רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

תתנו להן רובים: ילדות עם אקדחים? הלהיט הקולנועי החדש

ב"סאקר פאנץ'" יש כבר חמש בנות עם רובים גדולים, אבל זהו טרנד שהתחיל כבר עם נטלי פורטמן בת ה-14 ב"לאון", המשיך דרך באפי וממשיך בעוד הרבה ילדות עם נשקים בגודל שלהן

תגובות

חמישה גיבורים בגיל הנעורים כלואים בבית משוגעים. כדי לברוח ממנו, הם נכנסים למסע הרפתקאות דמיוני בו הם נלחמים בסמוראים, יורים בדרקונים, מתחמשים בכלי הנשק משוכללים ומלווים בפיצוצים מרהיבים. הם עטויים בתלבושות מגניבות ולכל אחד מהם מתלווה כינוי מיוחד - מנהיג החבורה, למשל, מכונה "בייבידול". נשמע קצת פחות הגיוני? מדובר בעצם בחבורה של בנות, גיבורות סרטו החדש של זאק סניידרסאקר פאנץ'.סאקר פאנץ' - כל הפרטים

"סאקר פאנץ'" לא מסמן תופעה חדשה, אבל הרעיון שלו עדיין לא שגרתי. הייתה תקופה ארוכה מאוד בקולנוע שבו הורגל הצופה לראות את הנערות והילדות שהופיעו בסרטי פעולה בעיקר בתפקיד "הילדה הקטנה של אבא" - ובדרך כלל, במהרה גם של "הקורבן". כך בסרט המתח "חטופה" (2008) בו האבא הגיבור ליאם ניסן יוצא במסע חיפושים בפריז אחר בתו שנלקחה לסחר בזנות. גם ב"אייר פורס 1" (1997) גיבור האקשן הגדול הריסון פורד מציל את היום בתור נשיא ארצות הברית, כשטרוריסטים רוסים חוטפים את המטוס בו נמצאים הוא ובתו - חסרת האונים, אלא מה. ואפילו שב"מלחמת העולמות" (2005) טום קרוז לא משחק גיבור גדול, קשה מאוד להתעלם מהתפקיד הצרחני להפליא שמגלמת דקוטה פנינג במהלך כל העלילה.

בשנים האחרונות הסיפור מתחיל להשנות. אם פעם הרגישו היוצרים של הוליווד שיש להגן על הילדות הקטנות שלנו, היום הם יעדיפו לראות אותן בחזית של המסך, מתחברות לצד הלוחמני שלהן. יכול להיות שיש לזה גם קשר לזמנים המודרניים: כבר אי אפשר להגן על הילדים כמו פעם. ההורים יוצאים לעבוד ישר אחרי שהילדה יודעת לדבר, ולא הרבה אחרי זה, היא כבר יודעת להשתמש באינטרנט. כאשר כל העולם חשוף בפניה, והיא חשופה לכל סכנותיו, הגיע הזמן שנלמד אותה איך להתגונן, לא? אולי כן, אולי לא, אבל הסרטים בהחלט יוצאים מעניינים.

הנשכנית: באפי קוטלת הערפדים

התפנית העיקרית בדמותה של הנערה הקורבנית הגיעה בדמותו של סרט שכשל באופן גורף בקופות, אבל הצליח להפוך לקאלט בטלוויזיה. ל"באפי ציידת הערפדים" (1992) היה הרבה פוטנציאל: דמות נשית צעירה חזקה עם פאנצ'ליינים משעשעים, ערפדים סקסיים ואפילו הילרי סוונק. הבעיה היא ששאר השחקנים, בכללם לוק פרי המזדקן, לא הצליחו ליצר מוצר קולנועי משכנע.בכל זאת, מדובר בדמות שפתחה את הדרך לנערות בעלות יכולת, לקחת את הכוח לידיים שלהן: מעודדת בת 16, בעלת כוחות על ומשימה מולדת - להילחם בערפדים. בעזרתו של ספרן ששימש לה מורה ומנטור וחברים ששימשו משענת נפשית, היא לחמה בשדים ששרצו בעיירה סאנידייל. מאוחר יותר, שרה מישל גלר אף עשתה זאת באופן הרבה יותר משכנע וממכר - בסדרת הטלוויזיה באותו השם.

הישראלית: נטלי פורטמן ב"לאון"

היום כמעט שאי אפשר להגיד נטלי פורטמן מבלי להגיד "ברבור שחור" ו"אוסקר" באותה נשימה, אבל פעם, מזמן, פורטמן הייתה ילדה בפרויקט הקולנועי הראשון שלה. התפקיד הראשון שלה היה ב"לאון" (1994) של לוק בסון, לצידו של ז'אן רנו. התפקיד היה פרובוקטיבי במיוחד, שכן עד אז, לראות ילדה קטנה מחזיקה באקדח היה מחזה נדיר, ואף מחולל. פורטמן מגלמת בסרט ילדה בת 12 שמשפחתה נרצחת על ידי סוכנים מושחתים של הסוכנות למלחמה בסמים (לרשות למלחמה בסמים של ארה"ב יש רובים). היא פונה לשכנה, לאון, רוצח שכיר, ומבקשת ממנו לקחת אותה על מנת שתוכל לנקום את מות אחיה.

אמנם הסרט מלא יותר בסצינות דרמה של פורטמן מאשר בפעולה, רוח הדמות היא בהחלט של ילדה שלא מוכנה לשחק את הקורבן, ומוכנה לעשות את כל מה שצריך כדי לקחת את העניינים לידיים הקטנות שלה.

הרוצחת: ריבר טאם מ"סרניטי"

עוד סרט מבית יוצר של "באפי". נראה כי הבמאי, ג'וס ווידון, מעריץ של טינאיי'גריות חזקות - רק שבמקרה הזה הוא ניסה להפוך את הסדרה שלו, "פיירפליי", ששרדה רק עונה אחת, לסרט - "סרניטי" (2005). 500 שנה לתוך העתיד, צוות של חללית בשם "סרניטי" נקלע לעזרתה של ילדה במצוקה.

הילדה - ריבר טאם - בגילומה של סאמר גלאו, נראית כאילו היא חולה או משותקת. מאוחר יותר מתברר כי הציביליזציה הנוראית ממנה ברחה ביצעה עליה ניסויים כדי להפוך אותה לנשק-על. טאם הפכה להיות הרוצחת האולטמטיבית והיא נשלטת על ידי פקודות קוליות. הפעם מדובר במקרה קצת יותר מורכב, מכיוון שהגיבורה לא בדיוק שולטת במעשים שלה, אבל היא בהחלט יכולה לדאוג לעצמה.

גיבורת העל: היט-גירל ב"קיק-אס" גיבור הסרט "קיק-אס" (2010) הוא דייב ליזסקי, נער רגיל שמנסה להיות גיבור על, מקבל הרבה מכות, ואיכשהו מצליח להתפרסם. אבל הדמות שהכי תופסת את העין היא ללא ספק "היט-גירל" בת ה-11, בגילומה של קלואי מורץ המוכשרת - גיבורת-על סגול שיער שכל הסרט רק נחלצת לעזרתו. היא אומנה על ידי אביה באמנויות לחימה כבר מגיל חמש, וביחד הם מחפשים לנקום באנשים שהפלילו אותו בעסקת סמים.

במהלך העלילה היא מפעילה מגוון נרחב של כלי נשק, החל מאקדחים, רובים, סכינים קופצות ונונצ'קו, והכל בחן ושפה מלוכלכת, תוך כדי שהיא קופצת מבניינים ורצה על קירות. היא כמובן לא שוכחת להתענג מדי פעם על כוס של שוקו עם מרשמלו, אבל זונחת אותה ברגע שצריך לצאת לפעולה. היא ילדה בת 11 שכל רוצח שכיר היה רוצה לאמן, אבל, כמובן, על חשבון ילדות שלא תהיה לה.

הקאו-גירל: היילי סטיינפילד ב"אומץ אמיתי"

כמו פורטמן ב"לאון", גם את היילי סטיינפילד מוביל יצר הנקמה. סרטם של האחים כהן, "אומץ אמיתי" הוא רימייק למערבון מ-1969, בכיכובו של ג'ון וויין, המבוסס בתורו על רומן של צ'ארלס פורטר. הוא מספר על מאטי רוס (סטיינפילד) בת ה-14 שרוצה ללכוד את רוצח אביה, שמסתתר בשטח מסוכן המאוכלס באינדיאנים. לשם כך היא שוכרת את המרשל רובן "רוסטר" קוגבורן (ג'ף ברידג'ס).

רוס אינה סומכת על המרשל האלכוהוליסט והמזדקן ומתעקשת להצטרף אליו למסע. המרשל לא שמח לצרף אליו ילדה שרק תעכב אותו, אבל היא מוכיחה לו יותר שהיא לא מהססת לחצות נהרות, לשבת במארבים, לעמוד על שלה ואף להשתמש באקדח יותר מפעם. אמנם לא מדובר בסצינות אקשן יוצאות דופן או בקרבות מסובכים אבל הילדה הזו לא פעם מראה לגברים בסרט מהו אומץ אמיתי. ושלא כמו בסרטים האחרים, היא הגיבורה האמיתית של הסרט.

המתנקשת: האנה

הסרט אמנם עוד לא יצא בארץ, אבל האנה (2011) טומן בחובו פוטנציאל לא קטן. האנה הלר (סרשה רונן) היא נערה בת 16 שחיה כל השנים עם אביה באזור מבודד בפינלנד. מגיל קטן אביה, סוכן סי. איי. איי. לשעבר, אימן אותה למטרה אחת: להפוך למתנקשת המושלמת. יום אחד הוא מחליט שביתו כשירה מספיק ושולח אותה למשימת חיסול קשה ומאתגרת. האנה יוצאת למסע החוצה את יבשת אירופה כאשר היא לגמרי לבדה, ואז מתגלות לצופה היכולות הייחודיות של הילדה יוצאת הדופן הזאת. אם הטריילר באמת מספר את האמת, כנראה שהגיבורה הזאת עולה בכישוריה על כל שאר קודמותיה. אבל באיזה מחיר?

מרבית הסרטים ברשימה, לא הפכו להצלחות קופתיות בין לילה, אם זה "באפי" ו"סרניטי" שנכשלו כליל, או "קיק-אס" שלמרות אופיו הקאלטי המובהק, פשוט לא תפס, וחבל. גם "סאקר פאנץ'" נכשל בקופות (ובביקורות). יכול להיות שזאת בגלל היוצרים שלא צלחו להעביר את הסיפור המעניין שרצו לספר, או שהעולם עוד לא מוכן לכך שנערה או ילדה קטנה תילחם את מלחמותיה אל מול עולם אכזרי של גברים החזקים פי עשר ממנה. 

העובדה היא שגם ברוב הסרטים לגיבורה שלנו יש מלווה דמות אבא, אם זה "ביג דאדי" של "היט גירל" ב"קיק-אס", לאון, המנטור של נטלי פורטמן, ג'ף בריג'ס המגן על היילי סטיינפילד ב"אומץ אמיתי" (ואף מציל אותה בסוף) או אביה של האנה, שמלמד אותה את רזי ההנתקשות. בהרבה מן המקרים גם הכוחות של הבנות בכלל מקורם בגורמים גבריים - כמו אצל באפי, שקיבלה את כוחותיה משבט גברים קדום, או סאמר טאם, שציביליזציה מרושעת (וגברית) עשתה עליה ניסויים. כנראה, על פי הוליווד לפחות, שגורלן של ילדות קטנות עדיין נמצא בידיהם של גברים חזקים ובחיבוקם של אביהן המגונן.

*#