נופלת וקמה: סנדרה בולוק נחלצה מהטייפקאסט

שלוש שנים אחרי שהצהובונים חגגו עליה, סנדרה בולוק הפכה מחביבת הקומדיות הפושרות לאחת הנשים החזקות בהוליווד. רגע לפני צאת "כוח משיכה" וכש"הטלגרף" הבריטי מכנה אותה "גדולת השחקניות הנשיות של ימינו", מתבקש לברר כיצד

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

סנדרה בולוק נשענת על ג'ורג' קלוני במסיבת העיתונאים בפסטיבל ונציה. הם מפלרטטים עם הכתבים, מקניטים זה את זה. הקלישאות הרגילות נזרקות לאוויר. "היה נהדר לעבוד איתו, הוא כל כך אינטליגנטי", היא מפרגנת. "סנדרה היא שחקנית מדהימה. אני מצפה לעבוד איתה שוב", קלוני מחזיר. כוסות שמפניה משיקות זו לזו ברחש צלול אך החלטי. סנדרה מחייכת למצלמה ו-49 שנותיה נראות כאשליה אופטית. מסיבת ההשקה של הפסטיבל, שנפתחת עם סרטם המשותף של השניים, "כוח משיכה", נמשכת אל תוך הלילה. הסרט מקבל את המחמאות המתבקשות והבאזז סביבו מתעצם. "יש פה סיכוי לאוסקר שני", לוחש מישהו לאוזנה של השחקנית. בולוק ממשיכה לחייך.

מי היה מאמין שהיא תגיע לערב הזה, לסטטוס הזה. לא אנחנו. יש לנו הרגשה שגם לא היא. במהלך קרייריסטי מדהים שכלל בתוכו כבוד ממסדי (אוסקר) שערוריה עם בעל בוגדני וחשפנית ניאו-נאצית (חכו, נגיע לזה) והמון הומור עצמי, הצליחה בולוק לתעתע באלת המזל שלה ולהפוך מהשחקנית ההיא, שהצליחה לרגע בשנות ה-90, לקלף הכי לוהט בהוליווד. מהסוג שקלוני מגדיר כ-BFF ואולפנים מחזרים אחריו. לא רע למישהי שעשתה פעם את "הבית באגם".

» כוח משיכה – כל הפרטים» הסרט שמחזיר את האמון בקולנוע

בולוק, חייבים להודות, אף פעם לא נעלמה מהאקרנים. למרות עשור של יובש יצירתי שבמהלכו הבליחה במעט מדי בסרטים גרועים מדי, היא עדיין המשיכה לקבל עבודות ולהוביל פרויקטים שנהנו להתהדר בשמה. אבל בשנים האחרונות, אולי בגלל הכאפה הדרמטית שחטפה בחייה האישיים, היא מעיזה לקחת תפקידים שרחוקים מתדמית הבחורה המתוקה אך משעממת שהשאירה אותה במקום כל כך הרבה שנים. ושינוי, כמו שמיילי סיירוס תמיד אומרת, הוא תמיד דבר טוב.

לתעתע באלת המזל. "כוח משיכה" – טריילר:

התפקיד הרומנטי המושלם 

בולוק נולדה בוושינגטון ב-1964 לאב מורה קול עם עבר צבאי, ולאם זמרת אופרה ממוצא גרמני (היא דוברת גרמנית שוטפת). כבר בצעירותה למדו בולוק ואחותה הקטנה ריקוד ושירה, שהובילו ללימודי משחק באוניברסיטת מזרח קרוליינה. אבל הקריירה האקדמית נגדעה די מהר אחרי שהסטודנטית הצעירה החליטה לחתוך לניו יורק כדי להתנסות בפרקטיקה. אחרי ששיחקה ב"איש ההרס", היא התקבלה לתפקיד הראשי בסרט "ספיד" (1994), שמתאר חוויה יומית ממוצעת שעובר כל נוסע בתחבורה הציבורית בישראל. בולוק וקיאנו ריבס, בן זוגה בסרט, הפכו מיד לפנים הכי רעננות ומבוקשות בהוליווד, והיא כונתה לא פעם "הסוויטהארט של אמריקה".

לרוע המזל נדמה שהתואר הזה יותר קבר אותה מאשר עזר לה. בולוק לוהקה לתפקיד הרומנטי המושלם ב"בזמן שישנת" שזכה להצלחה קופתית מרשימה, קפצה ל"הרשת", הכירה את מתיו מקונוהי כשגילמה את התפקיד הנשי ב"עת להרוג" ומשם פדתה את כל הז'יטונים שלה על שורה של סרטים מביכים שגם ספריות וידאו צ'יזיות יתביישו להחזיק. "באהבה ומלחמה" או "קסם מעשי" היו קשקוש רומנטי לא מזיק. "ספיד 2" - שניסה להחיות את האגדה נראה כמו חיקוי חיוור ו"הסודות של יה-יה" יחד עם "שבועיים מראש" ניסו להפוך את בולוק לכוכבת הקומדיות הרומנטיות, אבל הרגישו כאילו נעשו ישירות לרצועת אחר הצהרים של הולמרק. בולוק נכנסה לטייפקאסט של השחקנית המתנחמדת והחלבית בסרטים נטולי כל תוכן, אמירה או השפעה. ובהוליווד זו גזרת מוות.

מלבד שני ניסיונות נועזים לשבור את התבנית – "באיזה מין שוטרת" (2000) - שם גילמה שוטרת FBI בוצ'ית שעוברת מייקאובר באמתלת פרשיית חטיפה כל שהיא, וב"התרסקות" זוכה האוסקר (2004), שם גילמה תפקיד משני וקטן אך גונב מסך, נראה היה כאילו הכישרון של בולוק הולך ומושטח לנוסחה קבועה מראש, בה הופעת שמה בכתוביות הטריילר נועדה למשוך את הצופות הקבועות ולכסות את ההשקעה. התעורר חשד ממשי שבולוק תמשיך לנצח לככב בסרטים בנאליים כמו "תחושה מוקדמת" או "איזו מין שוטרת 2" (לה ולסוכניה יש קטע עם המשכונים) לנצח. אבל כנראה שגם לה נמאס להיות בינונית.

סנדרה של הניינטיז. "ספיד" – טריילר:

ג'וליה רוברטס, מאחוריך

שנת 2009 הייתה טובה לבולוק. היא בטח לא הרגישה לה ככה בזמן אמת, אבל בדיעבד ניתן לומר שכנראה נדרש שבר עמוק ומאוד יסודי כדי שהיא תוכל להתנער מהתדמית הישנה ולהפציע מחדש. ב-2009 היא כיכבה בסרט הרומנטי "ההצעה". לא משהו שיכנס אי פעם להיכל התהילה של הוליווד, אלמלא סצנת העירום המלא שלה, שהפכה לקאלט והציבה אותה בראש רשימת השחקניות המכניסות בהוליווד לשנת 2010. אחרי שכולם דיברו על הגוף שלה, בגיל 45 פנתה בולוק לבנות את עצמה מן הפנים החוצה. היא בחרה להצטרף לסרט דל תקציב, עליו ויתרה ג'וליה רוברטס רגע לפני, וחתמה על חוזה בשכר נמוך בתמורה לאחוזים מההכנסות. הסרט, "הזדמנות שנייה", התבסס על סיפור אמיתי של צעיר חסר בית משכונת מצוקה שאומץ על ידי משפחת טיוהי והפך לשחקן פוטבול מקצועני. באנגלית קוראים לזה feel good movie. בהוליווד קוראים לזה "אוסקר". בסרט היא שיחקה את ליאן טיוהי עם מבטא דרומי כבד, תוספות שיער ומבט עצוב בעיניים.

לא מפתיע שהסרט הצליח קופתית (הכנסות של 300 מיליון דולר, ובולוק הפכה גם לאשת עסקים מיומנת ועשירה מאוד), זכה לשבחי המבקרים ועזר לבולוק להפגיז בעונת הפרסים השנתית: פרס גילדת שחקני המסך, גלובוס הזהב וכמובן האוסקר. בערב הזכייה לא שכחה להודות לכל מי שעזר לה להגיע עד הלום ובמיוחד לבעלה, ג'סי ג'יימס, "שאוהב אותי ותומך בי. אני אוהבת אותך". אבל איך אומרים? לפעמים צריך לדעת לקמץ במחמאות.

להשאיר את השיט מאחור

שבוע לאחר מכן, נאום האוסקר של בולוק נשמע כמו הבדיחה הכי מרושעת בעיר. בזמן שהיא טיפחה תדמית משפחתית מהוגנת ועמלה על הקריירה, הבעל ג'יימס היה עסוק בלנהל מערכת יחסים עם מישל מקגי - חשפנית, שחקנית פורנו, דוגמנית קעקועים ועל פי השמועות גם מעריצה מושבעת של המפלגה הניאו-נאצית. ממש לא מה שבולוק-שנבראה-מחדש-כשחקנית הייתה צריכה על הראש. בזמן שתמונות של מקגי האקסביציוניסטית פיארו את שערי המגזינים בסופר, בולוק נעלמה מהתקשורת. הוליווד, במקום להלל את הטוויסט המקצועי שלה, פיארה את אהבתו החדשה של בעלה חובב הפירסינג במקומות מזהמים.

ואז, בצעד מזהיר של יחסי ציבור, אומץ ואולי יצר התאבדותי החליטה בולוק ללכת צעד אחד נוסף עם התדמית החדשה ולהפוך לשחקנית שתמיד רצתה להיות. במקום להתחבק ולהתקרבן היא העיפה את ג'יימס מהבית, סירבה לטנף עליו והודיעה שהיא ממשיכה באופן עצמאי את תהליך האימוץ שהשניים פתחו בו טרם הפרשה. העיתונות, שעד לפני רגע נהנתה לצחוק על האישה הנבגדת, הפכה אותה לגיבורה. תמונות של בולוק עם לואיס - תינוקה החדש - החלו לצוץ בתקשורת. פה היא מטיילת איתו ברחובות ניו יורק, שם הם מתגלשים ביחד בגן שעשועים. מהאישה התמימה והמאוהבת שלא ידעה כלום - מה שהקביל במידה מסוימת למעמדה המקצועי בהוליווד - הפכה בולוק לגיבורה הנשית החדשה. וזה היה הזמן לתת גז על הקריירה ולהשאיר את כל השיט מאחור.

בואי סנדרהל'ה, הולכים. קלוני ובולוק בפרמיירה של "כוח משיכה" (צילום: AP)

היא הניחה את ידה על תפקיד האם לילד בסרט "רועש להפליא וקרוב להחריד". מדובר בעיבוד הקולנועי לספרו המצליח של ג'ונתן ספרן פויר, הנושא את אותו השם, שעלילתו מתרחש לאחר אירועי ה-11 בספטמבר. הסרט היה מועמד לאוסקר (האמריקאים אוהבים סרטים על ה-11 בספטמבר. לפעמים זה מערער את שיקול הדעת שלהם לגבי איכותם של סרטים), ובולוק התפנתה לרכז מאמצים ב"כוח משיכה" על פי התסריט והבימוי של אלפונסו קוארון, גדול במאי מקסיקו. היא משחקת שם טכנאית רפואה ראשית הנסחפת לחלל כשרק ג'ורג' קלוני לצידה, נותנת תצוגת משחק מרשימה שכבר זכתה לתשואות המבקרים. בראיון שערך עמה הטלגרף הבריטי השבוע, כונתה "גדולת השחקניות הנשיות של ימינו",  ונדמה שאת המתיקות והחמימות המעצבנים שאפיינו את רוב הדמויות שגילמה, היא שומרת היום רק לראיונות עם עיתונאים בריטיים. את התפקידים הרומנטיים\צפויים מראש היא משאירה לקייט הדסון וקתרין הייגל. להן עוד יש מספיק זמן לגלות שכשיגדלו, גם הן ירצו להיות סנדרה בולוק.

» כוח משיכה – כל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ