רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פרסי אופיר 2017: מה שווה קולנוע בלי קהל?

הכרזת המועמדים לפרסי אופיר הרכיבה רשימת סרטים מצומצמת וצפויה להחריד. מתי כבר הקהל הישראלי יזכה לראות את הסרטים טרם הטקס? ולמה האקדמיה ממשיכה להתעלם מסרטים "מסחריים"?

תגובות
מוביל עם 13 מועמדויות, אבל כדי לראות אותו תצטרכו להפליג לונציה. "פוקסטרוט"
גיורא בית

זו הפעם ה-28 שהוכרזו המועמדים והמועמדות לפרסי אופיר, שבגילו הנוכחי כבר צריך להיפטר מן הכינוי המגמד ״האוסקר של הקולנוע הישראלי״. זה אומר שמאז 1990, אז חילקה לראשונה האקדמיה הישראלית לקולנוע פרסים לעצמה, לקהל הרחב אין מושג מי הם רוב הסרטים האלה שמתחרים אל תואר סרט השנה. סליחה, מנסים להתחרות על הכבוד להיות נציג ישראל שיפסיד באוסקר האמריקאי - המשמעות האמיתית של טקס הפרסים על פי חלק נכבד מן האקדמיה. מבין 13 הסרטים שזכו במועמדות אחת או יותר, רק שלושה הוקרנו בבתי הקולנוע עד כה - ״החטאים״ של אבי נשר ו״לא פה, לא שם״ של מייסלון חמוד בשלהי השנה שעברה, ובתחילת הקיץ ״סיפור אהבה ארץ ישראלי״ של דן וולמן. גם אם חוזרים לרשימת המתמודדים הראשונית, שמנתה 31 סרטים, אפשר יהיה להוסיף רק עוד שישה שהופצו. באקדמיה מבטיחים שהחל מהשנה הבאה זה עומד להשתנות - הסרטים לא יוכלו להתמודד על פרס אופיר אלא אם כבר הופצו מסחרית בבתי הקולנוע.

» רשימת המועמדים המלאה לפרסי אופיר 2017
» הקיץ הגדול של הקולנוע הישראלי
» השיאים הישראלים של פסטיבל ירושלים
» 10 הקומדיות הישראליות הכי גדולות
» עד כמה אתם מכירים את הקולנוע הישראלי?

עד אז, דרך אחת לתפוס כמה מועמדים בולטים אמורה להיות ״יום הקולנוע הישראלי״, שמתרחש בכל ספטמבר לפני טקס האופיר ומאפשר מפגש ראשוני במחיר של 10 שקלים לכרטיס. כך יוכל הקהל להתנסות במה שעבר על חברי וחברות האקדמיה בחודשיים האחרונים, בהם הוזמנו לצפייה מרתונית בשניים-שלושה סרטים ביום כדי לבחור מתוכם את המועמדים (לא כולל דוקומנטריים או קצרים, שמכפילים או אפילו משלשים את הכמות). עוד דרך שהוכיחה את עצמה גם הפעם הייתה לפקוד את פסטיבלי הקולנוע של הקיץ. מירושלים יצאו עם פרסים ״געגוע״ הפייבוריט, וגם ״פיגומים״, ״מוטלים בספק״ ו״משפחה״, שיבקשו לטלטל קצת את האופיר המסתמן כצפוי להחריד. מפסטיבל דרום השדרותי מגיע ״המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה״ שהפך להפתעת האופיר עם שש מועמדויות. רוצים לראות את ״פוקסטרוט״ שמחזיק יחד עם ״געגוע״ במספר המועמדויות הרב ביותר השנה? תצטרכו להפליג אל פסטיבל ונציה שייפתח בסוף החודש, שם יוקרן גם ״הבן דוד״.

כיוון שרק חמישיית הסרט הטוב ביותר זכאית להקרנות נוספות בפני חברי האקדמיה בסיבוב השני, אלא אם המפיקים מממנים מכיסם עוד הקרנות, הסיכוי של חמיישית הסרט לזכות בקטגוריות נוספות עולה באופן דרסטי. לכן, לא פעם הרשימה ההתחלתית שמצטמצמת בחצי בשלב הראשון (מ-31 ל-13 הפעם), שוב קטנה בחצי בשלב הזכיות. זה אומר שהקולנוע הישראלי חוגג בשנה נתונה משהו כמו חמישה עד שבעה סרטים מתוך היצע מרובע או מחומש. לכן, לא פחות מאלה שכן שרדו את השלב הראשון והאכזרי, מעניין לדבר גם על אלה שלא שרדו את הניפוי.

שי אביבי יפסיד בפעם השנייה ברצך? "געגוע"
איתן ריקליס

על פי הרשימה הנוכחית, כנראה שהאקדמיה לא סופרת סרטים שהם בהגדרה ובהצהרה יותר מסחריים מאשר אמנותיים. זה כולל את הקומדיה הרומנטית "ואז היא הגיעה", את דרמת הנעורים "כמעט מפורסמת", ואת סרט הילדים "מבצע ביצה" שכבר הופצו מסחרית הקיץ ועדיין נאבקים על הצלחה בקופות. אליהם אפשר להוסיף גם את "מכתוב", מאת יוצרי וכוכבי ״עספור״ ו״פצועים בראש״ שמנסים את כוחם בקולנוע, קומדיית פשע שתבקש לצבור קהל בהמשך השנה. אלה שכן נכנסו לרשימה הם סרטים כבר היו להצלחה מסחרית, ״לא פה, לא שם״ ו״החטאים״, ולצידם ״הבן דוד״ הקליל יחסית לחבריו, מאת צחי גראד, ו״מסתור״ בעל היומרות הבידוריות, תוצרת ערן ריקליס.

גם מן העבר השני, כלומר סרטים אמנותיים פר אקסלנס שיש בהם גם משהו נסיוני או קיצוני, נותרו בחוץ. זה כולל בין היתר את ״אינרציה״ המותח, ״היער שהיה״ הקודר, ו״אל תשכחי אותי״ המופרע. מי שמייצגים את הצד היותר נועז של האקדמיה השנה יהיו ״משפחה״ האקספרסיבי ועוכר השלווה של רוני קידר ו״המועדון לספרות יפה של הגברת ינקולבה״ המוקצן והמוחצן של גלעד אמיליו שנקר - שני סרטים ששמים דגש על חוויה קולנועית עשירה ומוטיבים סיפוריים של אגדה אפלה. אפשר לכלול באותה נשימה איתם את ״בית בגליל״ עתיר היומרות אך לא נעדר הלב, ואת ״פוקסטרוט״ הבומבסטי והסופר-שאפתני. בשניהם, אגב, החללים בהם מתרחשת העלילה תופסת מקום מרכזי והינה מודגשת באופן שאין להתעלם ממנו.

בשבועות הקרובים יוכלו חברי וחברות האקדמיה לצפות שוב או להשלים צפייה במועמדים, לקראת סבב ההצבעה המכריע שבסופו ייערך טקס פרסי אופיר, שיתקיים השנה ב-19 בספטמבר. אפשר רק לקוות שהאקדמיה תעמוד במילתה ותהיה זו הפעם האחרונה שבה הקהל, שלמענו נוצר הקולנוע הישראלי אם מישהו שכח, יתבקש לצפות בסרטים שהוא לא מכיר מתמודדים על הפרסים היחידים שתעשיית הקולנוע המקומית מעניקה מדי שנה. והאוסקר? באמת שלא אכפת כבר בשלב הזה.

*#