רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החורף הקשה של הוליוד: סיכום שוברי הקופות ברבעון הראשון של 2011

החודשים הראשונים של השנה תמיד רזים מבחינת סרטים - שוברי הקופות מתעוררים בקיץ, סרטי האיכות לקראת סוף השנה, קרוב לאוסקר. ועדיין, היה מדובר ברבעון כושל במיוחד

תגובות

הזיכרון הקצר של האמריקאים הוא הסיבה המרכזית לכך שהמחצית הראשונה של השנה לרוב משעממת למדי לחובבי הקולנוע. לראיה, רוב סרטי האוסקר האחרון יצאו בפרק זמן דחוס במיוחד, בין "הרשת החברתית" ב-1 באוקטובר ועד לאומץ אמיתי ב-22 בדצמבר. האולפנים מסמנים מראש את הסרטים האיכותיים שלהם, אלו שיש להם סיכוי למצוא חן בעיני האקדמיה, ומשחררים אותם לקראת סוף השנה, כדי שהם יהיו עוד טריים בזיכרון המצביעים. "התחלה", לעומתם, יצא ביולי - ואכן שילם על כך את המחיר. הוא אמנם היה הצלחת ענק בקופות (מעל ל-800 מיליון דולר בסך הכל, ועוד כמעט 70 מיליון ממכירות בדי-וי-די), אבל המרחק היחסי שלו נגס משמעותית בסיכויי האוסקר שלו (לצד העובדה שהאקדמיה לא ממש משתגעת על כריסטופר נולאן) ומנע ממנו גישה לכמה קטגוריות מרכזיות.

אבל "התחלה" נלחם - ויצא מנצח - בעוד זירה צפופה במיוחד, זירת סרטי הקיץ. זוהי התקופה בה משחררים בלוקבאסטרים, כאשר לצד סרטים "איכותיים באופיים" כמו "התחלה" יש גם זבלונים שוברי קופות נוסח "רובוטריקים 1/2/3" של מייקל ביי (ואם ביי בעצמו אמר שזה היה סרט גרוע, נראה שאפשר להתייחס לכך כאל עובדה מוכחת סופית). בינואר, לעומת זאת, האולפנים סחוטים ומשחררים שאריות, כאשר שבועות טרום-האוסקר עוד נהנים מהכנסות יפות לסרטים המדוברים של פרסי האקדמיה. "נאום המלך", למשל, נהנה מהייפ מוגבר בגלל כניסתו כסוס שחור למירוץ האוסקר עד שעקף וניצח בסיבוב את "הרשת החברתית" של דיוויד פינצ'ר, שנחשב להימור כמעט בטוח לכל הפרסים המרכזיים רק כמה חודשים לפני כן. כך קרה שסרט בריטי שנעשה בתקציב זעיר של שמונה מיליון פאונד הרוויח כ-340 מיליון דולר בקופות.המלך זול, אבל משתלם (מתוך "נאום המלך")חורף קשה בלוס אנג'לס על רקע הנתונים האלה זה לא מפתיע שהרבעון הראשון של הקולנוע לשנת 2011 היה חלש - אבל חלש במיוחד: ירידה של 25 אחוזים בהשוואה ל-2010 ו-2009. אפשר לחפש סיבות "מסביב" אבל עדיף להתעסק בזו העיקרית - היצע הסרטים הירוד. לא היה להיט כריסמס גדול שהצליח לשמר את התנופה שלו אל תוך ינואר - כפי שעשה זאת "שרלוק הולמס", לא היה אף להיט מפתיע כמו "הזדמנות שנייה". למעשה, בסוף השבוע האחרון של ינואר 2010 "אווטאר" עדיין ישב, בלתי מעורער, בראש הטבלה - והפך  בסופו של דבר לסרט הראשון בהיסטוריה שגרף יותר משני מיליארד דולר.

במקום זאת, שלושת החודשים האחרונים הסתמנו יותר כחודשים של פלופים, או בעיקר - נסיונות כושלים. אם בשנים האחרונות הוליווד הוצפה בכמות בלתי רגילה של סרטי המשך, לצד ה"המשך בתחפושת" בחדש - "האיתחול", טרנד מרגיז לכשעצמו, אזי עכשיו יותר ויותר סרטים יוצאים כשהם מסומנים בתור החלק הראשון מתוך מה שאמור להפוך למותג, כאלה שאפילו השם שלהם נוח ליצירת סרטי המשך. "אני מספר ארבע", למשל, יצא כחלק ראשון לסדרת עיבודים לספרי נוער, אבל לאחר שרק סוף השבוע הראשון שלו היה חזק באמת - שאלת הפקת סרטי ההמשך שלו מוטלת בספק. לעומת זאת, פלישה עולמית: הקרב על לוס אנג'לס גם הוא הוכן כמה שהיה אמור להקפיץ רצף סיקוולים פוטנציאליים, אבל גם הוא הסתפק בסוף שבוע טוב אחד בלבד, כשבשני הרווחים שלו צנחו ביותר משני שליש.לא מסתמן מחליף. "דמדומים 3"טרנד אחר, שברור כי הוא נובע מפרפורים נואשים של הוליווד למלא איכשהו את החלל שעתיד להותיר "דמדומים", הוא נסיון לסחוט את נישת "סרט הפנטזיה האפל", כשקהל היעד שלו הוא בעיקר בנות נוער. עוד דלק למדורה הוסיף לבטח טים ברטון ש"אליס בארץ הפלאות" שלו הביא גם הוא רווחים יפים מאוד. עם זאת, ירח אדום ו"Beastly" נכשלו כשלון כפול - גם בקופות וגם בביקורות, וגם לשאר ממשיכי הטרנד - פרט ל"משחקי הרעב", אולי - לא צפויה ההצלחה שלהם. גם ספק אם האולפנים יצליחו לשחזר את הרווחים שהניב להם "הארי פוטר" על שלל המשכיו: המפיק שמחפש את "הארי פוטר הבא" שוכח שההצלחה של הסרטים באה על הגב של ההצלחה חסרת התקדים של הספרים, וקשה מאוד יהיה לבנות מותג באותה עוצמה כשזה מוצג לקהל שעוד לא מכיר אותו.עוד פלופ טרי אבל דרמטי יחסית היה הכשלון העז של דרושות אמהות במאדים. סרט האנימציה של דיסני שעלה לאולפנים יותר מ-150 מיליון דולר הרוויח להם רק 6.8 מיליון בסוף השבוע הראשון. מדובר באחד מהכשלונות הגדולים ביותר של דיסני, שבדרך כלל יודעים מה הם עושים ("פלונטר", שיצא בנובמבר 2010 שנעשה בתקציב ענק של 260 מיליון דולר, הרוויח כ-560 מיליון דולר). הכישלון הזה צפוי לעלות לדיסני בהפסדים של כ-100 מיליון דולר. גם "סאקר פאנץ'" של זאק סניידר, שעשה את "300" המצליח, מעד משמעותית בקופות.הזיקית מצילה את היום על מנת למתן מעט את הטון השלילי של הפסקאות האחרונות, צריך לציין את רנגו המצוין, שהרוויח עד כה כ-235 מיליון דולר וגם זכה לביקורות מצוינות. "רנגו" גם מציג שחקן חדש - ניקולודיאון - בשוק הצפוף של האנימציה התלת-מימדית, שהתחלק עד כה בין הענקיות פיקסאר ודרימוורקס. ועדיין, "רנגו" שיחק במגרש כמעט ריק: מספר גלי ענק צפויים לחבוט בקופות בקיץ. יש גם אינפלציה לא נורמלית של סרטי קומיקס - "ת'ור", "גרין לנטרן", "X-מן: ההתחלה" וגם הסרטים האחרונים של "הארי פוטר" ו"דמדומים" שירוויחו כמה מאות מיליונים כל אחד. "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק" ו"שודדי הקאריביים 4" לבטח יצליחו, לפחות על חשבון המותג. ואז מתישהו יגיע גם מייקל ביי עם "רובוטריקים 3" או איזה חלק בסדרה שזה לא יהיה הפעם, ויראה לכולם אפילו לא מתאמצים עם תסריט ועדיין סופרים את המזומנים.

*#