רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כנס סם שפיגל: קוסאשווילי הציג נבואת זעם, הקהל התקומם

לאחר שאמר ל"עכבר העיר אונליין" שהקולנוע הישראלי בינוני ו"הרפש גואה", הבמאי דובר קוסאושווילי הגיע היום לכנס לציון 20 שנה לסם שפיגל ושטח את משנתו האפוקליפטית. הקהל התקומם, ורק יעל אבקסיס הזמינה אותו לקפה

תגובות

החל מן השעה עשר בבוקר, התקיים היום בסינמטק ירושלים מרתון מיוחד במינו. כפתיח לחגיגות עשרים שנים להקמתו של בית הספר לקולנוע ע"ש סם שפיגל, הוזמנו קולנוענים ואנשי רוח לדבר על חזונם. כנס החזון לקולנוע הישראלי כלל דוברים רבים שאינם קולנוענים, וטון המרצה באוניברסיטה שלט. גם החגיגיות והתשבוחות לבית הספר בכלל ולקולנוע הישראלי בפרט, זרמו כמים. עד שהגיע תורו של הבמאי והתסריטאי דובר קוסאשווילי.

בהמשך לריאיון הפרובוקטיבי שהעניק קוסאשווילי ל"עכבר העיר אונליין", פתח הבמאי את המתקפה הכוללת שלו על עתיד הקולנוע הישראלי. הוא טען שהוא מרגיש תחושת אופוריה, עקב ההצלחה, כביכול של הקולנוע הישראלי בשנים האחרונות, המנומקת באהדה בפסטיבלים ובמכירת כרטיסים. אבל אין זה מעיד על האיכות, לדבריו. "סכנות הטמונות בזחיחות הזו הן הנצחת הבינוניות של הקולנוע הישראלי, והקצנת ההתחנפות לפסטיבלים האירופאים", הוסיף. "הקולנוע הישראלי הוא קולנוע נכה, חולה, פגוע. נס שנעשים כאן בכלל סרטים. כמה יוצרים מתפרנסים מקולנוע ישראלי? על איזה הצלחה מדובר אם אנשים רעבים? איכותית אין מה להתגאות בעצמנו. הקולנוע קומוניקטיבי. אינו מאמץ את האינטלגנציה של הצופה. באיזה תכנים חדשים נשטפתם? איזה התגלויות עברתם? איזה קתרזיס? איזו סרט גרם לכם להגיד וואו?” שטף דובר את הקהל שהגיע לפאנל במסגרת הכנס.

לריאיון המלא - לחצו כאן

שלב השאלות הגיע מוקדם מן הצפוי, רוב הקהל נרגש וסער נוכח החריפות שבה נאמרו הדברים. משתתפים מהקהל ניסו לשאול את קוסאשווילי מה בעיניו נחשב לסרט טוב, או איזו אלטרנטיבה הוא מציע. קוסאשווילי הגיב בטענה כי סרט טוב בעיניו הוא שילוב בין צורה לאמירה וכאלה הוא לא ראה בישראל בזמן האחרון. “מה שיש עכשיו משעמם, זה מגעיל את הנשמה", חתם.

בניגוד לדבריו בבוקר, אז תקף את הסרטים שנעשו על מלחמת לבנון ("בופור", "לבנון" ו"ואלס עם באשיר"), נזהר הפעם קוסאשווילי שלא להגיד שום דבר על סרט ספציפי זה או אחר. כאשר נשאל במפורש על "ואלס עם באשיר", התחמק באלגנטיות, מה שהתסיס עוד יותר את היושבים באולם. הגדילו לעשות שניים שהתווכחו באופן קולני ביניהם, לאחר שאשה אחת קראה לעבר הבמאי "אתה רוצה להיות פליני" ונענתה ב-”פליני לא יהיה פה, לא בתנאים האלה ולא בזמן הזה".

היחידה שהצליחה להרגיע את הרוחות הייתה השחקנית יעל אבקסיס. ממקומה בשורה הראשונה היא הזמינה אותו לשיחה וקפה בסוף האירוע. כנראה שככה זה עם נביאי זעם – איש לא רוצה לשמוע את הנבואות שלהם בזמן אמת, אבל לפחות יוצא להם מזה קפה עם יעל אבקסיס.

מעניין לציין כי בפאנל שנערך מיד אחרי הפאנל בהשתפותו של קוסאשווילי עלה לבמה גם ארי פולמן, שקטף פרסים בינלאומיים רבים על סרטו "ואלס עם באשיר": פולמן לא התייחס לדבריו של קוסאשווילי, ובחר לדבר על הצלחתו של "ואלס עם באשיר" בעולם ועל מצבו של הקולנוע הישראלי: "אם עוד מאה שנה יבואו חוקרי תרבות, יחשבו שהקולנוע עסק בזהות לאומית ופוליטית. בכלל לא מדברים על זה שואלס עם באשיר הוא הדוקו-אנימציה הראשון. לא מתייחסים בכלל לפריצת הדרך הקולנועית, לקולנוע כקולנוע. האופטימיות לגביי העתיד היא האמונה בפריצות דרך. הקולנוע הוא אמנות תקועה כבר הרבה זמן. הקהל רוצה לראות משהו חדש וזה מה שפותח את העולם".

כרטיסים להופעות והצגות

tm_tools.isArticleType(story) : true