שנערך לכבודם באוניבריסטת תל אביב, האחים כהן התעקשו להדוף כל שאלה שעוסקת במשמעויות הנסתרות של הסרטים שלהם, אבל שמחו לדבר על תהליך העבודה. התוצאה הייתה מאלפת, כמו שיעור בזן של הקולנוע

תגובות

הכותרת של יום העיון עם האחים כהן, שהתקיים אתמול (שני) באוניברסיטת תל אביב, "לקבל את המסתורין", מעידה בראש ובראשונה על כך שיוזמיו אוהבים ומכירים את פועלם את האחים כהן. בחירה מדויקת, אפילו מפתיעה. בסרטם "יהודי טוב" מחפש הגיבור, פרופסור לפיזיקה בשם לארי גופניק, מעין איוב מודרני, הסבר לשאלה הנצחית: למה דברים רעים קורים לאנשים טובים? בדרך הוא עובר שלושה רבנים, כל אחד יותר מעורפל מהשני, אבל התשובה הכי טובה מגיעה דווקא מגבר קוריאני מבוגר, אביו של אחד הסטודנטים שלו. "קבל את המסתורין," הוא אומר."להחרים את ישראל? זאת לא הדרך שלנו". האחים כהן בישראל

זה יכול להיתפס כסנוביות, כניתוק, כהתנשאות, אבל למעשה זוהי דווקא צניעות וענווה. לשם שינוי, במאים שלא חושבים שהם כאן בשביל לשנות את העולם, שלא מתעסקים בשאלות גדולות על אמנות. כאלה שבשבילם סרט הוא פשוט סרט ולא איזו שליחות גדולה. שני אנשים שעושים קולנוע ושאוהבים קולנוע (אית'ן ענה בשלב מסוים שהוא מעולם לא חשב שהוא יבלה את כל הקריירה שלו לצד אחיו, אבל שהוא תמיד ידע שהוא הולך לעשות סרטים).

היה נהדר לראות שניים מהיוצרים הכי מוערכים בהוליווד של היום מסרבים לצלול לנרקיסיזם. "'אומץ אמיתי' היה סרט קשה מאוד לעשייה, הקשה ביותר שעשינו," סיפר אית'ן בתגובה לשאלתה של איבגי, "צילמנו אותו בשלושה חודשים בלבד בגלל מגבלות מזג אוויר ולחצים מהסטודיו, שדרשו לקבל אותו בזמן לחג המולד", (ושכח לציין - ולעונת האוסקר). מאוחר יותר, הם אמרו על "גמביט" - תסריט שכתבו לפני שמונה שנים ונכנס רק בימים אלה להפקה (בכיכובו של קולין פירת'), רימייק לסרט פשע בריטי משנות השישים שהם עשו אותו לבקשת האולפנים, הוא נעלם במחסנים והם שכחו ממנו. הם אפילו לא ממש ידעו מי צפוי לשחק בו (למרות שכן זכרו לספר שבמקור התפקיד יועד ליו גרנט, שירד ממנו בסופו של דבר). וג'ואל הוסיף: זה לא כמו לעבוד על סרט שאתה יודע שאתה הולך להפיק, אבל זה כיף. זאת עבודה. והאחים כהן עובדים.אוהבים עבודת נמלים קולנועית. האחים כהן (צילום: שי רינגל)כמובן שלקחת את הגישה הפשוטה שלהם ולסובב אותה מבפנים-החוצה, להפוך אותה לאיזו אמירה ארס-פואטית מסובכת על הקולנוע שלהם תחטא להם. קשה מאוד פשוט "לקבל את המסתורין", קשה לבצע את הציווי בו נפתח "יהודי טוב" - "קבל בפשטות כל מה שקורה לך". כן, בכל הסרטים של האחים כהן יש משהו חידתי. אפשר לנסות לפצח את המסתורין, אבל זה גם חסר שחר וגם מפספס את המטרה. אפשר גם להגיד שהאחים כהן, אוהבי קולנוע גדולים ואמיתיים, מזכירים שהם רק במאים - לא נביאים, לא פוליטיקאים, לא מצילי האנושות, בסך הכל שני אנשים שעושים קולנוע. ושצופי הקולנוע - גם האקדמאים, המבקרים והבלוגרים - הם רק צופים. ושלקבל את המסתורין זו חלק מהעסקה בין שני הצדדים האלה. מצד שני, אמירת מטא על כל הקולנוע זה נפוח הרבה יותר מאמירה ארס-פואטית. קשה מאוד לקבל בפשטות את הקולנוע של האחים כהן. אבל אפשרות זו מסתמנת בתור היחידה שרלוונטית.

*#