רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מ"מעורב ירושלמי" עד "שטיסל": קרן אבי חי רוצה לעשות קולנוע לכוווולם

שורי דרוקר מקרן אבי חי, ששמה לעצמה למטרה לקדם תכנים יהודיים מכל הגוונים, מסבירה שהדרך לייצוג שלם על המסך עוד רחוקה, ומבהירה שלכולם - מחרדים, דתיים, חילונים וכל מה שבניהם- יש מקום אצלם. ראיון

תגובות
"עיסוק ביהדות לא חייב להיות שמרני. אנחנו מאוד מברכים על ביקורתיות". " שטיסל "
יח"צ

למרות הסערות הפוליטיות שמאיימות על יציבותם חדשות לבקרים, הקולנוע והטלוויזיה המקומיים ממשיכים לשגשג ולהניב מדי שנה עשרות תוצרים שחלקם מצליחים ליצור תהודה לא רק בארץ אלא גם בעולם. חלק ניכר מהאחריות למימון היצירתיות של התסריטאים והבמאים בישראל מוטל על קרנות הקולנוע הציבוריות והפרטיות. לצד הקרנות הגדולות - קרן הקולנוע הישראלי וקרן רבינוביץ' - שתומכות בסרטי קולנוע ללא הגבלה של ז'אנרים ונושאים, מתקיימות כאן גם כמה קרנות קטנות יותר שמקדישות את עצמן לקידום תוצרת קולנועית שעוסקת בקבוצות אוכלוסיה שלא מקבלות ביטוי קולנועי מספק. כזאת היא קרן אבי חי, הממומנת מכספי הפילנטרופ המנוח זלמן חיים ברנסטין, שעוסקת מאז הקמתה ב-1984 בקידום תרבות יהודית בישראל, רוסיה וארצות הברית. בשנת 1999 נכנסה הקרן לראשונה לתחום התמיכה בקולנוע ובטלוויזיה, ולפני ארבע שנים חברה לקרן גשר לקולנוע רב תרבותי (גוף בעל אג'נדה חברתית ורב תרבותית) ולמנהלת הקרן זיו נווה להקמת "המיזם המשותף" במטרה למקסם את היכולת של שתיהן לקדם את ייצוג התרבות היהודית על המסך. "שיתוף הפעולה בין שתי הקרנות התקיים גם בעבר אבל זה היה פר פרויקט", מעידה שורי דרוקר, מנהלת 'המיזם המשותף', "אך ב-2013 החלטנו למסד את השותפות ולאגם בין המשאבים, היות והבנו שיש לנו מטרה משותפת ואנחנו שתי הקרנות היחידות בארץ שמקדמות אותה."

» "המומיה": הקיץ הגיע ובגדול
» "טופאק": מלא התלהבות ונטול כישרון
» "וונדרוומן": גדות מושלמת, הסרט לא
» 10 סרטי האסונות הגדולים ביותר
» מלך הכיף: 7 סיבות לאהוב את זאק אפרון


דרוקר היא ילידת ניו יורק ובוגרת מחלקת הקולנוע של NYU, שעלתה לישראל ב-1991. ב-2001 הייתה שותפה להקמת קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ולאחר מכן עברה לקרן אבי חי. החזון של קידום התרבות היהודית על המסך היה מאז ומתמיד בנפשה, אף כי היא מודה שמה שהצליחה להשיג בתחום עד כה הוא טיפה בים. "סדרת דרמה אחת או שתי סדרות דוקומנטריות בשנה זה לא מספיק, וברור שצריך עוד גורמי מימון", היא מבהירה. "יש הרבה מאוד קולות בתחום שלנו שעדיין לא הושמעו. המתנחלים למשל עדיין לא יוצגו בסדרת דרמה, הז'אנר שמגיע להכי הרבה קהל, ואני מקווה שזה יקרה בשנים הקרובות. גם לא היה לנו עדיין ייצוג לקהילות משותפות של חילוניים ודתיים, שחיים ולומדים יחד. אין ספק שאלה קולות שחשוב להשמיע אותם."

מה ההיסטוריה של מעורבות קרן אבי חי בתחום הקולנוע והטלוויזיה?
"ההתחלה ב-1999 הייתה די צנועה. התחלנו לעבוד עם 'צו פיוס' והפקנו כמה אירועי שיח בטלוויזיה. בסופו של דבר גם התחלנו להפיק סדרות דרמה. החלוצה בהן הייתה 'מעורב ירושלמי', שבה בפעם הראשונה הוצגה בפריים טיים משפחה דתית-לאומית ספרדית. עוד סדרת דרמה בולטת שהיינו מעורבים בה היא 'במרחק נגיעה'".

מה בעצם האג'נדה שלכם?
"אנחנו רוצים להביא למסך קולות שלא נשמעים, גם מהפריפריה, סביב הנושא של זהות ותרבות יהודית. זאת התרבות הייחודית והפרטיקולרית שלנו, ולתחושתנו כל אזרחי מדינת ישראל צריכים לחבק אותה. מהמקום הזה אפשר גם לחבק תרבויות אחרות אבל צריך עוגן, גם אם אתה דתי וגם אם אתה חילוני. ארון הספרים שלנו מלא השראה, ואנחנו צריכים לתפוס בעלות עליו."

הגוון הדתי של הפעילות שלכם מעלה חשש לשמרנות ומגבלות אמנותיות. איך אתם מאזנים בין חופש אמנותי לאג'נדה היהודית?
"עיסוק ביהדות לא חייב להיות שמרני. אנחנו מאוד מברכים על ביקורתיות, ויודעים לטפל גם בנושאים שנויים במחלוקת. אנחנו מאמינים שצריך להיות נועזים, ולפתוח גם נושאים כואבים וכאלה שאינם בקונצנזוס. לדעתנו המסך הוא המקום לדון בדברים האלה. הגישה שלנו במיזם היא מאוד פלורליסטית וליברלית. אנחנו מבקשים להכיל את כולם ואת הכל: חרדים, דתיים, חילונים וכל דבר ביניהם. העיקר שהאנשים ימצאו את עצמם בתוך התרבות היהודית, באיזו דרך שהם רוצים. גם בכל הנוגע לבחירת הפרויקטים, האיכות תמיד מנצחת. יש לנו לקטורים כמו בכל קרן, שמייצגים קולות מגוונים. בוודאי שהאנשים שבוחרים אצלנו את הפרויקטים הם כאלה שיש להם קשר לתרבות היהודית, גם אם חלקם הגדול אינם דתיים."

שורי דרוקר, מנהלת 'המיזם המשותף'
סורי דרוקר

אחד הפרויקטים הייחודיים שלכם הוא הסטודיו לפיתוח, שמיועד דווקא ליוצרים בכירים. בין השאר לקחו בה חלק יוצרים כמו חגי לוי, יוסי מדמוני, אבי נשר וחנה אזולאי הספרי. מה הרעיון של המסגרת?
"התחלנו עם המסגרת ב-2015, והזמנו אליה יוצרים שמאחוריהם כבר שני פיצ'רים או סדרת דרמה. הם נפגשים פעם בחודש, כדי ללמוד טקסטים מארון הספרים היהודי שקשורים לסרטים שהם כותבים. תוכנית הלימודים מותאמת לפרויקטים, שהיוצרים עובדים עליהם. הופתענו מאוד מההיענות למסגרת וגם מההתלהבות של היוצרים מהמפגשים עצמם. היה להם רצון גדול ללמוד ולקבל מזון לנשמה. אני חושבת שזה קשור לעובדה שבדרך כלל הכותבים נמצאים לבד רוב הזמן, וההזדמנות לצאת לפגוש עוד כותבים פעם בחודש, לשתף פעולה ולקרוא טקסטים היא נפלאה עבורם. אגב, כבר יש תוצאות ראשונות. בימים אלה, אבי נשר יוצא לצילומים של סרט, שהתחיל בסטודיו לפיתוח."

*#