רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"סופר 8": קופסת הקסמים החדשה של ג'יי ג'יי אברהמס

היוצר שעומד לשחרר בקרוב את סרטו החדש, "סופר 8" (שהפיק סטיבן ספילברג), דובק בשיטה שהפכה את "אבודים" ללהיט: כמה שפחות מידע, כמה שיותר טיזרים לקהל. כולנו בולעים את הפתיון כל פעם מחדש

תגובות

הדרך הטובה ביותר לגשת למכלול יצירתו של ג'יי ג'יי אברהמס היא לחזור לסיפור שהוא עצמו סיפר ב-2006, זמן קצר לאחר שהעונה השנייה של "אבודים" הסתיימה. "אנשים כל הזמן שואלים אותי מה זה לעזאזל האי הזה?", סיפר אברמס למעריצי הסדרה, ששודרה ברשת ABC מ-2004 עד 2010. "זה מזכיר לי שכשהייתי נער הייתי אוהב לבקר בחנות קסמים במרכז מנהטן, שם מצאתי משהו שנקרא 'קופסת מסתורין'. על המכסה הוטבע סימן שאלה, ובתוך הקופסה הסתתרו... צעצועים? ממתקים? לא יכולת לדעת עד שפתחת אותה, אבל היא הפעילה וגירתה את הדמיון שלי יותר מכל דבר אחר".סופר 8 - כל הפרטים

"קופסת המסתורין" היא המפתח להבנת מכלול יצירתו של הבמאי והתסריטאי האמריקאי בן ה-44. החל מסדרת הטלוויזיה "Alias", שאברמס יצר עבור ABC ב-2001, עבור ב"אבודים", סדרת המתח המדוברת על קבוצת של ניצולי מטוס שהתרסקה על אי מסתורי, וכלה ב"קלוברפילד", סרט אסונות מתוחכם ומודע לעצמו שלווה בטיזרים קצרצרים ומסקרנים בהם פסל החירות מופיע כשהוא כרות-ראש – בעשור האחרון אברמס הציע לצופיו לא מעט קופסאות מסתורין שגירו את דמיונם.מה מסתתר בקופסת המסתורין של הרכבת המתרסקת? "סופר 8":

בניגוד לאברהמס, האירועים שבני הנוער מתעדים רחוקים מלהיות שגרתיים. לילה אחד הם עדים לתאונת רכבת שבעקבותיה משהו מסתורי מנסה להימלט מאחד הקרונות שנפגעו. בעקבות התאונה, החשמל בעייריה נפסק לכמה רגעים וכוחות משטרה מגיעים למקום. אבל אברמס לא ממהר לחשוף את הסיבה לאירועים המוזרים. ההחלטה לדחות שוב ושוב את חשיפת המסתורין שואבת השראה משני סרטים מיתולוגיים שספילברג ביים – ואברמס מעריץ: "מלתעות", שבו הכריש נראה לראשונה על המסך רק דקות ארוכות לאחר שהסרט התחיל ו"מפגשים מהסוג השלישי", שבו החייזרים נחשפים במלואם רק בדקות הסיום של הסרט. בהתאם, גם "סופר 8" מתפקד כקופסת מסתורין שמתירה מקום לדמיונו של הצופה. כשאברמס נשאל האם מדובר במפלצת, הוא מבקש לענות אוף-דה-רקורד.גם פה לקח לו סרט שלם לחשוף את המפלצת. "קלוברפילד":

בכנס שבו אברהמס סיפר לראשונה על "קופסת המסתורין", הוא הביא עימו את הקופסה והראה אותה לקהל. 35 שנים לאחר שהיא נרכשה, הוא טרם פתח אותה. לדבריו, "היא מייצגת אפשרויות אינסופיות. היא מייצגת תקווה. היא מייצגת פוטנציאל". החיבה של אברמס להפתעות ולמסתורין נוכחת גם בבניין של חברת ההפקות שלו, Bad Robot. בכניסה לבניין מופיעה הכתובת "האיגוד הבינלאומי למכונות כתיבה" ולצד האינטרקום ממוקם שלט קטן ששואל "האם אתם מוכנים"? המשרד עצמו – שלוש קומות ששייכות לחברת ההפקה - מלא בהמצאות קטנות ומבלבלות כמו טלפון נטול ספרות או מקשים. כדי ללכת לשירותים במשרדו של אברהמס בקומה השנייה צריך לשלוף את הספר “"Louis Tannen’s Catalog of Magic מתוך קיר שנראה במבט ראשון כמו מדף ספרים תמים. הזזה של הספר, שנושא את שמה של חנות הקסמים שבה אברמס נתקל לראשונה ב"קופסת המסתורין" שלו, חושפת חדר פנימי שלא היה גלוי קודם לכן.

לדברי דיימון לינדלוף, שכתב עם אברמס את התסריט לפיילוט של "אבודים", "הבניין של Bad Robot הוא כמו 'כוכב המוות' מ'מלחמת הכוכבים'. בכל רגע נתון עובדים כאן על לפחות שלושים פרויקטים, אבל אברהמס יספר לך רק על אחד או שניים. החשאיות היא חלק מהכיף". אשתו של אברהמס, קייתי מק'גארת', מתייחסת בחיבה לנטייה של בעלה להסתיר אינפורמציה. אחרי 15 שנות נישואים ושלושה ילדים משותפים, היא קובעת בוודאות שהמשיכה של אברהמס למסתורין לא נובעת מאובססיה או מדחף פסיכולוגי עמוק, אלא מתוך אסטרטגיה עסקית שמסייעת לו להתמודד עם עידן דיגיטלי של ציוצים בטוויטר ובלוגרים שמבקשים לחשוף כמה שיותר פרטים כמה שיותר מהר.

אבל גם אם מדובר באסטרטגיה מסחרית, אין ספק שהיא לא נבחרה במקרה. אברהמס נמשך לקסמים ולסרטים מאז שהיה ילד. הוא התאמן על טריקים עם קלפים ונמשך לקולנוע בעיקר בזכות האפקטים המיוחדים – סוג אחר של קסמים שנועדו להוליך שולל את החושים האנושיים. לצד "אזור הדמדומים", סדרת הטלוויזיה האהובה עליו, אברמס הצעיר ראה אינספור סרטים והעריץ את ספילברג, ג'ורג' לוקאס וג'ון קרפנטר. בגיל 12 הוא שכנע את סבו לקנות לו מצלמת סופר 8, והחל לצלם סרטי אימה קצרים ומאולתרים בחצר ביתו בכיכובה של אחותו הצעירה.האליל והמקפצה. סטיבן ספילברג (צילום: AP)

בזמן שאברהמס הצעיר המציא עוד ועוד דרכים מקוריות "להרוג" את הכוכבת שלו, חברו הטוב מאט ריבס נדבק באובססיה וצילם סרטים משלו. השניים השתתפו בפסטיבל קולנוע ליוצרים צעירים בלוס אנג'לס, וזכו למאמר קצר בעיתון. בזכות לא מעט מזל, בין הקוראים היה גם ספילברג, שבאותו זמן חיפש מתנדבים שיוכלו לסייע לו לבדוק ולקטלג סרטים ישנים שהוא עצמו צילם כנער עם מצלמת סופר 8. סוכן מטעמו של שפילברג איתר את ריבס ואברהמס בפסטיבל, ואחרי שהשניים התגברו על ההלם הראשוני הם הסכימו לעבור על כל החומר ולסדר אותו מחדש תמורת 150 דולר. למרות שהמשימה הוכתרה כהצלחה, הם לא פגשו את ספילברג עצמו.

אביו של אברהמס, גרי, שעבד בתעשיית הבידור והפיק סרטי טלוויזיה, שכנע את בנו להרחיב את אופקיו ולנטוש את הקולנוע לטובת לימודי היסטוריה ואנגלית בשרה לורנס קולג' ליד ניו יורק. אבל בזמן הלימודים אברמס הספיק לכתוב ולמכור תסריט שהפך לקומדיה בכיכובו של ג'יימס בלושי - "Taking Care of Business". אחרי שאברמס כתב תסריט נוסף שזכה להצלחה ("Regarding Harry"), הסוכן שלו החל לקבל פניות מגורמים שונים בהוליווד שהתעניינו בכישרון המבטיח. במהלך שנות העשרים לחייו אברהמס הצליח למכור תסריט אחרי תסריט וסייע לשכתב את התסריט ל-"Casper", בהפקתו של ספילברג.

שתי הסדרות סייעו לבנות לאברהמס שם של במאי רבגוני ומוכשר. ספילברג וטום קרוז, שחיפשו באותה תקופה במאי לגרסה החדשה של "מלחמת העולמות", החליטו שאברמס יהיה הליהוק המושלם לתפקיד. ההצעה ירדה מהפרק בגלל לוח הזמנים הצפוף של אברמס, אבל קרוז הפך לחבר קרוב של הבמאי והמשיך להציע לו פרויקטים. כשהבמאי של "משימה בלתי אפשרית 3" החליט לוותר, קרוז ביקש מאברהמס – שמעולם לא ביים סרט באורך מלא - לקחת לידיו הפקה הוליוודית עם תקציב של 150 מיליון דולר.

למרות שיתוף הפעולה המוצלח עם קרוז, אברמס נאלץ לחכות עד 2010 כדי לשתף פעולה עם שפילברג. לדברי שפילברג, "יש הרבה במאים שיודעים לספר סיפור, אבל אברהמס שולט לחלוטין בכל מרכיביה של האמנות הקולנועית". לפני כשנה אברמס סיפר לשפילברג שהוא עובד על תסריט על חבורת ילדים שמפתחת אובססיה לצילום במצלמת סופר 8, והבמאי הותיק התלהב ונתן לו פידבק לאורך כל תהליך הכתיבה. למרות המעורבות הרבה של שפילברג בשלבי הכתיבה, הבימוי והעריכה של "סופר 8", לטענתו "אברמס היה זה שהחליט. הסרט הוא לגמרי שלו". אברמס מצידו ניצל את המעורבות של שפילברג כדי לכלול לא מעט מחוות ישירות ללהיטיו הגדולים של הבמאי, ובהם "אי.טי", "מפגשים מהסוג השלישי", "מלתעות" ו"פארק היורה".לימד את הצופים להסתפק בשאלות. "אבודים"

אבל קופסת המסתורין האמיתית היא השאלה האם הפרויקט השאפתני של אברהמס ימחזר רעיונות קודמים או יצליח להפתיע ולקנות לו מעריצים חדשים. אחרי ש-Six Degrees ו-Undercovers, שתי הסדרות האחרונות מבית היוצר של Bad Robot, בוטלו אחרי עונה אחת בלבד, נראה שאברמס איבד מעט מהתנופה היצירתית שלו. בכל אופן, נראה שבנתיים לא צריך לדאוג לו. עם עונה רביעית לסדרה "פרינג'" והתחייבות להפיק את הפרק הבא בסדרת "משימה בלתי אפשרית" ואת ההמשך ל"מסע בין כוכבים" – הבמאי הפרפקציוניסט עסוק כתמיד.

בהקרנת עיתונאים מיוחדת שנערכה בתחילת מאי בניו יורק, אברהמס חשף 20 דקות מ"סופר 8". אחרי שהוא בילה ימים ארוכים בעבודה על הפסקול של הסרט, נראה היה כי הוא מוטרד מאוד מהצורך להקרין גרסה חלקית ובלתי גמורה. לפני ההקרנה הוא התנצל ארוכות והסביר שחלק מהאפקטים המיוחדים עדיין לא הוספו בגרסה הנוכחית. לבסוף הוא הודה במבוכה: "זה משגע אותי להקרין לכם את זה. הייתי מעדיף שפשוט לא תראו את זה". אבל הגרסה החלקית הוקרנה בכל זאת – וקופסת מסתורין נוספת החלה להיפתח.

*#