רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כריסטופר נולאן: דיוקן של גאון קולנועי

הבמאי שחתום על "התחלה" ו"האביר האפל" כבר הוכיח שהוא אחד הקולנוענים הגדולים בהיסטוריה, ועכשיו הוא מסתער על האוסקר. אורון שמיר על ההתחלה של האיש שהציל את באטמן ואולי יציל את הקולנוע כולו

תגובות
רוב הסרטים שלו נמצאים ברשימת הגדולים בכל הזמנים. כריסטופר נולאן וליאונרדו דיקפריו בצילומי "התחלה"
Melissa Moseley

החודש יגיע למסכים אחד הסרטים המדוברים והמצופים של השנה - בוודאי כשהיבול כל כך דל מסביב - "דנקרק", אודות מבצע הפינוי הגדול של מאות אלפי חיילים בריטיים מחופי צרפת בראשית מלחמת העולם השנייה. עם כל הכבוד לכוכבים (ביניהם טום הארדי וקנת' בראנה) או לפעלולים, צריך לתת את הכבוד הראוי לכריסטופר נולאןהבמאי/תסריטאי אשר ביסס את מעמדו כאחד המוחות המקוריים והמבריקים שפועלים בעיר הסרטים. נכון לעכשיו הוא ממשיך להעפיל ולהתקדם ברכס הפסגות ההוליוודיות, בדרכו הבטוחה לפנתיאון הגדולים מכולם. הוא עושה זאת עם מלאי בלתי נדלה של כישרון, אבל גם בזכות עבודה קשה, עם ממוצע של סרט כל שנתיים. בהתחשב בעובדה שהוא גם כותב את רובם המוחלט של סרטיו (לרוב בצוותא עם אחיו, ג'ונתן), מדובר באדם שלא נח לרגע.

» 10 הפסקולים הגדולים בהיסטוריה
» "בייבי דרייבר": מזיע ממאמץ
» "משמר המפרץ": מזל שיש את זאק אפרון
» "קולוסאל": לא כל המפלצות רעות
» "כמעט מפורסמת": ככה עושים זאת נכון

אין הרבה במאים שאחרי הצלחה חסרת תקדים כמו זאת של "האביר האפל", יגידו לאולפני וורנר כי הם משהים את העבודה על סרט המשך עד שיינתן להם תקציב בלתי מוגבל לסרטם החדש ועתיר היומרה, ויש עוד פחות במאים שגם יקבלו את מבוקשם. הוליווד שמה את מבטחה בנולאן באופן מוחלט, למרות שהוא טיפוס לא-הוליוודי באופיו. נולאן אינו חביב מדורי הרכילות: הוא נשוי לאותה האשה, אמה תומאס, כבר 13 שנים ומגדל איתה שלושה ילדים. בנוסף, הוא חצוי בין זהותו האמריקאית לזאת הבריטית, ומחזיק בשני דרכונים במקביל. זהו אולי אחד ההסברים לחיבתו היתרה לליהוק שחקנים לא-אמריקאיים לתפקידים של דמויות אמריקאיות.

יציל את הקיץ ההוליוודי השחון? "דנקרק" - לצפייה בטריילר:

נכון להיום, שבעה מתוך עשרת הסרטים שביים נמצאים ברוב רשימות "מאה הסרטים הטובים" של כל הזמנים. התפיסה המקובלת היא שיש הכרח לראות כל אחד מסרטיו לפחות שלוש פעמים: פעם ראשונה כדי ליהנות מההפתעות, שנייה בשביל לתפוס את מלוא המורכבות העלילתית ושלישית כדי להפנים את הסאבטקסט אשר תמיד משחק תפקיד מרכזי בסרטיו.

כריסטופר נולאן נולד בלונדון אנגליה ב-30 ביולי 1970. הוא מביים מאז גיל 7, אז השתמש במצלמת 8 מ"מ של אביו ובאקשן פיגרס כשחקנים. סרטו הראשון בפילמוגרפיה הוא "Doodlebug", סרט קצר סוריאליסטי משנת 1997. שנה לאחר מכן שחרר את סרטו הראשון באורך מלא. "מעקבים" קבע את סגנונו הייחודי, הכיר לצופי הקולנוע את החומרים איתם יעבוד ואפילו ניבא את העתיד - על דלת דירתו של גיבור הסרט, קבועה מדבקת הלוגו של "באטמן". מותחן הניאו-נואר הזה מתחקה אחר סיפורו של צעיר העוקב אחר דמויות שונות ברחבי הכרך, תוך שהוא נגרר מטה אל עולם הפשע והסגת הגבול. הסרט אשר הופק בתקציב זעום וצולם בשחור-לבן, הציג לראשונה בפני צופי הקולנוע את, כריסטופר נולאן, מספר הסיפורים הלא-לינארים. הוא ניחן בעלילה מנופצת לחלקיקי פאזל שעל הצופה להרכיב בעצמו, ותיזה פילוסופית-פסיכולוגית אותה בוחן הבמאי במהלכו. ב"מעקבים", מציגה דמות בשם קוב בפני הגיבור את מקצועה הלא שגרתי - הוא גונב חפצים מאנשים כדי שישימו לב שהם אינם, שיעריכו את מה שיש להם כאשר הוא איננו. אגב, קוב הוא גם שם הדמות הראשית אותה מגלם ליאונרדו דיקפריו בסרט "התחלה".

שינה את סרטי הקומיקס לנצח. "האביר האפל"
Warner Bros.

מהשוליים למרכז הבמה

במהלך פסטיבל הסרטים של הונג-קונג 1999, ביקש נולאן מקהל הצופים בסרטו "מעקבים" להשתתף במימון הפרויקט הבא שלו. שנה לאחר מכן, עם פרוץ האלף החדש, הדהים נולאן את עולם הקולנוע עם יצירת המופת פורצת הדרך - "ממנטו". מעבר לנרטיב המרוסק שאפיין את סרטו הקודם, נולאן הגדיל לעשות וסידר את חלקי הסרט בסדר הפוך, מן הסוף להתחלה. גיא פירס גילם את הגיבור שאינו מסוגל לייצר זיכרונות חדשים, ולפיכך מוצא את עצמו מבולבל ואבוד בכל מספר דקות כאשר הזיכרון שלו "מתאפס". מטרתו חסרת הסיכוי הייתה למצוא את רוצחה של אשתו ולשם כך הוא נעזר בשיטות שונות כמו צילומי פולרואיד של מכרים וקעקוע עובדות חשובות על גופו. התסריט, אותו כתב נולאן בשיתוף עם אחיו - ג'ונתן, היה מועמד לפרס האוסקר, כמו גם העריכה החדשנית. יחד עם הצלחה יחסית בקופות הכרטיסים, היה זה "ממנטו" שקנה לכריסטופר נולאן את שמו בעיר הסרטים של אמריקה.

האולפנים חיזרו אחר הבמאי הצעיר והמוכשר, שבחר לפרוייקט הבא שלו את "אינסומניה" (2002), הסרט שנחשב עד היום לחלש ביותר בפילמוגרפיה מזהירה. כיוון שמדובר גם בסרט היחידי אותו לא כתב אלא רק ביים, הקביעה הזו ברורה. נולאן הוא קודם כל תסריטאי מחונן ושופע רעיונות, אשר בונה את סרטיו במוחו בטרם הוא מעביר אותם אל בד האקרן בשעת הבימוי. ברם, מדובר במותחן מעולה, בו אל פאצ'ינו מגלם בלש מומחה הנשלח לפתור תעלומת רצח בקצהו הצפוני של כדור הארץ. על אף שאינו חף מבעיות, המבקרים היו תמימי דעים בקשר לאיכויותיו, הקופות תקתקו ולפחות שלוש סצינות מתוכו נחרטו בזיכרון של צופיו - הרצח בערפל, נהר בולי העץ ונדודי השינה של פאצ'ינו הנאבק בשמש הצפונית. כמו כל סרטיו של נולאן, הוא משתבח בכל צפייה. הפרויקט הבא ברזומה התופח של הקולנוען היה אמור להיות ביוגרפיה קולנועית על האוורד יוז. נולאן כינה את התסריט "הדבר הטוב ביותר שכתבתי אי פעם", אך נאלץ לגנוז את היצירה עקב יציאתו לאקרנים של "הטייס", הגרסה של מרטין סקורסזה לחייו של אותו אייקון אמריקאי. הוא בחר בגיבור אחר של האומה הינקית כנושא לסרטו החדש ולקח על עצמו את המיזם השאפתני ביותר בקריירה שלו עד לאותו רגע - להמציא מחדש את דמותו של באטמן. בניגוד לצמד הליצנים שאחראים לארבעת ההרפתקאות הקולנועיות הקודמות של איש העטלף, לנולאן היו כל האמצעים לספק את מעריצי הקומיקס. אחרי הכל, הוא אחד מהם בעצמו.

ואז הגיע באטמן

שנת 2005 נחשבת לנקודת מפנה בקריירה של הבמאי. "באטמן מתחיל" היה שובר הקופות הראשון שלו, עם הכנסות של 372 מיליון דולרים ברחבי הגלובוס. היה זה שיתוף הפעולה הראשון שלו הן עם שחקנים אשר ישובו לסרטיו הבאים (כריסטיאן בייל ומייקל קיין) והן עם המלחינים החדשים שלו (ג'יימס ניוטון האוורד והאנס זימר), כמו גם מועמדות ראשונה לאוסקר לצלם הקבוע שלו, וואלי פיסטר. בקיצור, הייתה זו השנה בה הוא עבר ממשבצת הבמאי המבטיח אל המגרש של הגדולים והוא עשה זאת בדרכו שלו. נולאן לקח את המיתוס הקומיקסי של באטמן וברא אותו מחדש כגיבור בסרט של כריסטופר נולאן - אכול פחדים ומוגבלויות (ברוס וויין סובל מפוביה מעטלפים), תאב נקם ברוצח אהוביו (הוריו) שלעולם לא יימצא, ומונחה על ידי דמויות אב המשמשות לו כמנטורים (ליאם ניסן, מייקל קיין), כאשר אחד מהם עתיד לבגוד בו. שלושה מוטיבים שחזרו ויחזרו בכל שאר הסרטים שלו, אשר הולבשו על שריונו של אביר גות'האם.

ההצלחה המסחררת של "באטמן מתחיל" העמידה את נולאן במצב לא פשוט. אולפני וורנר דרשו סרט המשך כמה שיותר מהר, אבל היוצר התעקש על פרוייקט ביניים. התוצאה אשר הבליחה בשנת 2006 היא יצירת המופת השניה של נולאן והסרט הכי מטא-קולנועי שלו עד היום - "יוקרה". דרך סיפור ידידותם ויריבותם של שני קוסמים בסוף המאה ה-19 (סמוך לשנת המצאת האמנות השביעית), חושף הבמאי את האני-מאמין שלו לגבי קולנוע. לדידו, מדובר בצאצא של אמנות הקוסמות ואחיזת העיניים. הדבר מתבטא הן בליהוקים המדויקים והן בסאבטקסט של אמנות האשליות, הקוסמות כקולנוע.

גם בסרט "חלש" שלו יש סצינות בלתי נשכחות. "אינסומניה"
Warner Bros.

הכל כבר נכתב על סרט ההמשך ל"באטמן מתחיל". מקום בצמרת טבלת שוברי הקופות של כל הזמנים לצד שיאי הכנסות נוספים, מבקרים שיצאו מגדרם ומעריצים שזעמו על אי היכללותו בחמישיית האוסקר של 2008, במקום אחד מהסרטים הנשכחים והבינוניים שאכלסו אותה. למעשה, את שינוי הקטגוריה המרכזית באוסקרים כפתוחה לעשרה מועמדים במקום חמישה, רבים זוקפים לו.

אבל ההישג הגדול ביותר של "האביר האפל", הוא התזמון בו יצא ואשר בזכותו הוא ייזכר לעד לא רק כסרט ששינה את פני סרטי הקומיקס, אלא גם כסרט שמסמל את תחילת עידן אובמה אחרי שמונה שנות ממשל בוש בארצות הברית. מלחמתו של באטמן בשחיתות של עירו ובפשע הלא-מאורגן בראשות הג'וקר, היא אחת המראות החמורות שהעז נולאן להציב בפני הקהל שלו, ועוד בסרט בידורי עתיר אקשן ואפקטים. לא לחינם הוא בחר לפתוח אותו עם גורד שחקים שכל חלונותיו אספקלריות, ולסיים אותו עם ביקורת על החברה שזקוקה לזיוף ולמסיכות בכדי לשמור על שפיותה. "האביר האפל", אם כך, הוא עדות נוספת לקנאות בה שומר כריסטופר נולאן על דרכו. אותה הדרך אשר הביאה אותה עד הלום (כולל "התחלה" המופתי ו"בין כוכבים" המרגש) ושרק העתיד יודע לאן תוליך אותו מכאן.

"דנקרק" - איפה ומתי לראות?

*#