הדרך אל האוסקר: הכירו את המתחרים של ישראל

השבוע בטור האוסקר של אור סיגולי: מבט מעמיק על קטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר, בו מתמודדים שני סרטים ישראלים, וגם על שתי קטגוריות התסריט, פרס הצילום וגזרת הבימוי, שפתוחה לכל בעקבות היעדרותו של הפייבוריט בן אפלק מהמירוץ

אור סיגולי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור סיגולי, עכבר העיר

בכל שבוע מעתה ועד טקס האוסקר ה-85, שיתקיים בסוף פברואר, עכבר העיר ילווה את המירוץ לפסלון המוזהב. כל הסרטים, הבמאים והכוכבים שצריך להכיר השנה, בטור מעקב שבועי של מומחה האוסקר אור סיגולי. והפעם: מפרקים את הקטגוריות לגורמים.השמטת שמו של בן אפלק ("ארגו") מפרס הבימוי הפכה את האוסקר ה-85 לאחד הצפופים והבלתי צפויים של הזמן האחרון. שבועיים לפני הטקס שיסתום את הגולל על עונת הפרסים של 2012, בדקנו מקרוב את הקטגוריות המשמעותיות, את הפייבוריטים ואת אלו שעלולים לעקוף בסיבוב. נתחיל עם הקטגוריה שהכי מעניינת את ישראל בטקס הקרוב - פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר.» אוסקר 2013 - כל הפרטים» הדרך אל האוסקר: טורים קודמים» רשימת המועמדים המלאה

סרט תיעודי באורך מלא: המועמדות הכפולה של ישראל מחזקת או מחלישה? "איך לשרוד מגיפה""חמש מצלמות שבורות""מחפשים את שוגר-מן""מלחמה בלתי נראית""שומרי הסף"

פייבוריט: ״מחפשים את שוגר-מן״ נחשב למוביל במרוץ אחרי אין-ספור פרסים (איגוד המפיקים, באפט״א ועוד רבים אחרים) ותגובות חיוביות בכל מקום בו הוקרן. עם זאת, הקטגוריה הזו היא אחת הפחות צפויות והנושא היחסית-קליל של הסרט עלולה לפגום בסיכוייו בקטגוריה שמעדיפה סרטים כבדים וחמורי סבר. אני לא הצלחתי לעלות על רכבת השבחים של הסרט, שחלקו הראשון הוא סרט על כמה דרום-אפריקנים שמחפשים אחרי זמר שמעולם לא שמעתם עליו. וגם די קל למצוא אותו, כך מסתבר. אם הסרט יזכה זה יהיה בוודאי בזכות חלקו השני והמעניין באמת.

האיום: האקדמיה, כאמור, נוטה לכיוון יותר רציני, אמריקני ואקטואלי, מה שבעיני הופך את ״מלחמה בלתי נראית״ - החוקר את נושא האונס בצבא האמריקני - להימור הגיוני. זכייתו של ״חמש מצלמות שבורות״ תחשב כשוקר יחסי כשהישראלי המעוטר השני ברשימה, ״שומרי הסף״, בהחלט יכול לזכות בזכות תשומת הלב הרבה שקיבל והמתכונת התיעודית הקלאסית בה נעשה, שחביבה על האקדמיה.

בעולם מושלם: ״המתחזה״, התיעודי המופלא ומורט העצבים של בארט לייטון זוכה. למרבה הצער, הוא כלל לא מועמד.דוקו-קרב. "מחפשים את שוגרמן" נגד "שומרי הסף". (צילום: יח"צ)

הבימוי: הזוכה הוודאי בן אפלק אפילו לא מועמד, מי יתנפל?

מיכאל האנקה – "אהבה"דיויד או. ראסל – "אופטימיות היא שם המשחק"בן זייטלין – "חיות הדרום הפראי"אנג לי – "חיי פיי"סטיבן ספילברג – "לינקולן"

הפיייבוריט: בן אפלק זכה בזכות בימוי סרטו ״ארגו״ בפרס בחירת המבקרים, הבאפט״א, גלובוס הזהב ואיגוד הבמאים. לכן, על פניו נדמה שאין לו מתחרים. כמה חבל שהוא בכלל לא מועמד. בהיעדרו של אפלק נדמה שספילברג הוא הזוכה הבטוח (קחו רגע כדי להבין כמה המשפט הזה תמוה). סטיבן ספילברג נחשב לאחד הבמאים האמריקניים הגדולים שפועלים כיום ועם ״לינקולן״ הוא ללא ספק פגע בעצב חשוף של הקהל האמריקאי.

האיום: ספילברג זכה כבר פעמיים בפרס הבימוי ואוסקר נוסף יקרב אותו למעמד של אגדת הקולנוע ג׳ון פורד. ספק אם התעשייה ההוליוודית מוכנה לתת לו את הכבוד על זה, ועוד על סרט קאמרי כמו ״לינקולן״. לכן, דווקא אנג לי, שיצר חזון מרהיב (אם כי חלול כמו סירת עץ רעועה באמצע האוקיינוס) - יכול לזכות. אנחנו שומעים יותר ויותר דיווחים על חיבת אנשי האקדמיה ל-לי, שגם לו כבר יש שני אוסקרים בבית (סרט בשפה זרה - ״נמר,דרקון״, בימוי - ״הר ברוקבק״), והפרוייקט השאפתני שלו, ״חיי פיי״, בהחלט עשוי להעניק לו את השלישי.

בעולם מושלם: האקדמיה תכיר בגדולתו של פול תומס אנדרסון. השנה זה לא יקרה מכיוון ש״המאסטר״ איננו מועמד, אבל אולי בעתיד. בינתיים נתפשר על ספילברג ו"לינקולן".עקפו את אפלק. אנג לי ("חיי פיי") וסטיבן ספילברג ("לינקולן"). (צילום: יח"צ)

הצילום: דווקא ג'יימס בונד יביא לדיקנס את האוסקר?

שמוס מק'גארבי – "אנה קרנינה"רוברט ריצ'ארדסון – "ג'אנגו ללא מעצורים"קלאודיו מירנדה – "חיי פיי"יאנוש קמינסקי – "לינקולן"רוג'ר דיקינס – "סקייפול"

הפייבוריט: מאז 2009, כשהוליווד נתלתה בתלת-מימד כהמצאה שתציל אותה, בפעמיים בהם סרט המצולם בטכנולוגיה החדשנית הועמד לפרס הצילום הוא גם זכה (״אוואטר״, ״הוגו״) ולכן סביר שנציג התלת-מימד השנתי, ״חיי פיי״, שנחשב כסרט המרהיב ביותר של השנה, ייקח פה את האוסקר.

האיום: רוג׳ר דיקינס מציין השנה את מועמדותו העשירית ללא שום זכייה. בזכות ״סקייפול״ הבצורת של הצלם המדהים הזה (״חומות של תקווה״, ״ארץ קשוחה״) יכולה להשבר.

בעולם מושלם: עוד מקום בו האקדמיה החליטה להפנות גב לסרטו של אנדרסון ״המאסטר״ באופן פלאי. מעטים הסרטים השנה שצולמו בכזו תנופה ומחשבה קולנועית אינטנסיבית. עם זאת, כל אחד מחמשת המועמדים השנה יהיה זוכה ראוי ולמעלה מכך.חלום כחול. "סקייפול" מול "חיי פיי". (צילום: יח"צ)תסריט מעובד: "לינקולן" ו"ארגו" ראש בראש

דיויד או. ראסל – "אופטימיות היא שם המשחק"כריס טריו – "ארגו"בן זייטלין וליסה אלבר – "חיות הדרום הפראי"דיויד מגי – "חיי פיי"טוני קושניר – "לינקולן"

פייבוריט: הפרס הזה היה אמור להיות בכיס של ״לינקולן״. הסרט מועמד ל-11 אוסקרים נוספים שמעידים על חיבת האקדמיה, הוא נכתב על ידי מחזאי אהוב (טוני קושניר שאחראי על ״מלאכים באמריקה״ ששינה את פני התיאטרון האמריקני) והוא סרט שלם המבוסס על מבנה תסריטאי מצויין, דמויות מרתקות ולא פחות חשוב - אירוע היסטורי משמעותי.

האיום: תחרות קשה עומדת בפני קושניר ו״לינקולן״. כל ארבעת הסרטים האחרים הם גם מועמדים לסרט הטוב ביותר ובינהם ״ארגו״ שצבר את מומנטום הזוכה הכמעט ודאי, ״אופטימיות היא שם המשחק״ שזכה לאחרונה בפרס התסריט בבאפט״א והוא כולו דיאלוגים שנונים, טירוף ורומנטיקה, וגם ״חיי פיי״ שמבוסס על ספר שרבים חשבו ש״בלתי ניתן לעבד אותו״. מה גם שכולנו זוכרים את ההפתעה שהכינה לנו הקטגוריה הזו ב-2010 כאשר ״פרשס״ עקף ברגע האחרון את ״תלוי באוויר״ שנחשב לזוכה הוודאי. הקטגוריה הזו פתוחה לחלוטין.

בעולם מושלם: מכיוון שהוליווד לא התקינה לנו עיבודים מדהימים השנה, "לינקולן" הוא האופציה הראויה ביותר מבין החמישה. מבט החוצה מהמועמדים יזכיר לנו את "הורג אותם ברכות" ו"בתוך הבית" הצרפתי, הטובים בהרבה.הנשיא והפסיכי. "לינקולן" מול "אופטימיות היא שם המשחק" (צילום: יח"צ)

תסריט מקורי: התור של טרנטינו?

מיכאל האנקה – "אהבה"קוונטין טרנטינו – "ג'אנגו ללא מעצורים"ג'ון גטיס – "הטיסה"מארק בול – "כוננות עם שחר"ווס אנדרסון ורומן קופולה – "ממלכת אור הירח"

הפייבוריט: אחת הקטגוריות הכי מותחות באוסקר היא זו של התסריט המקורי. נדמה שמדובר בשחזור של האוסקר מלפני שלוש שנים בו קוונטין טרנטינו (״ממזרים חסרי כבוד״) הפסיד למארק בול (״מטען הכאב״). השנה השניים שוב ראש בראש כאשר טרנטינו הביא את ״ג׳אנגו ללא מעצורים״ ובול מגובה ב״כוננות עם שחר״. שני סרטים שסביר שאין להם הרבה סיכוי בשאר הקטגוריות להם הם מועמדים וזהו המקום הראוי של האקדמיה להעניק להם אוסקר.

האיום: נדמה יותר ויותר שהפרס ייפול לידיו של מיכאל האנקה, שכתב וביים את ״אהבה״, הסרט שללא ספק זכה לחיבת האקדמיה עם חמש מועמדויות כולל הסרט הטוב ביותר והשחקנית הראשית. זה נכון ש״אהבה״ כנראה יזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בשפה זרה, אבל מכיוון ששם הזוכה נקבע על ידי ועדה חיצונית, חברי האקדמיה הכללית יחפשו את הקטגוריה הנכונה להצביע לסרט וסביר שייבחרו בתסריט המינימליסטי של האנקה.

בעולם מושלם: את ״המאסטר״ כבר יצא לי להזכיר?מחסלים את בין לאדן ואת העבדות. "ג'אנגו ללא מעצורים" ו"כוננות עם שחר" (צילום: יח"צ)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ