רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עשור לבית אבי חי

"לפני שתוכן צריך לקרב, הוא צריך להיות טוב"

עמיחי חסון, המנהל האמנותי הוורסטילי של בית אבי חי, נותן הצצה לחגיגות העשור לבית ששם לעצמו למטרה - למצוא את החיבור בין התרבות היהודית לישראלית. האם זה הצליח? ראיון

תגובות
"אין לנו פחד לעסוק בקונפליקטים, הקונפליקט הוא חלק מהעניין פה". עמיחי חסון
מוטי קיקיון

ערב לפני פתיחת שבוע שמסכם עשור של פעילות תרבותית ענפה - תוך כדי ג'ינגול בין חלק מהתערוכה שאמורה להיות מוצגת וכלל לא הגיעה לבין החלק שכן הגיע אבל הגיע בשחור לבן ולא בצבע - מוצא המנהל האמנותי של בית אבי חי, עמיחי חסון, 25 דקות קצובות כדי לשוחח בטלפון. "יש פה קצת היסטריה כרגע", חסון משתף מיד את התכונה שמאחורי הקלעים של אירוע בסדר גודל כזה. "אנחנו מנסים לתרגם את האג'נדה של הבית לסדרה של אירועים בשבוע אחד - ממפגש בין מאיר שלו לאביגדור שנן, מחווה לאהובה עוזרי, ערב הצדעה למשוררות העבריות עם יוני רכטר ורונה קינן, נסרין קדרי, ונצ'י נץ' עושה אהוד בנאי, וביום שישי קבלת שבת עם מארק אליהו וחבורת משוררים שבה כל אחד מנסה לתת את פוינט אוף-ויו שלו לפרשת השבוע". 

» 10 הפסקולים הגדולים בהיסטוריה
» "בייבי דרייבר": מזיע ממאמץ
» "משמר המפרץ": מזל שיש את זאק אפרון
» "קולוסאל": לא כל המפלצות רעות
» "כמעט מפורסמת": ככה עושים זאת נכון

רק מהתכנים האלה אפשר להבין עד כמה התכנים מגוונים ושונים, מה המטרה שלכם בעצם?
"בית אבי חי הוקם לפני 10 שנים כזרוע המקומית של קרן אבי חי, והתכנים פה - כמו השם המפוצץ של המקום - זה 'תרבות יהודית ישראלית'. זה אומר שיש פה ניסיון להפגיש בין התרבויות לתוך יצירה חדשה". אנחנו לא מעלים מקומות שמחפשים במה אלא מתאמצים ומשתדלים, ולא תמיד מצליחים, להעלות הפקות מקור – ערבים מיוחדים שנבנו מאפס. כאג'נדה הרעיון הוא לייצר מפגש ובתוך הפסטיבל הדבר שמוביל אותנו הוא הכרה בדבר שנקרא "תרבות יהודית". 

מה זה אומר בכלל "תרבות יהודית"?
"לפני עשור זה הסתכם במעין רצועות מביכות בערוץ 1, אבל היום זה כבר לא שם. אנחנו במקום שהמפגש בין התרבותיות, הישראלית והיהודית, הוא מפגש לגיטימי שלא מעניין רק אנשים דתיים בלבד כמו בעבר. במובן הזה יש תחושה שדברים שניסינו להטמיע כן קיבלו מקום, אבל אני רחוק מלחשוב שזה רק "באשמתנו".

מלבד חיבור בין היהודי לישראלי מה הבית מנסה לקדם?
"בית אבי חי הוא מרחב שמאפשר לאו דווקא לשמות הגדולים, והם קיימים, להגיע לידי ביטוי. למשל יש לנו פה מפגשים של שירה צעירה, ואנחנו משקיעים בה המון משאבים כספיים  - ולא רק. מדובר באירוע של 50 איש, לכאורה הוא מחוויר מול מפגשים של 500, אבל בעיני הוא הרבה יותר משמעותי. לתת מקום ולהתייחס למשוררת בתחילת דרכה באותה רצינות שבה מתייחסים למשוררת זוכת פרס ישראל, בעיני הוא דבר לא פחות גדול מהאירועים הגדולים ואולי אפילו גדול יותר".

"המלחמה האמיתית היא מלחמה נגד הבערות". 	אביגדור שאנן ומאיר שלו בערב מיוחד
דנה בר סימן טוב, נ�

"המלחמה צריכה להיות על עצם טיב היצירה"

בשנים האחרונות קשה להתחמק מתוכן שנועד לאחות את הקרעים בין מיליוני הרסיסים של החברה הישראלית. מיוזמות שקוראות לחילונים ודתיים "לעשות שבת" ביחד, ועד זרם בלתי פוסק של סרטים וסדרות שעוסקות ב"קירוב לבבות" (ולרוב מנגישות את הדת לחילוניים ולא להיפך) זאת בעיקר הודות לקרנות ששמו להן למטרה להשתמש באמנות כדי לקדם מטרות אחרות. "יש לי קושי עם המילה התקרבות או לקרב, אני לא חושב במושגים האלה", בכל משפט הוא מבדל את פעילות בית אבי חי מכל הגופים האחרים. "לפני שתוכן צריך לקרב, הוא צריך להיות טוב. אם הוא לא עומד בסטנדרטים האמנותיים אבל מצד שני כן 'מקרב' אז הוא לא יהיה פה. מה שמבדיל את בית אבי חי ממקומות אחרים זה שהסטנדרט פה הוא סטנדרט תרבותי. התכנים פה עומדים בקריטריונים האמנותיים הכי גדולים".

אבל העיסוק בחומרים כאלה, "מחברים", זה לא ממסלל את העשייה להיות נטולת קונפליקטים?
"אין לנו פחד לעסוק בקונפליקטים, הקונפליקט הוא חלק מהעניין פה. לדוגמה הייתה לנו פה הקרנה ל'גט' לכבוד שנה לפטירתה של רונית אלקבץ, וזה סרט שמעורר דיון מרכב. אבל אנחנו לא מפחדים מזה, אפילו להיפך. אחת הטעויות שנעשו קודם, במרחב של התרבות היהודית ישראלית, זה שניסו למצוא את האמצע – מקום שבו כולם מחייכים אחד לשני והכול בסדר. יש פה התייחסות קצת יותר מורכבת לדברים". 

אנחנו נמצאים במציאות של מלחמת תרבות של הכל בכל, איפה בית אבי חי מוצא את עצמו במלחמה הזאת?
"אנשים נלחמים פה על יהודי, חילוני, דתי, מזרחי, כשלמעשה נערים פה לא יודעים לקרוא ולכתוב. המלחמה היא מלחמה לא נכונה, היא צריכה להיות מלחמה משותפת נגד הבערות. ברמה האישית שלי, המלחמות האלה הן נונסנס. הן מעניינות בסופו של דבר קבוצה קטנה מאוד של אנשים. המלחמה הגדולה של כולנו צריכה להיות שהיכולת לצרוך תרבות במקום שהמובן לאליו כבר לא נמצא, הולכת ופוחתת. יש פה קהל הולך ומתעצם של אנשים שלא מוכנים לעכל סרט שאין בו קאט כל חמש שניות. המלחמה צריכה להיות על עצם טיב היצירה".

בעוונותיך היית שותף בערבים/ארועים של קבוצת "ערס-פואטיקה" ששינתה את עולם השירה העברית, זה גם תוצר של המלחמה הזאת
"רועי חסן, בנוסף לאג'נדה שלו, הוא בסופו של דבר משורר טוב. קודם כל אתה צריך לעמוד בסטנדרטים של איכות, וזה שוב מה שמייחד את הבית שלנו".

בעוונותיו. עמיחי חסון ב"ערס פואטיקה":

חסון, בן 29 בלבד, מחזיק קריירה קצרה אך מרשימה בכל רחבי התרבות הישראלית – כיאה למנהל של בית ששואף להכיל את כל רוחבה. חסון הוא משורר, תסריטאי, אוצר ויוצר סרטים. כיוצר פורה ומגוון הוא גם מבין את כוחה וחולשתה של עיר הנצח הישראלית-יהודית. "ירושלים זאת עיר מאתגרת", הוא נאנח בחיוך." יש פה קהל צורך תרבות שהולך ומצטמצם. אנחנו בונים הרבה על קהל שמגיע מבחוץ, וכמונו גם מוזיאון ישראל ומוסדות תרבות אחרים. אם הם היו בונים על קהל ירושלמי בלבד אז לא היה להם זכות קיום. אבל במובן הזה ירושלים אכן מתפקדת כעיר בירה, עיר שאנשים מגיעים אליה מכל רחבי הארץ ויש בו מרכזים תרבותיים חשובים. הביצה פה היא קטנה יותר והקהל מועט יותר ומאתגר יותר. זה קהל שהרבה יותר רגיש". 

רגיש למה?
"לכל דבר. סף הרגישות של אנשים בירושלים הוא מאוד נמוך. לפעמים צריך גם לאתגר אותו, אבל לא תמיד. הוא רגיש וצריך להיות לפעמים רגישים גם אליו".

השבוע היא עלתה שוב לכותרות בעניין פסילת סרטו של דובר קוסאשווילי "זוג יונים" מלהציג בעיר
"ערן קולירין, במאי מדהים וגם חבר, עשה את הסרט 'ההחלפה', ולא מצא לו בית שיקירן אותו בעיר. בסוף זה הכל עניין של הפצה. אם אדרי (משה אדרי מבעלי יונייטד קינג וסינמה סיטי א.ל) היה רואה בסרט פוטנציאל מסחרי הוא היה מפיץ אותו גם בירושלים. לארס פון טרייר ו'נימפומנית' שלו הציג פה בסינמטקים ושום סערה לא התעוררה". 

סף הרגישות של אנשים בירושלים הוא מאוד נמוך". חגיגות העשור לבית אבי חי
דנה בר סימן טוב

עשור מאחוריכם, מה הלאה?
"הלאה זה עניין של לזהות מה צריך שנעשה. לנסות להבין מה חסר היום בתרבות הישראלית ולתת לזה את הפלטפורמה הנכונה. למשל הספרות העברית החדשה במצב לא כל כך בריא, מבחינת העניין ומבחינת רבי המכר לדוגמה – שנשלטת על ידי ספרות תרגום והכוכבים הגדולים. זה משהו שצריך לעסוק בו, בחשיפה, בסדנאות ובעיקר בלתת לזה מקום, כי זה דורש פתרון".

אירועי עשור לבית אבי חי - לכל הפרטים

*#