${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צ'או צ'אוסשקו: איך השתלט הקולנוע הרומני על העולם?

לכבוד יציאת הסרט "בגרות" שזכה בפרס הגדול של קאן - מסע אל העשור המרתק של הקולנוע הכי מעניין בעולם, ששורשיו נעוצים בניפוץ פסל של רודן. נשמע מוכר?

תגובות

אחרי מסע מעורר השתאות בפסטיבלי הקולנוע ברחבי העולם, עולה כעת ״בגרות״ לאקרנים בישראל. סרטו החדש של היוצר הרומני המוערך כריסטיאן מונג׳יו (״ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים״, ״מעבר לגבעות״) העניק לו את פרס הבימוי בפסטיבל קאן האחרון, שם ערך את בכורתו, והספיק לרכוש לו מעריצים גם בארץ, בפסטיבלי הקולנוע של חיפה והערבה. הדרמה הסוחפת, הרקומה כמלאכת מחשבת עלילתית, מספרת על אב (אדריאן טיטיאני, ״בן יחיד״) שיעשה הכל כדי שבתו (מריה-ויקטוריה דראגוש, ״סרט לבן״) תקבל את הציון הנדרש במבחני הבגרות על מנת שתזכה במלגת לימודים בחו״ל שתבטיח את עתידה.» "להילחם על זה": 50 גוונים של קלישאה» מדור סרטים עכבר העיר» "החטאים": הסרט הישראלי הכי לא ישראלי שיש» "סארו - הדרך הביתה": להיות אגדה בכוח» דורון תבורי: הנרטיב הישראלי כולו בנוי על שקר» "בעלי ברית": זוהר מזויףאחרי סיבוב פרסים בעולם, נוחת בישראל. "בגרות" (צילום: יח"צ)

היצירה המשובחת מצטרפת אל מה שקרוי כבר שנים ״הגל החדש״ בקולנוע הרומני, שהחל באמצע העשור הקודם ולו מספר אפיונים בולטים - עלילות המתרחשות ברומניה הקומוניסטית או בדור שמחלים מהתקופה, בעיקר בעזרת הומור שחור. בנוסף, מסורת התיאטרון הענפה ברומניה העניקה לתחום הקולנוע שחקנים מצוינים, שמובילים את הסצנות על כתפיהן ללא צורך בהתערבות עריכה לא נחוצה. הדבר מקנה לסרטים הרומניים מהעשור הקודם את האסתטיקה של שוטים ממושכים ומעט תנועות מצלמה, אם כי הדבר מאפיין הרבה פחות את העשור הנוכחי, כפי שאפשר לראות גם ב״בגרות״. לכבוד הגעתו אל בתי הקולנוע, הנה כמה מתחנות המפתח בקולנוע הרומני החדש. אגב, אל חלקן אחראי, איך לא, מונג׳יו, שממשיך לחזק את מעמדו כגדול במאי המדינה גם בסרטו הנוכחי.סחף את קאן ועכשיו את ישראל. "בגרות" - טריילר:

הראשון בנחשול: מותו של מר לזרסקו (2005) במאי: כריסטי פויועל מה הסרט: מעין ״הזקנה במסדרון״ גרסת בוקרשט - אלמן קשיש המבקש לקבל טיפול רפואי בלילה אחד מסויט, נזרק יחד עם הפרמדיקית שמנסה לעזור לו מכמה וכמה בתי חולים בטענות אבסורדיות באופן הולך וגובר. סאטירה עגמומית על מצבה של רומניה פוסט-צ׳אושסקו.מה חשיבותו: זוכה מסגרת ״מבט מסויים״ בפסטיבל קאן הוא בעיני רבים מבשר הגל העכשווי בקולנוע הרומני. המדקדקים ינכסו את את עלייתו של הגל לשנה קודם לכן, עם זכיית ״טראפיק״ של קטאלין מיטולסקו ב״דקל הזהב״ לסרטים קצרים. אבל האמת היא שכריסטי פויו היה שם עוד קודם, כשיצר את ״דברים וכסף״ בראשית שנות ה-2000 לפני שהגיע סרטו השני והמוערך. הביקורות התעלפו מ״לזרסקו״ והגביעים נגרפו לא רק במגרש הביתי ובחצר הראווה של הריביירה הצרפתית - הסרט זכה להכרה ולפרסים מלוס אנג׳לס לקופנהגן, מרייקיאוויק ועד שיקגו. הזכיות והדיבור הבלתי פוסק על הסנסציה הרומנית הביאה להתעניינות עצומה בקולנוע מן הארץ שהייתה בתרדמה מסוימת מבחינה יצירתית. פויו ימשיך מכאן ליצור את הקולנוע הבלתי מתפשר שלו, שלרוב מתאפיין גם באורך בלתי סביר, כפי שהיה השנה עם ״סיירהנבאדה״, נציג המדינה לאוסקרים. אבל הוא בעיקר זה שפתח את הפתח לעמיתיו, הפתח דרכו הגיע הנחשול של הקולנוע הרומני.

מצחיק/חריף: 12:08 מזרחה לבוקרשט (2006) במאי: קורנליו פורומבויועל מה הסרט: כדי לחגוג 16 שנים למהפכה שהביאה לסיום שלטונו של צ׳אושסקו, מגיש תוכנית טלוויזיה מקומית מזמין שני טיפוסים לחלוק חוויות מאותו ערב גורלי. ככל שנוקפות הדקות, מתברר שקשה להרכיב סיפור אחיד מהזכרונות של השלושה, והפן הביקורתי של היצירה מגיע כדי להצחיק.מה חשיבותו: אחרי ההצלחה והאהבה לה זכה ״לזרסקו״, העולם כבר חיכה בזרועות פתוחות הממתינות לחבק את הגאון הרומני הבא. שנה אחת בלבד עברה מאז אותו פסטיבל היסטורי בקאן, והעולם עצר נשימה לקראת ״איך ביליתי את סוף העולם״, סרטו הראשון באורך של קטאלין מיטולסקו, אותו יוצר שסרטו הקצר ״טראפיק״ נחשב לתחילת הגל הרומני. באותה השנה החל את דרכו מאסטר נוסף של הקולנוע הרומני - ראדו מונטיאן. זו הייתה השנה בה הפגין את כישוריו בסרט ״הנייל יכחיל״, ולאחר מכן יפליא ליצור את ״יום שלישי אחרי החגים״ וסרטים נוספים. אבל ההישג הגדול של 2006 שייך בכל זאת לפורומבויו, שזכה בפרס ״מצלמת הזהב״ במוענק בפסטיבל קאן לסרט הביכורים הטוב ביותר בכל המסגרות. הסרט, מן המצחיקים והחריפים של הקולנוע הרומני עד היום, בישר על בואו של היוצר הכי מבריק, אבל גם היבשושי ביותר, מבין חבריו. "12:08 מזרחה לבוקרשט" - טריילר:

שיא הקולנוע הרומני: שם תואר משטרה (2009)

במאי: קורנליו פורומבויועל מה הסרט: שוטר צעיר, ממעמד חברתי לא גבוה, מצווה לעקוב אחר חבורת נערים בחשד כי הם סוחרים במריחואנה. במהלך החקירה שלו הוא מבין כי ייתכן ומפקדו הופך בכוונה זבוב לפיל, ומתלבט כיצד לפעול. העימות בין השניים הוביל לאחת הסצנות המפורסמות של הקולנוע הרומני החדש, שגם העניקה את שמה ליצירה.מה חשיבותו: גם שנת 2010 הניבה יצירות ששווה להזכיר, החל מ״יום שלישי אחרי החגים״ של אותו ראדו מונטיאן שהוזכר לעיל, וכלה ב״אם אני רוצה לשרוק אני שורק״ של פלורין שרבן זוכה פרס חבר השופטים בפסטיבל ברלין, שם שלא הוזכר עד כה. אבל תקיעת היתד של פורומבויו בספר דברי הימים של הקולנוע הרומני והעולמי חשובה יותר וגם התרחשה שנה קודם לכן. בניסיון להתעלות על עמיתיו הבמאים, הצליח פורומבויו להתברג אל פסטיבל קאן גם עם סרטו השני, ואף יצא עם פרס חבר השופטים במסגרת ״מבט מסוים״, השנייה בחשיבותה בקאן. סרטו זה הוא כנראה השיא של הקולנוע הרומני במשחק עם סף הריכוז של הקהל, שכן המעקבים שמבצע הגיבור אחר ה״פושעים״ נמשכים לנצח ולא מניבים תוצאות מרעישות כנהוג בסרטי פשע, מה שמייצר אנטיתזה שמעלה שאלות אתיות המטרידות את הגיבור ומובילות לסיום המפורסם. פורומבויו בכל זאת ניסה להתעלות על עצמו בכל הקשור למינימליזם, כפי שיוכיח סרטו הבא, ״כשערב יורד על בוקרשט״. בסרטו האחרון לעת עתה, ״האוצר״ מ-2015, הראה פורומבויו גם צד רך יותר, אך מבלי לוותר על האינטליגנציה החריגה וההומור הייחודי.

עילף את המבקרים: מעבר לגבעות (2012) במאי: כריסטיאן מונג׳יועל מה הסרט: הבמאי שב לעסוק בשתי דמויות נשיות בעלות קשר חזק, הפעם אחת מהן היא נזירה שהעדיפה חיים בחברת אנשי דת במקום מבודד, והאחרת היא חברתה הוותיקה שמגיעה למנזר במטרה לשכנע אותה לנטוש את עולם הדת ולשוב עמה הביתה. כשהכומר האחראי מגלה את כוונותיה האמיתיות של האורחת, העניינים יוצאים משליטה לחלוטין.מה חשיבותו: ראשית, נא לא להתבלבל בין הסרט הזה ובין סרטו החדש של ערן קולירין, ״מעבר להרים ולגבעות״. חזרתו של מונג׳יו אל פסטיבל קאן התרחשה הרבה קודם, והסתיימה שוב עם פרסים - פרס התסריט וחלוקה של פרס השחקנית הטובה ביותר לשתי הנשים שמובילות את הסרט, כריסטינה פלוטור וקוסמינה סטראטן. גם הביקורת העולמית שוב התעלפה מהקולנוע של מונג׳יו, אבל לסרט הספציפי הזה יש עוד חשיבות ברמת הביקורת החברתית. זאת מפני שהסיפור מבוסס על מקרה אמיתי, שגם הגיעה לכותרות באירופה, והתרחש במנזר מולדבי בשנת 2005 - באצטלה של סגפנות ואפילו גירוש שדים, כומר עם נטיות משיחיות התעלל בנזירות עד כדי גרימת מיתה של אחת מהן, לשם שמיים. בזכות הסרט של מונג׳יו נוצרה התעניינות במקרה, שהפך מסיפור מקומי לזעזוע עולמי."מעבר לגבעות" - טריילר: 

החדש ברשימה: בן יחיד (2013) במאי: קאלין פטר נצרעל מה הסרט: גברת דומיננטית ובעלת הון כלכלי ופוליטי, נחלצת לעזרת בנה שבדרך כלל מתנכר לה, לאחר שפגע במכוניתו בילד של משפחה ענייה והרג אותו. הפערים הנחשפים בסרט הם לא רק אלה שבין אלה שיש להם הכל לבין אלה שאין להם כמעט כלום ונלקח מהם הדבר היקר ביותר.מה חשיבותו: אחרי כל הזכיות בקאן, הרומנים היו יכולים סוף סוף לסמן וי גם על ברלין, שם זכה הסרט ב״דב הזהב״, בכיר הפרסים שמוענק בפסטיבל. אפשר לומר שפטר נצר הוא שם חדש שכדאי לזכור, המצטרף לרשימה מכובדת, אבל האמת היא שהבמאי החל את דרכו כבר ב-2003 וזהו סרטו השלישי למעשה. יצירת הביכורים שלו, ״מריה״, קיבלה פרס מיוחד מחבר השופטים של פסטיבל לוקרנו, בעוד סרטו השני ״עיטור הכבוד״ לא הביא לו יותר מדי מדליות. רק עם ״בן יחיד״, והזכייה הנכספת בברלין, הוזנקה הקריירה שלו לגבהים חדשים והפרויקט הבא שלו, ״אנה אהובתי״, הפך למבוקש ומסקרן עוד לפני שצולם (הוא צפוי להיחשף בשנה הבאה). כמובן שמאז 2013 ועד היום הוצגו סרטים רבים נוספים שהגבירו את התהילה של הקולנוע הרומני, וחלקם אף הוזכר לעיל, אבל נדמה שההישג הגדול הבא בשרשרת שייך שוב למונג׳יו ולסרטו ״בגרות״."בן יחיד" - טריילר: 

"בגרות" - איפה ומתי לראות?

*#