אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרידלי סקוט עד טרי גיליאם: במאים מחלטרים בפרסומות

מייקל מאן מכר לכם מרצדס, טרי גיליאם, ספייק לי ורוברט רודריגז - את נייקי, ווס אנדרסון - את אמריקן אקספרס ורידלי סקוט - את אפל. מיטב הבמאים עשו את המהלך המסחרי של לביים פרסומות. בלי לוותר על החזון האמנותי שלהם - ואפילו בזכותו

תגובות

בקולנוע של היום, בעיקר האמריקאי, יכול להיות קשה להבדיל לפעמים בין סרט באורך מלא לפרסומת טלוויזיה: המהירות, העריכה האינטנסיבית והלוק הנוצץ מדי לעיתים מטשטשים את הגבולות. כך קורה שבמאי קולנוע שכבר הוכיחו את עצמם מגיחים מדי פעם לעולם המסחור. החברה השוכרת מרוויחה שם מפורסם שיהיה מזוהה עם המוצר, הבמאי מקבל משכורת נאה בלי לפחד מכישלון בקופות, ואנחנו זוכים בתמצות של כל עולמו של הבמאי לכמה דקות קצרות. כולם שמחים (חוץ מהמעצבנים שצועקים "התמסחרת!").

אחת הפרסומות המפורסמות ביותר שבוימה על ידי במאי סרטים היא העבודה של רידלי סקוט עבור מקינטוש באמצע שנות השמונים. סקוט, שבדיוק סיים לצלם אז את "בלייד ראנר", לקח את הסגנון הדיסטופי של הסרט הטרי, יחד עם השפעות מ-"1984" ורקח אותם יחדיו לפרסומת מצליחה. זו אפילו הקדימה תמאטית את הקמפיין המפורסם של אפל משנות התשעים, "Think Different".אפל מצילה אותנו מדיקטטורה:

כמו סקוט, עוד במאי גדול של שנות השמונים והתשעים, מייקל מאן ("היט", "המקור"), יצר ב-2002 פרסומת למרסדס-בנץ, יחד עם השחקן זוכה האוסקר בניסיו דל טורו ("טראפיק", "פחד ותיעוב בלאס וגאס"). הפרסומת הזאת מתמצתת לחלוטין את החזון שלו: אורבני, קר, סמי-דוקומנטרי וממש ממש ארוך.תנו לדל טורו למכור לכם מרצדס:חברת ההנעלה והאופנה נייקי אוהבת מאוד לתת הזדמנות לבמאים מפורסמים. כך זכינו לראות את טורניר הכדורגל הסודי של הבמאי טרי גיליאם שעיצב עולם באווירת סרטיו האפלים והמוזרים "12 קופים" או "ברזיל", עם תאורה מעומעמת ושלשלאות ברזל ואת ספייק לי חובר למייקל ג'ורדן לפרסומת קצרה ומצחיקה. רוברט רודריגז ("דספרדו") תרם פרסומת בכיכובם של קובי בראיינט, קנייה ווסט, ברוס וויליס ושחקן הקאלט דני טרחו, כוכב סרטו האחרון, "מצ'טה". הפרסומת קורצת לטריילרים המזויפים ששולבו ב"גריינדהאוס", הדאבל פיצ'ר שלו עם קוונטין טרנטינו (שכלל מצידו של טרטינו את "חסין מוות" ומצד רודריגז - את "פלאנט טרור").

קובי בריאנט הוא "בלאק ממבה":

ווס אנדרסון, אחד הקולות החשובים של הקולנוע האמריקאי הצעיר, הצליח לזקק את סגנונו הקולנועי לפרסומת אחת מרשימה לאמריקן אקספרס. בשוט כמעט רציף אחד, אנדרסון ביים וכיכב בפרסומת שמייצרת סוג של סיכום לכל עבודותיו הקולנועיות עד כה, כולל אחד משחקניו הקבועים, ג'ייסון שוורצמן (וגם ההודי המזוקן שמופיע בתפקידים קטנים "עמוק במים" ו"רכבת לדארג'ילינג").כל משפחת טננבאום כבר באמריקן אקספרס:אם כבר ג'ייסון שוורצמן, הוא גם הופיע בסרטון הדרכה/פרסומת מצחיק במיוחד לאפליקציית האייפד של מגזין "הניו יורקר". ביים את העסק הזה רומן קופולה – הבן-של ואח-של, שעשה כמה סרטים לא מוכרים במיוחד וגם היה עוזר במאי בכל הסרטים האחרונים של פרנסיס פורד וסופיה קופולה, וגם עבד על חצי מסרטיו של ווס אנדרסון (ואף היה שותף לכתיבת "רכבת לדארג'ילינג").עושה חשק לקנות אייפד: ב-1998 שידרג במאי הסרטים והקליפים המבריק מישל גונדרי ("שמש נצחית בראש צלול") את המותג של וודקה סמירנוף כשיצר פרסומת מבריקה שמשתמשת במעברים המעניינים מסצינה לסצינה כמו בקליפים שביים לפו-פייטרס וכימיקאל בראדרס. שימו לב לאפקט "זמן-קליע" שמופיע פה שנה לפני יציאת "מטריקס" לאקרנים.סצינות אקשן טובות יותר מ"הצרעה הירוקה":מעבר להיותו הבמאי של "להיות ג'ון מלקוביץ'" ו"אדפטיישן", ספייק ג'ונז משמש גם חלק מהצוות הקריאטיבי של... סדרת "ג'קאס". ג'ונז לא ניסה להתמתן כשביקשו ממנו ליצור פרסומת ל"גאפ" ורתם את הטירוף שלו לפרסומת חריגה ומבריקה.בדרך לגאפ עוצרים בג'קאס:אחרי הצלחת "מולאן רוז'" פנתה חברת הבישום שאנל לבמאי האוסטרלי באז לורמן. לורמן, עדיין כנראה חם מהסט, ביים פרסומת ארוכה שמגדירה מחדש את גבולות הקיטש, משוחזרת כמעט אחד לאחד מהמיוזיקל הפוסט-מודרני ההוא. ניקול קידמן בהופעה גרועה במיוחד מככבת לצידו של הדוגמן הברזיאלי רודריגו סאנטורו ("300", "אני אוהב אותך פיליפ מוריס").אם אי פעם תהיתם איך מריח שמאלץ:באותה שנה, אנג לי שיחזר את הצלחתו הגדולה ביותר "נמר, דרקון" כפרסומת לויזה.נמר, דרקון ו... בנקאי:מייקל ביי, האיש שתוקף את עור התוף שלכם קיץ אחר קיץ עם סרטי "רובוטריקים" ודומיהם, אינו ידוע כבמאי יצירתי במיוחד. הפרסומת שביים לחברת ההלבשה התחתונה "ויקטוריה סיקרט'ס" לא פועלת הרבה כדי לשנות את התפיסה הזו.בדיוק כמו שהייתם חושבים שזה יראה:ונסיים בפינת הביזאר, אותה מאייש בטבעיות הבמאי דיוויד לינץ'. לא שזה אמור להפתיע מישהו. לינץ' נרתם בזמנו למאמץ של חברת הסיגריות Parisienne. זה אפילו נשמע כמו שם של סרט של דיוויד לינץ') והחליט להפחיד ולבלבל את צופי הטלוויזיה בפרסומת שיכלה בקלות להיות סצינה מאחד מסרטיו.גם לנו אין מושג מה קורה פה:

*#