"כל נער ונערה צריכים לראות את הסרט הזה"

אליאב לילטי לא חושב שסרטו, על גילוי עריות בין אח ואחות בני עשרה המבוסס על סיפור אמיתי, הוא פרובוקטיבי. אחרי שביים פרסומות, פרומואים וקמפיינים לאהוד ברק ונותר מחוץ לאור הזרקורים, “מעשייה אורבנית” הוא אולי הסיבה שיזכרו אותו. ראיון

עידן חגואל, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידן חגואל, עכבר העיר

אליאב לילטי נמצא בניו יורק כבר יומיים וחצי בפסטיבל קולנוע שנקרא “פירסט טיים פסטיבל”, ומציג 11 סרטי בכורה חדשים לצד סרטי בכורה של במאים כמו מרטין סקורסזה, דארן ארונופסקי (“רקוויאם לחלום”, "ברבור שחור") וסופיה קופולה. זה אמנם הפיצ’ר הראשון של לילטי (48), אבל הניסיון שלו כבמאי החל עוד בימי הסדרה “זבנג!” בתחילת המילניום. יותר מעשור התפרנס כבמאי שכיר של פרומואים, סדרות וקמפיינים, ולכן כשצופים בסרט הביכורים המאוחר והנועז שלו, על זוג אחים צעירים המקיימים מערכת יחסים מינית, קצת קשה להאמין שאותו אדם ביים את שירז טל ב”פרויקט מסלול”. » "מעשייה אורבנית" - כל הפרטים» "כך ראינו": סרט נוסף של לילטיבשעה שאנחנו מדברים בטלפון, “מעשייה אורבנית” טרם הוקרן בפסטיבל, ולילטי עוד מתוח. נימוקי הבחירה של אוצר הפסטיבל קצת מרגיעים אותו: “סרטו המפתיע, הנועז והמלוטש של לילטי היה יכול להיות כמעט לא ייאמן אם לא היה מבוסס על סיפור אמיתי. סדרה של סצנות דיאלוג למצלמה וסקס נועז, עם חוש הומור חד והופעות מרתקות של השחקנים, מבססים את מעמדו של לילטי כבמאי חדש וחשוב, ואולי מבשרים על כיוון חדש בקולנוע הישראלי”. אולי באמת?

לך תוכיח שאין לך אחות

לילטי יצא לדרך עם תקציב נמוך יחסית, של 210 אלף שקל. לתפקידים הראשיים של האח והאחות לוהקו ברק פרידמן ונעה פרידמן – לא אחים במציאות, למרות שממש מתחשק לחשוב ככה. לצדם מבליחים זהר שטראוס, אוהד קנולר, אבי גרייניק, זהר וגנר, אלי בורנשטיין ואסתי ירושלמי. כל אחד מהם מגיח למונולוג אחד ארוך. “זה תסריט שאנשים נורא רצו לעשות, לשחקנים זה אתגר וזה מגניב”, מסביר לילטי איך גייס כל כך הרבה כישרונות עם כל כך מעט כסף. “לסרט אין צורה או נושא ששחקנים רגילים אליהם. נדהמתי משיתוף הפעולה שלהם, כי הם היו סופר מסורים, ומנטלית לא הרגשנו כמו הפקה דלת תקציב שאנשים סובלים בה כי הם באים לסרט בלי כסף. אוהד קנולר שאל אותי לפני אם הוא יכול לגלח את הראש ולהשאיר זקן קטנטן, אמרתי לו שכן והוא היה בשוק כי הוא חשב שאני ארצה שהוא יהיה אותו אוהד שכולם מכירים”.פרנקופילים יזהו בסרט את השפעת הסיפור “האחים הנוראים” של קוקטו, שזכה לגרסה קולנועית מופתית של הבמאי הצרפתי מלוויל. אבל סיפור המסגרת מתבסס בכלל על מקרה אמיתי, שעליו לילטי מוכן לחשוף פרטים מעטים בלבד: על בחורה שהכיר בצבא בגיל 18, ושאיתה היו לו “יחסים כאלה ואחרים”. לילטי נחשף לסיפור האישי שלה ושל אחיה, “וזו בעצם נקודת היציאה שלי לסרט. הסיפור שייך לתקופה מסוימת בחיים שלי, בגיל שבו כל החיים לפניך ואתה יכול להחליט מה לעשות. זו היתה תקופה מאוד טובה בחיים שלי, שמעלה בי זיכרונות טובים”. גילוי העריות בין האחים בסרט מופיע בדרך אגבית ולא שיפוטית. “זה חלק מהעניין”, אומר לילטי, “רציתי להתייחס לזה בנונשלנט, כמשהו שמעיד יותר על האינטימיות ביניהם. אני רוצה להשאיר את השיפוט לצופה”.גילוי עריות אגבי. "מעשייה אורבנית" - הטריילר:יש לך אחות? “כן, אבל זה לא קשור. אני חושב שבכל המשפחות יש קשר מאוד חזק בין אחים ואחיות, שהוא הרבה מעבר לכל דבר. אני לא מנסה לקחת את זה למקומות אינטימיים, כי זאת לא הנקודה. אבל אני חושב שהמחויבות שאתה נולד איתה לאחים ולאחיות שלך היא מאוד חזקה. זו שותפות גורל”.לפני כמה שבועות ניגש בחשש למפיץ, בתקווה שישקול את הפצת “מעשייה אורבנית”. לילטי סיפר לו כי בלב הסרט עומד גילוי עריות בין אח ואחות בגיל ההתבגרות. המפיץ לא מיצמץ ואמר: “גילוי עריות, זה קורה יותר ממה שאנשים חושבים”.חקרת את נושא גילוי העריות בתוך המשפחה לפני שכתבת את הסרט? “לא. לא עיניין אותי. אני לא אוהב את שיטת העבודה הזו של לעשות תחקיר. אני בגישה הכי אישית של לכתוב בלי פילטרים, ישר מהלב, בלי לחשוב מה כל אחד יגיד”.בעיניך הסרט פרובוקטיבי? “אני לא מתייחס לזה כפרובוקציה. אני מתייחס לדברים האלה כהכי אמיתיים שיש בעולם. זו התגובה שלי לצדקנות ולהתחסדות”.סרטים על גילוי עריות הוקרנו בצרפת כבר בשנות ה־50, אבל גם ב־2013 הסרט שלך כנראה ייתפס פרובוקטיבי בישראל. “אין ספק. אבל לא ניסיתי לעשות פרובוקציה. לא עיניין אותי להיות במקום של פרובוקציה לשם פרובוקציה, כן עיניין אותי להגיד את הדברים באופן ברור ובלי מטאפורות, בלי לעדן את הדברים ולשים הכל על השולחן”.

מבוגרים הם מדע בדיוני בסרט ניכרת ההתפרקות הקיצונית של לילטי ממטען אמנותי שצבר במהלך שנים ארוכות של עבודה כאיש טלוויזיה במיינסטרים הנוסחתי המסרס. “היו לי גם תערוכות וידאו ארט ועשיתי דברים אקספרימנטליים בבית לי ולחברים”, הוא אומר, “אבל כמובן שהסרט הזה מאוד משקף אותי”.הסרט הזה מסמן את המעבר שלך מטלוויזיה לקולנוע? “אולי, אבל כרגע אי אפשר להתפרנס מקולנוע בארץ, אז אני מתחיל במקביל פרויקט מאוד מיינסטרימי לערוץ 10 שנקרא ‘אקסטרים מייקאובר’. אני יכול לעבוד בכל מיני מצבים. בקשת עבדתי שנים כבמאי פרילנס, ועשיתי גם קמפיינים לאהוד ברק”.אחד הפרומואים היותר זכורים שביים לילטי היה ל”חמישייה הקאמרית”, אי שם בסוף שנות ה־90. משהו מההומור של החמישייה זולג גם למונולוגים הכנים והאבסורדיים ששזורים בסרט, אולי בעקבות הליהוק של אסף ציפור (“החמישיה הקאמרית”, “הבורגנים”) לעורך התסריט. “אסף הוא החבר הכי טוב שלי כבר שנים, והוא עזר לי בשני דברים”, לילטי מסביר, “אחד זה לתת לי פתרונות תסריטאיים לפורמט הלא שכיח של המונולוגים; והשני, הוא עודד אותי ללכת על החזון התסריטאי שלי. הראייה שלי ושל אסף את העולם מאוד דומה, וזו אחת הסיבות שאנחנו חברים טובים. אז הוא מאוד התחבר לטקסטים האלה”.תמה חזקה בעלילה של “מעשייה אורבנית”, כשמצליחים להניח בצד את המין, היא הנתק הממשי בין עולם המבוגרים לעולם המתבגרים. הנערים מקבלים הצצה לעולמן של כמה דמויות, המשתפות אותם בסבלן ובאכזבותיהן מהחיים. הנערים מביטים בדמויות בשתיקה, עם אפס יכולת הזדהות. “ניסיתי לחזור לגיל הזה ולהרגיש את עצמי בנקודה הזו”, לילטי מסביר. “כל עניין המבוגרים נראה בגיל הזה כמו מדע בדיוני”. המבוגרים, מצדם, נואשים לגלות, הנוער שמולם לא יכול לתפוס את מורכבות הרגע שהם עוברים, התמימות שלהם מדכאת אותם ומזכירה להם את אובדן התמימות הפרטי שלהם. “אי אפשר לדמיין את זה. אחת הסיבות שאני מתוסכל היא שהסרט מוגבל לצפייה מעל גיל 18. בעיני כל נער ונערה צריכים לראות את הסרט הזה. אני מנסה לא להישמע שחצן או יהיר, אבל אני באמת חושב שזה סרט שהם צריכים לראות בזמן אמת”.לא מנסים להיות פרובוקטיביים. נעה וברק פרידמן ב"מעשייה אורבנית" (צילום: יח"צ)לא קשה להבין איך הוגבל הסרט לצפייה: הוא לא נמנע מעירום, יותר נשי מאשר גברי. “אני לא מסכים עם זה”, לילטי מתקומם, “הנער והנערה נחשפים באותו אופן. אני לא חושב שהסרט צריך להיות כתבה לערוץ 1, כלומר מאוזן; שאם הראיתי עירום נשי אז העירום הגברי צריך להיות באותה מידה. עירום נשי מעניין אותי כבמאי כי אני גבר, ואסתטיקה של עירום נשי יותר מעניינת אותי. העירום הפרונטלי הנשי הוא של אסתי ירושלמי, שהעירום שלה סופר רלוונטי לדמות, כי היא מגלמת אשה בת 40 שמדברת על התפוררות הגוף ולכן זה נכנס. שמעתי את הטענה הזו כמה פעמים ואני לא אוהב אותה. עירום נשי הרבה יותר עיניין אותי – בסרט הזה לפחות”.לביים את אהוד ברק מבלי לבצע ספוילר אגרסיבי, “מעשייה אורבנית” הוא סיפור טרגי קלאסי, שבו הגיבורים נענשים על רצונם לדעת את האמת בנוגע לאביהם שנטש אותם בילדות. אבל מעל לכל מדובר בסרט אישי שבו לילטי מביע את תפיסת עולמו ואת החרדות הפרטיות שלו מפני זיקנה והתבגרות. באחד המפגשים של האחים עם שלל דמויות ססגוניות, מופיע זהר שטראוס בתפקיד איש פרסום מריר וציני הסובל מטחורים ומודע לעובדה שמכר את נשמתו לשטן. “אני איש חברת פרסום ריקה מתוכן”, הוא מיישיר מבט עגום לעבר הנער התמים שכל החיים עוד לפניו, “אף אחד לא יזכור אותי שנייה אחרי שאמות”. במשך שש שנים היה לילטי מנהל קריאייטיב במחלקת הפרומו של שידורי קשת, ולולא הפיצ’ר הזה, ייתכן שהמונולוג של שטראוס היה רגע אוטוביוגרפי צורב מדי מבחינתו.שאלת בונוס: איך היה לביים את אהוד ברק?“את הצילומים עצמם לא ביימתי, רק את העריכות של הקמפיין. אבל כן יצא לי לעבוד איתו”.ואיך התרשמת?“אתה באמת רוצה לדעת?”.כן.“שהוא שחצן ומתנשא ומאוד איכזב אותי. הבן אדם לא סופר אותך, בניגוד לשמעון פרס - שכשאתה מצלם אותו הוא מגיע ולוחץ ידיים לכל הצוות”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ