"גייבי": סרט גאה שגם סטרייטים אוהבים

ג'ונתן ליסקי לא ממש ייחס משמעות רבה לצד הגיי של סרטו הראשון. הוא רק רצה לעשות קומדיה רומנטית אינטליגנטית, על בחורה שמחליטה להיכנס להריון מחברה ההומו. ראיון

אור סיגולי, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור סיגולי, עכבר העיר

ג'ן נורא רוצה ילד. אמנם בעל לא ממש נמצא מעבר לפינה, אבל היא לא תיתן לזה לעצור בעדה ופונה לחברה הטוב ביותר, מט, כדי לממש את זכותה האימהית. מט הוא מוכר בחנות קומיקס שמחפש אהבה אבל מוצא בעיקר סטוצים ולא לוקח יותר מדי זמן לג'ן לשכנע אותו. מכאן, כפי שאפשר להאמין, הכל יסתבך. זוהי תמצית עלילת הסרט "גייבי" שיוקרן בערב ההתרמה לפסטיבל TLV ב-16 לחודש בסינמטק תל אביב. זהו גם אחד הסרטים הכי מצחיקים שתראו בזמן הקרוב.

הסרט הוקרן לראשונה בפסטיבל SXSW האחרון שם זכה בפרס הקהל, ומשם התגלגל לעשרות פסטיבלים ברחבי העולם, כולל פסטיבל חיפה שלנו. בשנה שעברה הוא זכה למועמדות על פרס תסריט הביכורים בפרסי הקולנוע העצמאיים בארצות הברית והשנה כיכב בלא מעט רשימות סיכומי שנה. מכיוון שזה מסוג הסרטים שלעולם לא יוקרנו באופן מסחרי בבתי הקולנוע בארץ, כדאי לכם מאוד לתפוס את ההקרנה הקרובה והנדירה הזו.למקרה שתהיתם, משמעות השם היא "תינוק גאה". "גייבי" - טריילר:

מאחורי "גייבי" עומד ג'ונתן ליסקי. במאי, מחזאי ושחקן. את סרט הביכורים הזה שלו כתב וביים אחרי שעשה סרט קצרצר באותו השם. במעבר לסרט באורך מלא, הוא גם שמר לעצמו הופעה שגונבת את ההצגה בתור חברו הטוב של מט. "הגרסה הקצרה היא בעצם המערכה הראשונה של הפיצ'ר", מספר ליסקי, "כשהתחלתי לכתוב את התסריט חשבתי שזה יכול להיות גם סרט קצר וגם סרט ארוך אבל באותו הזמן לא היו לי את האמצעים לגרסה הארוכה. ב-2011, אחרי שראינו את התגובות הטובות בפסטיבלים, המפיקים שלי שאלו אותי אם אני רוצה לפתח את הסרט. אמרתי להם שמבחינתי אני מוכן לצילומים כבר בקיץ הקרוב"."העיבוד לפיצ'ר לקח שלושה שבועות של עבודה רצופה. נעלתי את עצמי איפשהו ופשוט כתבתי. בגלל שראיתי את הסרט כל כך הרבה פעמים כבר היו לי את כל הסצנות בראש. אני כותב מאוד מהר ובעיני זה הדבר הכי נכון לעשות בקומדיה. פשוט לכתוב כמה שיותר מהר." מהירות העבודה של ליסקי לא מאפיינת רק את שלב הכתיבה: "לפיצ'ר היו לנו שני ימי חזרות אותם העברתי בעיקר עם השחקנים שמגלמים את הפרטנרים הרומנטיים של הגיבורים. כשאתה מצלם במצמלה דיגיטלית בדרך כלל גם ככה הטייק הראשון שאתה עושה הוא סוג של החזרה ומשם ממשיכים".

ליסקי ליהק את שני השחקנים אותם ביים בסרט הקצר. את מט מגלם מתיו ווילקאס ותפקידה של ג'ן מגולם על ידי ג'ן האריס, שעושה את אחד התפקידים הקומיים הכי מוצלחים של הזמן האחרון. האם העובדה שג'ן ומט הם חברים קרובים אחד של השני וגם שלך במציאות עזרה למהירות שבה צולם הסרט?

"כל מי שעבד על הסרט הם אנשים שאני מכיר מעולם התיאטרון בניו יורק. כולנו עשינו מחזה ביחד לפני תשע שנים ויש לנו כימיה טובה. זה כמו הסרטים של כריסטופר גסט שעובד עם אותם אנשים שוב ושוב, וזה כמובן עוזר לתהליך. העובדה שג'ן ומט למדו יחד בקולג' בוודאי שתרמה אבל הם מאוד חוששים מכך שאנשים יחשבו שהם הדמויות שהם מגלמים".

מעבר לכריסטופר גסט אילו עוד השפעות היו על "גייבי"?

"אני אוהב את קומדיות הסקרו-בול הישנות כמו "נערתו ששת" וסרטי שנות הארבעים כמו "הכל אודות חווה". סרטים מאוד מילוליים ובקצב מהיר. גם סרטי אינדי מוקדמים כמו של האל הארטלי. אני מאוד אוהב את השפה של הסרטים שלו. ניקול הולפסנר מצויינת. אני בעיקר אוהב סרטים שבהם הדמויות לא נכתבות כדי להיות מטומטמות, או מטומטמות יותר ממה שהן יהיו במציאות. הכוונה שלי בסרט הייתה להביא דמויות אמיתיות וחכמות שעושות כמה טעויות בדרך בתחום הרומנטי, כי זה מה שאנשים עושים".

לא היה מפחיד לצלול לקומדיה כסרט ראשון?

"אני טוב יותר בקומדיות. יש מספיק דרמות כבדות בחוץ אבל אין מספיק קומדיות אינטליגנטיות אז אני חושב שאם אני כבר טוב בזה, עדיף שאעסוק בזה. אתה יודע, דרמה תמיד אפשר לעשות אחר כך. זו נקודת המבט שלי על העולם וזה מה שיש לי להציע. אני מאמין גדול בלעשות את מה שאתה הכי טוב בו".

חברים טובים גם במציאות. מתיו ווילקאס וג'ן האריס (צילום: יח"צ)

לא רק לקהל גאה ליסקי מספר שבהתחלה ניסו לשכנע אותו לתת לסרט שם מעט פחות ספציפי, מה שעלול להרחיק את הקהל, אבל הוא התעקש. "מי שגם ככה קצת נרתע מזה, עדיף שלא יופתע". ההקשר הגאה הוא בכלל לא עניין משמעותי בשביל ליסקי. "הכוונה שלי הייתה להתייחס לדמויות שלי כאנשים גאים שאין להם שום בעיה עם הנטייה המינית שלהם. זו בהחלט הייתה בחירה מודעת"

האם אתה חושב שכיום בעקבות ההצלחה של "סוף שבוע" ו"הילדים בסדר" יש איזשהי קבלה גדולה יותר אצל הקהל הרחב לסרטים שעוסקים בדמויות גאות?

"לדעתי, הקהל מתחבר לסרטים שהם טובים. הסרטים שהזכרת, כמו 'השאר את האור דולק' השנה, הם פשוט סרטים טובים שנעשו על ידי אנשים מוכשרים והקהל מגיב אליהם. העובדה שסרטים כמו 'סוף שבוע' ו'השאר את האור דולק' התחילו בפסטיבלים שלא מתעסקים בעיקר בקולנוע הומו-לסבי ( SXSW וסאנדנס, בהתאמה – א.ס.) מאוד עזרה להם להגיע לקהל. ברגע שסרטים מקבלים תו איכות מהפסטיבלים האלה זה משנה את הדרך שמתייחסים אליהם בחוץ. 'סוף שבוע' ו'גייבי' היו סולד-אאוט ב-SXSW שזה מדהים כי זה קהל מאוד סטרייטי שם".

ליסקי לא אוהב להרחיב על הפרוייקטים העתידיים שלו, אבל כרגע הוא עובד גם על סדרת טלוויזיה. בהקשר הזה שאלתי אותו אם הייצוג ההומו-לסבי בטלוויזיה האמריקנית כיום עלול להפוך את כל הנושא החד-מיני לדבר של מה בכך. "זה עדיין לא נון-אישיו. אמנם מבחינה דרמטית יש לנו יותר ייצוג מאי פעם אבל זה עדיין לא מקביל למה שקורה במציאות. מה גם שהדמויות הגאות בטלוויזיה בכל זאת נופלות לסטריאוטיפים של מתרומם או סופר-בוץ' אבל זה בסדר, זה עדיף מהתעלמות. אבל זה נכון לכל מגזר שהוא לא לבן וסטרייטי. יכולים להיות יותר שחורים בטלוויזיה, יכולים להיות יותר גאים. כל עוד הייצוג לא משקף את מה שקורה בחיים האמיתיים, עדיין יש עבודה לעשות. מה שכן, אני חושב שזה נהדר שיש לנו כיום דברים שילדים יכולים לראות ולהחשף לאיזשהו אספקט בעצמם בטלוויזיה ולא להרגיש מנודים או לבד. כשאני גדלתי בכלל לא היו ייצוגים כאלה בטלוויזיה. לכן על אף הפשטנות זה עדיף מכלום".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ