רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

משנה מקום: סרטים שהפכו את הרילוקיישן לזהב

"טוני ארדמן", המועמד הגרמני לאוסקר הזר, עוסק באב שמנסה להתקרב לבתו שעברה למדינה אחרת. בזמן שהעולם כולו מתרגל לשגרת הנדודים, הנה הרשימה שמוכיחה שיש אפשרות לעשות את זה נכון

תגובות
מציאות בה עוברים למקום אחר עבור עבודה, אפילו בינונית. "טוני ארדמן"
בתי קולנוע לב

בסוף השבוע יגיע למסכים בישראל ״טוני ארדמן״, בדיוק בזמן לטקס האוסקר בו הוא מתמודד על פרס הסרט הטוב ביותר בשפה זרה, כנציג גרמניה. סרטה של מארן אדה מתמקד ביחסים בין אב מזדקן אך מלא רוח שטות (פטר סימונישק) לבתו הקרייריסטית והקרירה (סנדרה הולר), וטומן בחובו דרמה יפהפיה מלאה ברגעים של הומור והפתעה. דרך העיסוק שאינו זר לקולנוע,  בפערי דורות ובניסיון של אב להתקרב מחדש אל בתו בגיל מבוגר, מעלה הסרט לדיון גם נושא שהלך ותפס תאוצה במאה הנוכחית – רילוקיישן, כלומר מעבר למקום מגורים מחדש מטעמי עבודה. גם זאת כמובן לא המצאה של העידן הנוכחי, אבל נדמה שאפילו ג׳וב שאינו חלומי יכול להוות תירוץ (לפחות עבור דמות קולנועית) כדי להתרחק מן הסביבה שבה גדלה, בדגש על בית ילדותה. במקרה של ״טוני ארדמן״ זה די מובן, בהתחשב בילדותיות המופגנת של האב ובמומחיות שלו להביך את כולם, בעיקר את בתו, בכל מיני מתיחות מטופשות שהוא לא יכול בלעדיהן. אבל לא מעט סרטים נוספים הציגו את אופציית ההגירה מטעמי קריירה כמפלט נוח עבור הדמויות שלהן, ורבים מהם בחרו בגוון קומי מובהק או מוצנע כדי לעסוק בכך. הנה כמה דוגמאות:

טוני ארדמן - מה קורה כשהבת מנסה לברוח כמה שיותר רחוק מאביה?

» אוסקר 2017 - כל מה שצריך לדעת
» "ג'קי": השיא של נטלי פורטמן
» "מאחורי המספרים": בנאליות מרגשת
» "נשות המאה ה-20": הנשים שולטות, הבנים פחות
» לקראת "טריינספוטינג 2": סרטי הסמים הגדולים

זוטרופוליס (2016)

סרט נוסף שיקווה לזכות באוסקר, וכנראה גם יצליח, הוא יצירת האנימציה של אולפני דיסני. גם הוא מכיל בתוכו לא מעט מנושאי השיח המרכזיים של העידן המודרני, אבל מתחיל בנקודת מוצא עלילתית של גיבורה הנלחמת בהסללה. ג׳ודי הארנבת, אותה מדבבת ג׳ניפר גודווין, נולדה למשפחה מרובת ארנבים, ומצופה ממנה להמשיך בשושלת החקלאית. אלא שבעקבות מפגש עם בריונים בילדותה, ורצון לעמוד על שלה ולגלות מי היא באמת, בוחרת הגיבורה בדרך שונה. היא נוטשת מאחור את הכפר של הוריה ועשרות האחים והאחיות (ארנבים, בכל זאת), ועוברת לעיר החיות הגדולה, שם היא מבקשת להתקבל למשטרה. הארנבת מתקבלת בצחוקים כמובן, בעיקר סביב עניין הגודל ולאו דווקא המגדר שלה, אבל יוצאת להוכיח את עצמה ולעצמה שהיא יכולה. בזמן שהסביבה תלמד את השיעור על פיו הגודל לא קובע גם מדמות אחרת בסרט, המסע של ג׳ודי המתגעגעת למשפחה בעקבות קריירה נחשקת (בעיניה) הוא קסום ומופלא.

כשארנבת מנסה להימלט מגורלה "הארנבי". "זוטרופוליס" - העזיבה:

תלוי באוויר (2010)

גיבור שחי ברילוקיישן תמידי, ובורח בעקביות ממשפחה וזוגיות, חייב להיות חלק מרשימה כזאת. כזה הוא ריאן בינגהאם (ג׳ורג׳ קלוני), גיבור סרטו של ג׳ייסון רייטמן, המבוסס על ספר מאת שלדון טרנר. המקצוע של ריאן הוא לפטר אנשים שאינו מכיר, כחלק משירות עסקי שמציעה החברה בה הוא עצמו מועסק. מעין מיקור-חוץ של מעמד הפיטורין המביך תמיד למעסיק ולעובד כאחד, שמתבצע בסרט על ידי אדם זר שאמור להיות מיומן בתחום. ריאן חי בחוג הסילון פשוטו כמשמעו – אין לו בית מוגדר, הוא מעדיף להיות בטיסה מאשר מקורקע, וגם לא בת זוג קבועה או שאיפות למצוא אחת כזו. הוא כן מוצא נפש תאומה ושותפה למיטה באלכס (ורה פרמיגה), ונאלץ לחלוק את עבודתו עם עובדת צעירה בשם נטלי (אנה קנדריק), המבקשת לייעל את שירות הפיטורין אף יותר ולעשות זאת בשיחות וידאו – מה שיחסל עבור ריאן את חיי הנדודים. אחותו של הגיבור מתחתנת ומבקשת את קרבתו, ויחד הנוכחות הכפויה של נטלי והכמיהה המפתיעה עבורו לפגוש שוב את אלכס, תפישת עולמו משתנה. הסרט, שיצא מעט אחרי המשבר הכלכלי בארה״ב, דן בכמה מן היסודות של החברה המערבית, הנבחנים דרך מקרה קיצון של מי שעבורו להימצא באוויר היא ברירת המחדל.

לפעמים המעבר הוא בריחה. "תלוי באוויר" - טיפול פסיכולוגי:

עוברים להודו (2007)

הקומדיה האמריקאית מאת ג׳ון ג׳פקוט התלבשה במדויק על הטרנד של מיקור-חוץ (הוא אפילו נקרא ״Outsourced״ במקור). ג׳וש המילטון מגלם את טוד, עובד בחברה אמריקאית המתמחה במכירה טלפונית של שטויות שאיש לא צריך. הוא מועבר להודו כדי להכשיר את המחליף שלו, שבעתיד יחסוך למנהלים הגדולים את ההוצאות שבהעסקת אמריקאים בשכר הוגן. טוד, שחושש לחייהן של קצבת הפנסיה ואופציית המניות שלו, תקוע לא רק במקום עמו הוא מתקשה להתמודד מבחינה מנטלית או אפילו היגיינית, אלא גם במצב משונה - עליו להפוך את הסניף ההודי ליעיל מספיק כדי לחסל את הקריירה שלו ושל עמיתיו. כמובן שישנה גם עלילה רומנטית, וכל מיני סיטואציות מעוררות צחוק או גיחוך סביב התנגשות תרבויות. אבל העיקר הוא איזה ניסיון לבקר את הגישה האמריקאית כלפי מדינות העולם השלישי, גם אם זה נעשה באופן נאיבי וכמעט נעים.

רילוקיישן כדי להיות מפוטר. "עוברים להודו":

תחת שמש טוסקנה (2003)

דרמה קומית-רומנטית, המבוססת על ספרה האוטוביוגרפי של פרנסס מאייס, שעל הגרסה הקולנועית שלה אחראית אודרי וולס (״הנרקוד?״). דיאן ליין מגלמת את בת דמותה של הכותבת, המחליפה את סן פרנסיסקו האמריקאית בטוסקנה האיטלקית משתי סיבות. הראשונה היא כדי להתאושש מגירושים כואבים, ולא לראות יותר את בעלה הבוגד ואת בת זוגו הצעירה וההריונית. השנייה היא שמה שמתחיל כחופשת החלמה מן המצב המשפחתי שלה, הופך במהרה עבור מאייס לגילוי מחדש של כל האלמנטים המרכיבים את חייה, כולל קריירה. היא מתחילה בשיפוץ של וילה בעיר קורטונה, מתוודעת למקומיים ולזרים החולפים, ובעוד היא בונה לעצמה בית חדש גם היא נבנית פעם נוספת, בתור הסופרת מאחורי הספר שהפך לסרט. כמובן שיש לה גם אופציות רומנטיות קורצות.

משבר שהופך לחיים חדשים. "תחת שמש טוסקנה" - טריילר:

פתאום 30 (2004)

זה נכון שקומדיה רומנטית בה ילדה לא מקובלת בת 13 מבקשת משאלה להפוך לבת 30, אינה הבחירה המובנית מאליה כשבאים לדבר על סרטים העוסקים ברילוקיישן. אבל הלהיט המפתיע שביים גארי וויניק המנוח (״מלחמת הכלות״), בהחלט עוסק בניסיון של מבוגרים לתקן את עברם ואת היחסים עם המקום בו גדלו. אותה נערה שמתחילה את הסרט בסוף שנות ה-80 במשחק ״7 דקות בגן עדן״ המשתבש בכל מיני דרכים, מתעוררת בגוף של ג׳ניפר גארנר (שהקריירה שלה דעכה קשות מאז). במקום פרברי ניו ג׳רזי בהם גדלה, יש לה לפתע דירה בשדרה החמישית במנהטן, ועבודה שווה במגזין האופנה הנערץ עליה. אך בעוד היא מנסה להבין את עולם המבוגרים ולהנות מן הקריירה שלה, היא מבקשת גם לגלות איזה מן אדם הפכה להיות במרוצת הזמן. כך היא מוצאת עצמה מנסה להשלים עם חבר ילדות (מארק רפאלו), ומבקשת את סליחתה של אמה על שלא באה לבקר בחגים, בסצנה שלא מסגירה את הטון הקומי המובהק של הסרט, אבל חושפת את ליבו:

שינוי הוא הזדמנות להביט אחרוה במחילה. "פתאום 30" - ארוחת הבוקר:

*#