רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוסקר 2017: הזוכים הגדולים בעונת הפרסים

עונת הפרסים האמריקאית ארוכה ומתישה אך בסופה ממתין הפסלון המוזהב. מבקר הקולנוע שלנו, אורון שמיר, עשה סדר בזכיות וההפסדים וניסה לברר - מה זה אומר על זהות הזוכה הגדול? רמז: שימו את נעלי הסטפס שלכם

תגובות
אחד מתוך 14 מועמדויות של "לה לה לנד". רייאן גוסלינג
אי־פי

השבוע ייפתחו מוקדי ההצבעה לסיבוב האחרון והמכריע של פרסי האוסקר, ובסוף החודש (26 בפברואר) תסתיים עונת הפרסים עם טקס האוסקר ה-89 של האקדמיה האמריקאית לקולנוע. אותה תקופה בסוף כל שנה לועזית המכונה ״עונת הפרסים״ היא הסיבה בגינה האוסקר נחשב למרתון ולא לספרינט, גם אם לפעמים יש בו ניצחונות שקרו רק ביישורת האחרונה של המרוץ. כבר באוקטובר, עוד לפני שחלק מן המועמדים נחשפו, מתחילים כל מיני איגודים למיניהם להכריז ולחלק אותות הצטיינות לנבחרי השנה שלהם בתחום הקולנוע. עד סוף דצמבר יש כבר מספר זוגי של מועמדויות או זכיות לכל סרט שרק תחפצו בו, ובינואר, החודש בו מוכרזים המועמדים האמיתיים לאוסקר, מניין הפרסים הזה כמעט ומוכפל. הרוטינה הזאת מביאה לכך שהסרטים ומבקרי האוסקר כאחד, מגיעים אל ראשית פברואר עם הלשון בחוץ, וכל זאת אחרי שחולקו כמעט כל הפרסים המקדימים, אבל לפני חלון הזמן הקריטי של עשרת ימי ההצבעה המכריעים. עשינו מעקב אחר התקדמות גרף הפרסים, תוך חלוקה לחשובים יותר ופחות, ולבסוף ניסינו לצאת עם תובנות או מסקנות.

» אוסקר 2017 - כל הכתבות
» 
"מאחורי המספרים": בנאליות מרגשת
» "50 גוונים של סקס": 10 סרטי הסקס הגדולים
» "לה לה לנד" ועוד 14: המועמדים לאוסקר
» הצצה ראשונה ל"טריינספוטינג 2"
» "50 גוונים של אופל": סאדו מאזו לעיניים
» "מעבר להרים ולגבעות": ישראל על דוכן הנאשמים


פרסי גילדות - האיגודים המקצועיים של הוליווד

הפרסים של האיגודים המקצועיים המרכיבים את האקדמיה עצמה הם החשובים באמת, משום שאותם המצביעים עושים זאת גם באוסקר עצמו. ייתכן שמצביע זה או אחר ישנה את דעתו במהלך העונה, כלומר יבחר לפרס האיגוד אליו הוא משתייך במועמד א׳ וברגע האמת יצביע למועמד ב׳ עבור זכייה בפסלון המוזהב. אבל על פי רוב, מי שזוכה בפרסי האיגודים בסופו של דבר זוכה גם באוסקר, כך שכאן מסתתרות התחזיות שכדאי להאמין להן.

גילדת המפיקים (PGA) - אחת מהקבוצות הגדולות מבחינת כמות החברים בה ולכן גם אחת המשפיעים באקדמיה האמריקאית, בחרה ב״לה לה לנד״ כסרט הטוב של השנה. בשנה שעברה התחוללה הפתעה עצומה כש״מכונת הכסף״ זכה בפרס זה אבל הפסיד את האוסקר ל״ספוטלייט״, אחרי עשר שנים של תאימות מושלמת בין הפרס הזה לזוכה בטקס. הזכיות של ״או.ג'׳יי: תוצרת אמריקה״ בפרס הסרט התיעודי ושל ״זוטרופוליס״ בפרס סרט האנימציה, מייצבות את מעמדם כפייבוריטים ברורים בקטגוריות המקבילות באוסקרים.

"אור ירח" - טריילר:

גילדת הבמאים (DGA) - גם כאן בחרו להעניק את הכבוד לדמיאן שאזל של ״לה לה לנד״, ובניגוד למצב בגזרת מפיקים, כאן אין הפתעות - מי שזוכה בגילדה זוכה באוסקר על בימוי כבר שנים.

גילדת השחקנים (SAG) - קבוצה גדולה מספרית ומאוד משפיעה אף היא, שיודעת לטרוף את הקלפים בנוגע לקטגוריות המשחק באוסקרים, כמו גם לקבוע פייבוריטים. הזכיות של מהרשלה עלי אור ירח״) ושל ויולה דייויסגדרות״) בפרסי המשנה, הופכות אותם לזוכים כמעט-ודאיים באוסקר (יחד עם עוד עשרות פרסים שצברו במהלך העונה). גם אמה סטון של ״לה לה לנד״ קרובה מאי פעם לאחוז בפסלון כשחקנית ראשית, כשאת ההפתעה היחסית סיפק דנזל וושינגטון (״גדרות״, אותו גם ביים) שזכה בפרס השחקן הראשי. לאורך כל עונת הפרסים היה זה קייסי אפלק של ״מנצ׳סטר ליד הים״ שגרף פרס אחר פרס, ויכול להיות שמזלו ישתנה, אם אפשר ללמוד משהו מפרסי הגילדה. תומכת בכך גם העובדה שלא ״מנצ׳סטר״ ולא ״אור ירח״ גרפו את פרס האנסמבל, החשוב שבפרסי הסאג, שהלך אל ״מאחורי המספרים״. זה לא אומר שיש לו פתאום סיכוי באוסקר, בטח כש״לה לה לנד״ לא היה מועמד אפילו (ובצדק, יש בו שחקן ושחקנית ולא ממש אנסמבל). אבל זה כן אומר ש״מנצ׳סטר״ ו״אור ירח״ פחות חזקים ממה שציפו מהם להיות בשלב זה של בעונה.

"מנצ'סטר ליד הים" - טריילר:

גילדת התסריטאים ("WGA'') - למעשה, רק פרס אחד משמעותי מחולק בזמן ההצבעות - זה של איגוד הכותבים, והוא יחולק ביום ראשון הקרוב. לעיתוי המאוחר שלו יש גם חשיבות נוספת, כיוון שהוליווד מחלקת לעיתים רבות מדי את פרסי התסריט כמעין פרס ניחומים לסרטים קטנים-גדולים שאין להם סיכוי של ממש בקטגוריות הראשיות בשלב כה מתקדם. הפייבוריטים לזכייה כאן אמורים להיות ״מנצ׳סטר ליד הים״ ו״אור ירח״, אבל כפי שמעידים חלק מן הפרסים האחרים, ייתכן שהרוח הגבית שלהם נחלשה מעט. נדע בעוד שבוע עד כמה, ומי יינצל זאת. האם ל״המפגש״ יש סיכוי לצאת עם משהו מהטקס בזכות התסריט המעובד? והאם מצביעי האקדמיה יחליטו להכתיר גם כאן את ״לה לה לנד״, שעם כל הכבוד - התסריט המקורי הוא לא הצד החזק שלו.

מבקרים, עיתונאים וחזאי אוסקר למיניהם


לכל מיני ערים ומחוזות בארצות הברית יש איגודים מקצועיים של מבקרי קולנוע, שכמובן לא יוותרו על ההזדמנות להעניק פרסים משלהם. גם אם לפרסים מעין אלה אין הרבה השפעה על האוסקרים שנוטים אל הפופולרי על פני המצטיין אמנותית, אפשר לראות בהם עדות למכנה משותף גבוה, לכאורה. אלא שמכיוון שכל איגוד מבקרים מקומי רוצה להיות זה שיינבא את האוסקרים, נוצרה הצפה שמתוכה אפשר לברור בעיקר את הפרסים המסכמים. גם פסטיבלים ברחבי העולם נכנסים לשיקלול הסיכויים, והחשוב בהם הוא ה"באפט"א" - פרסי האקדמיה הבריטית לקולנוע.

באפט"א - בטקס שנערך אתמול (ראשון) ניסו הבריטים ככל יכולתם להעניק כמה שיותר פרסים לסרט שהוא לא "לה לה לנד", והצליחו חלקית. המיוזיקל גרף את פרס הסרט, הבמאי, הפסקול והשחקנית הראשית. קייסי אפלק קיבל עוד חיזוק בדרכו לפרס השחקן הראשי ב"מנצ'סטר ליד הים", שגם זכה בפרס התסריט. ויולה דייויס ודב פאטל (הבריטי היחיד שקיבל פרס "חשוב") זכו בפרס על תפקידי המשנה שלהם. המרוץ של "לה לה לנד" לעבר ההיסטוריה הוא כל כך מטורף, עד שחמישה פרסים (כולל הצילום הטוב ביותר) כבר נחשבים עבורו אכזבה.

איגוד המבקרים האמריקאי - לכל עיר האיגוד שלה, כאמור, והם הרעיפו פרסים על ״לה לה לנד״ (זכה בפרס של האיגוד הניו יורק), ״אור ירח״ (זכה בלוס אנג'לס), ״ג׳קי״, ״המפגש״ ו״מנצ׳סטר ליד הים״.

National Board of Review (בקיצור NBR) - במועצה הלאומית לביקורות סרטים הכריזו על ״מנצ׳סטר ליד הים״ כסרט הטוב של השנה, העניקו את פרס הבימוי לבארי ג׳נקינס של ״אור ירח״, והתעלמו מ״לה לה לנד״. קשה לומר שאחד מהאיגודים האלה חזה את הנסיקה המטאורית של "לה לה לנד".

מי יזיז את "לה לה לנד" מעמדת הזינוק לאוסקר?



גלובוס הזהב - הגוף המצביע לטקס הוא תא הכתבים הזרים של הוליווד, כלומר כמה עשרות כתבי רכילות המסנוורים מאור הכוכבים ומעוניינים לקשט את הטקס שלהם בכמה שיותר מהם. כשהם מהמרים על בטוח, כמו עם זכיות של ״לה לה לנד״ ו״אור ירח״ בפרסים המרכזיים שלהם, זה קל וצפוי. שלא לדבר על כך שפרס ״הסרט הטוב ביותר״, כמו גם פרסי המשחק, מחולקים ל״דרמה״ ול״קומדיה/מיוזיקל״ (מה?) כדי להגדיל את סיכוייהם של הגלובוסים להגיד ״ידענו!״ אחרי שמחולקים האוסקרים. מצד שני, כשהם מעניקים פרסים מפתיעים, כמו למשל לאהרון טיילור ג׳ונסון מ״יצורים ליליים״ בקטגוריית שחקן המשנה, שאפילו לא מועמד לאוסקר, והדבר נכון גם לפרס היחיד שתא הכתבים הזרים אמור להבין בו - הסרט הטוב ביותר בשפה זרה. השנה הפרס הלך אל ״היא״ של פול ורהובן, שממוקם בחמישיית האוסקר.

"המפגש" - טריילר:

בזכות פרסי הגילדות ״לה לה לנד״ זכה כבר מזמן בפרס הסרט הטוב ביותר, אבל עדיין לא יודע כמה מקומות להכין בארון הגביעים. העובדה שהשווה את שיא המועמדויות (14) של ״הכל אודות חווה״ ו״טיטאניק״, מאפשרת לו לחלום גם על השוואת או אפילו ניפוץ שיא הזכיות (11), אותו חולקים ״בן חור״, ״טיטאניק״ ו״שר הטבעות: שיבת המלך״. זה יהיה כנראה הריגוש המרכזי בטקס המתקרב, למרות שכפי שהוכח יותר מדי פעמים בשנים האחרונות, האוסקרים תמיד מכינים הפתעה אחת או שתיים, גם אם בקטגוריות המשניות.

טקס האוסקר ה-89 יערך ביום ראשון ה-26 בפברואר ויונחה על ידי ג'ימי קימל. בסיומו נדע מי הם הסרט, השחקנים, הבמאי והתסריט הכי טובים של 2016.

*#