ענת רונקו, עכבר העיר און ליין
ענת רונקו, עכבר העיר און ליין

היום בבוקר הכריזו נציגי האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה על שמות הסרטים המועמדים בקטגוריות השונות בתחרות פרסי אופיר ל-2008. חמשת הסרטים הנבחרים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר יתמודדו בנוסף על הזכות לייצג את ישראל בתחרות האוסקר האמריקאי במסגרת תחרות הסרט הזר.

ההכרזה על הזוכים תיערך בטקס חגיגי ב-23 בספטמבר ב"משכן לאמנויות הבמה" בתל-אביב. עד היום, שודר הטקס בשידור חי בערוץ 2 וזוהי הפעם הראשונה שהוא ישודר בערוץ 10. ב"קשת" החליטו לוותר על שידור הטקס, כנראה בעקבות מאבקם של היוצרים שמחו נגד כוונתה של הזכיינית לשלב פרסומות במהלך הגשת הפרסים. ערוץ 10 מצדו קפץ על המציאה.

על פרס הסרט הטוב ביותר יתמודדו "איים אבודים", אצבע אלוהים", "ואלס עם באשיר", "כמו אבא שלך", ו"שבעה". יו"ר האקדמיה לקולנוע, מרק רוזנבאום, התייחס לעובדה שרק שניים מהסרטים המועמדים כבר עלו לאקרנים: ""עד לפני 2003 האקדמיה שימשה כזרז לסרט הזוכה ותפקידו של הטקס היה לקדם את הקולנוע. בשנים האחרונות הקולנוע הישראלי פורח והמצב השתנה ולכן אולי צריך לשקול זאת מחדש".

"ואלס עם באשיר", סרטו המדובר של ארי פולמן שמגולל את זכרונותיו המטושטשים מהטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה, שבר את כל הז'אנרים בקטגוריות השונות. הוא הוגש לתחרות כסרט עלילתי, על אף שרובו מורכב מריאיונות תיעודיים. המאייר יוני גודמן, שאחראי לאנימציה ב"ואלס עם באשיר", יתחרה בקטגוריית הצלם.

לדברי רוזנבאום, "גבולות הז'אנר מטושטשים במקצוע שלנו. אני מניח שההחלטה להגיש את ואלס עם באשיר כסרט עלילתי היתה של המפיק ובמאי הסרט ארי פולמן ואנחנו לא ראינו סיבה להתערב בכך. אומנם זהו סרט אנימציה המבוסס על מקרים אמיתיים אבל בכל זאת הוא יותר קרוב לעלילתי מלתיעודי".

"ואלס עם באשיר". טשטוש ז'אנרים

עדות לפריחתו של הקולנוע הישראלי בשנה האחרונה ניתן למצוא במספר הסרטים שהוגשו לתחרות: לשלב הגמר עלו 21 סרטים עלילתיים ו-61 סרטים תיעודיים, חלקם כבר זכו להצלחות ביקורתיות וקופתיות ברחבי העולם.

חמשת השחקנים שיתמודדו על פרס השחקן הטוב ביותר הם מיכאל מושנוב על "איים אבודים", משה איבגי על "אצבע אלוהים" וגם על "חסר מנוחה", שרדי ג'ברין על "סופשבוע בת"א" ואלברט אילוז על "שבעה".

חמש השחקניות שנבחרו הן אורלי זילברשץ על "איים אבודים", יעל אבוקסיס על "כמו אבא שלך", היאם עבאס על "עץ לימון", רונית אלקבץ על "שבעה" וחנה אזולאי הספרי על "שבעה".

אושרי כהן ועופר שכטר, כוכבי הסרט "איים אבודים"

הסרט שקיבל את מספר המועמדויות הגדול ביותר הוא "איים אבודים" אשר יתחרה בכל 14 הקטגוריות. מיד אחריו, "שבעה" עם 13 מועמדויות (למעט קטגורית הלחנה), "אצבע אלוהים" עם 9 מועמדויות, "ואלס עם באשיר" עם 7 מועמדויות (הישג מרשים לסרט שאין בו שחקנים) ו"כמו אבא שלך" עם 5 מועמדויות. "חסר מנוחה", סרטו של עמוס קולק, למעט מועמדות אחת על משחק, נעדר מרשימת המועמדויות.

הסרט "עץ הלימון" בבימויו של ערן ריקליס לא קיבל מועמדות בקטגוריה הנחשבת של "הסרט הטוב ביותר", אך הצליח בכל זאת לקבל 7 מועמדויות אחרות, ביניהן על פרס הבימוי. ריקליס יתחרה על הפרס מול רשף לוי ("איים אבודים"), ארי פולמן ("ולאס עם באשיר"), מרקו כרמל ("כמו אבא שלך") והאחים רונית ושלומי אלקבץ ("שבעה").

בשנים האחרונות  צורפה לתחרות קטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר. השנה יתמודדו בקטגוריה זו שישה מועמדים: "בית אהבה", של אילת ברגור, "החיפושית" של ישי אוריין, "חלום של אידיוט" של דני סירקין ועידו בהט, "ילדי השמש" של רן טל, "מוסר השילומים" של אורלי וילנאי פדרבוש וגיא מרוז ו"תעלומת אריס סאן" של דליה מבורך ודני דותן.

"אצבע אלוהים". משה איבגי ואלון אבוטבול. אכן, ליהוק מקורי

כאמור, מאייר הסרט "ואלס עם באשיר", יוני גודמן, יתחרה בקטגורית הצילום הטוב ביותר. המתחרים הנוספים הם עופר הררי על "איים אבודים", וולנטין בלונוגוב, על "אצבע אלוהים", גיורא ביח על "כמו אבא שלך" וירון שרף על "שבעה".

על פרס התסריט הטוב ביותר יתחרו השנה לא חמישה אלא שישה תסריטאים, זאת לאחר ששני מועמדים קיבלו מספר קולות זהה. ששת המועמדים הם רשף ורגב לוי על "איים אבודים", יגאל בורשטיין על "אצבע אלוהים", ארי פולמן על "ואלס עם באשיר", מרקו כרמל על "כמו אבא שלך", עידו ויונתן דרור על "סוף שבוע בתל אביב" ורונית ושלומי אלקבץ על "שבעה".   

חמשת השחקנים שיאבקו על הפסלון שיוענק לשחקן המשנה הטוב ביותר הם אושרי כהן על "איים אבודים", שמיל בן ארי על "איים אבודים", אלון אבוטבול על "אצבע האלוהים", שלמה וישינסקי על "סוף שבוע בתל-אביב" וגם, השחקן הנצחי משה אבגי, שכבר קיבל שתי מועמדויות השנה בקטגוריית השחקן הראשי, ויתמודד גם על משחקו בסרט "שבעה".

בקטגוריה הנשית המקבילה, מתמודדות יובל שרף על "איים אבודים", זהבית פסי על "אצבע אלוהים", אוולין הגואל על "שבעה", חנה מרון על "סוף שבוע בגליל" ורוזינה קמבוס על "סוף שבוע בתל אביב". הסרט האחרון החליף את שמו שלוש (!) פעמים ועדיין השם הנבחר נשמע כמו שם של סרט אחר שמופיע כאן בדיוק באותה קטגוריה. חברי האקדמיה, זהירות לא להתבלבל.  

מתוך "ילדי השמש", סרטו הדוקומנטרי של רן טל

נזכיר גם לחברי האקדמיה את שערוריית האוסקר הזר משנה שעברה. בשנה שעברה, פרס אופיר לסרט העלילתי הטוב ביותר הוענק ל"ביקור התזמורת" שגם היה אמור לייצג את ישראל בתחרות האוסקר האמריקאי לסרט הזר הטוב ביותר. לאחר בחירתו, התגלה שהסרט לא עומד בכל הקריטריונים הדרושים על-ידי תקנון האקדמיה האמריקאית להשתתפות בתחרות והוא נפסל. לאחר שהתברר ש"ביקור התזמורת" דובר ברובו אנגלית (בניגוד לכללי האקדמיה האמריקאית לסרט הזר) הוחלט ברגע האחרון להחליפו ב"בופור", שהפסיד ל"זייפנים" האוסטרי.

השנה כדאי לאקדמיה הישראלית לבדוק את האותיות הקטנות בתקנון האקדמיה האמריקאית לגבי סרטים חוצי ז'אנרים שמשלבים עלילה בדיונית ודוקומנטרית, כדי שאם "ואלס עם באשיר", המועמד בעל הפוטנציאל הגבוה ביותר לזכייה כרגע  אכן יזכה, הפאשלה של שנה שעברה לא תחזור על עצמה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ