לנה אני בא: כוכב "גירלז" יוצא לדרך עצמאית

כשאלכס קרפובסקי (ריי מ"גירלז") שרץ במרתף של ההורים במסצ’וסטס, אחרי שנכשל כמחזאי, אקדמאי, קומיקאי ומלצר, לא היו לו ציפיות גבוהות מהחיים. ואז הגיעו לנה דנהאם, הבתולים של שושנה והאחים כהן. ראיון

נטע אלכסנדר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נטע אלכסנדר, עכבר העיר

הוא שיחק ב־25 סרטים, ביים חמישה והפיק ארבעה, אבל אף אחד לא היה מכיר את השחקן־במאי־תסריטאי היהודי אמריקאי אלכס קרפובסקי (37) לולא מפגש גורלי אחד ששינה את חייו: “הצגתי את אחד הסרטים הראשונים שביימתי בפסטיבל הקולנוע South by Southwest בטקסס”, סיפר לקהל מצומצם של כ־30 חובבי קולנוע במפגש שנערך בשכונה הניו יורקית טרייבקה בשבוע שעבר. “כשההקרנה הסתיימה חיפשתי מישהו לחלוק איתו מונית. ראיתי בחורה צעירה והיפראקטיבית שניסתה לעצור מונית, ושאלתי אותה אם אנחנו יכולים לחלוק אותה. היא אמרה שכן”.» דרמת האינדי של קרפובסקיכיאה לאגדות הוליוודיות, הבחורה היתה ילדת הפלא לנה דנהאם (הצעירה מקרפובסקי בכעשר שנים). השניים הפכו לחברים טובים, היא ליהקה אותו לאחד התפקידים הראשיים בפיצ’ר הביכורים שלה, “רהיטים זעירים”, ובהמשך נתנה לו גם תפקיד קטן אך משמעותי בסדרה שלה “גירלז”. בסופו של יום, למרות שהציג את סרטיו בסאנדנס ובעשרות פסטיבלים נוספים ברחבי העולם, את הקריירה שלו קרפובסקי חייב לעובדה שריי, מנהל בית הקפה הברוקלינאי שאותו הוא מגלם ב”גירלז”, סייע לשושנה (זושיה מאמט) לאבד את בתוליה בסוף העונה הראשונה של הסדרה. השאר, כמו שאומרים, היסטוריה.בחורה היפראקטיבית שמנסה לתפוס מונית. לנה דנהאם (צילום: AP)

דיכאון ורגשי נחיתות שבועות ספורים אחרי שהעונה השנייה של “גירלז” עלתה לשידור ב־HBO, קרפובסקי הגיע לקולנוע טרייבקה כדי לדבר על הקריירה שלו ועל שני סרטיו החדשים, שעלו לאקרנים בהפצה מצומצמת בניו יורק בשבוע שעבר. את שני הסרטים קרפובסקי כתב וביים בעצמו, ובשניהם הוא גם מככב בתפקיד ראשי. הראשון, “Red Flag”, הוא קומדיה סמי מאולתרת שבמרכזה קולנוען אשר יוצא להקרין את הסרט העצמאי שלו בעיירות קטנות ברחבי ארצות הברית, וגורר להרפתקה את אחד מחבריו הטובים. הסרט השני, “Rubberneck”, הוא מותחן פסיכולוגי שבמרכזו משולש רומנטי בין גבר ושתי נשים. במקביל, קרפובסקי מככב בקומדיה “Supporting Characters”, שמוקרנת אף היא בניו יורק בימים אלו (דנהאם מפציעה שם בתפקיד קטן), ואף הצטלם לאחרונה לסרטם החדש של האחים כהן, “Inside Llewyn Davis”, לצד כוכבים כמו קארי מוליגן, ג’ון גודמן, ג’סטין טימרבלייק והקולגה מ”גירלז” אדם דרייבר. במילים אחרות, 2013 הולכת להיות שנה מצוינת מבחינת קרפובסקי. » הצצה לחדש של האחים כהן“התחלתי לביים סרטים ב־2005, אבל במובנים רבים לא היתה לי שום קריירה לפני ‘גירלז’”, קרפובסקי עצמו מתוודה, “כלומר, עשיתי הרבה דברים – כתבתי, ביימתי ושיחקתי בסרטים נהדרים שכיכבו בפסטיבלים, אבל זה היה כמו לחיות במדבר. אף אחד לא ראה את הסרטים האלו, ולא ידעתי אם מישהו יראה אותם אי פעם. במשך כל השנים האלה היו לא מעט ימים של דיכאון, ייאוש ורגשי נחיתות”. כמו “Red Flag” החדש, גם סרט הביכורים של קרפובסקי “The Hole Story” עוסק בייסורי היצירה ובצד המסחרי של תעשיית הבידור. הסרט מגולל את סיפורו של אלכס, צעיר שעורך קליפים מטופשים של קריוקי ומקווה לפרוץ לתעשייה בעזרת פיילוט לתוכנית טלוויזיה שבמרכזה חור גדול ומסתורי שנפער פתאום ליד עיירה קטנה במינסוטה. “הגעתי לעולם הקולנוע כמעט במקרה”, קרפובסקי משחזר, “עשיתי דוקטורט באתנוגרפיה חזותית באוניברסיטת אוקספורד, והיו שם המון קורסים ופעילויות לשחקנים חובבים. זו מסורת מאוד עשירה שם, שמעודדת אותך להתנסות במשחק גם אם אין לך שום ניסיון קודם. בשנה השנייה ללימודים שמתי לב שאני מבלה יותר זמן במשחק מאשר בחשיבה על המחקר שלי, והחלטתי לפרוש מהאקדמיה”. תוכנית חלופית לא היתה לו. “באותו זמן לא חשבתי על דברים עד הסוף. מאוד רציתי לכתוב ולביים, אפילו יותר מלשחק. מצד שני, לא היו לי ציפיות גבוהות. כבר הספקתי להיכשל בכל כך הרבה דברים: נכשלתי כמחזאי, נכשלתי כאקדמאי, נכשלתי כקומיקאי, ואפילו נכשלתי כמלצר. לא היתה לי שום תוכנית כלכלית, וכתוצאה מכך ביליתי את חמש השנים הבאות במרתף הקטן של ההורים שלי במסצ’וסטס, עובד על תסריט ומנסה לגייס כסף כדי לצלם סרט”.

מהמרתף של ההורים למסך הקטן והגדול. אלכס קרפובסקי (צילום: AP)הבחור הנורמלי היחיד במסגרת הניסיונות הנואשים לגרד תקציב לסרט הביכורים שלו קרפובסקי מספר שמצא דרכים יצירתיות להרוויח כסף: “לחבר שלי היתה משאית, והיינו מתגנבים למזבלות בלילה ולוקחים משם חלונות, ואחר כך שוברים להם את הזכוכית ומוכרים את מסגרות האלומיניום למפעלים, שמשלמים לפי משקל. זו לא הדרך הכי יעילה לממן סרט, אבל אם אין לכם רעיונות טובים יותר לא הייתי פוסל את זה”, הוא אומר בחיוך. לקחו לו שלוש שנים עד שהצליח לגייס את התקציב לסרטו הבא, “Woodpecker”. “הסרטים הוקרנו בפסטיבל וזכו לביקורות טובות”, הוא אומר, “אבל מעט מאוד אנשים נחשפו אליהם. רוב האנשים שמביימים למדו בבתי ספר לקולנוע, והם יוצאים משם עם לא מעט קשרים, אבל אני מעולם לא למדתי קולנוע באופן מסודר, אז לא הכרתי אף אחד בתעשייה. מצד שני, לאט לאט התגבשה קבוצה נהדרת של חברים ויוצרים, וכולנו עשינו ביחד סרטים: אני שיחקתי בחינם בסרטים של סם ניב (שסרטו השלישי ‘Almost in Love’, בכיכובו של קרפובסקי, עלה לאקרנים לפני שבועיים; נ”א), והוא התנדב לעזור לי עם הסרטים שלי”. כתבה גדולה ומחמיאה שפורסמה ב”הוליווד ריפורטר” בתחילת פברואר הכתירה את קרפובסקי, דנהאם וחבריהם בתור “הדור הבא של האינדי האמריקאי”, וסיפקה מפה מפורטת של חבורת היוצרים המוכשרת, שכוללת גם את אדם דרייבר, סם ניב, צ’ארלי אנדרסון, לין שלטון וג’ונתן ליסקי (שהקומדיה העצמאית בבימויו ובכיכובו של דרייבר, ”Gayby”, זכתה לאחרונה לביקורות משבחות). אחת הדוגמאות הבולטות לשיתוף הפעולה המתמשך והפורה בין חברי הקבוצה היא הקשר בין קרפובסקי לדנהאם, שליהקה אותו לתפקיד בחור ציני ונכה רגשית שבו היא מאוהבת נואשות בסרטה דל התקציב “רהיטים זעירים”, ובהמשך, כש־HBO ביקשו ממנה לצלם פיילוט ל”גירלז”, גייסה אותו שוב למערכה.» "גייבי": סרט גאה שסטרייטים אוהביםכשאני שואלת אותו אם הוא נהנה להיות הבחור הנורמלי היחיד ב”גירלז”, הוא צוחק. “מה גורם לך לחשוב שאני נורמלי?”, הוא עונה, “זה מדהים בעיני שרוב הצופים חשבו שריי הוא סנוב די דוחה בעונה הראשונה, ועכשיו, כשהוא החליט לחזר אחרי שושנה – פתאום יש לו תדמית של הבחור הכי נחמד בסביבה. זה מעניין כמה מהר הדברים האלה משתנים, ואיך דמויות יכולות לעורר רגשות שונים באמצעות מחוות מאוד קטנות. בכל אופן, אל תדאגי, עד סוף העונה את כבר לא תחשבי שהוא הבחור הכי נחמד בסביבה”.הבויז של גירלז. מימין: כריסטופר אבוט, אנדרו ראנלס, אדם דרייבר וקרפובסקי (צילום: yes) מעדיף סרטים קטנים ובכל זאת, אם לשפוט לפי שיחה ארוכה אחת, קרפובסקי הוא בהחלט אחד הבחורים היותר חביבים בתעשייה. הוא מדבר בפתיחות על השנים הקשות שבהן לא היה לו גרוש והמחשבה שיום אחד הסרטים שלו יוקרנו בבתי קולנוע מכובדים כמו לינקולן סנטר (שמציגים כעת את שני סרטיו החדשים בכרטיס אחד) היתה רק פנטזיה רחוקה. בנוסף, למרות שעבר לאחרונה למגרש של הגדולים ושיחק בסרט החדש של האחים כהן, הוא טוען שהחלום האמיתי שלו הוא להמשיך לביים סרטים דלי תקציב – ולא להיבלע בתוך המכונה ההוליוודית.“אני אוהב את התחושה שיש לי שליטה מוחלטת במה שקורה על הסט”, הוא מסביר, “יש משהו ממכר במיידיות של סרטים קטנים יחסית. מעולם לא הלכתי לבית ספר לקולנוע, אז אין לי סט של חוקים. אף פעם לא אמרו לי ‘תעשה ככה’ או ‘אל תעשה ככה’, ואני אוהב את התחושה שאתה לומד תוך כדי עשייה. גם אם הסרט הראשון שלך ממש מחורבן, והסרט השני די רע, השלישי יכול להיות טוב, והרביעי יהיה מצוין. היום, כשיש כל כך הרבה מצלמות קלות וזולות ואפשר לגייס כסף באינטרנט, אין בעצם שום תירוץ לא לעשות סרטים. אם יש לכם מה להגיד – פשוט תעשו את זה. אל תחכו שמישהו יעשה את זה בשבילכם”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ